Hypoidi pohdintaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, yhteenvetona vaikuttaisi siltä, että satkun vaihteistossa on monta seikkaa mitä ottaa huomioon:

-Perä on Hypoid-tyyppinen, kuten takavetoisissa. Satkussahan on ikäänkuin takavedon perä, koska kone on pitkittäin. Tämä vaatii jonkinsortin EP-lisäaineistusta
-Synkat ovat keltametallia, joita gl-5 lisäaineistus synteettisissä öljyissä syövyttää
-Viskositeetti on parhaimmillaan kovassa käytössä 75W90, 75W menee kevyemmässä käytössä
-Gl-5 saattaa olla ainakin synteettisissä liian liukasta synkroille, ja kuten jo aiemmin todettu se syövyttää niitä

En ota kantaa siihen, että alkavatko tiivisteet vuotaa herkemmin synteettisillä vai ei. Omasta näkökulmasta tämä on suhteellisen merkityksetöntä siihen verrattuna miten loota pelaa muuten.

Eli nämä vaatimukset itselleni käsittääkseni täyttää seuraavat öljyt, jotka eivät syövytä keltametalleja, eivät ohene liikaa kuumassa, ja sisältävät EP-lisäaineistusta perää varten:

Quakerstate QS2105, 75W90 GL-4
Neste Gear S 75W90 GL-4
Mobil VS200 75W90 GL-4

Kevyempään käyttöön:

Redline MTL 75W80 GL-4 (hiukan ohuempaa kuin edellämainitut, Redlinen 75W90 on GL-5 lisäaineistettu eikä käy.)
Neste Hypoidi MP75W GL-5 (mineraali)

Ainoa mikä tällä hetkellä on enää itselleni auki, on se että syövyttääkö myös GL-5 lisäaineistettu MINERAALIöljy keltametalleja? Jos syövyttää, niin raakkaisin MP75W hypoidinkin pois. Jos ei, nin se on oivaa öljyä kyllä esim. ei-turboihin ja varsinkin talvella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jcarlson kirjoitti:Joo, yhteenvetona vaikuttaisi siltä, että satkun vaihteistossa on monta seikkaa mitä ottaa huomioon:

-Perä on Hypoid-tyyppinen, kuten takavetoisissa. Satkussahan on ikäänkuin takavedon perä, koska kone on pitkittäin. Tämä vaatii jonkinsortin EP-lisäaineistusta


Ainoa mikä tällä hetkellä on enää itselleni auki, on se että syövyttääkö myös GL-5 lisäaineistettu MINERAALIöljy keltametalleja? Jos syövyttää, niin raakkaisin MP75W hypoidinkin pois. Jos ei, nin se on oivaa öljyä kyllä esim. ei-turboihin ja varsinkin talvella.
Jos saabia siteeraisi, niin perä ei ole hypoidityyppinen, eikä vaadi EP lisäaineistusta. Saman vastauksen sain myös kysymällä saabilla ja tämä vain vahvisti minulle sen:

http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm

Lisäksi tuolla aiemmin todettiin, että synteettinen GL4 tai GL5 ei syövytä noita metalleja vaan sen GL5:n ongelma on se liukkaus, jolloin synkkarenkaat ei toimi. Tää todetaan jossain castrollin tai mobilin tutkimuksessa jonka löysin googlella ja lisäksi Jussi ilmeisesti (konealan korkeakoulu?) koulutusta saaneena toi tämän saman esille. GL4 on taas liukkaudeltaan semmoinen, että synkat toimii.

Tuo Hypoidi MP75W näyttäisi GL5:nä toimivan sen takia, että ohuena öljynä se antaa epäedullisen voitelutilanteen synkkarenkaille, jolloin ne toimii hyvin (siteerasinkohan jussia nyt oikein).

Kun tän ketjun lukee ajatuksella läpi, niin nuo asiat tulee aika hyvin perusteltuina ja linkkeinä esille.

Tiivistäen:

Hypoidi MP75:n huono puoli on, että se on ohkasta (voi tulla tiivisteistä läpi) ja kesäkuumalla voi turbossa olla huono valinta. Samalla tuo ohkasuus on kuitenkin hyvä puoli synkkarenkaiden ansiosta. EP lisäaineistusta ei siis saabin mukaan laatikossa tarvita, koska vetopyörästön geometria ei ole hypoidi tyyppinen.

Eli tässä ketjussa on nyt aika hyvin kättä pidempää eri vaihtoehdoista öljynvaihtoa miettivälle.

Edit: lainaan vielä tuota sinun listaa ja täydennän siihen vielä pari öljyä:

Quakerstate QS2105, 75W90 GL-4
Neste Gear S 75W90 GL-4
Mobil VS200 75W90 GL-4
+ muut 75W90 GL-4 vaihteistoöljyt

Kevyempään käyttöön:

Redline MTL 75W80 GL-4 (hiukan ohuempaa kuin edellämainitut, Redlinen 75W90 on GL-5 lisäaineistettu eikä käy.)
Neste Hypoidi MP75W GL-5 (mineraali)
Castrol EPX 75W80 light viscosity hypoid GL-5. Samaa kuin hypoidi MP, mutta pikkasen jäykempää kuumana.

+ toimivaan laatikkoon erittäin hyvä öljy:

10W40 mineraaliöljy
Citroen C5, OG900t16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sami kirjoitti:
Jos saabia siteeraisi, niin perä ei ole hypoidityyppinen, eikä vaadi EP lisäaineistusta. Saman vastauksen sain myös kysymällä saabilla ja tämä vain vahvisti minulle sen:

http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm
Ihmettelin tuota itsekin. Mutta kun se perä ON hypoid-tyyppinen! Ei tarvitse kuin avata se vaihdelaatikko niin senhän näkee paljain silmin. Jopa virallisissa 900:n teknisissä tiedoissa mainitaan "hypoid final drive'. Tuo dokumentti ei saa minua vakuutettua että asia olisi toisin.
Lisäksi tuolla aiemmin todettiin, että synteettinen GL4 tai GL5 ei syövytä noita metalleja vaan sen GL5:n ongelma on se liukkaus, jolloin synkkarenkaat ei toimi. Tää todetaan jossain castrollin tai mobilin tutkimuksessa jonka löysin googlella. GL4 on taas liukkaudeltaan semmoinen, että synkat toimii.
Jälleen kerran eri informaatiota. Tutkin monesta paikasta kyseistä asiaa, ja totuus on että synteettiset GL-5 öljyt syövyttävät keltametalleja (kupari, pronssi). Satkun synkat ovat keltametallia, tämänkin näkee kun purkaa vaihdelaatikon. Erään ulkomaisen Porsche-klubin foorumilta luin myös moneen otteeseen miten ihan käytännössä on huomattu synkrorenkaiden syöpymistä 'hyvän' Mobil 1 75W90 GL-5 öljyn käytön jälkeen. Eräs oli sitten soittanut Mobilille ja kysynyt asiaa, ja oli vahvistettu että tätä öljyä ei saa käyttää juuri tuon syöpymisen takia. Tämän lisäksi erityisesti Quakerstaten öljyssä mainitaan, että se ei syövytä keltametalleja, Redline puolestaan lupaa tiettyyn lämpötilaan saakka omissa öljyissään syöyvyttämättömyyden.
Tuo Hypoidi MP75W näyttäisi GL5:nä toimivan sen takia, että ohuena öljynä se antaa epäedullisen voitelutilanteen synkkarenkaille, jolloin ne toimii hyvin (siteerasinkohan jussia nyt oikein).
Itselläni on nyt nuo öljyt sisällä, ja synkrot ovat uudet. Minusta tuntuvat hiukan jäykiltä, ja erityisesti tuntuu kylmänä toimivan paremmin kuin kuumana.
Hypoidi MP75:n huono puoli on, että se on ohkasta (voi tulla tiivisteistä läpi) ja kesäkuumalla voi turbossa olla huono valinta. Samalla tuo ohkasuus on kuitenkin hyvä puoli synkkarenkaiden ansiosta. EP lisäaineistusta ei siis saabin mukaan laatikossa tarvita, koska vetopyörästön geometria ei ole hypoidi tyyppinen.

