Holkki remontti
Re: Holkki remontti
Nostellaan vanhaa aihetta. Onko pääkaupunkiseudulla tietoa ja kokemuksia pajasta, joka osaisi tehdä tämän hyvin? Eli tietäisi mitä ollaan tekemässä ja käyttää fiksuja menetelmiä sen vaihtoon. Muutenhan varmaan osakuvan perusteella paja kuin paja voi yrittää tuota holkkia vaihtaa.
Muina vaihtoehtoina itse tekeminen tai PCS:llä. Jos lähtee itse tekemään, niin sahaus lienee todettu toimivimmaksi vanhan poistotavaksi? Puuilosta saa jonkun 40€ paineilmasahan, joten sellaisen hankinta olisi siinä tapauksessa listalla. Ja ehkä myös tehokkaampi kopura
Muina vaihtoehtoina itse tekeminen tai PCS:llä. Jos lähtee itse tekemään, niin sahaus lienee todettu toimivimmaksi vanhan poistotavaksi? Puuilosta saa jonkun 40€ paineilmasahan, joten sellaisen hankinta olisi siinä tapauksessa listalla. Ja ehkä myös tehokkaampi kopura
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Holkki remontti
Klubin korjaamotietokannassa on mainittu Torek-Auto Oy. Onkohan siitä kokemuksia holkkirempasta? Olisi vain paremmin matkan varrella kuin Vantaalla käynti.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Holkki remontti
Onkohan diisseli kolkeissa samanlainen vetari kuin bensapeleissä? Vois purkaa varoiks talteen jos on.Hook kirjoitti: Oikealla eli apumiehen puolella väljää? Sisempi malja väljä?
Onko kyse ng900 vai 9-3? Turbo vai vapari? Ng900 turboissa on useasti kulunut väljäksi apuakselin päässä, eli sisemmän maljan boorituksia, jolloin malja heiluu booreillaan. Tähän auttaa uusi apuakseli ja malja. 9-3:n malja (myös vaparit) on kiinteästi apuakselin päässä, eli näissä ei vikaa ole ja hyvä korjaus on vaihtaa purkaamolta hommattu hyväkuntoinen 9-3 vaparin väliakseli+vetari.
Ite tuon holkin lainavehkeillä vaihdoin. Sahassa on hyvä olla lyhyt isku. Tarkoitukseen tehty tuurna helpottaa asennusta. Ite en ainakaan yhtä kertaa varten viitteis sijoittaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Holkki remontti
Tietääkö kukaan Kouvolan alueelta edullista ja varmasti osaavaa tekijää holkin vaihdolle?
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
OG 9-3 t5 -00 Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Re: Holkki remontti
Itellä tuo holkkiremontti tyssäsi siihen kun en saanut vetaria irti vaihdelaatikosta. Kokeilin kammeta sieltä välistä raudalla, mutta ei suostunut tulemaan ulos.
Onko kellään muulla tullut vastaavaa ongelmaa?
Onko kellään muulla tullut vastaavaa ongelmaa?
Re: Holkki remontti
Oonko kovin väärässä jos veikkaan että holkki - vetonivel välys on jo tehtaalta liian suuri jonka johdosta se alkaa kulumaan. Viimeksi kun vaihdoin holkin niin uusi oli vetonivelen päälle kokeltuna minusta liian väljä -> pääsee keinumaan. Ja kyllä, edelleen sisäniveltä auton alta nostellessa siinä on väljää, ei tietenkään niin paljon kuin vanhalla. Huomattavin tärinä vedättäessä lakkasi mutta ei silti ole aivan niin hyvä kuin se voisi olla. Vielä ei ole uudelleen alkanut vuotamaan mutta epäilisin että juuri tuo välys päästää nivelen hakkaamaan ja pikkuhiljaa syö uudenkin taas huonoksi. En jaksa uskoa että vetonivelen pinta olisi merkittävästi kulunut. Vai onko jollain kokemusta mikä tilanne on täysin uusilla osilla, siis uusi oem sisänivelkin. Harkinnassa olisi seuraavalla kerralla kiikuttaa vetoakseli koneistamoon ja teettää siihen sopivan timmi holkki asennettavaksi. Eli ulkomitat alkuperäisestä holkista mut sisäreikä vetarin mukaan.
Jos tuo on ihan yleinen ongelma, olisiko kellään valistunutta arvausta kuinka monta satasta tehtaan tekemää tiukempi uuden holkin pitäisi olla? Jos teettäisi niitä erän.
