Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Hyvää tekemistä!
Peukkuja, että sama tahti ja motivaatio riittää projektin loppuun saakka. Näissä tahtoo aina olla mukavia, ja ei niin mukavia yllätyksiä.
Peukkuja, että sama tahti ja motivaatio riittää projektin loppuun saakka. Näissä tahtoo aina olla mukavia, ja ei niin mukavia yllätyksiä.
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Kyllä säiliöön pitäis mennä alipaineletku. Luultavasti on säiliö vuotanut.
Periaatteessa tuota ei tarvita kuin isoo kovaa ajettaessa jolloin ei mennä moottorijarrul ollenkaan.
Periaatteessa tuota ei tarvita kuin isoo kovaa ajettaessa jolloin ei mennä moottorijarrul ollenkaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Se alipainesäiliö on oleellinen osa lämmityslaitetta. Ei toimi ilmaläppien ohjaukset jos ei ole alipainetta. Saattaa olla vuoto myös lämmityslaitteen säätimessä tai jossain kojelaudan sisällä ap-letkussa ja suhinoiden poistamiseksi sitten blokattu koko alipaine-/säätösysteemi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Hmm aivan.. Hyvä vinkki tuo suhina. Luin myös, että säiliön venttiilikin voi pitää mekkalaa, joten pitääpä kuunnella kunnolla noita heti kun kone saadaan taas käymään kunnolla. Alipaineletkut ovat jo muutenkin niin haperoita, että pitänee laittaa nekin uusiksi. Vuotoja voi olla tässä vaiheessa missä vain. Kiitos tosiaan kaikille vastauksista!
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
On siellä alipainetta ilman säiliötäkin mutta tuolla varmistetaan että pystyt säätään ilmanvaihtoläppiä vaikka ajelet lappu lattiassa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Pieni tauko ollut projektin kanssa elämän muiden velvollisuuksien yllättäessä. Osiakin tässä pitäisi odotella, joten hetki mennee suurempia päivityksiä odotellessa Tallillekin tulossa jotain remppaa, joka hidastanee projektin etenemistä lähiviikkoina.
Mutta sen verran edistystä on tapahtunut, että vauhtipyörä on nyt sorvattu uuden veroiseksi ja kytkinpuolelle on tulossa kaikki uutta pääsylinterin ja vauhtipyörän välille. Sisustankin purku on aloitettu takakontin puolelta kattoverhoilun irroittelua ennakoiden. Auto noussee pukkien varaan piakkoin, jotta jarrujen tilannetta päästään ihmettelemään lähemmin. Sen verran hinatessa haisi jarrut, että voipi sinnekin olla isompi remontti edessä!
On nämä og satkut kyllä kaikin puolin ihastuttavia rakkineita Menee melkein terapiasta näiden raplailu Kiitos myös kaikille tähän mennessä kommentoineille avusta ja neuvoista!
Mutta sen verran edistystä on tapahtunut, että vauhtipyörä on nyt sorvattu uuden veroiseksi ja kytkinpuolelle on tulossa kaikki uutta pääsylinterin ja vauhtipyörän välille. Sisustankin purku on aloitettu takakontin puolelta kattoverhoilun irroittelua ennakoiden. Auto noussee pukkien varaan piakkoin, jotta jarrujen tilannetta päästään ihmettelemään lähemmin. Sen verran hinatessa haisi jarrut, että voipi sinnekin olla isompi remontti edessä!
On nämä og satkut kyllä kaikin puolin ihastuttavia rakkineita Menee melkein terapiasta näiden raplailu Kiitos myös kaikille tähän mennessä kommentoineille avusta ja neuvoista!
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Hyvä, että intoa riittää. Nuo kytkin, jarrut, sisusta jne. on ihan mukavan simppeleitä remppakohteita ja osiakin vissiin saa vielä hyvin. Täältä saa kyllä useimmiten asiallisia neuvoja ja vinkkejä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Käyttiksen renkaanvaihdon yhteydessä oli pakko vähän ihmetellä Saabiakin. Vauhtipyörän silmälaakeri on nyt vaihdettu ja lohkon takalevyn päältäkin ehdin kaapia viimeisiä pahimpia öljyisiä mujuja pois. Kokonaisuus alkaa näyttämään jo huomattavasti aiempaa paremmalta.
Ensi kerralla pitää yrittää repiä vanha kampiakselin stefa pois ja hivutella uutta tilalle, ennen kuin pääsee kytkinpuolta kasaamaan enempää.
Ensi kerralla pitää yrittää repiä vanha kampiakselin stefa pois ja hivutella uutta tilalle, ennen kuin pääsee kytkinpuolta kasaamaan enempää.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Hitaasti mutta varmasti homma etenee kiireiden keskelläkin! Kampiakselin stefan asennusta varten rakentelin viemäriputken tulpasta työkalun, johon porailin vauhtipyörän pulteille, kampiakselin keskellä olevalle korotukselle ja keskitintapille reiät. Sitten tulpan litteällä puolella vähän kerrallaan ristiin ruuvaten painelin uuden stefan tasaisesti paikoilleen. Alla kuva tästä työkalusta (tapin reikä puuttuu vielä kuvasta, mutta idea selkeä). Väliin piti heittää vielä pari prikkaa, etteivät pari senttiset pultit menneet kampiakselin laipasta läpi tuonne takana olevaan laakeriin. Käytin lopussa vielä vanhaa stefaa välikappaleena, kun jäi millin vajaaksi pelkällä TI-työkalulla työntäen.
Nyt se kunnostettu vauhtipyörä pääsi takaisin omalle paikalleen. Pultit on samat vanhat, mutta kelvatkoot. Välissä sopivasti ruuvilukitetta, että kaikki piti sotkea siihen, ja momenttina niin tarkasti 60nm, kuin tuolla motonetin avaimella silmämääräisesti saa säädettyä. Nyt enää uuden kytkinputken tilaus ja sopivan hintaisen kytkimen metsästys, niin päästään seuraavan asian kimppuun
Loppuilta menikin kavereiden kaksipyöräisiä ihmetellen
Nyt se kunnostettu vauhtipyörä pääsi takaisin omalle paikalleen. Pultit on samat vanhat, mutta kelvatkoot. Välissä sopivasti ruuvilukitetta, että kaikki piti sotkea siihen, ja momenttina niin tarkasti 60nm, kuin tuolla motonetin avaimella silmämääräisesti saa säädettyä. Nyt enää uuden kytkinputken tilaus ja sopivan hintaisen kytkimen metsästys, niin päästään seuraavan asian kimppuun
Loppuilta menikin kavereiden kaksipyöräisiä ihmetellen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
hienoa diy meininkiä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Pieni päivitys, jonka eteen on nähty tarpeettoman paljon vaivaa. Vanha, ilmeisesti alkuperäinen, kytkinakselin tiiviste on nyt irroiteltu uuden asennusta varten.
Irroitusprosessi tuntuu todennäköisesti muutaman päivän käsissä. Muun edistymisen puutteessa kirjoitin teille stefan irroittelun inspiroimana haiku-runon:
Pieni tiiviste,
Mies rikki, tuska iso,
Irtos p*rkele.
Alla kuva tuloksesta, tiivistepinta säilyi onneksi hyvänä.
Irroitusprosessi tuntuu todennäköisesti muutaman päivän käsissä. Muun edistymisen puutteessa kirjoitin teille stefan irroittelun inspiroimana haiku-runon:
Pieni tiiviste,
Mies rikki, tuska iso,
Irtos p*rkele.
Alla kuva tuloksesta, tiivistepinta säilyi onneksi hyvänä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Nonniiin! Pitkästä aikaa päästiin taas turhien kiireiden keskeltä keskittymään olennaiseen, eli -vanhuksen elvyttämiseen!
Nyt on kytkinakselin uusi tiiviste naputeltu koloonsa ja uusi kytkinpakettikin livahti samalla paikoillensa. Paineasetelman kanssa saikin leikkiä hetken, että jousen väliin sai asennusta varten tarvittavan jarruputken pitämään jousta "alhaalla". Tämä hoitui näppärästi Saabin oman tunkin, kumikiekon ja painelaakerin avulla asettamalla viimeisimpänä mainitut tunkin alle ja painamalla paineasetelman jousi alas auton omalla painolla. Kuvaa en uuden asetelman kanssa säätämisestä tajunnut ottaa, mutta alta löytyy demonstraatiokuva vanhalla paineasetelmalla tehtynä. Viritelmä oli tunkkia varten tehdyn kolon ansiosta oikein tukeva, kuin tätä tarkoitusta varten tehty
Vanha kytkinputkikin sai lähteä, se ei ollut ihan vakio ja sopiva joustinosa puuttui.. Ensi kerralle jäi vielä kytkimen pääsylinterin tiivisteiden vaihto.
Nyt on kytkinakselin uusi tiiviste naputeltu koloonsa ja uusi kytkinpakettikin livahti samalla paikoillensa. Paineasetelman kanssa saikin leikkiä hetken, että jousen väliin sai asennusta varten tarvittavan jarruputken pitämään jousta "alhaalla". Tämä hoitui näppärästi Saabin oman tunkin, kumikiekon ja painelaakerin avulla asettamalla viimeisimpänä mainitut tunkin alle ja painamalla paineasetelman jousi alas auton omalla painolla. Kuvaa en uuden asetelman kanssa säätämisestä tajunnut ottaa, mutta alta löytyy demonstraatiokuva vanhalla paineasetelmalla tehtynä. Viritelmä oli tunkkia varten tehdyn kolon ansiosta oikein tukeva, kuin tätä tarkoitusta varten tehty
Vanha kytkinputkikin sai lähteä, se ei ollut ihan vakio ja sopiva joustinosa puuttui.. Ensi kerralle jäi vielä kytkimen pääsylinterin tiivisteiden vaihto.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Ja uutta kytkimen pääsylinteriä tilaukseen..
