Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Vuosi täynnä yhteiseloa Citikan kanssa.
Mittarilukema 29 309 km.
Päällimmäisenä ajatuksena on vaivattomuus ja mukavuus. Autolla on ollut mukava ajaa niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa. Sopivan kokoinen auto jos varsinaiset koko perheen lomamatkat unohdetaan.
Kaksi ylimääräistä korjaamokäyntiä on tullut takaisinkutsujen myötä, mutta muuten on menty normi huolloilla. Huoltoväli voisi olla huomattavasti pidempikin.
Toivottavasti seuraavakin vuosi sujuu yhtä huolettomasti, mukavasti ja energiakuluilta edullisesti.
Mittarilukema 29 309 km.
Päällimmäisenä ajatuksena on vaivattomuus ja mukavuus. Autolla on ollut mukava ajaa niin lyhyttä kuin pitkääkin matkaa. Sopivan kokoinen auto jos varsinaiset koko perheen lomamatkat unohdetaan.
Kaksi ylimääräistä korjaamokäyntiä on tullut takaisinkutsujen myötä, mutta muuten on menty normi huolloilla. Huoltoväli voisi olla huomattavasti pidempikin.
Toivottavasti seuraavakin vuosi sujuu yhtä huolettomasti, mukavasti ja energiakuluilta edullisesti.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Lokakuu ajeltu. Puolet kuusta mentiin jo talvirenkailla vaikkei lunta/räntää vielä osunutkaan kohdalle.
2641 km
15,8 kWh/100 km
52 km/h
Ei vikoja.
2641 km
15,8 kWh/100 km
52 km/h
Ei vikoja.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Marraskuu jäi taakse vähillä kilsoilla ilman pitempiä reissuja. Pakkaset alkaa näkyä aina vain enemmän kulutuksessa.
1720 km
18,5 kWh/100km
45 km/h
Ei vikoja.
1720 km
18,5 kWh/100km
45 km/h
Ei vikoja.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Hyvää raportointia.
Jos kysyä sopii huolloista. Oliko jopa 15tkm välein huollossa käytävä? Mitä sen maksullinen osuus on käsittänyt ja suunnilleen missä hintatasossa? Varmaan nyt ainakin voisi kuvitella erinäisiä suodattimia, nesteitä ja jarrun osia vaihdettavan.
Jos kysyä sopii huolloista. Oliko jopa 15tkm välein huollossa käytävä? Mitä sen maksullinen osuus on käsittänyt ja suunnilleen missä hintatasossa? Varmaan nyt ainakin voisi kuvitella erinäisiä suodattimia, nesteitä ja jarrun osia vaihdettavan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Citikassa on 1. huolto 12,5 tkm kohdalla, 2. huolto 25tkm tai kaksi vuotta. Tämän jälkeen huollot 25 tkm tai 2 vuotta riippuen kumpi toteutuu ensin.
Meillä nuo kaksi ensimäistä huoltoa kuuluivat kauppahintaan, joten ei ole tarkkaa tietoa huoltohinnoista.
Raitisilmasuodattimen ja jarrunesteen vaihto ainakin näyttäisi olevan ohjelmassa seuraavassa huollossa ja hinnan vois aatella olevan 200€ luokassa. Yrittävät varmaan rahastaa mahdollisimman paljon kun on muuten tienestit vähänä.
Nuo ekat huollot mahto olla jotain 50 ja 100 paikkeilla.
Näillä näkymin ainakin vähän turhan usein joutuu käymään huollossa kun kilsoja tulee sen 30 tkm vuoteen. No onneksi sentään noinkin pitkä kun Toyotan uudessa täyssähkössä on kuulemma 15 tkm huoltoväli ja se on täyssähkölle todella erikoista.
Meillä nuo kaksi ensimäistä huoltoa kuuluivat kauppahintaan, joten ei ole tarkkaa tietoa huoltohinnoista.
Raitisilmasuodattimen ja jarrunesteen vaihto ainakin näyttäisi olevan ohjelmassa seuraavassa huollossa ja hinnan vois aatella olevan 200€ luokassa. Yrittävät varmaan rahastaa mahdollisimman paljon kun on muuten tienestit vähänä.
Nuo ekat huollot mahto olla jotain 50 ja 100 paikkeilla.
Näillä näkymin ainakin vähän turhan usein joutuu käymään huollossa kun kilsoja tulee sen 30 tkm vuoteen. No onneksi sentään noinkin pitkä kun Toyotan uudessa täyssähkössä on kuulemma 15 tkm huoltoväli ja se on täyssähkölle todella erikoista.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Kiitos mainioista tiedoista
Olen koittanut tulevan sähkiksen kustannusrakennetta päätellä mahdollisimman pitkälle ja tämä on mainiota käytännön tietoa.
Olen koittanut tulevan sähkiksen kustannusrakennetta päätellä mahdollisimman pitkälle ja tämä on mainiota käytännön tietoa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Joulukuu takana.
2152 km
18,5 kWh/100km
46 km/h
Ei vikoja.
Huoltoon auto haluaisi reilun 2000 km päästä, eli viime huollossa ei sitten laitettukaan huoltoväliä kohilleen tai sitten auto sekoilee. Oikeasti huoltoon on vielä 14500km
Viimeisen 8800 km keskikulutus 16,7 kWh/100km keskinopeudella 48 km/h.
2152 km
18,5 kWh/100km
46 km/h
Ei vikoja.
Huoltoon auto haluaisi reilun 2000 km päästä, eli viime huollossa ei sitten laitettukaan huoltoväliä kohilleen tai sitten auto sekoilee. Oikeasti huoltoon on vielä 14500km
Viimeisen 8800 km keskikulutus 16,7 kWh/100km keskinopeudella 48 km/h.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Lauha tammikuu ajeltu.
2083 km
18,2 kWh/100km
49 km/h
Ei vikoja.
Keskikulutus 1,8 kWh/100km pienempi mitä viime vuoden tammikuussa.
2083 km
18,2 kWh/100km
49 km/h
Ei vikoja.
Keskikulutus 1,8 kWh/100km pienempi mitä viime vuoden tammikuussa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
^Aika iisi tammikuu tosiaan, laitoin Konan justiinsa lataukseen kun on vapaat edessä, viime päivien suhailut auton mukaan tasan 17 kWh:n kulutuksella, joka lienee vuodenaikaan nähden ihan kohtuullinen lukema.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Nojaa, esimerkiksi Tesla Model 3 pyytää huolenpitoa (ei siis huoltoa ):
Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos autolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin
Vaihda renkaiden paikkoja aina 10 000 kilometrin välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1,5 mm sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Sinänsä fiksuja suosituksia huolenpitoon. Kerran vuoteen tuo jarrujen auki käyttö on enemmän kuin asiaa meidän olosuhteissa jos haluaa välttyä jumituksilta. Hyvää hoitoa on tieten jarrutella joskus niin kovaa, että saa osat liikettä.Scraab kirjoitti: ↑Ke Helmi 01, 2023 09:04Nojaa, esimerkiksi Tesla Model 3 pyytää huolenpitoa (ei siis huoltoa ):
Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos autolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin
Vaihda renkaiden paikkoja aina 10 000 kilometrin välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1,5 mm sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
Nykyautoissa ei taideta enää kovin usein tuota renkaiden ristiin vaihtoa ohjeistaa ja tietenkin joissakin rengasmalleissa pyörimissuuntakin asettaa vähän rajoituksia.
Vanhan Jeepin ohjekirjassa oli hieno nuolikuvahässäkä miten renkaita kierrätetään oikeaoppisesta ja vararengaskin oli kierrossa mukana.
Mutta silti pidän tuota Toyotan 15tkm hätävarjelun liiotteluna, 50 tkm / 2v vois ollaa sopiva väli tarkastella alustan osat ja jarrut jos paljon ajelee?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Aikoinaan selailin yhen ajokin ohjekirjaa (Volvo FL) jossa sanottiin että öljynkulutuksen ylittäessä xx litraa/1000km huollossa ei enää vaihdeta öljyä vaan pelkästään suodatin. Siitä ei ollu mainintaa millä öljynkulutuksella aletaan korjailemaan moottoria .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Sama 12kk/15 tkm on huoltoväli tässä sähkö-Konassakin ja olen samaa mieltä, että tuntuu vähän liioittelulta. Jos pitäisi öljyt vaihtaa, niin 12kk on ihan ok, mutta 30 tkm. Vaan kun ei tartte. Tuohon varmaan riittäisi, että vaihtaa itse raikkarin kerran vuoteen ja käyttäisi piuhan päässä päivityksessä, parin vuoden välein sitten jarrujen herkistely ja jarrunesteet vaihtoon ja jollain välillä ne järjestelmän jäähdytysnesteet. Juuri muuta ei taida ollakaan. Nämä ovat sen verran painavia ja vääntöä löytyy, joten alusta joutunee kovemmalle rasitukselle, mutta viimeisen kolmen auton kokemuksella vaimon käytöstä, niin ei alle 100 tkm tarvitse tehdä mitään ylimääräistä perinteisissäkään autoissa. Tuntuu siihen nähden 6 x huoltoa sataan tonniin mennessä aika hurjalta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Jos ajelis reilusti enemmän niin volkkarin id:t ois kovat. Kaksi vuotta ilman kilometrirajaa on huoltoväli.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV
Nimenomaan. Satatonnia mittariin ja käyt kerran huollossa hintaan noin 300€.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334