Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
eikös jos pysäköintijarru on epäkunnossa olisi ennemminkin turvallisinta että auto pysyy ajossa kunnes vika on korjattu
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Muistelenkonhan nyt oikein eli eikös näissä ole tähän mennessä saanut korjauskehotuksen ja 1 kk aikaa laittaa uudelleen näytille? Meneekö se oikeasti uuden lain mukaan ajokieltoon? Saako sillä ajaa edes konttorilta pois?Pakari kirjoitti:Uusi katsastusasetus. Tuli tänään nähtyä sellainen lappu missä päätöksessä luki: Käsijarrun teho riittämätön -> Ajokielto.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tässä katsastustodistuksessa jonka näin, niin ajoaikaa oli annettu samalle päivälle että sai konttorilta pois ajaa, joko säilytykseen tai korjaamolle. Käsijarrun heikosta tehosta on aiemmin saanut hylätyn ja 1kk ajoaikaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
^No, hemmetti. Tämähän tarkoittaa sitä, että lähdenpä tästä näpräämään Stilon jarruja. Pitäisi viedä se katsastukseen ensiviikolla. Ajatuksena oli hakea "vikalista", mutta tuo ajatus ei enää toimikaan ihan niin kuin olin ajatellut.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tuo on kyllä jo pahimmillaan silkkaa vittuilua, kun useimmille ihmisille etenkin toispuoleinen seisontajarrun voimanpuute tulee konttorilla täydellisenä yllätyksenä. Moni auto pysyy yhdelläkin jarrulla paikoillaan yllättävän jyrkässäkin mäessä ja katsastus on yksi niitä harvoja paikkoja, joissa pyöräkohtaista jarruvoimaa oikeasti pääsee mittaamaan. Edes läheskään kaikilla korjaamoilla, etenkään pienemmillä, ei ole jarrudynoa käytössään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tullu hiekkatiel vedettyy käkkäriä niin jotain osviittaa antaa mikäli vain toinen pyörä jättää jäljen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Eihän tossa ole mitään järkeä! Käsijarrun huono toiminta on todella yleistä. Mitähän mäkin teen, jos pätkähtää ajokielto huonosti toimivan käppärin takia?! Työmatkaa 75 km suuntaansa eikä pääse edes varaosia hakemaan. Yritetäänkö tällä pakottaa ihmiset ostamaan uusia/uudempia autoja?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Ei se niille ole mikään muutos vanhaan, jokka vievät autonsa "katsastushuollon" kautta leimalle tai ylinpäätänsä korjaamolle, että katsastakaa, korjatkaa ja katsastakaa. Tee se itse -autoilijat täs kärsii. Muut on maksanu jo ennenki saman.
Toki uusilla ja uudehkoilla ajavia on muistettu hyvin. Ja museoautoilijoitten saavutetut edut säilyvät. Kustannustehokkailla autoilla ajavat häviävät.
Toki uusilla ja uudehkoilla ajavia on muistettu hyvin. Ja museoautoilijoitten saavutetut edut säilyvät. Kustannustehokkailla autoilla ajavat häviävät.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tee se itse -autoilijat ei kärsi, koska he pitävät autojensa jarrut kunnossa. En tee mitään -autoilijat kärsii.JP_Vette kirjoitti:Tee se itse -autoilijat täs kärsii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Kaiken lisäksi tässä katsastusuudistuksessa hölmöä on myös se, että maanteillä liikkuu nyt puoli miljoonaa kilometriä ajettuja autoja, jotka täytyy katsastaa vain joka toinen vuosi... Eli vanhat taksit ym. uudemmat 5-6v vanhat autot.. saavat noita välivuosia aina 10 ikävuoteen asti. Eihän ne kilometrit vaikuta... pelkkä ikä vain.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Kellä on aikaa tälläiseen? Viedä autoansa edestakaisin korjaamolle ja hakea sitten katsastettuna viikkojen päästä? Entä millä sitten kuljetaan töihin sen aikaa kun auto on poissa käytöstä?JP_Vette kirjoitti:Ei se niille ole mikään muutos vanhaan, jokka vievät autonsa "katsastushuollon" kautta leimalle tai ylinpäätänsä korjaamolle, että katsastakaa, korjatkaa ja katsastakaa. Tee se itse -autoilijat täs kärsii. Muut on maksanu jo ennenki saman.
Koko katsastusuudistus on kokonaisuudessaan aivan naurettava. Ainoa hyvä asia siinä on harrasteautojen osalta katsastusajankohdan siirtämisen mahdollisuus.. tosin sekin maksaa lisää rahaa, jos katsastuttaa autonsa tiheämmin kuin vuoden välein.