Jos tuo on ihan yleinen ongelma, olisiko kellään valistunutta arvausta kuinka monta satasta tehtaan tekemää tiukempi uuden holkin pitäisi olla? Jos teettäisi niitä erän.
Re: Holkki remontti
Ei maksa vaivaa, mulla on tällainen koe-erä jo tulossa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
jos tollanen kuluminen on ongelma, niin tulee mieleen holkin sisäpinnan pintakarkaisu. Tosin se vaatii vielä hionnankin sen jälkeen, eli työvaiheita / kustannusta kertyy.
Akselin pinnalle moinen lie jo tehty, tai jälkikäteen sitä ei voikaan tehdä, koska voi vetää kieroksi ja hiontavarojakaan ei ole.
tietääkseni automaatissa näitä ongelmia ei ole.
Akselin pinnalle moinen lie jo tehty, tai jälkikäteen sitä ei voikaan tehdä, koska voi vetää kieroksi ja hiontavarojakaan ei ole.
tietääkseni automaatissa näitä ongelmia ei ole.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Holkki remontti
Alkuperäisillä mitoilla vai tiukempana? Millä sisäreiällä teet?
Omaan käyttöön kyllä ajattelin niitä tuotattaa.
Holkkihan ei ole terästä, ja en usko että karkaisu on vaihtoehto, jomman kumman vain kuuluu olla pehmeämpää. Ei se akseliakaan saa alkaa kuluttamaan.
Re: Holkki remontti
Tätä oon itsekkin vähän miettiny, että miksi alkuperäinen välys on niinkin suuri kuin 0.3 mm. Voitelun kannaltahan (Hydrodynaaminen voitelu, jossa pintojen keskinäinen liike imee voiteluaineen pintojen väliin) oikealla välyksellä on varsin oleellinen merkitys, eli että öljy pääsee imeytymään sinne akselin ja holkin väliin. Mitä pienempi kuormitus ja mitä suurempi akselin pyörimisnopeus, niin sitä suurempi välys. Kokonaisvälyksen ohjesääntö/suositus on 0.3 - 5 promillea akselin halkaisijasta, eli tässä tapauksessa max 13 satasta. Tosin välykseen vaikuttavia tekijöitä ovat myös voiteluainetyyppi ja käyttölämpötila. Näin ollen, kun kyseessä on varsin tahmea vetopyörästön öljy, niin on päädytty suurempaan välykseen.
Siinä akselissahan on sen holkin kohdalla vielä ns. "spiraalimaiset" voitelu-urat, öljyn kulkua varten.
Holkki on terästä ja alkuperäiset holkit turhan pehmeitä, eli kovuusmittausten lukemat osuivat 9 - 15 HRC välille. Akselin pinnan kovuus taas 50 - 60 HRC välillä. Valmistamieni holkkien kovuus 16 HRC tasaisesti.
Siinä akselissahan on sen holkin kohdalla vielä ns. "spiraalimaiset" voitelu-urat, öljyn kulkua varten.
Holkki on terästä ja alkuperäiset holkit turhan pehmeitä, eli kovuusmittausten lukemat osuivat 9 - 15 HRC välille. Akselin pinnan kovuus taas 50 - 60 HRC välillä. Valmistamieni holkkien kovuus 16 HRC tasaisesti.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
En usko että voitelu on ongelma koska koko paketti öljypinnan alla kokoajan ja pyörintänopeudetkin normaalikäytössä maltilliset, paitsi jos suditaan toinen rengas paikallaan. Eli siis tiukempia tulee noista sun holkeista.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 01, 2018 20:00
Re: Holkki remontti
Onko täälä kellään tullut vastaan ongelmaa jossa uusi asennettu holkki ei halua pysyä laatikossa vaa puskee hetken ajelun päästä itsensä pihalle ?
Ng9-3 Aero SS my04
Og9-3 Aero HB my00
Og9-3 Aero HB my00
Re: Holkki remontti
Meikäläisellä oli samanlainen ongelma aikoinaan. Kokeilin useammalla holkilla (orig. ja baasenar) ja ei tullut kuntoon. Epäilen, että laatikossa oli jokin laakeri väljänä ja tämän vuoksi holkkiin kohdistui jotain ylimääräistä painetta tai liikettä ja se pullahti ulos.
Lopulta vaihdoin koko laatikon ja ongelma poistui.
Lopulta vaihdoin koko laatikon ja ongelma poistui.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP
ex: OG 9-3 BP St3
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP
ex: OG 9-3 BP St3