Vanha näytti ihan hyvältä päällepäin, mutta heti kun uloimman suojakumin nappasi irti, vastassa oli oikein kauniin ruosteista mujua. Mäntäkin rohisi edes takas sen verran karheasti, ettei tuota kannata huoltaakaan.
Omaa uteliaisuuttanikaan pääsylinterin sisälmyksien tilasta en päässyt toteuttamaan, sillä sylinterin lukkorengas oli hapertunut pahasti ja irroitusta yrittäessä korvakkeet murtuivat irti kosketuksesta Mitäs tästä opimme: Tarkista huollettavan osan huollettavuus ennen, kuin tuhlaat rahoja korjaussarjaan.
Ei kun vaan taas odottelemaan uutta osaa. Käyttiksenkin sain muutettua jääpuikoksi tehdessä havaintoa, ettei autoa kannata pestä pakkasella ulkona Snowfoamikin muuttui tosiaan nimensä veroiseksi kuorrutteeksi, ennen kuin vein kärryn sisälle sulamaan huuhtelua varten
Vanha näytti ihan hyvältä päällepäin, mutta heti kun uloimman suojakumin nappasi irti, vastassa oli oikein kauniin ruosteista mujua. Mäntäkin rohisi edes takas sen verran karheasti, ettei tuota kannata huoltaakaan.
Omaa uteliaisuuttanikaan pääsylinterin sisälmyksien tilasta en päässyt toteuttamaan, sillä sylinterin lukkorengas oli hapertunut pahasti ja irroitusta yrittäessä korvakkeet murtuivat irti kosketuksesta Mitäs tästä opimme: Tarkista huollettavan osan huollettavuus ennen, kuin tuhlaat rahoja korjaussarjaan.
Ei kun vaan taas odottelemaan uutta osaa. Käyttiksenkin sain muutettua jääpuikoksi tehdessä havaintoa, ettei autoa kannata pestä pakkasella ulkona Snowfoamikin muuttui tosiaan nimensä veroiseksi kuorrutteeksi, ennen kuin vein kärryn sisälle sulamaan huuhtelua varten
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Loka 22, 2020 19:10
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
Eipä ole pääsylkkää vielä näkynyt postin lähipisteellä, joten jatkakaamme projektia muissa merkeissä. Esimerkiksi kytkimen pääsylinteriä irroittaessa lattia päästi kummallisen rasahduksen olkapäällä siihen nojatessa Noh, sisusta pitää muutenkin pestä, joten samapa se on purkaa jo nyt.
Noh, rapeaahan sieltä löytyi ja löydös vahvistettiin vasaralla. Rapeus taitaa jatkua mukavasti alla olevan runkopalkin mukana reiästä n. 30 cm taaksepäin, mutta ei ollut vielä vasaran tai ruuvarin mentävää rapeutta. Samalla tuli todettua, että edellinen täälläpäin käynyt oli jättänyt tuon ilmanvaihtokanaviston alimman, etupenkkien alle ilmaa vievän putken irti. Lisäksi apparin puolen lattian bitumissa on pari pientä kuplaa samoissa paikoissa, kuin kuskin puolella. Noh, parempi tässä vaiheessa todeta nämä "patinat" kuin katsurin edessä.
Positiivista tosin on se, että helmat ja lattiat on muualta erinomaisessa kunnossa ikäisekseen, eikä muita ylläriruosteita löytynyt ainakaan vielä!
Noh, rapeaahan sieltä löytyi ja löydös vahvistettiin vasaralla. Rapeus taitaa jatkua mukavasti alla olevan runkopalkin mukana reiästä n. 30 cm taaksepäin, mutta ei ollut vielä vasaran tai ruuvarin mentävää rapeutta. Samalla tuli todettua, että edellinen täälläpäin käynyt oli jättänyt tuon ilmanvaihtokanaviston alimman, etupenkkien alle ilmaa vievän putken irti. Lisäksi apparin puolen lattian bitumissa on pari pientä kuplaa samoissa paikoissa, kuin kuskin puolella. Noh, parempi tässä vaiheessa todeta nämä "patinat" kuin katsurin edessä.
Positiivista tosin on se, että helmat ja lattiat on muualta erinomaisessa kunnossa ikäisekseen, eikä muita ylläriruosteita löytynyt ainakaan vielä!
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ankkulin Saab 900GL, vm -84
mistä tilasit pääsylinterin ?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659