Saunaikkuna

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja argi »

viggen kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 11:11
argi kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 08:34
pvdriver kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 08:19
Mikä toi takaluukku on?
Normi 99 combin takaluukku
Ei ole alkuperäinen takaluukku, tuollaisia vaihdettiin kun entinen oli korjaus kelvoton, kolarin tai ruosteen takia.
Todellakin, tässä mun takaluukussa on nuo pystyvekit takavalojen kohdalla. No, ei kerrota mr-tarkastajalle jos joskus sinne asti pääsee :D
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7508
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noi pikkupokkaukset ja et toi kilven kohta on syvemmällä kuin tuossa satkun luukussa tekee tuosta linjakkaamman.

Onks viggen toi ollu joku tarvikeluukku vai eri vuodelta vaan?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja viggen »

Analla käytettiin noita. Olikon se sama luukku kuin 900 mallissa?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

argi kirjoitti:
Pe Huhti 17, 2020 21:42

Sain myös todettua, että Ruotsin kerholta hankkimani pyöränkaarien "krominväriset" muovilistat eivät toimi. Ovat liian kovaa muovia, että asettuisivat paikoilleen. Kenelläkään ideoita mistä löytyisi paremmat?
Olikohan, että noita pyöräkaarien listoja piti lämmittää kuumassa vedessä, jotta ne muotoutuisivat pyöränkaariin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5455
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja VKe »

Puoleksi tunniksi lista kerrallaan leivinuuniin, hyvin hyvin miedolla lämmöllä - lämpenemään, ei paistumaan :wink:

Sitten kiinni kaareen, pitelee paikallaan jotta jäähtyy ja muotoutuu istuvaksi.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja argi »

Fiksasin ajovalot kirkkaammiksi, löytyi yksi vähän väärin tehty kytkentä ja löystynyt jatkoliitos. Maadoitusta sai myös parannettua.

Sitten aloin selvittää, miksi päiväajovalot eivät toimi. Selitys löytyi valokytkimen johdoista...

Kuva
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ei mitään jälkeä olis antaa noihin lokarin kaarien listoihin 🤔 yhen kierroksen tarttis..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3167
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

viggen kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 21:29
Näkyy olevan myynnissä Web shopissa. 415kr/kpl.
https://webshop.saabparts.com/klassiker ... st-hjulhus
https://webshop-fi.saabparts.com/classi ... -strip-484
Ylempi linkki johti vain uutiskirjeeseen. sivuilta ja alemmasta linkistä ei löytynyt kuin noita uudempia mustia, nämä vanhemmat olisi itsellä hakusessa:
Sain myös todettua, että Ruotsin kerholta hankkimani pyöränkaarien "krominväriset" muovilistat eivät toimi. Ovat liian kovaa muovia, että asettuisivat paikoilleen. Kenelläkään ideoita mistä löytyisi paremmat?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja argi »

Örkinrumilus kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 07:50
viggen kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 21:29
Näkyy olevan myynnissä Web shopissa. 415kr/kpl.
https://webshop.saabparts.com/klassiker ... st-hjulhus
https://webshop-fi.saabparts.com/classi ... -strip-484
Ylempi linkki johti vain uutiskirjeeseen. sivuilta ja alemmasta linkistä ei löytynyt kuin noita uudempia mustia, nämä vanhemmat olisi itsellä hakusessa:
Sain myös todettua, että Ruotsin kerholta hankkimani pyöränkaarien "krominväriset" muovilistat eivät toimi. Ovat liian kovaa muovia, että asettuisivat paikoilleen. Kenelläkään ideoita mistä löytyisi paremmat?
Tarkistin Ruotsin kerhon myymälästä pari vuotta sitten käyttämälläni tuotenumerolla, mutta niitä ei näy enää siellä olevan.

Lehtosella on kait ollut mustia myynnissä vielä hiljattainkin.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja argi »

Ta-daa, nyt on alkuperäinen tekniikka paikallaan!

Kuva

Tilannehan jäi toukokuussa siihen, että vein auton Katinalan Autoon ohjausvaihteen tiivisteen vaihtoon ja pyysin samalla tsekkaamaan vähän epätasaista käyntiä. No, kävi ilmi, että kolme sylinteriä pelittää kunnolla, mutta yhdessä on puristukset liian matalalla. Sen sijaan, että olisi alettu venttiilipuolta fiksailla, päätin että vaihdetaan varaosa-auton tekniikka (B-ruisku & automaatti) autossani olleen H-turbon tilalle ja päästään taas lähemmäksi mr-tavoitetta.

Koneen ja laatikon vaihdon lisäksi moottoritila sai uuden maalin ja varaosa-autosta tuli myös johtosarjat. Autossa oli paljon matkan varrella tehtyjä sähkövirityksiä, joten niistä pääsin samalla eroon.

Uusi vanha moottori pelittää oikein mallikkaasti ja öljyt pysyvät sisällä. Moottorin käyntiääni on myös yllättävän hiljainen. Mielestäni automaatti sopii tällaiseen edustusautoon ja rauhalliseen kruisailuun. Laatikko vaihtaa kiitettävän pehmeästi.

Ainoat tunnistetut ongelmat ovat vaihteiston vetolevyn pieni räminä jossain tilanteissa sekä huono käynnistyminen lämpimänä. Urpisen arvion mukaan käynnistymisen pulma liittyisi määränsäätimeen, johon ei tähän hätään löytynyt vaihto-osaa. (Osanumero 0438100005, löytyisikö joltakulta?)

Sisustuksen osalta sain myös tietoa Tapiolan Autoverhoomosta, että nykyverhoilussani käytettyä punaista plyysiä löytyy. Ajatukseni on tarjota aikanaan autoa mr:ään tuolla punaisella verhoilulla, koska tähän autoon tehtiin muutos jo 80-luvun alussa ja pitkäovisia Finlandioita on ollut punaisella verhoilulla.
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Minkälainen tuo vetolevyn räminä on? Tuliko ohjaustehostin kuntoon? Eikö tuota moottoriakin olisi ollut syytä ulkoisesti hieman siistiä samalla :wink:

Miten ratkaisit vaihteistoöljyn jäähdytyksen? Kuvasta puuttuu alkuperäinen lämmönvaihdin.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja argi »

pvdriver kirjoitti:
Su Elo 16, 2020 12:51
Minkälainen tuo vetolevyn räminä on? Tuliko ohjaustehostin kuntoon? Eikö tuota moottoriakin olisi ollut syytä ulkoisesti hieman siistiä samalla :wink:

Miten ratkaisit vaihteistoöljyn jäähdytyksen? Kuvasta puuttuu alkuperäinen lämmönvaihdin.
Itse en juurikaan ole räminää saanut esiin, havainto tuli koneen vaihtaneelta Urpiselta.

Ohjaustehostin tuli itse asiassa kuntoon varaosa-auton osilla. Tiivisteet on nyt hyllyssä vastaisen varalta!

Joo ulkoista siistimistä on vielä kunnolla tiedossa, sen aion tehdä omin pikku kätösin. Kun teetin työn muuten ulkopuolisella niin säästin tässä ;)

Tuosta vaihteistoöljyn jäähdytyksestä en osaa sanoa. Mielestäni tekniikka apulaitteineen siirtyi aika lailla sellaisenaan luovuttaja-autosta. Pitääpä kysyä korjaajaltani!
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7508
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oliko se alkuperänen lämmönvaihdin vaan pötkylä joka tuli syylärin letkun väliin. Näin muistelisin et omas -79 GLE 900 finlandiassa oli, toki siitä on jo aikaa...

Oliko tässä painevaraajan kuntoa tsekattu tai vuotava suutinkin voi tuon tehä ettei käynnisty kunnolla kuumana.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saunaikkuna

Viesti Kirjoittaja saamu »

Mielenkiintoista ollut tätä seurata.

Muistelisin, että tein siihen h-turboon koneremontin, kun yhdessä sylinterissä oli liian pienet puristuspaineet. Remontin jälkeen puristuspaineet oli edelleen liian pienet. Sitten löin puristuspainemittarin sytytystulppareikään meneviin kierteisiin tiivistenauhaa ja yllättäen paineet olivat hyvät. Muistelisin, että temppuileva sylinteri oli 2. tai 3. sylinteri.

Missä sylinterissä oli nyt vikaa?
Vastaa Viestiin