2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Terve vaan kaikille! Hankin otsikonmukaisen xwd kolkin B207R koneella ja muutama asia on tullut mieleen. Ahkerasti olen jo foorumia selaillutkin, mutta ehkä kysyn kuitenkin tässä. Auto on ruotsin tuonti Vector varustuksella oleva SC ja itselleni varsin sopivalla varustuksella. Yksi asia mitä mietin varustelistassa on tehtaan kiveniskumassan poisjättämäminen. Onko tietoa mitä tuon varusteen ruksiminen on sisältänyt? Ilmeisesti siis röpelömassa helmoihin jne. Mutta onko kokemusta siitä onko huono vai hyvä juttu että sitä ei ole?
Toinen asia liittyy huoltoihin. Jakoketjua ei tarvinne vaihtaa kuin vasta sitten kun rallatus alkaa. Miten vaihteisto-, perä- ja haldexin öljyt? Onko muita huoltokohteita jos ei tulppia ja suodattimia lasketa, mitä kannattaa tehdä? Kysyn, koska huoltokirjasta ei selviä mitä autoon on itse asiassa tehty. Samoin huoltokirjassa on Neljän vuoden aukko vuodesta 2014 ja 110tkm loppuvuoteen 2018 ja 153tkm:iin, joka autolla on siis nyt ajettu. Huoltokirjassa on vuoden 2014 kohdalla, että öljyt vaan olisi vaihdettu. 2018 kohdalla taas lukee, että öljyt ja takajarrupalat olisi vaihdettu.
Kaupat venyi kuukauden mittaiseksi, kun ensin alettiin korjaamaan riippuvaa takapäätä. Eli autoliike vaihtoi iskarit ja jouset. Sitten koeajolla tulikin Limited performance ilmoitus, joka johtui turbon paineventtiilistä. Sekin vaihdettiin. Sitten selvisi, että vaihdetut iskarit olivatkin tavalliset Bilsteinin B4:set. Tein asiasta reklamaation ja nyt mulle olisi tulossa oikeanlaiset Nivomatit. Ne siis suostuin vaihtamaan itse. No joka tapauksessa olen autoon oikein tyytyväinen ja iso kiitos menee myös auton myyneelle liikkeelle, joka hoisi homman oikein tyylikkäästi.
Toinen asia liittyy huoltoihin. Jakoketjua ei tarvinne vaihtaa kuin vasta sitten kun rallatus alkaa. Miten vaihteisto-, perä- ja haldexin öljyt? Onko muita huoltokohteita jos ei tulppia ja suodattimia lasketa, mitä kannattaa tehdä? Kysyn, koska huoltokirjasta ei selviä mitä autoon on itse asiassa tehty. Samoin huoltokirjassa on Neljän vuoden aukko vuodesta 2014 ja 110tkm loppuvuoteen 2018 ja 153tkm:iin, joka autolla on siis nyt ajettu. Huoltokirjassa on vuoden 2014 kohdalla, että öljyt vaan olisi vaihdettu. 2018 kohdalla taas lukee, että öljyt ja takajarrupalat olisi vaihdettu.
Kaupat venyi kuukauden mittaiseksi, kun ensin alettiin korjaamaan riippuvaa takapäätä. Eli autoliike vaihtoi iskarit ja jouset. Sitten koeajolla tulikin Limited performance ilmoitus, joka johtui turbon paineventtiilistä. Sekin vaihdettiin. Sitten selvisi, että vaihdetut iskarit olivatkin tavalliset Bilsteinin B4:set. Tein asiasta reklamaation ja nyt mulle olisi tulossa oikeanlaiset Nivomatit. Ne siis suostuin vaihtamaan itse. No joka tapauksessa olen autoon oikein tyytyväinen ja iso kiitos menee myös auton myyneelle liikkeelle, joka hoisi homman oikein tyylikkäästi.
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Onnittelut hankinnasta!
Onhan tämä XWD juttua -ketju tuttu?
viewtopic.php?f=15&t=116842
Itsellä ei mitään kokemusta neliveto-saabeista ole, mutta kuulemma iskunvaimentimet takana on kulutustavaraa Suomen lämpötiloissa. Huhujen mukaan ei kestä pahimmassa tapauksessa kuin 3 kk pakkasilla ajohidasteisiin ajoa. Nelivedon biopowerointi on myös etuvetoa huomattavasti hankalampi homma. Jopa niin hankalasta on kyse, että on kannattavampaa hankkia tehtaan biopower-xwd kuin alkaa muuttaa bensalle tehtyä nelivetoa etanolille sopivaksi.
Itse olen pyrkinyt vaihtamaan vaihteistoöljyt 50 tkm välein, oli liioittelua tai ei. Työhön ei tarvita kuin 22 mm pitkä hylsy pakkivaloanturin irroitusta varten, katkaistu 8 mm kuusiokoloavain tyhjennyspropun aukaisuun ja 2 litraa öljyä.
Vaihteistoöljy: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/ ... 8293165290
Jakoketjulle ei tosiaan tarvitse tehdä mitään ennen kuin se alkaa oireilla. Oireet alkanee jossain 200-300 tkm välillä, eikä se ketju ensimmäisen rallatushavainnon jälkeisellä kauppareissulla heti porsia.
Ei muuta kuin nautinnollisia kilometrejä! Taivaalta on ainakin viime aikoina tullut lunta siihen malliin, että XWD-kelit on kohdallaan!
Onhan tämä XWD juttua -ketju tuttu?
viewtopic.php?f=15&t=116842
Itsellä ei mitään kokemusta neliveto-saabeista ole, mutta kuulemma iskunvaimentimet takana on kulutustavaraa Suomen lämpötiloissa. Huhujen mukaan ei kestä pahimmassa tapauksessa kuin 3 kk pakkasilla ajohidasteisiin ajoa. Nelivedon biopowerointi on myös etuvetoa huomattavasti hankalampi homma. Jopa niin hankalasta on kyse, että on kannattavampaa hankkia tehtaan biopower-xwd kuin alkaa muuttaa bensalle tehtyä nelivetoa etanolille sopivaksi.
Itse olen pyrkinyt vaihtamaan vaihteistoöljyt 50 tkm välein, oli liioittelua tai ei. Työhön ei tarvita kuin 22 mm pitkä hylsy pakkivaloanturin irroitusta varten, katkaistu 8 mm kuusiokoloavain tyhjennyspropun aukaisuun ja 2 litraa öljyä.
Vaihteistoöljy: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/ ... 8293165290
Jakoketjulle ei tosiaan tarvitse tehdä mitään ennen kuin se alkaa oireilla. Oireet alkanee jossain 200-300 tkm välillä, eikä se ketju ensimmäisen rallatushavainnon jälkeisellä kauppareissulla heti porsia.
Ei muuta kuin nautinnollisia kilometrejä! Taivaalta on ainakin viime aikoina tullut lunta siihen malliin, että XWD-kelit on kohdallaan!
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Sain tänään uudet ja alkuperäiset takaiskarit ja nyt näyttää Saab ryhdikkäältä jälleen. Meno on myös paljon jämäkämpää kuin liian lyhyillä b4:lla. Lueskelin myös tuon xwd -ketjun ja ehkä hieman huolestuin. Nimittäin auto herjasi abs-esp vikaa pari päivää sitten. Sen jälkeen vikailmoitusta ei ole tullut, mutta hieman huolettaa asia. Autoliikettä myös informoin asiasta, mutta he eivät reagoineet asiaan. Joka tapauksessa sisempi oikea vetarin suojakumi on rikki ja se pitää vaihtaa mahdollisimman pian. Samoin jakovaihteisto oli öljyn peitossa ja takaperässäkin näyttäisi olevan jonkinlainen öljyvuoto.
Huoltolistalla on ainakin kaikki voimansiirron öljyt, haldexin huolto ja takavetarin suojakumi. Samoin taka-akseli näytti hieman ruosteiselta, joten öljyä täytyy sinne ja muualle pohjaan ruiskutella. Täytyy katsoa kesällä jos asian voisi korjata kunnolla.
Tankin suojapellit oli täysin happamat. Saako uusia mistään?
Tech2 täytynee hommata... Ja 17" talvipyörät.
Mutta on tuo kyllä ihan mahtava auto ajaa. Saapa nähdä miten tarina jatkuu.
Huoltolistalla on ainakin kaikki voimansiirron öljyt, haldexin huolto ja takavetarin suojakumi. Samoin taka-akseli näytti hieman ruosteiselta, joten öljyä täytyy sinne ja muualle pohjaan ruiskutella. Täytyy katsoa kesällä jos asian voisi korjata kunnolla.
Tankin suojapellit oli täysin happamat. Saako uusia mistään?
Tech2 täytynee hommata... Ja 17" talvipyörät.
Mutta on tuo kyllä ihan mahtava auto ajaa. Saapa nähdä miten tarina jatkuu.
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Tuolta löytyy taakse vetarin suojakumi, - >https://www.schwedenteile.de/saab-parts ... 0_246.html
Toki marmorilta saattaa löytyä kans, mut ne on kultaakin kalliimmat. Osanumeron voipi joku wis:in omistaja laittaa..
Toki marmorilta saattaa löytyä kans, mut ne on kultaakin kalliimmat. Osanumeron voipi joku wis:in omistaja laittaa..
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Mulla pyörii tämmönen
https://www.ebay.co.uk/itm/SPIDAN-Bello ... 2393e1bd8b
https://www.ebay.co.uk/itm/SPIDAN-Bello ... 2393e1bd8b
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Tilasin tuollaisen samanlaisen Spidanin Örum:ilta ihan vaan katsoakseni että sopiiko ja sopihan se. Tilasin toisellekin puolelle, koska sekin on hieman rikki. En vielä ehtinyt vaihtamaan, koska ajattelin ottaa perämurikan irti ja vaihtaa samalla molemmille puolille. Tilasin myös Haldexin huoltosetin ja ostin peräöljyä. Lisäksi pitää vaihtaa poikittaistukivarsien ulommat puslat.
Sain EPC:n asennettua ja WIS on latauksessa. Toinen ALU79 setti löytyi myös.
Sain EPC:n asennettua ja WIS on latauksessa. Toinen ALU79 setti löytyi myös.
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Itseasiassa nuo bilsteinit eivät ole liian lyhyet, vaan xwd:n jouset on yli kolmanneksen löysemmät tasosäädön vuoksi. Siksi perä lyyhöttää tavallisilla iskareilla.
Omaani laitoin juuri bilsteinin b6:t ja kaveriksi tulevat eibachin kynäjouset buickin sovitteilla. Ajettavuus ja maavara pysyy alkuperäisen kaltaisena kantavuuskuormausta pois lukien. :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Joko vaihdoit taakse suojakumin? Mielenkiinnosta kyselen että kauanko meni aikaa vaihtoon? Omassa vastaavassa vaihdatin takuuna ja vaihtotyössä meni melkein päivä...
Edit: luin väärin, itsellä siis 9-3x
Edit: luin väärin, itsellä siis 9-3x
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Ei kai se muuten ole paljoa hankalampi kuin että vaatii etanolianturin (satulatankissa ei sekoitu tasaisesti). Paikka löytyy rintapellistä. Sitten vähän johdotusta. JC:llä ja VN-Dynolla on kokemusta. Tekivät työkaverin nelikkoon aikoinaan muutoksen. Tehot taisi nousta 250 hevosvoimaan. En muista että vaihdettiinko suuttimet.
Siitä muuten jäi minulle ihan siistit ALU79 vanteet. Päällä Nokian kitkat. Kai niissä pintaakin on. ET on 41, joten ei taida parantaa oman 9-5:n ajettavuutta.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Käsittääkseni 9-3 xwd ja x kumien vaihto on identtinen operaatio. Tänään aloin vaihtamaan kumeja ja aloin noin 18.00 aikaan. Tarkoitus oli vaihtaa molemmin puolin. Kymmeneltä lopetin ja ajattelin jatkaa huomenna. Tuloksena on vaihdettu kumi toiselle puolelle. Menin VIS:n ohjeitten mukaan. Melko simppeli homma jos pultit lähtee auki. Mulla ei lähtenyt. Samoin tripodin irrottamisessa tuli ylläri kun kuppiin on laitettu tuurnalla mojovat pisteet ettei vetari tule kupista irti. Toinen puoli menee varmaan vähän joutuisammin. Jää varmaan aikaa myös vaihtaa haldex öljyt.
Muuten kyllä täytyy sanoa, että vaikka autosta pidänkin niin paljon harmillisia pikkuvikoja autossa on. Kiusallisimmat on varmaan kuskin puolen takaoven aukeamattomuus, vaihteiston öljyvuoto kuskin puolen vetarin stefasta ja tyhjäkäynnin heijaaminen. Pikkuvikojahan nuo on, mutta kun käyttöauton korjaaminen on aina aikamoinen kynnys
Muuten kyllä täytyy sanoa, että vaikka autosta pidänkin niin paljon harmillisia pikkuvikoja autossa on. Kiusallisimmat on varmaan kuskin puolen takaoven aukeamattomuus, vaihteiston öljyvuoto kuskin puolen vetarin stefasta ja tyhjäkäynnin heijaaminen. Pikkuvikojahan nuo on, mutta kun käyttöauton korjaaminen on aina aikamoinen kynnys
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Löytyikin samanlaiset tarvittavilla kesärenkailla. Huomasin vasta nyt. Kiitos tarjouksesta
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Pikkuhomma, loota tyhjäksi öljystä, alapallon tappi irti tukivarresta,vetarin malja nykäisten irti ja stefan vaihto.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 2009 9-3 xwd:n uusi omistaja
Stefa on tulossa ja katsoinkin VIS:istä että homma on aika mukavan oloinen.
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009