Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Morjes! Omassa kipossa semmone ongelma että lähtee kylmänä käymään kolmella, neljäs pytty herää n. 10sek käyttämisen jälkeen. Tulpat, puolat ja immu uusittu hetki sitten eikä vaikutusta asiaan. Ahtopaineetkin tuntuisi vähän heittelevän kiihytyksissä, ainakin ahtoäänistä päätellen. Obd:llä katsoessa ahdot näyttää kuitenkin tasaista 0,9bar.
Ajossa eilen muutaman kerran nykäisi kiihytyksessä satasen vauhissa, teki samaa aiemminkin mutta silloin ongelmana oli vuotava paineensäädin polttoainetukissa.
Lisänä myös että lyhyen matkan ajon jälkeen sytyttelee moottorin vikavaloa ja ilmottelee koodiksi misfirea sylintereissä.
Mitä raati veikkaisi viaksi tai mistä kannattaisi lähteä etsimään syyllistä?
Auto siis 9-3 combi 2007 b207e 1.8t automaattivaihteistolla
Ajossa eilen muutaman kerran nykäisi kiihytyksessä satasen vauhissa, teki samaa aiemminkin mutta silloin ongelmana oli vuotava paineensäädin polttoainetukissa.
Lisänä myös että lyhyen matkan ajon jälkeen sytyttelee moottorin vikavaloa ja ilmottelee koodiksi misfirea sylintereissä.
Mitä raati veikkaisi viaksi tai mistä kannattaisi lähteä etsimään syyllistä?
Auto siis 9-3 combi 2007 b207e 1.8t automaattivaihteistolla
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Puristuspaineet mittaukseen seuraavaksi. Näissä on ollut paljon venttiilivikoja, joka oireilee juuri noin. Näillä oireilla arvelisin että jostain venttiilistä puuttuu palanen ja sen vuoksi ei toimi kunnolla. Kansiremontilla yleensä selviää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Joo ja puristuspaineiden mittaus kylmänä koska silloin ne imuventtiilit vuotaa pahiten jos siitä on kyse. Kovin tutun oloiset oireet kyllä ovat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Kieltämättä oireet viittaavat vuotaviin imuventtiileihin, mutta tällöin auto ei olisi aito biopower. Biopowereissa on rosteriventtiilit, jotka käsittääkseni eivät kulu samalla tavalla kuin bensamalleissa.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Autossa on ollut jo (ed omistajalla) monta vuotta sitten samoja oireita ja tutkittu jossain korjaamolla tuloksetta, sanoivat vaan että tankkaa bensaa talvella.. Missä se lukee jos on tehtaan aito biopower tai tehdas jälkiasennus bio? Näkeekö jostain esim vinillä?
Auto kuluttaa myös 15 litraa sadalla!
Pojan käytössä toi saab, lisäilin vaan vähän infoa.
Auto kuluttaa myös 15 litraa sadalla!
Pojan käytössä toi saab, lisäilin vaan vähän infoa.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Tarkennetaan vielä että pirssi tosiaan non facelift, saabin alkuperäiset etanolipaperit löytyi vain hanskalokerosta ja toimii sillä, luultavasti softattu biopoweriksi jälkeenpäin vain kun ei tehtaan varustelapussa lue mitään asiasta.
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Runkonumerolla selviää esim. https://www.thesaabsite.com/
2007 tuli juurikin nuo huonommat venttiilit bensakoneisiin. Biopoweria taas tehty tosiaan rosteriventtiileillä aina.
Alla pari linkkiä venttiiliasiaan liittyen.
https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=329066
https://www.eeuroparts.com/blog/9967/sa ... d-for-all/
-Sami
2007 tuli juurikin nuo huonommat venttiilit bensakoneisiin. Biopoweria taas tehty tosiaan rosteriventtiileillä aina.
Alla pari linkkiä venttiiliasiaan liittyen.
https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=329066
https://www.eeuroparts.com/blog/9967/sa ... d-for-all/
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Näyttäisikin siltä että 2-sylinterissä paineet vähän alhaisemmat kuin muissa. Jos tohon venat vaihtaa niin onko mahollista päivittää sinne nuo rosteriventtiilit vai onko erilainen? Ja kuinka iso homma tosta tuo kansi on repiä irti?
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Vaihtaisin kannen suorilta biopower-kanteen, se kun on pilkkahintainen oriolla.
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... complete-1
Muuta erikoista vaihdossa ei ole, kuin nokkien ajoitukseen tarvittavat lukitustyökalut.
