Riston vanhojen Saabien projektit!
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
eli?
valmistaja ulkomailla?
valmistaja ulkomailla?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näin minäkin kyllä luulen ja tarpeeksi kaukana meistä, onneksi!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Eli präsille olisi töitä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24008
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
mä voin antaa lainaksi nuo tubberware kilvet heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Ruotsin klubi ja Skandix näyttävät myyvän peltisiä jarrukilpiä tai ne ainakin kirkkaan värisinä näyttävät peltisiltä
Toki tuleehan niille uusille hintaakin, kun vanhoistakin sai ruosteet sitruunahapossa liottamalla ja hitsaamalla toimivat. Toki itse muokkasin myöhemmin bilteman Volvo 740 jarrukilvistä sopivat, kun alkuperäiset kilvet eivät olleet sopivat Minin jarrulevyjen kanssa. Mini jarrut ovat nyt kolmatta kesää paikallaan ja ovat kyllä selvä parannus. No Ristolla tietysti alkuperäisyys on se juttu.
Toki tuleehan niille uusille hintaakin, kun vanhoistakin sai ruosteet sitruunahapossa liottamalla ja hitsaamalla toimivat. Toki itse muokkasin myöhemmin bilteman Volvo 740 jarrukilvistä sopivat, kun alkuperäiset kilvet eivät olleet sopivat Minin jarrulevyjen kanssa. Mini jarrut ovat nyt kolmatta kesää paikallaan ja ovat kyllä selvä parannus. No Ristolla tietysti alkuperäisyys on se juttu.
96 V4i -73
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
AnttiK on oikeassa, edelleen arvostan alkuperäisiä varaosia, jos vaan sellaisia tavoitan! No, nyt tilasin peltisen sarjan Procar -Centeristä Rikulta. Nämä eivät sitten käytössä sula ja olen tyytyväinen.
Minä olen nyt alkukesän aikana yrittänyt ulkoiluttaa näitä vanhoja autojani. Kun ajoin tuolla topaasinkeltaisella reilut 1300 kilsa ja nyt olen ajellut tällä yönsinisellä, niin kyllä näiden autojen välillä on ajossa eroja? Tässä -76:ssa on tuo Weberin ykskurkkuinen kaasari ja -79:ssä Weberin kakskurkkuinen kaasari. Kaasari- ja vuosimallierosta johtuu autojen pieni tehoero ja sen huomaa kyllä ajossa. Tämä uudempi on kyllä hiukan notkeammin tuolla tiellä. Kulutuseroista tällä hetkellä oikein voi vielä tehdä vertailua, mutta sehän kyllä kesän lopulla tulee esille. Vaikuttaa kuitenkin, että tämä keltainen on jollain lailla hiljaisempi kuin kauemmin korjattu sininen auto. Voi olla, että kun tuota keltaista korjatessani laitoin autoon kaikki äänieristeet uusiksi, niin sillä todellakin on ollut joku vaikutus? Siis taisi tulla ”parempi” kuin alkuperäinen? Tarkoituksenani on tehdä yönsinisellä kesän aikana joku pitempi keikka,niin sillointuo kulutuserokin autojen välillä selvinnee!
No, nyt sitten vähäksi aikaa toisen harrastuksen pariin! Imatralla on 7.-8.7.23 Saimaa cycle Tour ja menen katsomaan startin kosken silloille, kun pari tuhatta pyöräilijää starttaa Saimaata kiertämään 300 km reissulle. Sitten seuraavana päivänään on vielä lyhyempi Jaakon kierros n.80 km siinä Imatran ympäristössä! Tämä tapahtumahan on nyt kolmatta kertaa ja ulkomaisia pyöräilijöitä on muka lähes neljännes osanottajista! www.Saimaacycletour.com
Minä olen nyt alkukesän aikana yrittänyt ulkoiluttaa näitä vanhoja autojani. Kun ajoin tuolla topaasinkeltaisella reilut 1300 kilsa ja nyt olen ajellut tällä yönsinisellä, niin kyllä näiden autojen välillä on ajossa eroja? Tässä -76:ssa on tuo Weberin ykskurkkuinen kaasari ja -79:ssä Weberin kakskurkkuinen kaasari. Kaasari- ja vuosimallierosta johtuu autojen pieni tehoero ja sen huomaa kyllä ajossa. Tämä uudempi on kyllä hiukan notkeammin tuolla tiellä. Kulutuseroista tällä hetkellä oikein voi vielä tehdä vertailua, mutta sehän kyllä kesän lopulla tulee esille. Vaikuttaa kuitenkin, että tämä keltainen on jollain lailla hiljaisempi kuin kauemmin korjattu sininen auto. Voi olla, että kun tuota keltaista korjatessani laitoin autoon kaikki äänieristeet uusiksi, niin sillä todellakin on ollut joku vaikutus? Siis taisi tulla ”parempi” kuin alkuperäinen? Tarkoituksenani on tehdä yönsinisellä kesän aikana joku pitempi keikka,niin sillointuo kulutuserokin autojen välillä selvinnee!
No, nyt sitten vähäksi aikaa toisen harrastuksen pariin! Imatralla on 7.-8.7.23 Saimaa cycle Tour ja menen katsomaan startin kosken silloille, kun pari tuhatta pyöräilijää starttaa Saimaata kiertämään 300 km reissulle. Sitten seuraavana päivänään on vielä lyhyempi Jaakon kierros n.80 km siinä Imatran ympäristössä! Tämä tapahtumahan on nyt kolmatta kertaa ja ulkomaisia pyöräilijöitä on muka lähes neljännes osanottajista! www.Saimaacycletour.com
Viimeksi muokannut ristos, Pe Kesä 30, 2023 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Nykyiset äänieristeet ovat usein paksumpia kuten STP black gold, jollaista asensin omaani ja onkohan ne vanhat eristeet muutenkin kuivuneet koppuraksi.
96:lla tälle kaudelle ajokilometrejä on noin 1000km ja maantiepyörällä noin 2000km. Pitänee hakea 96:n kattotelineet kotopuolesta, jotta voi tarvittaessa kuskata sillä pyörää, jos jonnekin kauemmas lähtee
96:lla tälle kaudelle ajokilometrejä on noin 1000km ja maantiepyörällä noin 2000km. Pitänee hakea 96:n kattotelineet kotopuolesta, jotta voi tarvittaessa kuskata sillä pyörää, jos jonnekin kauemmas lähtee
96 V4i -73
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Riston TurboS muutti lauantaina meille Espooseen. Ristittiin se "isoveljeksi", pikkusiskon kanssa yhteiskuva:
Risto olit hyvin tehnyt/teettänyt korikorjaukset -ainakin pintapuolisesti on edelleen tosi siisti! Tekniikassa on pientä laitettavaa - kytkinremontilla aloitellaan. Mutta puuhasteluautoksi tää hankittiin! Edellinen omistaja Rasmus juuri museokatsasti tämän, mutta "täydellisyyden tavoittelu" on vielä eessä
Risto olit hyvin tehnyt/teettänyt korikorjaukset -ainakin pintapuolisesti on edelleen tosi siisti! Tekniikassa on pientä laitettavaa - kytkinremontilla aloitellaan. Mutta puuhasteluautoksi tää hankittiin! Edellinen omistaja Rasmus juuri museokatsasti tämän, mutta "täydellisyyden tavoittelu" on vielä eessä
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Mukava kuulla että on hyvässä tallessa "uusi" punainenkin
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Mukava kuulla, että Saab pääsi Saabistille! Tuo auto puutteineenkin on kyllä aika erityinen auto. Taisi olla viimeinen, mikä aikoinaan tätä mallia Suomeen rekisteröitiin. Toinen samanlainen SFU-361 oli minun Saarijärven aikoinani Pylkönmäellä, lieneekö enää, en tiedä. Silloin sekin olisi kyllä tarvinnut samanlaisen kunnostuksen, mikä tehtiin tälle minun entiselleni. TurboS on hieno auto!
Tämä autohan oli silloin uutena siellä pääkaupunkiseudulla, jos se aloitteli matkaaansa sen ajan liekö se ollut Slalom-liiton tai hiihtoliiton Slalom-jaoston leasing-autona. Muistaakseni näitä tietoja kulki auton mukana tulleissa papereissa?!
Hyvää jatkomatkaa TurboS:lle!
Tämä autohan oli silloin uutena siellä pääkaupunkiseudulla, jos se aloitteli matkaaansa sen ajan liekö se ollut Slalom-liiton tai hiihtoliiton Slalom-jaoston leasing-autona. Muistaakseni näitä tietoja kulki auton mukana tulleissa papereissa?!
Hyvää jatkomatkaa TurboS:lle!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kyllä, tätä historiatietoa auton mukana onkin kiitettävästi! Ja Turun seudullehan tuo SFU näytti silloin 90-luvun alussa päätyneen. Ei oo ihan selväksi tullut kuka hiihtosuuruus sillä siellä puikotti menemään. Juttelin naapurin Artsin kanssa joka on ollut lätkäpiireissä tuolta 90-luvun alusta asti. Artsin mukaan silloin urheiluliitossa vaihtui autosponsori takaveto-merkeistä Saabiin kun haettiin "turvallisia kisakulkineita" urheilijoille. Se oli sitten paaaljon myöhemmin kun Audi tuli sponsoriksi Quattroineen. Sitähän löytyy paljon hienoa Ingemar Stenmark <> Saab -yhteistyöpromomateriaaliakin eritoten 80-luvulta. Ai hitsit että maksaisin melkein mitä vaan Rukan monomesta-ravintolan seinällä olevasta, Ingemark Stenmarkin omakätisesti signeeraamasta julisteesta, jossa Ingemar laskee Tärnabyssä kisapaidassa jossa lukee "Saab 900" Tämä ei oo sama kuva mutta tyyli sama:
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Silloin-80-95 välilsellä ajalla olin itsekin vankasti kiinni suomalaisessa huippuruheilussa! Tuolloin tuolla Turussa Turun urheiluliiton eri jaostot olivat sangen itsenäisiä! Sponsoriautoja erityisesti pyöräilyssä heillä oli runsaasti käytössä ja ne olivat useimmi Volvon eri kartano-malleja. Muista merkeistä ei ole kyllä muistoja. Itselläni oli yli vuosikymmenen käytössäni aina Saab 900. Sillä sitä aina pyörälasti katolla Imatralta lähdettiin ja palattiin!
Kyllä varmaan joistain hiihtoliitonhistoriikeistä voisi noita kuljetuskaluston kuvia löytääkin?
Kyllä varmaan joistain hiihtoliitonhistoriikeistä voisi noita kuljetuskaluston kuvia löytääkin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Näin se kesä alkaa olla mennyt ja syksy tulee! Minä en ole saanut tämänkään kesän aikana mitään aikaiseksi näiden vanhojen autojeni kanssa!???
No, sain nyt kuitenkin tuota topaasinkeltaista 96:sta ulkoiletuksi sen verran, että kävin keväällä sillä WST:ssä Hyvinkäällä, ja Lappilaisella olen ajellut hieman täällä Kainuussa. Sitten tämä jo 2010 museoimani Yönsininen 96 on lepäillyt koko kesän tuossa tallissa odotellen ajoa?
Nyt sitten olen suunnitellut sille ulkoilutuksen ensi lauantaiksi! Lapin pojat ovat järjestämässä Tornioon Saab-kokoontumista ja ajattelin, että käyn siellä päiväseltään, kun ei ole tämän pitempi matka! Toivottavasti auto tykkää tällaisesta tasaisen ajon retkestä Kajaanista Oulun kautta Tornioon ja takaisin!
Nostellaan kättä jos kohdataan matkalla!
No, sain nyt kuitenkin tuota topaasinkeltaista 96:sta ulkoiletuksi sen verran, että kävin keväällä sillä WST:ssä Hyvinkäällä, ja Lappilaisella olen ajellut hieman täällä Kainuussa. Sitten tämä jo 2010 museoimani Yönsininen 96 on lepäillyt koko kesän tuossa tallissa odotellen ajoa?
Nyt sitten olen suunnitellut sille ulkoilutuksen ensi lauantaiksi! Lapin pojat ovat järjestämässä Tornioon Saab-kokoontumista ja ajattelin, että käyn siellä päiväseltään, kun ei ole tämän pitempi matka! Toivottavasti auto tykkää tällaisesta tasaisen ajon retkestä Kajaanista Oulun kautta Tornioon ja takaisin!
Nostellaan kättä jos kohdataan matkalla!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Riston vanhojen Saabien projektit!
Kävin tänään mukavalla Saab-retkellä yönsinisellä 96:llani Lapin ja Meri-Lapin poikien järjestämässä tapahtumassa Torniossa? Matka sujui erinomaisesti tällä 44 vuotta vanhalla pelillä! Keli oli vaihteleva, pääosin sateinen ja sumuinen. Päiväretkelle tuli mittaa 672km ja bensaa auto vei retkellä 7,19l/100km. Minusta kulutus oli oikein sopuisa näin iäkkäälle kulkuneuvolle!
Auto saikin tänään kesän ajojen lisäksi sopivasti ulkoilutusta ja nyt sen voikin pesun ja puunauksen jälkeen laitella taas talvisäilöön!
Auto saikin tänään kesän ajojen lisäksi sopivasti ulkoilutusta ja nyt sen voikin pesun ja puunauksen jälkeen laitella taas talvisäilöön!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen