kuuppa tärisee
kuuppa tärisee
Ei taida olla tänä kesänä kuupan kanssa tuuria! Nyt kun sain laitettua uudet jarrulevyt ja uudet suojakumit ni uusia vikoja ilmaantuu... Eli kuuppa ottaa hirveän tärinän kiihdyttäessä sekä ajettaessa tavallisesti. Mitään kolinaa ei kuulu nivelistä ja renkaat on tasapainotettu uudestaa eikä auta. Oisko laittamani "uudet" vetonivelet ollu pask...t,vai oisko sisemmät neulakupit huonona!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
- Paikkakunta: Helsinki
Törkeästi ängen oman kysymykseni tähän topiciin. Oma kuuppani alkoi täristä ja kolista kun kyydissä oli itseni lisäksi neljä henkeä nopeutta semmoiset 70 km/h. Muuten ei ole täristänyt. Voisiko syynä olla tämä pahamaineinen tasapainoakselin laakeri ja onko tätä mahdollista tarkistaa kun kone on paikallaan?
Pari vihjettä:
Omani on joskus täristänyt kun sisemmän nivelen neulalaakerikupista on päässyt häviämään (putoamaan asennuksen yhteydessä) muutamia neuloja, siellä niitä ui vaseliinissa, mutta niitä pitää olla tiukasti kylki kyljessä täysi määrä.
Tasapainoakselin laakerivaurion pitäisi kyllä kuulua ja tuntua paikalla tyhjäkäyntiä käyvää moottoria kuunnellessa ja tunnustellessa, sen verran iso vika se on.
Omani on joskus täristänyt kun sisemmän nivelen neulalaakerikupista on päässyt häviämään (putoamaan asennuksen yhteydessä) muutamia neuloja, siellä niitä ui vaseliinissa, mutta niitä pitää olla tiukasti kylki kyljessä täysi määrä.
Tasapainoakselin laakerivaurion pitäisi kyllä kuulua ja tuntua paikalla tyhjäkäyntiä käyvää moottoria kuunnellessa ja tunnustellessa, sen verran iso vika se on.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Jos kuuppa täristää kun kiihdytetään kannattaa tarkistaa moottorin kiinnityskorvakkeiden kiinnitys. Mulla oli sama oire kun pultit oli lohkon kyljestä löysällä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: kuuppa tärisee
Palautan vanhan aiheen, kun on sopiva.
Eli omassa kuupassa vastaava oire. Täristää vedättäessä. Tai oikeastaan ravistaa.
Tuntuu, että koko auto heiluu sivusuunnassa(soitin mm. hyppii vimmalla ees taas).
Oire vaivannut monta kesää. Pahin kohta on 2-vaihde. Kaasu pohjaan kiihdytyksessä huomaa parhaiten----->>>Pitkään vetää oikein tasaisesti, sitten vasta loppu kierroksilla aivan mahdoton vatkaus. 4-vaihteella 80km/h ei juurikaan huomaa, mutta kun ajaa 100km/h niin ravistus rupeaa ärsyttämään ylämäissä. Ja oire siis kasvaa sitä mukaa, kun vetoa lisääntyy(mäki kasvaa).
Pitkään olen jaksanut, mutta nyt kyllästyttää.
-Maljat vaihdettu puolelta toiselle tänään (ehkä pieni vaikutus täristykseen, tai sitten ei. Oli todella pienet kuopat, juuri huomasi sormella tunnustaessa. Toisella puolella tripodin vastinpintaa oli vain pieni jälki, mutta ei sormella tuntenut kuopaksi)
-Voisiko neulalaakerit olla loppu? Tunnustelin ne kyllä sormella ja klappia ei tuntunut.
-Öljyn seassa ei ole tullut mitään epämääräistä ja näyttivät nykin puhtaalta, kun käytin pois ja kippasin takaisin(ajettu 5000km) Magneetissa tottakai hitunen metallia ollut aina.
VOISIKO NÄILLÄ OLLA JOKU YHTEYS
-Lisäksi pidempään vaivannut kytkimen ravistus liikkeellelähtiessä, hävisi kerran etikalla joksikin aikaa, eli voisi sen kuvitella johtuvan kytkinlevystä. Nyt kitiseekin hieman kytkin pohjassa.
-Pari kolme kertaa muistin mukaan potkaissut 3 vaihteen kesken ajon päältä.
-Nopeusmittarissa aivan pieni nypytys.
-Muutama vuosi sitten vapaakytkin rupesi hyppimään pois päältä. Korjaantui öljyn vaihdolla.
Testaan vielä onko moottorin korvakkeet kunnolla kiinni. Ja sitten kaipaan viisaampien apua!
Eli omassa kuupassa vastaava oire. Täristää vedättäessä. Tai oikeastaan ravistaa.
Tuntuu, että koko auto heiluu sivusuunnassa(soitin mm. hyppii vimmalla ees taas).
Oire vaivannut monta kesää. Pahin kohta on 2-vaihde. Kaasu pohjaan kiihdytyksessä huomaa parhaiten----->>>Pitkään vetää oikein tasaisesti, sitten vasta loppu kierroksilla aivan mahdoton vatkaus. 4-vaihteella 80km/h ei juurikaan huomaa, mutta kun ajaa 100km/h niin ravistus rupeaa ärsyttämään ylämäissä. Ja oire siis kasvaa sitä mukaa, kun vetoa lisääntyy(mäki kasvaa).
Pitkään olen jaksanut, mutta nyt kyllästyttää.
-Maljat vaihdettu puolelta toiselle tänään (ehkä pieni vaikutus täristykseen, tai sitten ei. Oli todella pienet kuopat, juuri huomasi sormella tunnustaessa. Toisella puolella tripodin vastinpintaa oli vain pieni jälki, mutta ei sormella tuntenut kuopaksi)
-Voisiko neulalaakerit olla loppu? Tunnustelin ne kyllä sormella ja klappia ei tuntunut.
-Öljyn seassa ei ole tullut mitään epämääräistä ja näyttivät nykin puhtaalta, kun käytin pois ja kippasin takaisin(ajettu 5000km) Magneetissa tottakai hitunen metallia ollut aina.
VOISIKO NÄILLÄ OLLA JOKU YHTEYS
-Lisäksi pidempään vaivannut kytkimen ravistus liikkeellelähtiessä, hävisi kerran etikalla joksikin aikaa, eli voisi sen kuvitella johtuvan kytkinlevystä. Nyt kitiseekin hieman kytkin pohjassa.
-Pari kolme kertaa muistin mukaan potkaissut 3 vaihteen kesken ajon päältä.
-Nopeusmittarissa aivan pieni nypytys.
-Muutama vuosi sitten vapaakytkin rupesi hyppimään pois päältä. Korjaantui öljyn vaihdolla.
Testaan vielä onko moottorin korvakkeet kunnolla kiinni. Ja sitten kaipaan viisaampien apua!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: kuuppa tärisee
Taisi vika löytyä. Varauduin laatikon vaihtoon, mutta moottorin irroituksen ja kytkimen purun jälkeen taisi löytyä syy.
-Paineasetelma ottanut vain puolet pinnastaan
-Paineasetelma halki kahdesta kohtaa
-Vauhtipyörä ottanut vain puolet pinnastaan (asetelma vääntynyt, vauhtipyörässä hiomajäljet vielä muualla näkyvissä)
Sitten selvisi syy kitinään kytkin pohjassa
-Kytkinlevyn jousikeskiön niitin ottaa kiinni vauhtipyörään
-Kytkinlevy kiero
EDIT Eipä tullut tällä kuntoon.
-Paineasetelma ottanut vain puolet pinnastaan
-Paineasetelma halki kahdesta kohtaa
-Vauhtipyörä ottanut vain puolet pinnastaan (asetelma vääntynyt, vauhtipyörässä hiomajäljet vielä muualla näkyvissä)
Sitten selvisi syy kitinään kytkin pohjassa
-Kytkinlevyn jousikeskiön niitin ottaa kiinni vauhtipyörään
-Kytkinlevy kiero
EDIT Eipä tullut tällä kuntoon.
Viimeksi muokannut Saabinsti, La Huhti 19, 2014 20:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: kuuppa tärisee
MUOKKAUS------------>>>VIKA EI POISTUNUT KYTKIMELLÄ. Enää ei täristänyt liikkeellelähtiessä, mutta vedättäessä vapina jatkuu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: kuuppa tärisee
Auttakaa hädässä! Nyt loppuu niksit.
Eli lyhyesti: Kuuppani täristää veto päällä. Tärinä tuntuu 2 ja 3 vaihteilla pahiten kiihdyttäessä, tuntuu jopa enemmän vatkaukselta(tuntuu myös ratissa).
Nelos vaihteella 80-100km/h ajellessa tuntee sen ylämäkien tullessa ratissa tärinänä ja kojelauta tärisee/rämisee myös samaan tahtiin. Nyt testasin myös ilman konepeltiä---->>Moottori vatkaa tärinän tahtiin konehuoneessa...
TEHTY
-Vetarin maljat puolelta toiselle
-Kytkinlevy, paineasetelma ja vauhtipyörä uusinta
-Moottorin sivutuki vaihdettu suoraan
-Vaihteisto vaihdettu
-Vaihteiston alta poistettu kaikki hiekka ja paska
-Vaihteiston takakumi tsekattu OK
-Tripodin neulalaakerit käyty läpi, laitettu kahteen tuliterät laakerit
-Jakopää käytetty auki OK
-Moottorin tukikumit vaihdettu Volvon kumeihin
-Tukivarsien tapit tiukattu
-Vetarin murrosnivelet tsekattu, ei väljää
Mitä seuraavaksi?
Eli lyhyesti: Kuuppani täristää veto päällä. Tärinä tuntuu 2 ja 3 vaihteilla pahiten kiihdyttäessä, tuntuu jopa enemmän vatkaukselta(tuntuu myös ratissa).
Nelos vaihteella 80-100km/h ajellessa tuntee sen ylämäkien tullessa ratissa tärinänä ja kojelauta tärisee/rämisee myös samaan tahtiin. Nyt testasin myös ilman konepeltiä---->>Moottori vatkaa tärinän tahtiin konehuoneessa...
TEHTY
-Vetarin maljat puolelta toiselle
-Kytkinlevy, paineasetelma ja vauhtipyörä uusinta
-Moottorin sivutuki vaihdettu suoraan
-Vaihteisto vaihdettu
-Vaihteiston alta poistettu kaikki hiekka ja paska
-Vaihteiston takakumi tsekattu OK
-Tripodin neulalaakerit käyty läpi, laitettu kahteen tuliterät laakerit
-Jakopää käytetty auki OK
-Moottorin tukikumit vaihdettu Volvon kumeihin
-Tukivarsien tapit tiukattu
-Vetarin murrosnivelet tsekattu, ei väljää
Mitä seuraavaksi?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: kuuppa tärisee
Olisko Volvon kumit liian löysät. Samoin takakumihan voi olla valmis, vaikka ei olis rikkikään. Jos se on alkuperäinen, niin sanoisin, että uutta vois laittaa.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: kuuppa tärisee
Itselläni 96 vatkasi lähes vastaavalla tavalla kun se oli seissyt tallissa n 10 v.
Korjaantui uusilla renkailla. Renkaathan olet jo tarkastanut tietenkin.
Korjaantui uusilla renkailla. Renkaathan olet jo tarkastanut tietenkin.
Re: kuuppa tärisee
Kun vapina alkaa, tapahtuuko samalla terävää nykimistä rattiin? Siis pyrkiikö kääntämään rattia johonkin suuntaan? Jos pyrkii niin se taas voisi johtua jumivasta vetonivelestä sillä puolen minne ratti haluaa kääntyä.
Näin oli ainakin tonnarissa kun ulompi nivel oli tiensä päässä.
Näin oli ainakin tonnarissa kun ulompi nivel oli tiensä päässä.
Re: kuuppa tärisee
Renkaat on välissä uusittu(uusiin Toyoihin), ei vaikutusta.
Ei se kyllä vedä mihinkään suuntaan, mutta nyt kun mietin, niin saattoi olla, että kaarre hävittää vatkausta. Mutta se vatkaus on siis semmosta, että se heiluttaa rattia puolelta toiselle terävästi ja koko koria myös.
Tosin se tuossa eilen testaillessa saattoi 3 kiihdytyksessä vatkata ja vapistaa ihan hirveästi ja sitten neljännessä vain täristi miedosti. Eli ei AINA tee....
Tuo tuli itsellekkin mielee, että ne volvon tukikumit liian löysät?
Vetarin murrokset loppu???
Ei se kyllä vedä mihinkään suuntaan, mutta nyt kun mietin, niin saattoi olla, että kaarre hävittää vatkausta. Mutta se vatkaus on siis semmosta, että se heiluttaa rattia puolelta toiselle terävästi ja koko koria myös.
Tosin se tuossa eilen testaillessa saattoi 3 kiihdytyksessä vatkata ja vapistaa ihan hirveästi ja sitten neljännessä vain täristi miedosti. Eli ei AINA tee....
Tuo tuli itsellekkin mielee, että ne volvon tukikumit liian löysät?
Vetarin murrokset loppu???
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713