Hyvin todennäköisesti... kun vanhempien autojen leimaaminen tehdään entistä hankalammaksi.Lahti411 kirjoitti:Yritetäänkö tällä pakottaa ihmiset ostamaan uusia/uudempia autoja?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tehtävä: Nimeä uudistuksessa yksi muu hyvä asia, kuin että uudehkoa autoa ei tarvitse katsastaa joka vuosi.
Mikäs hyöty tässä nyt sitten on? Jos harrasteauto on ollut esim. kesäauto ja käyttöönotto ollut joulukuussa: katsastat sen aina keväällä ajokauden alkaessa ja ajelet auringonlaskuun. Sen ajan, jonka auto on ilman leimaa, se seisoo kuitenkin. Jos sillä ajetaan vuoden ympäri, niin mitä merkitystä katsastuksen ajankohdalla on?Pakari kirjoitti:Ainoa hyvä asia siinä on harrasteautojen osalta katsastusajankohdan siirtämisen mahdollisuus.. tosin sekin maksaa lisää rahaa, jos katsastuttaa autonsa tiheämmin kuin vuoden välein.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Kiistän tuonkin "hyvän asian", kun omat autoni tapaavat olla yli tuon 10v:n. Eli ei omalta kannaltani merkkaa mitään. Toisaalta, auton ylläpitäjiä on monenlaisia. Itse vaihdan moottoriöljyt 10tkm:n välein ja muut hilut huoltokirjan mukaisesti, paitsi vaihdan manuaalilaatikkoöljyt päähuolloissa (ikiöljyt huoltokirjan mukaan kaiketi). Samoin pyrin selvittämään kolinat sun muut heti. Siis auto on katsastuskunnossa aina kun se on liikenteessä.duuduu kirjoitti:Tehtävä: Nimeä uudistuksessa yksi muu hyvä asia, kuin että uudehkoa autoa ei tarvitse katsastaa joka vuosi.
Isäni ja toinen pojistani on sitten "vähän välinpitämättömämpiä". Esimerkiksi isäukkoni soitti tuossa noin 10v sitten kun hänen tojotansa sammui keskelle Helsinkiä, mikähän siinä voisi olla vikana. Mistäpä tuon nyt etänä voisi tietää, mutta kysyinpäs milloin siihen on nokkahihna viimeksi vaihdettu. Ei kuulema hänen aikanaan ikinä, "kun ei tule paljoakaan kilometrejä vuodessa". Auto oli ollut hänellä jo yli 10v Korjaamon diagnoosi oli "paaliin". Varsinaista vikaa en tiedä, mutta mun arvaus voisi osua aikas lähelle
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
No, ei se nyt ihan noinkaan mene. Mulla on aina ollut useampia autoja, mikä tarkoittaa, että kun yhtä käyttää, muut ovat seisonnassa. Eräänkin kesän jälkeen, kun olin ajellut nelisen kuukautta pelkillä harrasteautoilla ja otin sitten syksyllä og9-3:n käyttöön, ei se mennytkään käsijarrun takia katsastuksesta läpi. Siihen asti ei ollut mitään ongelmia, enkä edes ajatellut, että jarruissa olisi laittamista. Niin vain oli seisottaminen jumittanut paikkoja, että käppäri ei enää toiminutkaan. Nyt sitten vastaavassa tilanteessa autolle tulisi ajokielto! Eikä tuo nyt aikaisemmin olisi niin haitannut, kun työmatkaa oli 20 km, mutta nyt on tilanne toinen.AZP kirjoitti:Tee se itse -autoilijat ei kärsi, koska he pitävät autojensa jarrut kunnossa. En tee mitään -autoilijat kärsii.JP_Vette kirjoitti:Tee se itse -autoilijat täs kärsii.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Kaikista seisontajarruvioista ei kuitenkaan edelleenkään tule ajokieltoa. Hylsyn saa edelleen muista vioista, mm ihan vain riittämättömästä seisontajarrun tehosta. Ajokielto napsahtaa seisontajarrusta ainoastaan jos:
Toisin sanoen seisontajarrun teho on jo todella pieni ja auto ei enää pysy rinteessä paikoillaan, jotta seurauksena on ajokielto.Aiemmin B1 Jarrujen teho
kohdassa tarkoitetuista
jarruvoima-arvoista saavu-
tetaan testauksessa alle 50
% suhteessa ajoneuvon
massaan eikä kuormitettu
ajoneuvo pysy paikallaan
18% (henkilöauto 20%)
kaltevuuksisessa mäessä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K