vm.2000 9-5 Aero automaatti
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Ihan jees ja kuulostaa aika samalta kuin oman Cabben 2,5" catback (ilmeisesti made by mossemies).
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tämän viikon torstaiksi on varattu penkitysaikoja parille autolle Joensuuhun, tämäkin piti ottaa sinne testattavaksi mutta katsotaan kuinka onnistuu. Jos sääennusteet pitää paikkansa niin tänne tulee vielä lunta ja pakkasta lähipäivinä eikä dynoon mennä nastoilla sutimaan, eli pitäis ottaa suvikumit mukaan ja vaihtaa alle paikanpäällä
Ei mitään käryä paljonko tällaisesta mittais renkaalta voimaa, mutta jos koneessa on joskus 20 vuotta sitten tehtaalta lähtiessä ollut 230 bhp niin yli 180 whp olis aika positiivinen yllätys lähtötilanteeksi
Ei mitään käryä paljonko tällaisesta mittais renkaalta voimaa, mutta jos koneessa on joskus 20 vuotta sitten tehtaalta lähtiessä ollut 230 bhp niin yli 180 whp olis aika positiivinen yllätys lähtötilanteeksi
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Lunta tulee tällä hetkellä etelässäkin.
Onko IMM, tulpat ja sytkäkasetti vedossa? Noi jos ei ole ehjiä niin ei ehkä kannata mennä kuormittamaan dynoon.
Onko IMM, tulpat ja sytkäkasetti vedossa? Noi jos ei ole ehjiä niin ei ehkä kannata mennä kuormittamaan dynoon.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tänään käytiin dynossa ja yllätyksenä saatiinkin isompia lukemia kuin odotin, eli jotain tälle on tehty ennemminkin. Milläköhän siitä ottais selvää mikä ohjelma siellä on nyt sisässä
Kolme tasaista vetoa antoi nätisti ilman mitään ongelmia vaikka askin kanssa olikin vähän säätöä kun teki kickdownin vielä suht korkeillakin kierroksilla
Tuossa ekalla vedolla ei alavääntöä saatu vielä kohilleen, mutta seuraavilla saatiin 367.3 Nm ja teholukemat samaa 250 tasoa
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Ihan hyviä lukemia 20 vuotta vanhalle laitteelle eli kone tuntuis olevan ihan kunnossa. Kyllähän tuo vapaampi putkisto vähän auttaa, mutta softa lienee steg 1-2 tasoa?!
Eikös tuoreemmassa Aerossa ole ihan vakiona 250hv ja 350Nm luokkaa?! Jotain eroja taisi olla Cobrassa ja ahtimessa? Viisaammat korjatkoot.
Eikös tuoreemmassa Aerossa ole ihan vakiona 250hv ja 350Nm luokkaa?! Jotain eroja taisi olla Cobrassa ja ahtimessa? Viisaammat korjatkoot.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Kesän käänteellä Saab on palvellut hyvin, ilmastointiakin on päässyt käyttämään jo jokusen kerran. Öljynlauhduttimen putkien o-renkaat piti vaihtaa hiljan ja öljynsuodattimen jalka on tilattu kun tiivisteestä vuotaa hieman öljyä, mutta muuten on matkat taittunut oikein mukavasti.
Tänään kävin hakemassa kesäksi saman kokoiset ja -merkkiset vanteet kuin talvirenkaille on, alla lopputulos. Renkaat on nyt 225/40r18 mutta varmaan ens viikolla laitetaan 235/40 koska nämä mukana tulleet on heikossa kunnossa.
Muuten touhuaminen on jäänyt aikalailla vain puunaamiseen ja ajeluun tämän projektin osalta viime viikkoina.
Vieläkään en ole saanut selvyyttä siihen ohjelma-asiaan. Joskus näin mielestäni videon missä SIDistä näki ohjelman nimen painamalla jotain oikeaa yhdistelmää. OBD:n kautta en varmaan ohjelmasta mitään näe?
Tänään kävin hakemassa kesäksi saman kokoiset ja -merkkiset vanteet kuin talvirenkaille on, alla lopputulos. Renkaat on nyt 225/40r18 mutta varmaan ens viikolla laitetaan 235/40 koska nämä mukana tulleet on heikossa kunnossa.
Muuten touhuaminen on jäänyt aikalailla vain puunaamiseen ja ajeluun tämän projektin osalta viime viikkoina.
Vieläkään en ole saanut selvyyttä siihen ohjelma-asiaan. Joskus näin mielestäni videon missä SIDistä näki ohjelman nimen painamalla jotain oikeaa yhdistelmää. OBD:n kautta en varmaan ohjelmasta mitään näe?
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
^Tuohan riippuu siitä, onko sid info aktivoitu.
Jos on, niin sidin plussaa ja miinusta yhtäaikaa painamalla pitäis tulla sid info näkyviin ja alussa
se sitten näyttää sen ohjelman version.
Jos on, niin sidin plussaa ja miinusta yhtäaikaa painamalla pitäis tulla sid info näkyviin ja alussa
se sitten näyttää sen ohjelman version.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Lähinnähän tuo tehonnousu faceliftiin tuli siitä kun 230hv oli niin alakanttiin että nostivat luvattuja tehoja 20hv
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Tänään asennettiin uudet renkaat, 225/45r18 oli kuitenkin se koko johon päädyin. Samoin viime keskiviikkona sain auton huollosta kun öljynsuodattimen jalka oli asennettu ja tiivisteliimat kuivuneet, samalla vaihdettiin tietty uudet öljyt ja suodatin.
Vinkin sain, että ohjelma viittaisi 2002-2005 mallin bensasoftaan ja voisi kokeilla tyhjään tankkiin re85 jos sillä kävisi. Näin kesäaikaan voisi testatakin, sehän on vain hauskaa jos sillä toimii mutta lähin re85 tankkauspiste on n. 50 km päässä niin pitänee kanisterilla hakea ja kokeilla
Tuumasin tuossa työnnellä saabin taas talliin joku päivä ja alkaisin puhallella näitä jarrujen osia. Viikonloppuna puhalsin lasikuulalla tutun kilpa-autorakentajan brembon satuloita ja niin siistit tulee aina että sitten tekee mieli alkaa purkaa omistakin autoista kaikkea pois ja puhdistaa jos vaikka maalais ne jollain härskillä värillä tai hydrodippais niin tulee veikeen näköset
Vinkin sain, että ohjelma viittaisi 2002-2005 mallin bensasoftaan ja voisi kokeilla tyhjään tankkiin re85 jos sillä kävisi. Näin kesäaikaan voisi testatakin, sehän on vain hauskaa jos sillä toimii mutta lähin re85 tankkauspiste on n. 50 km päässä niin pitänee kanisterilla hakea ja kokeilla
Tuumasin tuossa työnnellä saabin taas talliin joku päivä ja alkaisin puhallella näitä jarrujen osia. Viikonloppuna puhalsin lasikuulalla tutun kilpa-autorakentajan brembon satuloita ja niin siistit tulee aina että sitten tekee mieli alkaa purkaa omistakin autoista kaikkea pois ja puhdistaa jos vaikka maalais ne jollain härskillä värillä tai hydrodippais niin tulee veikeen näköset
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Eilen alkoi työntää putkesta paksua usvaa ja imuputkisto täyttyi öljystä, eli ilmeisesti ahdin mennyt. Muuten toimii normaalisti, ei vaan nosta ahtopainetta ja savuttaa. Olin tapahtuman aikaan alle kilometrin päässä kotoa joten savumerkkejä ei kovin pitkään kuitenkaan tehty
Joten tänään irrotetaan turbo ja katsotaan onko säpäleinä sisältä vai vaan väljää jne. Mitataan puristuspaineet ja ohivuodot, mutta jos mikään muu ei ole mennyt kuin turbo niin vaihdan Mitsun 19T-ahtimen ja samalla reissulla isommat suuttimet sekä 3-tuuman DP
Jos havaitaan että jotain muutakin on mennyt, esim. mäntä niin pitää avata motti ja tuumailla asiaa uudelleen.
En tiedä onko kovin hyvää projektikerrontaa nämä vikapäivitykset, mutta tuumasin kirjailla kuitenkin kun tiedossa jonkinlaista päivitystä
Joten tänään irrotetaan turbo ja katsotaan onko säpäleinä sisältä vai vaan väljää jne. Mitataan puristuspaineet ja ohivuodot, mutta jos mikään muu ei ole mennyt kuin turbo niin vaihdan Mitsun 19T-ahtimen ja samalla reissulla isommat suuttimet sekä 3-tuuman DP
Jos havaitaan että jotain muutakin on mennyt, esim. mäntä niin pitää avata motti ja tuumailla asiaa uudelleen.
En tiedä onko kovin hyvää projektikerrontaa nämä vikapäivitykset, mutta tuumasin kirjailla kuitenkin kun tiedossa jonkinlaista päivitystä
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Nyt katalana suunnitelmana olisi tehdä seuraavanlainen setuppi edellisen sattumuksen ansiosta:
Mitsun 19T-ahdin
750-800 cc suuttimet
3'' DP
Uus motti oikeastaan aikalailla kokonaan, rakennutan sen pääosin tässä paikallisella pajalla kahdesta koneesta.
Sitten kun raudat on paikallaan tilataan ohjelma Tobbanalta, jolta on tähänkin mennessä saatu hyvää konsultointia aiheesta.
Huomenna käydään tämän asianosaisen mekaanikon kanssa katsomassa myynnissä olevaa toista muokatumpaa moottoria joka on osina myynnissä foorumilaisella, turbo on jo tilattu. Suuttimet Finjectorilta ja DP:tä koitan metsästää vielä jos vaikka foorumilta löytyisi sattumalla
Mitsun 19T-ahdin
750-800 cc suuttimet
3'' DP
Uus motti oikeastaan aikalailla kokonaan, rakennutan sen pääosin tässä paikallisella pajalla kahdesta koneesta.
Sitten kun raudat on paikallaan tilataan ohjelma Tobbanalta, jolta on tähänkin mennessä saatu hyvää konsultointia aiheesta.
Huomenna käydään tämän asianosaisen mekaanikon kanssa katsomassa myynnissä olevaa toista muokatumpaa moottoria joka on osina myynnissä foorumilaisella, turbo on jo tilattu. Suuttimet Finjectorilta ja DP:tä koitan metsästää vielä jos vaikka foorumilta löytyisi sattumalla
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Eilen noudettiin moottorin osat tarvikkeineen ja positiivisena yllätyksenä pakettiin kuuluikin paljon enemmän osia ja tarvikkeita kuin alunperin oletin, terveiset sinne Foorumilaiselle ja kiitokset kaupoista.
Kansi on koeponnistettu ja hiottu, nokka-akselit on uudet ja venttiilijouset on jäykemmät, seetit läpätty.
Pakettiin kuului myös imu- ja pakosarjat sekä niiden tiivisteet uutena paketissaan. Starttimoottori, lohkolämmitin, kampuran asentoanturi ja muuta mukavaa
Lohko on hyväkuntoinen ja koneistettu, sylinterit on kertaalleen hoonattu ja porattu ylikokoon mutta hoonataan vielä uudestaan kunnon laitteilla.
Wössnerin takomännät ja uudet kiertokanget, laakerit on muoveissa tietysti odottamassa asennustaan. Männänrenkaat on tarkistettava vielä onko ne käyttökuntoiset vai hankintaanko uusi rengassarja
Kampiakseli on alkuperäinen 190 tkm moottorista ja hiomaton, asennettu jo paikoilleen uusilla laakereilla.
Lohko on kiinni moottoripukin pitimessä, siksi takana näkyy kyhäelmä
Jakopään hilppeet on uudet sekä alla näkyy joitain kansia. Kaikki tiivisteet ja stefat on uusia sekä kiitos luojan hyvin puhtaita
Lähikuva vielä männästä kolmossylinteristä kiertokankensa kanssa.
Samalla ostin 720cc suuttimet uutena mittauspöytäkirjoineen. Turbo on postilla tulossa kotiin öljyletkuineen, joten asiat alkaa olla ihan hyvässä vaiheessa.
Aikataulusta sen verran, että ensi viikko on niin buukattu jo täyteen että silloin tuskin tapahtuu paljoa vielä
Yksi kysymys tosin heräsi mieleeni jota ei ihan kokeilemalla selvitä, nimittäin onko tässä B235R-moottorissa tasapainoakseli ja mitä seuraa jos sitä ei laita paikoilleen tai jättää vain ketjun pois?
Kansi on koeponnistettu ja hiottu, nokka-akselit on uudet ja venttiilijouset on jäykemmät, seetit läpätty.
Pakettiin kuului myös imu- ja pakosarjat sekä niiden tiivisteet uutena paketissaan. Starttimoottori, lohkolämmitin, kampuran asentoanturi ja muuta mukavaa
Lohko on hyväkuntoinen ja koneistettu, sylinterit on kertaalleen hoonattu ja porattu ylikokoon mutta hoonataan vielä uudestaan kunnon laitteilla.
Wössnerin takomännät ja uudet kiertokanget, laakerit on muoveissa tietysti odottamassa asennustaan. Männänrenkaat on tarkistettava vielä onko ne käyttökuntoiset vai hankintaanko uusi rengassarja
Kampiakseli on alkuperäinen 190 tkm moottorista ja hiomaton, asennettu jo paikoilleen uusilla laakereilla.
Lohko on kiinni moottoripukin pitimessä, siksi takana näkyy kyhäelmä
Jakopään hilppeet on uudet sekä alla näkyy joitain kansia. Kaikki tiivisteet ja stefat on uusia sekä kiitos luojan hyvin puhtaita
Lähikuva vielä männästä kolmossylinteristä kiertokankensa kanssa.
Samalla ostin 720cc suuttimet uutena mittauspöytäkirjoineen. Turbo on postilla tulossa kotiin öljyletkuineen, joten asiat alkaa olla ihan hyvässä vaiheessa.
Aikataulusta sen verran, että ensi viikko on niin buukattu jo täyteen että silloin tuskin tapahtuu paljoa vielä
Yksi kysymys tosin heräsi mieleeni jota ei ihan kokeilemalla selvitä, nimittäin onko tässä B235R-moottorissa tasapainoakseli ja mitä seuraa jos sitä ei laita paikoilleen tai jättää vain ketjun pois?
Viimeksi muokannut YlimysN, La Loka 02, 2021 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vm.2000 9-5 Aero automaatti
Kuvassa näkyy punaisen lohkon kyljessä tp-akselien palikat joihin niiden rattaat tulee kiinni. Lienee akselit lohkossa paikallaan. Ainoastaan GM900:n vaparilohkossa ei ole tp-akseleita.
Jos ne haluaa jättää pois kokonaan, niin niiden akselien kaikki aukot pitää tulpata umpeen jotta öljynpaineet pysyy koneessa. Joidenkin mielestä akselit poistettuna kone värisee ihan sairaasti ja jotkut eivät huomaa mitään eroa...
Eski
Jos ne haluaa jättää pois kokonaan, niin niiden akselien kaikki aukot pitää tulpata umpeen jotta öljynpaineet pysyy koneessa. Joidenkin mielestä akselit poistettuna kone värisee ihan sairaasti ja jotkut eivät huomaa mitään eroa...
Eski