900 T8 Jakopää
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke Tammi 12, 2022 13:08
900 T8 Jakopää
Tuore foorumilainen kaipaisi apuja pariin kysymykseen liittyen 900 H-moottorin jakopäähän. En äkkiseltään löytänyt aiheesta aloitusta joten laitetaanpa uusi. Eli tuli tilattua skandixilta kasitappiseen ketju, kiristäjä, venakopan tiiviste sekä kaksi jakopäänkopan tiivistettä (vasen ja oikea). Ennenkuin nostan moottorin keulalta haluaisin tietää onko tuossa kaikki tarvittavat tiivisteet vai tarvitseeko esim. Vesipumppu käyttää irti ja näin ollen siihenkin tiiviste. Myöskin kunkkupultin avaukseen niksejä, lähinnä että millä pitää vastaan kun lähtee vääntämään auki. Myöskin yleistä tietoa juuri tähän moottoriin ja sen jakopäähän liittyen saa jakaa.
Re: 900 T8 Jakopää
Kerran homman tehneenä, tein koneen irrotuksen ja asennuksen kahdesti peräjälkeen samaan syssyyn.
Syynä, että voimapaketti irrotettuna autosta ensin irroitin jakopään kopan ja tein sen ketjurempan. Sitten kaiken jo ollessa moottoritilassa
huomattiin koekäytössä öljynpaineen puuttuvan. Otettiin sitten tosiaan kone pois uudelleen vain siksi, että irroitin moottorin vaihteistosta ja painoin öljynimuputken kunnolla paikalleen. Saman tien kone takaisin laatikon päälle ja voimapaketti auton keulalle.
Tarvitset öljypumpun tiivisteet, kampiakselin tiivisteen ja imuputken tiivisteen. Sen putken saattaisi saada nykäistyä paikalleen öljypumpun kanavan kautta jollain tapilla? Mie laitoin sen siinä toisella kierroksella alakautta. Moottorin nosto laatikon päältä ja uudelleen liimaus oli pienempi riesa, kuin tehdä homma kolmannen kerran.
Ps. hihnapyörän ruuvi aukeaa paineilmapulttipyssyllä tai pitkällä varrella ja voimahylsyllä. Kaveri pitämään vaikka isolla ruuvimeisselillä vastaan startin hammaskehältä.
Syynä, että voimapaketti irrotettuna autosta ensin irroitin jakopään kopan ja tein sen ketjurempan. Sitten kaiken jo ollessa moottoritilassa
huomattiin koekäytössä öljynpaineen puuttuvan. Otettiin sitten tosiaan kone pois uudelleen vain siksi, että irroitin moottorin vaihteistosta ja painoin öljynimuputken kunnolla paikalleen. Saman tien kone takaisin laatikon päälle ja voimapaketti auton keulalle.
Tarvitset öljypumpun tiivisteet, kampiakselin tiivisteen ja imuputken tiivisteen. Sen putken saattaisi saada nykäistyä paikalleen öljypumpun kanavan kautta jollain tapilla? Mie laitoin sen siinä toisella kierroksella alakautta. Moottorin nosto laatikon päältä ja uudelleen liimaus oli pienempi riesa, kuin tehdä homma kolmannen kerran.
Ps. hihnapyörän ruuvi aukeaa paineilmapulttipyssyllä tai pitkällä varrella ja voimahylsyllä. Kaveri pitämään vaikka isolla ruuvimeisselillä vastaan startin hammaskehältä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 T8 Jakopää
Sama kokemus kun öljyputki jä laittamatta paikalleen. Tein muistaakseni pellistä haarukan jolla kopan raosta sai tuettua putken paikalleen.
Ja toisekseen, eikös h koneen ketjun voi vaihtaa kone paikallaan. Kiristimen saa painettua sisään ja uusi ketjun pyöritetään vanhaan liitettynä paikalleen.
Ja toisekseen, eikös h koneen ketjun voi vaihtaa kone paikallaan. Kiristimen saa painettua sisään ja uusi ketjun pyöritetään vanhaan liitettynä paikalleen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99