Käyntihäiriöitä maantieajossa
Käyntihäiriöitä maantieajossa
Tervehdys.
Nyt on 9-5 oireillut syksystä saakka, vikaa etsitty ja asioita suoritettu mutta oireet eivät katoa.. Tämä on siis avunpyyntö.
Kyseessä siis allekirjoitukseni OG 9-5 -98 2.3t. Mittarissa on kilometrejä runsaasti mutta auton historia ja korjaukset ovat tiedossa viimeiset 10 vuotta.
Oireen kuva seuraava: Kaupunkiajossa sekä seututieajossa ei ongelmaa. Isolle tielle ja suurempiin tasanopeuksiin siirryttäessä alkaa jossainvaiheessa rykiminen ynnä nykiminen ja kaasuun vastaaminen loppuu. Kytkimen kun painaa pohjaan niin saattaa jopa sammua, ei kuitenkaan aina. Hetki tiensivussa tyhjäkäynnillä niin homma on ohi taas muutamaksi kilometriksi. Käy nätisti tyhjäkäyntiä ja lähtee aina ongelman ollessa päällä nätisti käyntiin. Päivällä ekalla kerralla kun lähtee liikenteeseen, saattaa jopa antaa ajaa isoa tietä +30km ilman mitään ongelmia, mutta kun lähtee tuolta kaupungista takaisin tänne maaseudulle, sen tietää että paluumatkalla alkaa tutut ongelmat.
Autoon on vaihdettu tulpat, imuvuodot sekä ilmavuodot tsekattu. Kaikki paikat lähestulkoon tsekattu ja puhdisteltu. Vikakoodeja ei ole eikä vikavaloja pala. Autoon on tämän vuoden tammikuussa vaihdettu edellisen omistajan toimesta purkuautosta purettu bensatankki + pa-pumppu ja siinäyhteydessä polttoaineen suodatin. Ennen asennusta tankki oli huolella puhdistettu. Kasetti on mallia alkuperäinen ja sillä ajettu alle 100tkm.
Alkaa hiljalleen usko loppumaan kyseisen laitteen kanssa, kukaan ei ole tähän mennessä keksinyt sellaista läpimurtoa että auton kanssa voisi alkaa ajelemaan ilman pätkimistä. Liekkö sitten tuo kuinka terveellistä että auto on ollut satunnaisliikennöinnissä tästä ongelmasta huolimatta.
Kiitos, jos joku tähän keksii uusia kohteita mistä lähteä vikaa ihmettelemään. Jos en kaikkea tajunnut tekstissä kertoa niin kyselkää, vastaan alle.
Nyt on 9-5 oireillut syksystä saakka, vikaa etsitty ja asioita suoritettu mutta oireet eivät katoa.. Tämä on siis avunpyyntö.
Kyseessä siis allekirjoitukseni OG 9-5 -98 2.3t. Mittarissa on kilometrejä runsaasti mutta auton historia ja korjaukset ovat tiedossa viimeiset 10 vuotta.
Oireen kuva seuraava: Kaupunkiajossa sekä seututieajossa ei ongelmaa. Isolle tielle ja suurempiin tasanopeuksiin siirryttäessä alkaa jossainvaiheessa rykiminen ynnä nykiminen ja kaasuun vastaaminen loppuu. Kytkimen kun painaa pohjaan niin saattaa jopa sammua, ei kuitenkaan aina. Hetki tiensivussa tyhjäkäynnillä niin homma on ohi taas muutamaksi kilometriksi. Käy nätisti tyhjäkäyntiä ja lähtee aina ongelman ollessa päällä nätisti käyntiin. Päivällä ekalla kerralla kun lähtee liikenteeseen, saattaa jopa antaa ajaa isoa tietä +30km ilman mitään ongelmia, mutta kun lähtee tuolta kaupungista takaisin tänne maaseudulle, sen tietää että paluumatkalla alkaa tutut ongelmat.
Autoon on vaihdettu tulpat, imuvuodot sekä ilmavuodot tsekattu. Kaikki paikat lähestulkoon tsekattu ja puhdisteltu. Vikakoodeja ei ole eikä vikavaloja pala. Autoon on tämän vuoden tammikuussa vaihdettu edellisen omistajan toimesta purkuautosta purettu bensatankki + pa-pumppu ja siinäyhteydessä polttoaineen suodatin. Ennen asennusta tankki oli huolella puhdistettu. Kasetti on mallia alkuperäinen ja sillä ajettu alle 100tkm.
Alkaa hiljalleen usko loppumaan kyseisen laitteen kanssa, kukaan ei ole tähän mennessä keksinyt sellaista läpimurtoa että auton kanssa voisi alkaa ajelemaan ilman pätkimistä. Liekkö sitten tuo kuinka terveellistä että auto on ollut satunnaisliikennöinnissä tästä ongelmasta huolimatta.
Kiitos, jos joku tähän keksii uusia kohteita mistä lähteä vikaa ihmettelemään. Jos en kaikkea tajunnut tekstissä kertoa niin kyselkää, vastaan alle.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Jarrutehostin?
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 2 x OG9-3
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Tjaa. Ei mitään tietoa koko jarrutehostimesta. En edes näin noviisina osannut ajatella voiko se aiheuttaa mitään tämmöistä
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
En nyt suoraan osaa ratkaista, mutta väkistekin tulee mieleen, että nyt voisi olla hyvä hetki ottaa OpenSID tai OBD-lukija näytille/logittamaan ja lähteä baanalle. Ylös kannattanee ottaa ainakin:
-Lambda-arvot
-Bensatrimmit
-Ilmamassat (pyydetty ja toteutunut)
-Ahtopaineet (pyydetty ja toteutunut)
-Lämpötilat (moottori, imu-/ahtoilma)
-Kaasupolkimen ja -läpän arvot ja asennot
Jokainen OBD-lukija ei välttämättä näe noista kaikkia, mutta ylös ainakin ne jotka näkee ja iteroimaan tuloksia, katsomaan että missä näkyy erikoisuuksia maantietä edetessä, ainakin siihen asti että alkaa kakomaan, niin voipi löytää paremmin ongelman jäljille. Kun vertailee samoja lukemia niihin mitä näkyy kun ajelee kaapunnissa, niin se myös auttaa tutkinnassa.
-Lambda-arvot
-Bensatrimmit
-Ilmamassat (pyydetty ja toteutunut)
-Ahtopaineet (pyydetty ja toteutunut)
-Lämpötilat (moottori, imu-/ahtoilma)
-Kaasupolkimen ja -läpän arvot ja asennot
Jokainen OBD-lukija ei välttämättä näe noista kaikkia, mutta ylös ainakin ne jotka näkee ja iteroimaan tuloksia, katsomaan että missä näkyy erikoisuuksia maantietä edetessä, ainakin siihen asti että alkaa kakomaan, niin voipi löytää paremmin ongelman jäljille. Kun vertailee samoja lukemia niihin mitä näkyy kun ajelee kaapunnissa, niin se myös auttaa tutkinnassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Toimiiko yhtä huonosti tankin korkin jättää raolleen? Eli saako tankki korvausilman.
Oliko tankki jo vaihdettu tämän ongelman takia?
Termarikotelon kannessa oleva maajohdon huono kontakti tai väärä kiinnityspaikka voi pahimmillaan myös aiheuttaa tuollaisia oireita.
Oliko tankki jo vaihdettu tämän ongelman takia?
Termarikotelon kannessa oleva maajohdon huono kontakti tai väärä kiinnityspaikka voi pahimmillaan myös aiheuttaa tuollaisia oireita.
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Tankin korkin raolleen jättämisessä ei muutosta ongelmaan.raimsshi kirjoitti: ↑Ti Joulu 26, 2023 18:38Toimiiko yhtä huonosti tankin korkin jättää raolleen? Eli saako tankki korvausilman.
Oliko tankki jo vaihdettu tämän ongelman takia?
Termarikotelon kannessa oleva maajohdon huono kontakti tai väärä kiinnityspaikka voi pahimmillaan myös aiheuttaa tuollaisia oireita.
Tankki vaihdettiin sen takia että edellisen omistajan isä ajoi kyseisellä autolla motarilla lapion yli ja tankki levisi kuin neljän tuulen hattu rikkoen mennessään bensapumpun.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Putket alustassa kunnossa, etteivät ole painuneet?Tankki vaihdettiin sen takia että edellisen omistajan isä ajoi kyseisellä autolla motarilla lapion yli ja tankki levisi kuin neljän tuulen hattu rikkoen mennessään bensapumpun.
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Kaikki kunnossa ja painuneet vaihdettu.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
mites loiskelevyt tankin sisällä ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Käytetty bensapumppu on käytetty... Lisäksi jos ämpärin imusihti on tukossa niin ämpäri tyhjenee ajossa kun kulutus nousee riitävästi. Suosittelen nostamaan bensapumpun ylös ja vähintään tarkistamaan asian, pumpun vaihtokaan ei olisi turhaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Onko tiedossa, että purkuauton polttoainepumppu toimi varmasti ja oikein? Jos oireet alkoivat polttoainetankin vaihdon jälkeen, niin uskoisin syyllisen löytyvän ämpäristä/polttoainepumpusta tavalla tai toisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
On sillä purkuauton pumpulla ajettu moitteetta se noin 10tkm mitä tuosta tammikuusta ongelmien alkuun on ehtinyt tulla.
Tarviipas nostaa se pumppu tässä jokupäivä ylös, ja tutkiskella hieman asiaa sieltä suunnalta lisää.
Kiitos vinkistä!
Tarviipas nostaa se pumppu tässä jokupäivä ylös, ja tutkiskella hieman asiaa sieltä suunnalta lisää.
Kiitos vinkistä!
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Myös pumpulta lähtevä polttoainelinja kannattaa katsoa läpi, ettei se ole jostain lytyssä. Koko matka tankilta bensatukille kannattaa tutkia.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Vikakoodit? Kaasuläppäkotelon johtojen kuoret mureni ex. 9-3:ssa ja se aiheutti ikäviä nykimisiä, jotka sai pois nollaamalla vikakoodeja. Pidemmän päälle käy rasittavaksi, jos auto tosiaan pelaa 10-20km ja taas nollataan koodit.
Edit. Kun vikakoodeja ei tule, niin silloin syypää voi olla polttoaineen saannissa. Vasta paha ryppyily saattaa antaa misfire:stä koodit. Tankkaa pari tankkia bensiiniä, jos olet ajanut pitkään E85 :llä. Tuo auttoi meidän 9-5:ssä outoihin nykimisiin taannoin.
Edit. Kun vikakoodeja ei tule, niin silloin syypää voi olla polttoaineen saannissa. Vasta paha ryppyily saattaa antaa misfire:stä koodit. Tankkaa pari tankkia bensiiniä, jos olet ajanut pitkään E85 :llä. Tuo auttoi meidän 9-5:ssä outoihin nykimisiin taannoin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käyntihäiriöitä maantieajossa
Kuten sanottu, vikakoodien luku toisi ehkä enemmän tietoa arvuuttelun sijasta, mutta huolto- ja osavaihtohistorian perusteella poissulkisin kokeilemalla myös tuon DI-kassun vaihtoehtona. Ei se alkuperäisyys eikä edes alle 100tkm kilometrit näissä ole absoluuttinen tae. Toki tuo totaalinen kaasuun vastaamattomuus ja sammahtelu ei ihan tyypillisimmin viittaa sytkävikaan.
Kasetin vikaantumistavasta riippuu, sytyttääkö se vikavaloa vai ei. Juuri lauantaina vaihdoin 35 asteen pakkasessa Siilinjärvellä 80tkm ajetun orggis-kasetin, joka alkoi ryytyä edellisen 50 km:n matkan aikana. Siinä tankilla sammutettuani lähti käyntiin enää kolmella, ja yleismallin lukija kertoili 4.-pytyn sytkän kenkkuilevan. Ei vikavaloa.
Tilalle vaihdoin mukana kulkevan, 140tkm ajetun varakasetin vuodelta 2008, joka meni aikanaan vaihtoon vikavalon ja 3. & 4.-pytyn vikakoodin johdosta, ilman että ajossa ilmeni vielä mitään oireita. Tällä kassulla matka jatkui tasaisesti ja ilman vikavaloja, kunnes Vaajakoskella auton sammutus ja startti toi CE-valon tauluun (odotettua!). Valo loimottaen tultiin sitten kotiin, rykimättä ja nykimättä.
Pitkä sepustus yksinkertaisesta asiasta, mutta huolestutti vain Lossin puolesta, ettei tule nähtyä valtavaa vaivaa tsekkaamatta tuota ah-niin-yleistä ja helppoa mahdollisuutta.
Kasetin vikaantumistavasta riippuu, sytyttääkö se vikavaloa vai ei. Juuri lauantaina vaihdoin 35 asteen pakkasessa Siilinjärvellä 80tkm ajetun orggis-kasetin, joka alkoi ryytyä edellisen 50 km:n matkan aikana. Siinä tankilla sammutettuani lähti käyntiin enää kolmella, ja yleismallin lukija kertoili 4.-pytyn sytkän kenkkuilevan. Ei vikavaloa.
Tilalle vaihdoin mukana kulkevan, 140tkm ajetun varakasetin vuodelta 2008, joka meni aikanaan vaihtoon vikavalon ja 3. & 4.-pytyn vikakoodin johdosta, ilman että ajossa ilmeni vielä mitään oireita. Tällä kassulla matka jatkui tasaisesti ja ilman vikavaloja, kunnes Vaajakoskella auton sammutus ja startti toi CE-valon tauluun (odotettua!). Valo loimottaen tultiin sitten kotiin, rykimättä ja nykimättä.
Pitkä sepustus yksinkertaisesta asiasta, mutta huolestutti vain Lossin puolesta, ettei tule nähtyä valtavaa vaivaa tsekkaamatta tuota ah-niin-yleistä ja helppoa mahdollisuutta.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)