Kulmakarvaparkki
Kulmakarvaparkki
Kulmakarvaparkki pimeni , autolla ajettu vasta 7500 km.Onko muilla ollut samaa ongelmaa että pimenee noin nopeasti? Varmaan laittavat takuuseen, ainakin toivon ja uskon niin, pitää huomenna selvittää asiaa.
Re: Kulmakarvaparkki
Täälläkin pimeni kun vm. 08 oli vasta vähän ajettu. Mutta sitten syttyi itsestään uudelleen ja on yhtä poikkeusta lukuunottamatta palanut pari vuotta
Re: Kulmakarvaparkki
Kun kerran on syttynyt uudestaankin, kuulostaisi sille, että pakkanen tekisi tepposet ja parkki vittuilisi kylmissään.
Meikällä ei ole ollut noiden kanssa ongelmia.
Onko noissa LEDit?
Meikällä ei ole ollut noiden kanssa ongelmia.
Onko noissa LEDit?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Kulmakarvaparkki
Meilläkin vaimo oli toissapäivänä sitä mieltä, että toinen ei palanut kun parkkeerasin autoa hänen ollessaan jo ulkona. Mainitsi asiasta vasta kotimatkalla ja pihassa tarkastaessani kuitenkin molemmat paloivat. Ehkä tämä reilumpi pakkanen koettelee. Parkkeja (tai vaimoa ).
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Kulmakarvaparkki
Parkit temppuilevat edelleen pakkasessa ( -20 ja yli ), palavat vuorotellen. Kyselin asiaa Kuopion Delta-autosta ja selvittivät Saksasta saakka että pakkanen sotkee ledien virran kulutusta. Pakkasessa ledi vaatii enemmän virtaa ja järjestelmä luulee polttimon palaneen,ja virran syöttö lopetetaan kyseiselle polttimolle.Ensi kuussa asennetaan johtoihin vastukset jotka "hämäävät" auton järjestelmää ja näin virran syöttö polttimolle jatkuu vaikka olisi pakkasta. Autoni on kuulemma ensimmäinen täällä päin johon tällainen viritelmä tehdään. Toivottavasti Saksan pojat ( olisiko GM ) ovat antaneet sellaiset ohjeet että viritelmä tulee toimimaan.
Re: Kulmakarvaparkki
Minullakin näkyy SID aina välillä sanovan oikeasta etuparkista että ei palaisi, joka kerta kun olen katsonut niin palaa se.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Kulmakarvaparkki
Mulla ei tule SID:n mitään ilmoitusta kun parkit sammuvat, ovat pimeänä muutaman päivän ja sitten taas palavat.
Re: Kulmakarvaparkki
En usko että se olisi pelkästään pakkasesta kiinni, sillä minulla parkit pimeni vuorotellen ja hyvin satunnaisesti alku syksystä.
Eikä SID:ssä ole ollut minkäänlaista varoitusta parkeista.
Eikä SID:ssä ole ollut minkäänlaista varoitusta parkeista.
Re: Kulmakarvaparkki
Nyt kulmakarvaparkeissa ollut jonkin aikaa Delta-auton lisäämät vastukset. Valot toimineet hyvin vaikka pakkasta ollut 30 ja ylikin, aikaisemmin valot toimivat miten sattui. Ilmeisesti vastukset autoivat asiaan.
Re: Kulmakarvaparkki
Mikä vastusten virka on?
Täällä räpsyi ekan kerran -20 asteen pakkasella, molemmat pimeeksi. Syttyi kyllä molemmat seuraavalla käynnistyksellä. Melkoista räpsyttelyä kyllä.
Onko siellä joku valvontasysteemi taustalla, mikä katkaisee sähköt tilanteessa X?
Täällä räpsyi ekan kerran -20 asteen pakkasella, molemmat pimeeksi. Syttyi kyllä molemmat seuraavalla käynnistyksellä. Melkoista räpsyttelyä kyllä.
Onko siellä joku valvontasysteemi taustalla, mikä katkaisee sähköt tilanteessa X?
Re: Kulmakarvaparkki
Mulle kerrottiin että vastuksilla "huijataan" valvontajärjestelmää. Jos oikein ymmärsin niin ledit vaativat pakkasilla enemmän virtaa ja tästä syystä järjestelmä katkaisee virransyötön ledeille kun luulee ledien palaneen. Vastuksilla tasataan virrankulustusta. Varmaan Mimmi osaa kertoa asian tarkemmin?
Vastus on Saabin omaa kehitelmää. näin kerrottiin.
Toivottavasti asiaan tuli jotain selvyyttä. Olen Savolainen ja meidän kanssa kun keskustelee niin vastuu on aina kuulijalla .
Vastus on Saabin omaa kehitelmää. näin kerrottiin.
Toivottavasti asiaan tuli jotain selvyyttä. Olen Savolainen ja meidän kanssa kun keskustelee niin vastuu on aina kuulijalla .
Re: Kulmakarvaparkki
Näin se kai suunnilleen menee kuin edellä on esitetty, paitsi virrankulutuksen suhteen. Jos LED toimii, kuten muut puolijohteet, sen vastus kasvaa kylmässä. Tämä puolestaan aiheuttaa virrankulutuksen pienenemisen jos oletetaan että parkkien syöttöjännite on likimain vakio.
Ei ole todellisuudessa hajuakaan 9-3:n valovalvonnasta, mutta olettaisin että valojen valvonta tarkkailee joko sinne syötettävää virtaa tai valojen suoranaista tehoa (virran johdannainen). Kun siten kylmällä LEDien haukkaama virta vähenee, järjestelmä huomaa sen ja kaiketi katkaisee ko. valon syötön. Taaskaan en tiedä varmasti, mutta valvonta joko verrannee tilannetta jossain aiemmassa tilanteessa tallennettuun referenssiarvoon tai sitten sille ohjelmoituun kiinteään raja-arvoon. Joka tapauksessa kylmässä tapahtuva resistanssin muutos riittää hämäämään valvontaa.
LEDien kulutus on joka tilanteessa lähes "olematon". Nyt lisättävä etuvastus on todennäköisesti moninkertainen parkin LEDien sisäiseen resistanssiin verratttuna. Näinollen sopivan vastuksen lisääminen valoihin (valvontatekniikasta riippuen) joko:
a) yksinkertaisesti varmistaa parkkien kulutuksen pysyvän jatkuvasti asetetun kiinteän raja-arvon yläpuolella.
b) pitää kulutuksen niin korkeana, että valvontaan tallentuva referenssiarvo on kertaluokaltaan niin suuri, ettei LEDin sisäisen vastuksen muutos eri lämpötiloissa aiheuta kokonaiskulutukseen juuri mitään muutosta.
Tämä on siis kaikki arvailua, mutta teoriassa se voisi mennä jotenkin näin. A ja B vaihtoehtojen ero on hyvin pieni. Sanoisin että A olisi näistä kahdesta fiksumpi, mutta B:kin on mahdollinen, jos suunnittelijat ovat saaneet toteuttaa itseään moisella "insinööripornolla". Toki auton valovalvonnan softaa voisi rukata tältä osin fiksummaksi eli vähemmän herkäksi, mutta vastusten lisääminen on käytännössä yksinkertaisempi ja käytännöllisempi tapa korjata ilmiö, jota selvästikään ei vain ole muistettu huomioida suunnittelussa. Vastuksen lisääminen siis vähentää valvonnan turhaa herkkyyttä samalla tavalla kuin etuvastuksen lisääminen mihin tahansa LEDiin vähentää kytkennän herkkyyttä syöttöjännitteen muutoksia (ja siitä seuraavaa virran muutosta) kohtaan.
Aihe kiinnostaa, ja minäkin liityn nyt siihen odottajien joukkoon, joka haluaisi kuulla oikean selityksen joltain asioista perillä olevalta.
Ei ole todellisuudessa hajuakaan 9-3:n valovalvonnasta, mutta olettaisin että valojen valvonta tarkkailee joko sinne syötettävää virtaa tai valojen suoranaista tehoa (virran johdannainen). Kun siten kylmällä LEDien haukkaama virta vähenee, järjestelmä huomaa sen ja kaiketi katkaisee ko. valon syötön. Taaskaan en tiedä varmasti, mutta valvonta joko verrannee tilannetta jossain aiemmassa tilanteessa tallennettuun referenssiarvoon tai sitten sille ohjelmoituun kiinteään raja-arvoon. Joka tapauksessa kylmässä tapahtuva resistanssin muutos riittää hämäämään valvontaa.
LEDien kulutus on joka tilanteessa lähes "olematon". Nyt lisättävä etuvastus on todennäköisesti moninkertainen parkin LEDien sisäiseen resistanssiin verratttuna. Näinollen sopivan vastuksen lisääminen valoihin (valvontatekniikasta riippuen) joko:
a) yksinkertaisesti varmistaa parkkien kulutuksen pysyvän jatkuvasti asetetun kiinteän raja-arvon yläpuolella.
b) pitää kulutuksen niin korkeana, että valvontaan tallentuva referenssiarvo on kertaluokaltaan niin suuri, ettei LEDin sisäisen vastuksen muutos eri lämpötiloissa aiheuta kokonaiskulutukseen juuri mitään muutosta.
Tämä on siis kaikki arvailua, mutta teoriassa se voisi mennä jotenkin näin. A ja B vaihtoehtojen ero on hyvin pieni. Sanoisin että A olisi näistä kahdesta fiksumpi, mutta B:kin on mahdollinen, jos suunnittelijat ovat saaneet toteuttaa itseään moisella "insinööripornolla". Toki auton valovalvonnan softaa voisi rukata tältä osin fiksummaksi eli vähemmän herkäksi, mutta vastusten lisääminen on käytännössä yksinkertaisempi ja käytännöllisempi tapa korjata ilmiö, jota selvästikään ei vain ole muistettu huomioida suunnittelussa. Vastuksen lisääminen siis vähentää valvonnan turhaa herkkyyttä samalla tavalla kuin etuvastuksen lisääminen mihin tahansa LEDiin vähentää kytkennän herkkyyttä syöttöjännitteen muutoksia (ja siitä seuraavaa virran muutosta) kohtaan.
Aihe kiinnostaa, ja minäkin liityn nyt siihen odottajien joukkoon, joka haluaisi kuulla oikean selityksen joltain asioista perillä olevalta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Kulmakarvaparkki
Maaliskuussa on tullut tuosta virallinen korjausohje eli vastuksien laitosta kuson väliin .....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Kulmakarvaparkki
Dodiin,annoin kaverille apuvirtaa ja kuskin puolen viiruparkki sammui,miten korjataan?
Joku kipotin.
Re: Kulmakarvaparkki
Vaihtamalla umpio
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.