Eli tässä ketjussa on nyt aika hyvin kättä pidempää eri vaihtoehdoista öljynvaihtoa miettivälle.
Olen eri mieltä vetopyörästön geometriasta. Samaa mieltä siitä että 75W voi olla virivehkeeseen liian ohutta. GL-5:stä on paljon hyviä perusteluja miksi se ei ole millään tavoin hyvää synkroille (liian liukasta JA syövyttää). Toisaalta taas perä ei varmasti GL-5:stäkään pistäisi pahakseen, mutta ainakin toivon GL-4:n riittävän sille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jus kirjoitti:Löytyisikö jokin järkevä selitys sille, että kakkosen ja ehkä ykkösen synkronointi alaspäinvaihtaessa alkoi toimia paremmin kylmänä ja lämpimänä, kun vaihdoin 200tkm ajettujen moottoriöljyjen tilalle Hypoidi MP75? Eikös tuon uuden öljyn pitäisi olla sitten liukkaampi tuossa?
Viskositeetti, tuuri, sattuma... syitä nyt voi olla vaikka mitä. Hypoidin pitäisi olla liukkaampi tuossa tilanteessa, mutta se onko se oikeasti liukkaampi juuri sellaisessa tribologisessa tilanteessa mikä juuri kyseisessä vaihteistossa on kyseisillä synkronirenkailla onkin sitten arpapeliä.

Ei noista voi mennä kukaan sanomaan absoluuttista totuutta miksi joku tuntuu toimavan hyvin ja miksi joku ei... varsinkin kun kyse on aina vain tuntumasta eikä mistään mitattavasta. Osat on vanhoja ja kuluneita, jos joku öljy saa ne pelaamaan niin että remonttia voi siirtää eteenpäin niin hyvä niin, mutta yksittäiset kokemukset ei kuitenkaan ole yleistettävissä kaikkiin vaihteistoihin, varsinkaan vähän ajettuihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jcarlson kirjoitti:
Ihmettelin tuota itsekin. Mutta kun se perä ON hypoid-tyyppinen! Ei tarvitse kuin avata se vaihdelaatikko niin senhän näkee paljain silmin. Jopa virallisissa 900:n teknisissä tiedoissa mainitaan "hypoid final drive'. Tuo dokumentti ei saa minua vakuutettua että asia olisi toisin.
Ahaa. Voisiko hammaspyörien rakenne vaikuttaa tähän määritelmään? Jokatapauksessa voit olla oikeassa, koska minä olen tätä asiaa vain pari päivää selvittänyt ja kyselemällä saanut noi omat tiedot. Kai tästäkin täytyy joku varmuus kaivaa, että tänne jäisi yksiselitteistä tietoa myöhemmin sitä etsiviä varten.

jcarlson kirjoitti: Jälleen kerran eri informaatiota. Tutkin monesta paikasta kyseistä asiaa, ja totuus on että synteettiset GL-5 öljyt syövyttävät keltametalleja (kupari, pronssi). Satkun synkat ovat keltametallia, tämänkin näkee kun purkaa vaihdelaatikon. Erään ulkomaisen Porsche-klubin foorumilta luin myös moneen otteeseen miten ihan käytännössä on huomattu synkrorenkaiden syöpymistä 'hyvän' Mobil 1 75W90 GL-5 öljyn käytön jälkeen. Eräs oli sitten soittanut Mobilille ja kysynyt asiaa, ja oli vahvistettu että tätä öljyä ei saa käyttää juuri tuon syöpymisen takia. Tämän lisäksi erityisesti Quakerstaten öljyssä mainitaan, että se ei syövytä keltametalleja, Redline puolestaan lupaa tiettyyn lämpötilaan saakka omissa öljyissään syöyvyttämättömyyden.
Tässäkin voit olla oikeassa. Täytyy selvittää. Hypoidi MP75 olisi siten myöskin lisäaineistettua GL-5 luokitukseen vaikka onkin mineraaliöljyä?

jcarlson kirjoitti: Itselläni on nyt nuo öljyt sisällä, ja synkrot ovat uudet. Minusta tuntuvat hiukan jäykiltä, ja erityisesti tuntuu kylmänä toimivan paremmin kuin kuumana.
Hypoidi MP Öljy on Nesteen mukaan turhan ohutta saabin vaihdelaatikkoon. Jos sulla on uudet synkrot, niin kannattasko sun sitten käyttää jotain muuta öljyä?

No, eiköhän tässä varmaan saada noihinkin asioihin joku selvyys, niin saa ainakin selvän ja yksiselitteisen tiedon tästä öljyasiasta tulevia tiedonetsijiä varten. minäkin siis ryhdyin aihetta aivan maallikkona vaan kaivamaan, kun alkoi häiritsemään pienoinen epäselvyys aiheesta.
Citroen C5, OG900t16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sami kirjoitti:[
Ahaa. Voisiko hammaspyörien rakenne vaikuttaa tähän määritelmään? Jokatapauksessa voit olla oikeassa, koska minä olen tätä asiaa vain pari päivää selvittänyt ja kyselemällä saanut noi omat tiedot. Kai tästäkin täytyy joku varmuus kaivaa, että tänne jäisi yksiselitteistä tietoa myöhemmin sitä etsiviä varten.
Ehkä. Selvästikin Hypoid-tyyppinen rakenne siellä on, mutta kenties leikkausvoimat eivät ole satkun perässä niin suuret kuin esim. takavetoisten perissä? Jokatapauksessa GL-4 huonompaa öljyä en sinne ainakaan laittaisi, kuten moottoriöljyä. Tuntuu vähän siltä, että satkun vaihdelaatikko on hankala tapaus juuri sen takia, että siinä on niin keskenään yhteensopimaton rakenne. Toisaalta synkrot eivät tykkää GL-5 öljyistä, mutta toisaalta taas perän kannalta olisi syytä olla ainakin jonkinlainen EP-lisäaineistus (GL-4:ssä on kyllä EP lisäaineet, GL-5:ssä vielä tehokkaammat). "Tavallisissa" etuvedoissahan ongelmaa ei ole, kun perä on toteutettu eri tavalla, kuten NG900 ja 9000 laatikot. Erikoislaatuinen koneen pitkittäisyyshän etuvedossa aiheuttaa moisen.. Olisi ehkä mielenkiintoista tietää, mitä laittavat esimerkiksi vanhempiin Audeihin, joissaon myöskin pitkittäinen etuveto?
Tässäkin voit olla oikeassa. Täytyy selvittää. Hypoidi MP75 olisi siten myöskin lisäaineistettua GL-5 luokitukseen vaikka onkin mineraaliöljyä?

Hypoidi MP Öljy on Nesteen mukaan turhan ohutta saabin vaihdelaatikkoon. Jos sulla on uudet synkrot, niin kannattasko sun sitten käyttää jotain muuta öljyä?
MP75W on tosiaankin mineraaliöljyä, joka on lisäaineistettu GL-5 luokitukseen.

Aikomus on vaihtaa Gear S 75W90:n. Toisaalta näin talvella se tuskin pääsee lämpiämään niin kovasti että ohenisi liikaa. Myös jus:n kanssa olen huomannut saman, eli Hypoidi MP75W tuntuu tykkäävän siitä mitä kylmempää on, vaihteenvaihto on jouhevampaa, ei tunnu niin paljoa vastusta vaihteita kytkettäessä. Ja synkrot on tosiaan uudet. Vaikea vertailla sinänsä, kun laatikko on varsin uusi ja sisässä on ollut alusta asti MP75W öljyt joten vertailupohjaa ei ole. Ihan senkin takia jo olisi hyvä kokeilla tuota Gear S:ää.
No, eiköhän tässä varmaan saada noihinkin asioihin joku selvyys, niin saa ainakin selvän ja yksiselitteisen tiedon tästä öljyasiasta tulevia tiedonetsijiä varten. minäkin siis ryhdyin aihetta aivan maallikkona vaan kaivamaan, kun alkoi häiritsemään pienoinen epäselvyys aiheesta.
Täysin saman tavoitteen perässä olen minäkin, näistä asioista olisi mukava saada 100% selvyys. Ikävä kyllä muuttujia on niin paljon, että se ei ihan helppoa ole. Kuitenkin alkaisi vahvasti vaikuttaa siltä, että 75W90 GL-4 öljy on useimpien seikkojen kannalta optimaalinen, eikä ainakaan millään osa-alueella tee vaihteistolle hallaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

alkaisi vahvasti vaikuttaa siltä, että 75W90 GL-4 öljy on useimpien seikkojen kannalta optimaalinen, eikä ainakaan millään osa-alueella tee vaihteistolle hallaa.
Mielenkiinnosta haluaisin kuulla kommentit kunhan vaihdat nuo öljyt.

Itsellä ainakin ne VS200 (75W90) aiheuttaa hieman synkrojen takkuamista
heti alusta alkaen rempatussa loovassa. Tai johtuneeko se vain siitä laatikosta,
mutta jokatapauksessa. Vaihteet kyllä kytkeytyy ilman rutinoita jne
mutta sillain "hankalasti". Toki tuo 4V ei varmaan ole muutenkaan yhtä
liukas kuin 5V laatikko.

Ja oikein se Tommi tuolla muisteli, simmit tuli ulos paloina. Tuskin oli
öljyllä tämän kanssa mitään tekemistä. Perän laakerikin oli jo finaalissa
siina vaiheessa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla Neste Gear S (75W90 GL4) tuntuisi parin päivän työmatka-ajelun jälkeen hyvältä. (mitään mittausarvojahan ei voi esittää), mutta vaihteet tuntuu hyvin menevän päälle ja auto kulkee molempiin suuntiin.

Mietin, että kerään tästä näitä epäselviä kohtia listaksi ja laitan sähköpostia saabille, jossa vielä kysyn tuon saabin ketjukirjeen sisältämiä asioita. Puhelimessa suomen saabin tyyppi tuntui asiantuntevalta, mutta ehkä vielä noita tarkennuksia on hyvä kysyä. Perävälityksistä muistaisin kuulleeni jonkun spiraalipyörä termin ja että se ei olisi hypoidi?

täytyy tosiaan sähköpostilla pommittaa, niin ehkä sitä valaistusta löytyy.
Citroen C5, OG900t16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Marko A kirjoitti: Itsellä ainakin ne VS200 (75W90) aiheuttaa hieman synkrojen takkuamista
heti alusta alkaen rempatussa loovassa. Tai johtuneeko se vain siitä laatikosta,
mutta jokatapauksessa. Vaihteet kyllä kytkeytyy ilman rutinoita jne
mutta sillain "hankalasti". Toki tuo 4V ei varmaan ole muutenkaan yhtä
liukas kuin 5V laatikko.
Tismalleen samankaltaiset tuntemukset näillä MP75W öljyillä. Toimii muuten aivan loistavasti, mutta vaihteiden päälle kytkeminen vaatii hiukan voimaa, eli eivät solahda ihan noin vain päälle. Mitään rutinoita kuitenkaan ei koskaan esinny, päällekytkeytyminen vain on vähän jähmeä.

Onko tuossa sun laatikossa uudemmanmalliset synkrot? Mulla nimittäin taitaa olla mutta laatikko muuten on kuitenkin vanhempi. Semmoinen aavistus nimittäin on ollut, että voisi johtua tuosta vuosimallierostakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitä eroa noilla nesteen Gear EP ja Hypoidi MP -öljyillä on? Onko tuo Gear EP 80w huonompaa tavaraa Saabin laatikkoon kuin Hypoidi MP 75w? Geat EP näyttää olevan GL-4 ja Hypoidi GL-5. Jos GL-5 lisäaineet syövät synkronointia, niin eikös tuo GL-4 ole sopivampaa tavaraa, jos tuommonen viskositeetti vaan on käypää.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Erona on lisäaineistus ja hiukan paksumpi viskositeetti Gear EP:ssä. Periaatteessa sen käytölle ei ole mitään estettä ja toimii varmaan ihan ok. Ongelmana vain että tuo 80W on aika paksua ja jähmeää käyttää varsinkin talvella.

Ei siis huonoa, mutta parempaakin olisi, suosittelisin ennemmin juuri tuota Gear S 75W90 öljyä sen sijasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

GL5 ja GL 4 ero on se että painenkesto lisäaineistus on GL 5;ssa 5 kertainen 4;seen verrattuna. Aineet on samat. Ja se tärkein muju paineenkestolisäaineissa on rikkiyhdisteet ja ne haisee just sille kissankuselle.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Sami kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:
Ihmettelin tuota itsekin. Mutta kun se perä ON hypoid-tyyppinen! Ei tarvitse kuin avata se vaihdelaatikko niin senhän näkee paljain silmin. Jopa virallisissa 900:n teknisissä tiedoissa mainitaan "hypoid final drive'. Tuo dokumentti ei saa minua vakuutettua että asia olisi toisin.
Ahaa. Voisiko hammaspyörien rakenne vaikuttaa tähän määritelmään? Jokatapauksessa voit olla oikeassa, koska minä olen tätä asiaa vain pari päivää selvittänyt ja kyselemällä saanut noi omat tiedot. Kai tästäkin täytyy joku varmuus kaivaa, että tänne jäisi yksiselitteistä tietoa myöhemmin sitä etsiviä varten.
Käsittääkseni hypoidi-tyyppisessä perässä hammaspyörien hampaat eivät ole suorat vaan spiraalit (tms?) ja hammaspyörien akselit eivät ole samassa tasossa. Miten siis lienee asia Saabin perässä?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sami kirjoitti:Mulla Neste Gear S (75W90 GL4) tuntuisi parin päivän työmatka-ajelun jälkeen hyvältä. (mitään mittausarvojahan ei voi esittää), mutta vaihteet tuntuu hyvin menevän päälle ja auto kulkee molempiin suuntiin.
Tuskimpa tuotsta mitään ihmeenpiä nurinoita syntyy, ohan tuo 75w jälkeen seuraavaksi suosituinta ja ilmeisesi juuri kovaan ajoon.

Itsellä on ollu molempia, tuota ja ja 75w:tä ja kummatkaan ei paranna synkan kiromisia. Mutta vaikutukset on ollu samoja kumpaa sitten onkin laittanu, tosin tuota synteettistä vaihtaa vain kerran tuon mineraalin 20l pöntön hinnalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

hypoidivetopyörästö

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tässä lainaus Autoteknillisesta käsikirjasta. Alusta. kirjoittanut Pentti O. Savolainen. Painettu 1974:

Hypoidivetopyörästöt

Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt). Pienen vetopyörän spiraalikulma valitaan tavallisesti 50 asteiseksi - lautaspyörän vastaava kulma on silloin 30-35 astetta.
Ja niin edespäin..

Ja hypoidissa akselit eivät leikkaa toisiaan vaan ovat eri korkeudella..
eli takavetoisessa saadaan kardaani akselin keskilinjaa ylemmäs.
Saabissa näyttäis olevan keskilinjalla.. Eli ei ole hypoidi. :roll:

tässä vielä googletuksen tulosta:

"gl-4 on suunniteltu vieriville kosketuksille ja gl-5 liukuville. gl-5 on
jotenkin "parempaa", mutta ei sitä saa laittaa yleisestiottaen etuvetoisen
auton vaihteistoon,(pl.peugeot) synkronointi tuhoutuu... "

"Jos laitat GL-5 öljyä vaihteistoon, johon on tarkoitettu GL-4 öljyt, niin
siitä kärsii synkronoinnin pronssiset kitkarenkaat. GL-5 öljyssä on
vahvemmat paineenkestolisäaineet, joita tarvitaan vain hypoidi-tyyppisille
hammaspyörille.
Haitallinen vaikutus näkyy vasta 100000-200000 kilsan ajon jälkeen, kun
vaihteet eivät enää mene jouhevasti päälle."

"On muistettava, että vaihteiston ja vetopyörästön ollessa samassa öljytilassa, voivat voimakkaat EP-lisäaineet olla agressiivisia synkronirenkaiden materiaaleille."

Eli:

Gl-5 kestää suurempia paineita pilkkoontumatta ja ne lisäaineet rikki ja fosfori saattaa tehä kariesta synkroille.
Paras olis varmaan 75w gl4 :roll:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin