mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Nyt kun viimeisen vuosimallin 1993 satkun mittarimoduli on korjattuna ja kojelauta siistitty piilopuoleltakin, niin suositteletteko (siis alkuperäisellä reostaatilla himmennettäviä...) perinteisiä 1,2 - 2- 3 W -polttimoita vai LED:ejä? Myös mittariston yläreunan kahteen "isoon" pisteeseen olisi tarve saada valkoinen valonlähde per piste. Sitä reostaattia ei ole tarkoitus mitenkään modailla.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
no perinteiset antaa tasaisemman valon ,mut jokainen tehköö miten haluaa.
uteliaana kysyn miten moduuleita on korjattu.
uteliaana kysyn miten moduuleita on korjattu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Ruisku"
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Juu, irrotin mittarimodulin autosta, ja työpöydällä siitä takaa ne 2 x 4 kuusioruuvia irti 6 mm:n minihylsyllä.
Muovilastalla varovasti nastoista vapaaksi se reunamittareita yhdistävä piirikalvo.
Reunamittari-"pari" irti ja syrjään.
Nopeusmittari (ehjä) nostettiin pois.
Sitten tuo vanha nopeusmittari asennettiin varalla olevaan uudempaan (sama vm.) mittarimoduliin.
Syy korjaukseen oli hajonnut lämpömittari. Ensin elättelin toiveita että olisi ollut löysä liitos tai hapettumaa, mutta sitten oli otettava varamoduli käyttöön.
Muovilastalla varovasti nastoista vapaaksi se reunamittareita yhdistävä piirikalvo.
Reunamittari-"pari" irti ja syrjään.
Nopeusmittari (ehjä) nostettiin pois.
Sitten tuo vanha nopeusmittari asennettiin varalla olevaan uudempaan (sama vm.) mittarimoduliin.
Syy korjaukseen oli hajonnut lämpömittari. Ensin elättelin toiveita että olisi ollut löysä liitos tai hapettumaa, mutta sitten oli otettava varamoduli käyttöön.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
...ja tosiaan, tarkoitus ei toki ole ollenkaan muuttaa sitä latauksen varoitusvalon "vihreäkoteloista" 2W -lamppua miksikään LED:iksi.
(Sen puhdas resistanssi on osa laturin toimintapiiriä.)
(Sen puhdas resistanssi on osa laturin toimintapiiriä.)
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Heräsi aiheeseen liittyen sellainen kysymys, että toimiiko Led-polttimoiden kanssa tuo reostaatti eli himmennin, vai onko niissä aina sama valoteho?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Sen verran tiedän (siis summittaisesti) mm. Tallinnan SAAB-kerholaisten viime aikojen entisöinneistä, että ns. "1,2W" T5-kannalla LED:in ottama teho on pienempi. Ja siitä syystä se himmenee reostaatilla vähän "sinne päin". Eli lienee taas kerran näitä kokeellisesti selvitettäviä asioita. Mitä juttelin sikäläisten kanssa, niin he ovat aika pitkälle juuri himmennyksen takia laittaneet projektisatkuissa vaan uudet hehkulamput jotka on koetettu ostaa ns. merkkituotteina.
Hiukan ihmettelen, että tässä kotimaan foorumissa ei olla tätä nyt kommentoitu... Olenko kenties selvittämässä jotain josta on jo puhuttu liikaa
Hiukan ihmettelen, että tässä kotimaan foorumissa ei olla tätä nyt kommentoitu... Olenko kenties selvittämässä jotain josta on jo puhuttu liikaa
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
eli miksi keksiä pyörää uudestaan.. hehkut toimii ... niitä tuskin tarvii toista kertaa vaihtaa ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Pienempi ottoteho LEDillä on totta, mutta sen vaikutus himmennykseen täyttä soopaa. Himmennyksen toimimattomuus tai erikoinen toiminta LED:llä tulee siitä, että niitä käytetään sähköisesti aivan eri tavalla kuin hehkulamppuja.Valakkatie kirjoitti: ↑Ma Joulu 11, 2023 08:32Sen verran tiedän (siis summittaisesti) mm. Tallinnan SAAB-kerholaisten viime aikojen entisöinneistä, että ns. "1,2W" T5-kannalla LED:in ottama teho on pienempi. Ja siitä syystä se himmenee reostaatilla vähän "sinne päin".
Ne hehkut on ihan hyvät siellä satkun mittaristossa ja merkkivaloissa. Nekin kestää etenkin harrastepelissä vuosia, näyttää alkuperäiseltä ja toimii mm. just himmennyksen kanssa oikein.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Ruisku"
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Kyllä, tähän olen kallistumassa. Varsinkin kun mittariston ne 2 kpl "isoja" 3W / T10 ovat kuitenkin nopeasti käsin vaihdettavissa suoraan kajarin aukosta käsin. Ja jos on kuivaharjoitellut pöydällä, niin ei välttämättä edes revi sitä sinistä piirikalvoa rikki.
Nuo kojelaudan nuppien 2 kpl "1,2 W" T5 sen sijaan olisi kyllä kiva muuttaa LED:eiksi. Mutta ongelmaksi (kun testasin koepenkissä kotona pimiössä) muodostuu se toinen niistä, josta suodatetaan valkoiset merkit ja lämppärinupin punainen kaarikuvio => viimeksimainittu ei ole "mistään kotoisin" kylmänvalkoisella LED:illä koska siinä ei ole sopivaa spektriä tarjolla.
Vielä siitä LED:ien himmentämisestä... Kyllä nekin tottelee ihan lävitseen päästämänsä virran säätöä siinä "missä tsuhna lyijyä". Tai sitten ammattikoulun valaistuskurssilla huijattiin ihan viran puolesta
Nuo kojelaudan nuppien 2 kpl "1,2 W" T5 sen sijaan olisi kyllä kiva muuttaa LED:eiksi. Mutta ongelmaksi (kun testasin koepenkissä kotona pimiössä) muodostuu se toinen niistä, josta suodatetaan valkoiset merkit ja lämppärinupin punainen kaarikuvio => viimeksimainittu ei ole "mistään kotoisin" kylmänvalkoisella LED:illä koska siinä ei ole sopivaa spektriä tarjolla.
Vielä siitä LED:ien himmentämisestä... Kyllä nekin tottelee ihan lävitseen päästämänsä virran säätöä siinä "missä tsuhna lyijyä". Tai sitten ammattikoulun valaistuskurssilla huijattiin ihan viran puolesta
Re: mittaristoon ja kojelautaan lamput vai LEDit?
Itse LED himmenee kyllä virtaa rajoittamalla ja niin tekee LED-polttimokin, kunhan se polttimo pitää sisällään vain LEDin ja etuvastuksen, kuten varmaan pienimmissä (ja halvimmissa) onkin. Jos siihen on kasattu mukaan jotain PWM-driveriä itse LEDiä ohjaamaan (mikä on helpompaa ja todennäköisempää isommissa ja kalliimmissa polttimoissa), niin tilanne onkin täysin eri ja LED voi alkaa vilkkumaan himmentymisen ohella/sijasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla