Unelmatonnari
Unelmatonnari
Otsikko on viittaus tähän: https://saabclub.fi/artikkeli/188-tonnarille
Huomasin, että 15 vuotta on tullut foorumille liittymisestä täyteen, eikä vielä ainoatakaan projektiketjua avattu, vaikka kaikenlaisten raatojen kanssa on tullut pulattua. Taitaa siis olla korkea aika. En lupaa tiheitä päivityksiä. Jos ketjuun postailu vaikka kannustaisi minua siirtämään klubin foorumikuvapalvelun idea-asteelta edes PoC-vaiheeseen, olisi ketju tehtävänsä täyttänyt.
Objektina on vuoden 88 9000T CC, ajettu 185 tkm, joka on ajo- ja jarruja lukuunottamatta katsastuskunnossakin. Ensimmäisenä osaprojektina on siis jarrujen kunnostus. Ajatuksena on olla pistämättä autoa kokonaan osiksi vaan korjata yksi asia kerrallaan ja nauttia välissä ajamisesta.
Hieman tämä jarruremontti tosin vaikuttaa lähtevän heti keulimaan...
Syynä napojen irtoamiseen on tietysti yhdeksi puuksi muuttunut jarrukilpi + satulan runko-osa -yhdistelmä.
Eiköhän se taka-akselikin sieltä vielä tipahda ja lähde puhallukseen jne.
Huomasin, että 15 vuotta on tullut foorumille liittymisestä täyteen, eikä vielä ainoatakaan projektiketjua avattu, vaikka kaikenlaisten raatojen kanssa on tullut pulattua. Taitaa siis olla korkea aika. En lupaa tiheitä päivityksiä. Jos ketjuun postailu vaikka kannustaisi minua siirtämään klubin foorumikuvapalvelun idea-asteelta edes PoC-vaiheeseen, olisi ketju tehtävänsä täyttänyt.
Objektina on vuoden 88 9000T CC, ajettu 185 tkm, joka on ajo- ja jarruja lukuunottamatta katsastuskunnossakin. Ensimmäisenä osaprojektina on siis jarrujen kunnostus. Ajatuksena on olla pistämättä autoa kokonaan osiksi vaan korjata yksi asia kerrallaan ja nauttia välissä ajamisesta.
Hieman tämä jarruremontti tosin vaikuttaa lähtevän heti keulimaan...
Syynä napojen irtoamiseen on tietysti yhdeksi puuksi muuttunut jarrukilpi + satulan runko-osa -yhdistelmä.
Eiköhän se taka-akselikin sieltä vielä tipahda ja lähde puhallukseen jne.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Unelmatonnari
Kuulosta hyvältä toi vaiheittain kunnostaminen, pysyy motivaatio paremmin.
Ei noita kyl liikaa enää näy.
Mullaki saattaa jotain osii olla jääny nurkkiin.
Ei noita kyl liikaa enää näy.
Mullaki saattaa jotain osii olla jääny nurkkiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Unelmatonnari
Kävin tänään @jus:n kanssa lounaalla puhumassa tonnareista. Sain vinkin, joka liittyy osia toisissaan kiinni pitävien ruuvien irrottamiseen.
(Kanta on nyt puhdistettu ja näkyy paremmin kuin eilen. Seli.)
Oisko hyviä jarrukilpiä kellään?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Unelmatonnari
Kuva autosta olisi kiva. Eihän jonnet edes tiedä miltä CC-tonnari näyttää elleivät ole käyneet Ukin museossa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Unelmatonnari
Piti kans linkata tuo webshop.
Oliks täsä viel edessä ne pikkujarrut
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFqBPtTS74d37OBrUU
Oliks täsä viel edessä ne pikkujarrut
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFqBPtTS74d37OBrUU
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Unelmatonnari
Kiitos. Ovat tosiaan samat kuin satkussa ja uuttakin näemmä löytyy.
Etujarrujen pitäis olla ne uudemmat/isommat, koska MY88. En ole vielä etupäätä ehtinyt tunkata ylös ja avata. Jos on uudemmat, niin Saabklubbenilta löytyy näköjään sopivasti levy- ja palapaketti.
Etujarrujen pitäis olla ne uudemmat/isommat, koska MY88. En ole vielä etupäätä ehtinyt tunkata ylös ja avata. Jos on uudemmat, niin Saabklubbenilta löytyy näköjään sopivasti levy- ja palapaketti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_9000 ... rbo_16.jpg
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Unelmatonnari
^komee tonnari, jenkkituonti?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Unelmatonnari
Päätin, että taka-akseli lähtee nyt myös irti puhdistukseen, ja samalla laitetaan uudet puslat. Siispä iskareita avaamaan yläpäästä. Vaan eipä olisi kannattanut mennä kurkkimaan, koska sieltä löytyi – taivas varjele – ruostetta.
Alasauma on ehjä, siellä näkyvä ruskea on varissut ylempää. Tuossa on kaksi levyä pistehitsattuna päällekkäin. Ulospäin ei näy mitään, joten tämä saa jäädä tällä kertaa merkinnäksi päiväkirjaan. Vasemmalla ei näkynyt vastaavaa ilmiötä.
Alasauma on ehjä, siellä näkyvä ruskea on varissut ylempää. Tuossa on kaksi levyä pistehitsattuna päällekkäin. Ulospäin ei näy mitään, joten tämä saa jäädä tällä kertaa merkinnäksi päiväkirjaan. Vasemmalla ei näkynyt vastaavaa ilmiötä.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Unelmatonnari
Vedä ny sinne kotelosuojaa tms edes rauhoittamaan tai mieluummin harjaa ja maalaa ja ole tyytyväinen, että löysit sen noin aikaisessa vaiheessa. Ei meinaan ole kummoinen rasti ellei pysäyttää niin ainakin hidastaa sitä julmetusti nyt kun on esillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Unelmatonnari
No hyvä on, putsataan ja vedetään Hammeritea päälle.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Unelmatonnari
mä laittaisin kotelosuoja ainetta ennemmin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Unelmatonnari
Hammeritesta saa paljon pahaa kuulla, mut mä oon tosta mun avosta vetäny vetokoukun joskus neljä vuotta sitte Hammeritella suoraan ruosteiden päälle. Ainut pohjatyö oli talouspaperilla pahimmat kurat pois... Vielä ei oo lohkeillu, joten tuskin se ilmaakaan alleen saa, joka siis on edellytys ruosteen etenemiselle.
Toki julkisivupintaa ei kannata Hammeritella vetää, jos tarkotus on joskus maalata päälle.
Toki julkisivupintaa ei kannata Hammeritella vetää, jos tarkotus on joskus maalata päälle.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Unelmatonnari
Jarruremontti etenee.
Yllättävän kivuttomasti se sieltä lähti. ABS-anturitkin ehjänä, juhuu.
Näyttää olevan edelleen voimassa se tosiasia, että ojan puolen paikat ovat vähemmän ruosteessa ja irtoavat helpommin. Tässä autossa hämäännystä aiheutti ensin se, että oja on ollut ensimmäiset 15 vuotta totutusta poikkeavalla puolella.
Ilman uusia ruostelöytöjä ei tämäkään tallisessio sujunut. Varapyöränkotelon sisäpuolella ei harmeja näy, mutta onhan tuolla jo ihan kunnon kukintoa:
Yllättävän kivuttomasti se sieltä lähti. ABS-anturitkin ehjänä, juhuu.
Näyttää olevan edelleen voimassa se tosiasia, että ojan puolen paikat ovat vähemmän ruosteessa ja irtoavat helpommin. Tässä autossa hämäännystä aiheutti ensin se, että oja on ollut ensimmäiset 15 vuotta totutusta poikkeavalla puolella.
Ilman uusia ruostelöytöjä ei tämäkään tallisessio sujunut. Varapyöränkotelon sisäpuolella ei harmeja näy, mutta onhan tuolla jo ihan kunnon kukintoa:
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73