Auton akut
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Auton akut
Rytökasaan piti ostaa uus akku. Optima Red Top tiputti jännitteen neljässä päivässä 12,4voltista alle 10V:n ollessaan irrallaan tallin pöydällä. Tyhjäkäynnillä näytti latausjännite olevan 12,3V, joten taas haettiin se paras eli halvin, Motonetistä 80Ah Sznajder, 10% alella alle satkun. Pitää kyl antaa propsit audille latausjännitteen näyttävästä mittarista kojetaulussa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Auton akut
Tämäntapainen laite antaa jotain oikeaa infoa akusta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/493112/E ... kkutesterisedaneiwagon kirjoitti:Kaiken paras akun kunnon mittari on tupakan sytytin pistokeeseen laitettava digitaalinen mittari. Ja ylläpitolaturi ! Nyt on kokeilussa myös agm akku . Kyllä pyörii startti paljon nopeammin kuin exide premium tai saab oe akulla. Sekä lyhyessä ajossa latautuu nopeammin . Eber käytössä agm start & stop akku on parhaimmillaan ! Digimittarilla ymmärtää miksi eber ei käynnisty (alle n.11.5v),mutta auto vielä käynnistyy. Ylläpitolatureissa on kätevin. malli ,joka on täysautomaattinen eli ei tarvitse näppäillä mitään, niin ei virtakatkot esim tolpassa haittaa .
Tai siis tälläisen tilaan jossain vaiheessa lähiaikoina: https://www.ebay.de/itm/AE300-12V-Vehic ... SwHb9Zdc6H
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Auton akut
Joo, aika harvakseltaan olen joutunut akkuja uusimaan, kun noita polttoainekäyttöisiä lämmittimiä ei ole autoissa ollut. Nyt kun tämä nykyinen NG9-3:n on vähän allerginen alijännitteelle, kävin syksyllä ostamassa uuden akun vanhan 10.5v ikäiselle akulle. Mitään oireita ei ollut sinänsä missään vaiheessa, mutta vaihdon jälkeen huomiona oli että starttikierrokset nousivat kylmäkäynnistyksessä huomattavasti. Itseasiassa olen joutunut ostamaan uuden akun hajonneen tilalle edellisen kerran OG900:n MY90 saappiin joskus vuonna 2000.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Auton akut
Viime viikolla laukesi ZAP Snaijder, muutama laiskempi startti, yö latauksessa, aamulla pirteä startti, ja työpäivän jälkeen kuului naks.
Tais mennä oikoseen. Neljä vuotta oli ikää tällä kalliilla 80Ah hopeacalsium ihmeellä. No se oli varmasti viimeinen tuote meikäläiselle, missä
lukee Snaijjder tjmsp. Tilalle tuli 72Ah aito Fixsus, oli lähitienoon halvin. Tuskin huonommin kestää kuin tuo Twister Sisterin sukulainenkaan.
Latausjännite 14,2v, joten se puoli pitäis olla kunnossa.
Mikähän mahtaa olla tommosen Fixsus akun valmistaja, ettei vaan Snaijjder
Tais mennä oikoseen. Neljä vuotta oli ikää tällä kalliilla 80Ah hopeacalsium ihmeellä. No se oli varmasti viimeinen tuote meikäläiselle, missä
lukee Snaijjder tjmsp. Tilalle tuli 72Ah aito Fixsus, oli lähitienoon halvin. Tuskin huonommin kestää kuin tuo Twister Sisterin sukulainenkaan.
Latausjännite 14,2v, joten se puoli pitäis olla kunnossa.
Mikähän mahtaa olla tommosen Fixsus akun valmistaja, ettei vaan Snaijjder
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Auton akut
Fakiiri kirjoitti:Twister Sisterin sukulainenkaan.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Auton akut
Eipä ne neljää vuotta pidempään vältämättä kestä mitkään akut nykyisin. Boschia, Vartaa tai mitä näitä nyt onkaan, on mennyt samassa ajassa loppuun. Kalliimpiakin vielä ovat niin ei tuo hinta/käyttöaika suhde kovin hyvä ole. Snaijderilla varmaankin parempi.Fakiiri kirjoitti: Neljä vuotta oli ikää tällä kalliilla 80Ah hopeacalsium ihmeellä. No se oli varmasti viimeinen tuote meikäläiselle, missä
lukee Snaijjder tjmsp.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Auton akut
Saas nähdä kestääkö Biltema juuri hiukan yli takuuajan neljä vuotta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Akussa tarra jonka laitoin: 4.2013 - seli laitettu käyttöön huhtikuussa 2013... pelittää vielä hyvin tonnarissa. Tosin en omaa bensalämppäriä tms. kuluttamassa virtaa.
Ja se akku on - bum tsi dah - Böschin se ns. vapaa-ajan akku - deep cycle, eli siis syväpurkausakku, eikä vielä ole osoittanut antautumisen merkkejä, startin jälkeen jännitenäyttö näyttää aina yli 10 volttia - yleensä yli 11... Tuo ainakin tarrojen mukaan tarjoaa jopa suurempaa maksimi-(eli käynnistys) virtaa kun se ssszzznajzzzer jonka antautu tuota ennnen, jos muistan oikein... ei ollut halvin, mutta ei kallenkaan...
Ja se akku on - bum tsi dah - Böschin se ns. vapaa-ajan akku - deep cycle, eli siis syväpurkausakku, eikä vielä ole osoittanut antautumisen merkkejä, startin jälkeen jännitenäyttö näyttää aina yli 10 volttia - yleensä yli 11... Tuo ainakin tarrojen mukaan tarjoaa jopa suurempaa maksimi-(eli käynnistys) virtaa kun se ssszzznajzzzer jonka antautu tuota ennnen, jos muistan oikein... ei ollut halvin, mutta ei kallenkaan...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Auton akut
Yhessä vaiheessa tuli ostettua motonetistä noita sznajder akkuja, takuu kaksi vuotta. Akut kesti aina kaksivuotta ja muutama kuukausi päälle, sen jälkeen ne oli soronoo. Eli ei enää ikinä noita akkuja mihinkää omiin autoihin, pelkkää rahantuhlausta.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Auton akut
En muista missä ja milloin, mutta joskus oli juttua että marmoritiskiltä saa kohtuu hintaan ja huomattavasti laadukaampia akkuja kuin tarvikeliikkeestä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Re: Auton akut
Viime kevättalvella LänsiAutosta Saabin originaaliakkua kysyessäni sanoivat että tuo dieselin pitkä akku ei ole enää Saabin tarroilla, vaan jos heiltä ostaa "Genuine Saab" -akun, on se Exiden akku Exiden tarroilla, ja malli oli sama mitä sai Motonetistä pari kymppiä halvemmalla.
Käsittääkseni Exide ne Saabin akut on pitkään tehnyt, enkä oikein ymmärrä miksi toimittaisivat tarvikeliikkeisiin säännönmukaisesti huonompaa kuin marmorille.
Käsittääkseni Exide ne Saabin akut on pitkään tehnyt, enkä oikein ymmärrä miksi toimittaisivat tarvikeliikkeisiin säännönmukaisesti huonompaa kuin marmorille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
...etenkin kun myyvät niitä akkuja omalla nimellään ja kyseessä on heti oma maine.
Mikähän patteri mulla on tuossa brittisportissa - joku laatumerkki, olisikohan ollut Bosch tai Varta. Välillä auto seisoo kuukausia, enkä minä siitä jaksa akkua irrotella, silloin tällöin tökkään C-Tekin pitämään varaustasoa yllä. Edellinen omistaja oli sen siihen ostanut n. vuotta ennenkö minä ostin auton keväällä 2011, hyvin jaksaa edelleen.
Mikähän patteri mulla on tuossa brittisportissa - joku laatumerkki, olisikohan ollut Bosch tai Varta. Välillä auto seisoo kuukausia, enkä minä siitä jaksa akkua irrotella, silloin tällöin tökkään C-Tekin pitämään varaustasoa yllä. Edellinen omistaja oli sen siihen ostanut n. vuotta ennenkö minä ostin auton keväällä 2011, hyvin jaksaa edelleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Auton akut
Ite olen c-tek-tyyppisellä (se lidlissä myyty) laturilla lataillut 2-3 kertaa vuoteen akkuja. Tätä pätkäajon ihanuutta tiheän öljyvaihtovälin ohella. Pyrin lataamaan 2 kertaa talvella ja kerran kesällä. Tällä tavalla edellisen käyttökinnerin originaaliakku (Opel, phtyi) kesti melkein 8 vuotta.
Samaa toimintatapaa olen nykyisen kinnerin originaaliakulle käyttänyt ja tietysti toivon sille myös pitkää käyttöikää
Samaa toimintatapaa olen nykyisen kinnerin originaaliakulle käyttänyt ja tietysti toivon sille myös pitkää käyttöikää
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Auton akut
Tuossa saksanseisojassa on ei huoltovapaa akku, eli akkuvedelle löytyy vielä täyttö plugit. (Vartan akku)
Olikos tossa joku nyrkkisääntö mihin asti nestepinta piti täyttää? Toki kennot ny ainakin peittoon, mutta mahtaako
siellä olla joku muukin indikaattori nesteen pinnan tasolle?
Aikas kauan on siitä kun omissa kulkineissa on viimeksi tommonen akku ollu
Olikos tossa joku nyrkkisääntö mihin asti nestepinta piti täyttää? Toki kennot ny ainakin peittoon, mutta mahtaako
siellä olla joku muukin indikaattori nesteen pinnan tasolle?
Aikas kauan on siitä kun omissa kulkineissa on viimeksi tommonen akku ollu
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Auton akut
Yleensä niissä täyttöreijissä on sellaiset kynnet jotka loppuu siihen suosituksen mukaiseen pintaan. Vanhemmissa läpikuultavissa akuissa oli kyljessä merkkiviiva oikealle tasolle.
Jos ei löydy mitään indikaattoria, niin ite laittaisin 15-20 mm levyjen yläpinnan yli, vähän tietty senkin mukaan miten ylhäällä ne levyt täyttöaukkoon nähden on.
Jos ei löydy mitään indikaattoria, niin ite laittaisin 15-20 mm levyjen yläpinnan yli, vähän tietty senkin mukaan miten ylhäällä ne levyt täyttöaukkoon nähden on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K