-Sami
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... complete-1
Muuta erikoista vaihdossa ei ole, kuin nokkien ajoitukseen tarvittavat lukitustyökalut.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Nyt sain mitattua puristuspaineet kunnon mittarilla, 1-, 2- ja 3-sylintereissä n.13bar paineet. Nelosessa taasen 10,5bar, vieläkö raati on vuotavan venttiilin kannalla vai millaiset paineet näissä yleensä on?
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Ei mene 10%:n säännön sisään huonoin ja paras puristus. Jotain vikaa on nelosessa.
Eli hattu pois ja tutkimaan tarkemmin. Tietenkin ohivuotomittauksella voisi vielä selvittää, ettei männänrenkaat vuoda. Lopputulos on kuitenkin sama, eli kansi pois ensimmäisenä ja tarkistukseen.
Eli hattu pois ja tutkimaan tarkemmin. Tietenkin ohivuotomittauksella voisi vielä selvittää, ettei männänrenkaat vuoda. Lopputulos on kuitenkin sama, eli kansi pois ensimmäisenä ja tarkistukseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
On noita sen verran nähty että kyllä siellä kulunut imuventtiili löytyy ja tobbanan ehdottama kansi on kustannustehokkain ratkaisu jos pelkän kannen vaihdat. Kokonaisia koneitakin löytyy joissa olis sitten samalla jakopääkin uutta mutta tietty projekti kallistuu pikkasen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Varmistetaan vielä, eli tuo ko. Kansi saabpartsilta kävisi siis suoraan tohon meikän b207e mottiin vaikka lukeekin että tuo kansi on biopowerin?
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Kyllä se käy. Samalla kun kansi otetaan irti, niin kannattaa kartoittaa jos tekisi myös jakopään niin saisin ns. kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-3 1.8t biopower 2007 ongelma
Viitisen vuotta vanha ketju mutta menköön:
Omakin Saab on kaikkine kylmäkolinoineen alkanut esittämään suuria vaikeuksia käyntiinlähdössä kylmemmässä säässä. Toistaiseksi on kyllä lähtenyt käyntiin, mutta melkoista kolinaa, röpötystä ja ruplatusta pitää ensimmäiset kymmenen minuuttia ennen kuin hiljenee. Tänä talvena ilmaantuneet käynnistysongelmat ajoivat kuitenkin tekemään kylmäpuristusmittaukset:
https://www.dropbox.com/scl/fi/ktvqy1aa ... ggmev&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/9upe7ost ... wqc4y&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/40yydos2 ... 4e4no&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/9zxn46co ... v9e6s&dl=0
Lämpimänä moottori kehrää kuin uusi.
Eli paineet menee siis bareina 15,0 - 4,3 - 15,4 - 2,5. Toinen sylinteri on kylmänä käytännössä käyttökelvoton ja neljäs sylinteri on käyttökelvoton. Venttiilivialtahan tämä haiskahtaa, koska kyseessä kuitenkin vuoden -08 yksilö surullisenkuuluisalta GM:n halpuutusajanjaksolta.
Mikähän mahtaisi näinä aikoina olla kustannustehokkain ratkaisu ongelmaan? Ilmeisesti kansi irti, kannen koneistus ja biopowerin venttiilit paikoilleen? Uutena ei mahda enää saada kansia saatikka moottoreita?
Omakin Saab on kaikkine kylmäkolinoineen alkanut esittämään suuria vaikeuksia käyntiinlähdössä kylmemmässä säässä. Toistaiseksi on kyllä lähtenyt käyntiin, mutta melkoista kolinaa, röpötystä ja ruplatusta pitää ensimmäiset kymmenen minuuttia ennen kuin hiljenee. Tänä talvena ilmaantuneet käynnistysongelmat ajoivat kuitenkin tekemään kylmäpuristusmittaukset:
https://www.dropbox.com/scl/fi/ktvqy1aa ... ggmev&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/9upe7ost ... wqc4y&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/40yydos2 ... 4e4no&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/9zxn46co ... v9e6s&dl=0
Lämpimänä moottori kehrää kuin uusi.
Eli paineet menee siis bareina 15,0 - 4,3 - 15,4 - 2,5. Toinen sylinteri on kylmänä käytännössä käyttökelvoton ja neljäs sylinteri on käyttökelvoton. Venttiilivialtahan tämä haiskahtaa, koska kyseessä kuitenkin vuoden -08 yksilö surullisenkuuluisalta GM:n halpuutusajanjaksolta.
Mikähän mahtaisi näinä aikoina olla kustannustehokkain ratkaisu ongelmaan? Ilmeisesti kansi irti, kannen koneistus ja biopowerin venttiilit paikoilleen? Uutena ei mahda enää saada kansia saatikka moottoreita?
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu