Minä kyselin siitä pakkopoltosta tuossa ylempänä. Eilen joku ukkeli, jolla OpComia parempi (mutta Techiä huonompi) diagnostiikkalaite, tutki autoa ja tuon laitteen mukaan DPF täyttöaste oli 56% ja poltot toimi hänen mukaansa normaalisti.
Tää laite näytti nyt vikakoodiksi myös EGR:n satunnaista jumittelua. Lisäksi siellä on satunnaisesti näkynyt hehkujen vikakoodia (oliko se nyt P0380), sitten useammin (vaan ei aina) tulee tuo P1901 sekä koko ajan staattisena joku pa-suodattimen lämmittimen vikakoodi.
Eilinen heppu tosiaan sanoi, että moottorin vikavalo ei johtuisi täydestä DPF:stä, vaan todennäköisemmin tuosta toisinaan jumivasta EGR:stä, joka aiheuttaisi myös P1901:n. EGR:n liitintä tutkittiin myös ja se oli ihan paskainen ja klipsikin oli rikki, vaikka itse EGR näytti varsin uudelta ja kiiltävältä muihin osiin nähden.
Hohhoijaa. Katsastus olisi tässä kuussa ja tästä kylästä ei oikein tunnu löytyvän Techiä.
Kai mä nyt kokeilen vielä putsata tuon EGR:n liittimen. Mutta jotenkin tuntuis, että tuo vikavalo tulee jostain muusta, koska se syttyy välillä silloinkin, kun tuota EGR:n koodia ei näy muistissa?
Vikavalo syttyy käynnistyksen yhteydessä. Jos sen nollaa auton ollessa käynnissä, voi ajaa vaikka maailman tappiin ilman valoa. Eli joku tuossa käynnistyksen yhteydessä olevassa tsekkauksessa ei mee läpi.