Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Nyt vanteet olivat kuivuneen pari päivää ja kävin kokeilemassa miltä pinta tuntuu. Lakan pinta oli karhea kuin hiemhiekkapaperi, tulos oli hieman odotettu mutta pettymys silti. Se uusi flake/hile jota kokeilin on siis niin suurikokoista että pinta ei jää tasaiseksi. Päätin vesihioa vanteet heti uudestaa p800 paperilla. Tämäkään ei mennytr kaikin osin kuin strömsössä, onnuistuin hiomaan lakan puhki yhdessä vanteessa.
Sitten ensimmäisenä ruiskutin vähän pronssinväristä massaa yhteen kohtaa yhdessä vanteessa missä hioin lakan puhki. massan kuivuessa sekoitin lakan. Sitten ruiskutin kaksi kerrosta lakkaa kaikkiin vanteisiin.
Sitten ensimmäisenä ruiskutin vähän pronssinväristä massaa yhteen kohtaa yhdessä vanteessa missä hioin lakan puhki. massan kuivuessa sekoitin lakan. Sitten ruiskutin kaksi kerrosta lakkaa kaikkiin vanteisiin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kiiloitin pillerikapselin pikaisesti ja sovitin sitä vanteelle, rosteri antaa hienon kontrastin värille.
Päätin vielä verhoilla ovien insertit keinonahalla että ne sopivat yhteen muun sisustan kanssa paremmin. Homma oli helppo, leikkasin vain sopivan palan keinonahkaa ja niittasin sen kiinni kääntöpuolelta.
Ovet näyttävät heti paremmalta kun ovat penkkien kanssa yhteensopivat.
Päätin vielä verhoilla ovien insertit keinonahalla että ne sopivat yhteen muun sisustan kanssa paremmin. Homma oli helppo, leikkasin vain sopivan palan keinonahkaa ja niittasin sen kiinni kääntöpuolelta.
Ovet näyttävät heti paremmalta kun ovat penkkien kanssa yhteensopivat.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kesällä 2018 alkoi takajarruista kuulua naputusta joka tuntui ihan autossa sisällä asti ja jarrupolkimessa. Arvelin että takajarrut alkavat olla vaihdon tarpeessa ja jotta kesä 2019 menisi ilman keskeytyksiä päätin uusia levyt ja palat taakse. Kun irroitin takarenkaat ja nostin auton ylös huomasin että oikean puolen jarruputki oli alkanut vuotaa. Myös siis jarruputket menevät uusiksi.
Jarruputkien ja letkujen hankkiminen ei ollutkaan niin helppoa kun ajattelin, sain kierrellä useammassa varaosaliikkeessä ja silti jouduin tilaamaan kaksi letkua ja toisen jarruputken. Nyt koossa on kuitenkin kaikki jarruputket ja letkut taka-akselille.
Lähdin purkamaan jarruja kuskin puolelta. Irroitin satulan, satulan kiinnikkeen ja vanhan levyn. Jarrulevy ja palat olivat aivan lopussa, paloista jopa oli murentunut paloja pois. Satulan kiinnikkeen puhdistin huolellisesti ruosteesta.
Kun kiinnike oli puhdas maalasin sen pohjamaalilla. Sillä välin kun ensimmäinen kiinnike kuivuu purin apukuskin puolen jarrut ja ryhdyin puhdistamaan myös tämän puolen kiinnikettä. Sitten pohjamaalsin kiinnikkeen.
Kun satuloiden kiinnkkeet oli maalattu ruhdyin tutkimaan jarrusatuloita. Vaikka olin varovainen katkesi molemmista satuloista ilmausruuvi kun yritin avata niitä. Tätä harmitellessani puhdistin jarruletkujen pidikkeet ja maalasin ne punaisiksi. Nyt näyttää siltä että myös jarrusatulat joutuu uusimaan....
Jarruputkien ja letkujen hankkiminen ei ollutkaan niin helppoa kun ajattelin, sain kierrellä useammassa varaosaliikkeessä ja silti jouduin tilaamaan kaksi letkua ja toisen jarruputken. Nyt koossa on kuitenkin kaikki jarruputket ja letkut taka-akselille.
Lähdin purkamaan jarruja kuskin puolelta. Irroitin satulan, satulan kiinnikkeen ja vanhan levyn. Jarrulevy ja palat olivat aivan lopussa, paloista jopa oli murentunut paloja pois. Satulan kiinnikkeen puhdistin huolellisesti ruosteesta.
Kun kiinnike oli puhdas maalasin sen pohjamaalilla. Sillä välin kun ensimmäinen kiinnike kuivuu purin apukuskin puolen jarrut ja ryhdyin puhdistamaan myös tämän puolen kiinnikettä. Sitten pohjamaalsin kiinnikkeen.
Kun satuloiden kiinnkkeet oli maalattu ruhdyin tutkimaan jarrusatuloita. Vaikka olin varovainen katkesi molemmista satuloista ilmausruuvi kun yritin avata niitä. Tätä harmitellessani puhdistin jarruletkujen pidikkeet ja maalasin ne punaisiksi. Nyt näyttää siltä että myös jarrusatulat joutuu uusimaan....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Hyvännäköistä jälkeä taas.
Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt, ettei tuollaisella tekijämiehellä ole metrikamana jarruputkea + irtoliittimiä, vaatii toki työkalun, jotta saa tehtyä liitokset, mutta toisaalta ei tarvitse metsästää OEM-putkenkappaleita.
Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt, ettei tuollaisella tekijämiehellä ole metrikamana jarruputkea + irtoliittimiä, vaatii toki työkalun, jotta saa tehtyä liitokset, mutta toisaalta ei tarvitse metsästää OEM-putkenkappaleita.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Työkalu ja putkeakin on tallilla, nuo oli vaan niin halvat valmiina ettei jaksanut alkaa väsääCona kirjoitti: ↑To Maalis 07, 2019 14:00Hyvännäköistä jälkeä taas.
Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt, ettei tuollaisella tekijämiehellä ole metrikamana jarruputkea + irtoliittimiä, vaatii toki työkalun, jotta saa tehtyä liitokset, mutta toisaalta ei tarvitse metsästää OEM-putkenkappaleita.
Takasatuloita metsästäessä menee taas hetki mutta onpahan sitte kunnon takajarrut.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
eikös niitä saa kaupasta tai purkutonnareitakin paikat pullollaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Bilteman satulat oli halpoja ja uusia (liekö saa vielä) mutta kässärisysteemi petti niistä turhan nopeasti.. Motonetin vastaavat on kunnostettu, liekö kestävät pitempään jos rungot paremmat... Toki vanhatkin saa yleensä kunnostettua mutta kannataako se (uudet oli aika halpoja)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Biltemasta ei saa enään ja motonetti tarjoo mutta vain muutama siellä täällä, enempää ei ilmeisesti oo tulossa...b20 kirjoitti: ↑To Maalis 07, 2019 15:20Bilteman satulat oli halpoja ja uusia (liekö saa vielä) mutta kässärisysteemi petti niistä turhan nopeasti.. Motonetin vastaavat on kunnostettu, liekö kestävät pitempään jos rungot paremmat... Toki vanhatkin saa yleensä kunnostettua mutta kannataako se (uudet oli aika halpoja)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Ainakin skandix:lla on reilusti joten luulis saavan tukkureilta normi varaosaliikkeisiinkin. Tai sitten nettikaupoista...
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Ilmausnipan katkeaminenhan ei sinällään edellytä satulanvaihtoa. Nipan jämän saa yleensä pois Nuo vanhat satulat voivat olla toimivammat kuin ne Motonetin kunnostetut.
viewtopic.php?f=24&t=113182&p=817061&hi ... 09#p817061
viewtopic.php?f=24&t=113182&p=817061&hi ... 09#p817061
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kunnosta vaan ne orkkikset. Katkenneen ilmausnipan saa kyllä yleensä vielä kaivettua erilaisilla menetelmillä satulasta. Viime kerralla kun satkuun tein jarruremppaa, niin kaksi neljästä nipasta katkesi satulaan. Toinen lähti hitsaamalla ja toinen varovasti poraamalla. En oikein suosittele mitään halpoja tarvikesatuloita satkuun.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Joo niistä alkuperäisitä harvoin kässärimekaniikka hajoa sisältä (laadukkaampi materiaali). Riittää pelkkä linkkujen yms putsaus/rasvaus kun ne purkaa.. Eli uudet männät + tiivisteet ja rungon hiekkapuhallus niin hyvät tulee. Toki osa vaihtosatuloista (pantti) on korjattu laatusatuloihin (Ate/Girling yms) jolloin ne ihan ok.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Pienenä sivuhuomautuksena; pisti silmään noista kuvista notta uuden pakoputken hitsisaumat on aika lailla ruosteessa. Kannattaisi pistää jotain suojatököttiä päälle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Sen ehdin jo puhdistaa ja suojata
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Tänään käytiin vääntamässä 205/50/17 renkaat peltivanteille. Verrattuna 195/45 renkaisiin näyttävät nämä paljon paremmalta, jotenkin sopivasti muhkeammilta.
Jarrusatuloiden kiinnikeraudat ja jarruletkun kiinnikeraudat on kuivuneet yön yli ja näyttävät hienoilta. Tänään tein myös tilauksen uusista takajarrusatuloista, saan ne joskus ensi viikon alkupuolella.
Jarrusatuloiden kiinnikeraudat ja jarruletkun kiinnikeraudat on kuivuneet yön yli ja näyttävät hienoilta. Tänään tein myös tilauksen uusista takajarrusatuloista, saan ne joskus ensi viikon alkupuolella.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.