automaatti-ilmastointi
automaatti-ilmastointi
Oiskos kellään tarkempaa tietoa ilmastointiin liittyvistä askelmoottoreista jotkut taitavat puha servoista joita ne eivät käsittääkseni ole, mutta jos olen väärässä niin pahoittelen. Eli ongelmana on (oli) että ilmastointi puhaltaa joko liian kylmää tai kuumaa, se ei siis sekoita ilmaa oikeassa suhteessa. Väliaikaisratkaisulla ongelma korjattu, mutta ilmastointi toimii manuaalisesti. Vikahan voisi olla monessakin kohtaa mutta omasta ja korjaamon mielestä vika on paikannettu tuohon ilmansekoitus säätömoottiriin. Sinänsä helppo homma mutta kun tuo hinta varaosalle on aika sika 440eur. Vastaavannäköiset SAIA:n askelmoottorit maksavat n. 30..50eur/kpl. En ole irroittanut ko. moottoria autosta ja tietenkin sen "tyyppikilpi" on juuri sillä puolella ettei sitä voi lukea irroittamatta. Onko kukaan vaihtanut pelkästään tuota moottoria? Onnistuuko ilman erillistä kalibrointia? Tietäkö kukaan moottorin tarkkaa typpiä? Asennusplatassa jossa on 2 moottori on tyyppi merkintä SAIA UXB 100 mutta se tarkoittanee koko kokoonpanoa. Lisäksi siinä on luultavasti saabin oma varaosakoodi 4319190). Olisin kiitollinen tiedoista.
Re: automaatti-ilmastointi
85-89-tonnareissa nuo on moottoreita, vaihteistoineen servoja. Uudemmissa on askelmoottorit.marvei kirjoitti:Oiskos kellään tarkempaa tietoa ilmastointiin liittyvistä askelmoottoreista jotkut taitavat puha servoista joita ne eivät käsittääkseni ole, mutta jos olen väärässä niin pahoittelen.
Eikös sisäilmankierron läpän moottori ole identtinen sen lämmityksensäätömoottorin kanssa, voisi vaihtaa päikseen, tai hommaat purkuautosta sen sisäilmakierron moottorin, on helpompi purkaakin. Ellei sitten lämmönsäätömottorin vaihteisto ole jotenkin jumissa.
http://www.thesaabsite.com/images/9624867.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: automaatti-ilmastointi
Tuossa kuvassa muuten on sitten moottori vaihteistoineen. Ainakaan <88 -mallisissa vaihteistot eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, eli siis tuosta kuvan mukaisesta mökkylästä on vielä irrotettava itse moottori vaihteistosta.jus kirjoitti:85-89-tonnareissa nuo on moottoreita, vaihteistoineen servoja. Uudemmissa on askelmoottorit.marvei kirjoitti:Oiskos kellään tarkempaa tietoa ilmastointiin liittyvistä askelmoottoreista jotkut taitavat puha servoista joita ne eivät käsittääkseni ole, mutta jos olen väärässä niin pahoittelen.
Eikös sisäilmankierron läpän moottori ole identtinen sen lämmityksensäätömoottorin kanssa, voisi vaihtaa päikseen, tai hommaat purkuautosta sen sisäilmakierron moottorin, on helpompi purkaakin. Ellei sitten lämmönsäätömottorin vaihteisto ole jotenkin jumissa.
http://www.thesaabsite.com/images/9624867.jpg
Varmaan sen jokainen tajuaakin viimeistään siinä vaiheessa kun ruuvaa tuota irti, mutta kirjoitinpa kaiken varalta, ettei turhaan tule murrettua rikki lämmönjakovivun osia...

#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88
Re: automaatti-ilmastointi
Niin, moottori on metallikuorinen, ja vaihteiston kuori on mustaa muovia.Sami-tre kirjoitti:http://www.thesaabsite.com/images/9624867.jpg
Tuossa kuvassa muuten on sitten moottori vaihteistoineen.
Tässä kuvassa 87-mallisen vaihteiston päätykansi avattuna asentopotentiometrin "kalibroinnin" tarkistamista varten (moottorin ollessa keskiasennossa vastusarvon on näytettävä 50% maksimiarvosta).
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3810_1.JPG
Tässä pari lisäkuvaa moottoreista ja vivustosta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3803_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3808_1.JPG
Sekoitusilman anturin kanta näykyy tässä kuvassa keskellä alhaalla
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3811_1.JPG
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 21, 2007 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: automaatti-ilmastointi
Saitko korjattua kyseisen ongelman?
Itselläni vm. -97 9000 samainen vika tällä hetkellä.
Itselläni vm. -97 9000 samainen vika tällä hetkellä.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988