Tonnarin kone satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei mahdu 2,3 palikat sinne pyörimään....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olen lukenut internetin kätköistä, että 2,3 litraisen kannen voi laittaa tuohon 2,0 litraiseen lohkoon. Ja sitten on vielä niitä, että siihen on ympätty 2,1 litraisen imusarja.

Ja se kysymys; onko tuosta jotain hyötyä ts. virtaako tuollainen pakettti paremmin kuin Turbon vakio-osat?


Meinaan, jos ajan kanssa rakentais Turboon:

- 2,3 litraisen kansi
- 2,1 litraisen imusarja
- isompi cooleri
- 3" downpipe
- sporttikatti
- Ferritan rosteripuolisarja
- 185hp boksi eli olikos se Redboksi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

dimebak kirjoitti:Olen lukenut internetin kätköistä, että 2,3 litraisen kannen voi laittaa tuohon 2,0 litraiseen lohkoon. Ja sitten on vielä niitä, että siihen on ympätty 2,1 litraisen imusarja.

Ja se kysymys; onko tuosta jotain hyötyä ts. virtaako tuollainen pakettti paremmin kuin Turbon vakio-osat?


Meinaan, jos ajan kanssa rakentais Turboon:

- 2,3 litraisen kansi
- 2,1 litraisen imusarja
- isompi cooleri
- 3" downpipe
- sporttikatti
- Ferritan rosteripuolisarja
- 185hp boksi eli olikos se Redboksi
Toi on se satkun isompi "stage" :) Ainoastaan tossa redboksissa ei oo mitään järkee. Eli jos hankitaan rautapuolelle potentiaalia niin miksi jättää sitä hyödyntämättä? Ei se teho paljoa nouse ilman ahtojen nostoa vakio hiustenkuivaajalla. Tietysti jos isomman ahtimen tuikkaa niin sittenhän se liikkuu jo kivasti vaikkei paineita nostaisikaan. Eli modi APC:hen tai mekaaninen paineensäätö.

Kaikissa noissa mainitsemissasi jutuissa on paljonkin järkeä, paitsi tossa redboksissa. En tiedä kuinka suuri merkitys imusarjalla on, mutta kaippa sekin jotain auttaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Projektiosioosahan on ainakin kolme vastaavanlaista rakennelmaa, että heiltä voi ainakin yv:nä kysellä menopuolta kun ei tuosta juuri ole kirjoiteltu.

Mutta ohan noilla imusarjoilla ja kansilla selkee ero ku ovat rinnakkain.

Tosin jos noin paljon satsaa virittämiseen niin turha sitä apc:ta on jättää noin vaisuksi, tosin noilla muutoksilla tuollakin boxilla päästäneen seuraavalle sataselle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

tetammi kirjoitti:Projektiosioosahan on ainakin kolme vastaavanlaista rakennelmaa, että heiltä voi ainakin yv:nä kysellä menopuolta kun ei tuosta juuri ole kirjoiteltu.

Mutta ohan noilla imusarjoilla ja kansilla selkee ero ku ovat rinnakkain.
Joo onhan noita vaihdeltu, mutta yhdessä kannen kanssa jolloin imusarjan merkitys vrt. orkkis hämärtyy. No selvähän se on että on merkitystä, mutta lähinnä onko käytännön hyötyä ostaa elämän hintaista 2,1 sarjaa.

Pian olen kokeneempi kun saan vaihdettua B202-imun trionic-imuun. Kuten kaimani jo totesi niin imusarjalla ja kannella on eroa. Toi B202-sarja B2x4-kanteen yhdistettynä peittää vaan noin 2/5 kanavasta. Luulis tolla jo olevan merkitystä :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:Tosin jos noin paljon satsaa virittämiseen niin turha sitä apc:ta on jättää noin vaisuksi, tosin noilla muutoksilla tuollakin boxilla päästäneen seuraavalle sataselle.
Taka-ajatuksena on pitää toi Turbo enemmän käyttöautona vaikka tuo "viripiru" koko ajan olkapäällä istuu ja manaa.

Toinen taka-ajatus on saada auto reagoimaan nopeammin, kaikessa suhteessa. Tosin tuo, että jättää apc:n redboksin tasolle ei varmasti anna kaikkea sitä mitä noilla sais. Ihan ensimmäisenä noista olis kiva hommata tuo boksi, kun muuten on tuo auto kunnossa ja pakoputkikin on vaihdettu kesällä :lol: No, siitä sitten joskus...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika tavalla tuossa menee rahaa "hukkaan" jos tavoite on parempi herääminen ilman isompia tehohaaveita.
Tuotahan sais parannettua vaikka sytkän muokkaamalla tai vaihtamalla esim. iivarista imunokan.

Toki noi aiemmin vaihdetut osat vaihtamalla koneen henkitys parantuu ja tietty ahdinkin herää sitten paremmin. Julmettu alakierrosvääntö vaan saattaa köydä tuon laatikon päälle vaikka tehoa olisikin maltillisesti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mulla oli/on red box ja ihan samanlainen laiska p***a se on kuin vakiokin. Ei tunnu MISSÄÄN. Modaat vaan sen APC:n jos haluaa helpolla ja halvalla päästä. Tosin se auttaa lähinnä vaan keskikierrosalueella, ja vähän ylhäällä. Noi muut virit tekee vasta autosta ajettavan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Jos tehoa ei niinkään halua ja pitää mielellään sen viripirun aisoissa niin parantaa noi muutamat perusjutut.

- Eli downpipe paremmin virtaavaksi, ryssämutka ei yllättäen ole hyvä vieläkääm. Ei tarvitse kuitenkaan mitään ylilyötyjä viemäriputkia sinne turbonjatkoksi :twisted:
- Se vaparin imunokka tuntuu todellakin tuovan puhtia alapäähän, yläpäästä taitaa tehdä nakuherkemmän pienemmän overlapilla vuoksi? (isotpojatkertoneet).
- Sytkään muutaman asteen kiristys johon taitaa olla varaa, eli enemmän ennakkoa. En tiedä tarkemmin, omat sytkäkartan vaikutukset vielä testaamatta.
- Isommasta IC:stä ei taida olla mitään hyötyä haettaessa käytettävyyttä eikä korkeita huipputehoja. Jos jotain niin viivettä taitaa tulla.

Em. tempuilla on ainakin täälläpäin muuan kaasari-t16 parantunut kivasti.

EDIT: Hups hups, offtopic
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo vaparin imunokka tekee kyllä sitten yläpäästä ihan hengettömän... kokeiltu on. muuten on jo nuo kaikki virit paitsi db vielä(kin) kesken...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

entäs stroukkaaminen ?

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

onkos kukaan kokeillu jonku toisen auton kiertokangilla että onnistuuko millään, volvossa voi tehdä noin 4mm lisää iskua tolla tavalla, vaan onko kukaan tehnyt samaa saappiin?? ja jos on niin speksejä kehiin että pääsee kokeilemaan.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: entäs stroukkaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

lintta go go kirjoitti:onkos kukaan kokeillu jonku toisen auton kiertokangilla että onnistuuko millään, volvossa voi tehdä noin 4mm lisää iskua tolla tavalla, vaan onko kukaan tehnyt samaa saappiin?? ja jos on niin speksejä kehiin että pääsee kokeilemaan.
Kuulemma ruotsin puolella täytehitsaavat noita kampuran kauloja ja sitten hiotaan sopivasti juurikin noin epäkeskoon, näin voi käyttää alkuperäisiä kankia.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: entäs stroukkaaminen ?

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Ronska kirjoitti:
Kuulemma ruotsin puolella täytehitsaavat noita kampuran kauloja ja sitten hiotaan sopivasti juurikin noin epäkeskoon, näin voi käyttää alkuperäisiä kankia.
Mutta eihän siitä ole mitään (juuri) hyötyä kun 99/900 ei sitä iskua voi ulkoisesti juuri pidentää, koska ei mahdu pyörimään. Kuitenkin jos käyttäis kankia missä on pienempi alasilmä niin se mahdollistais iskun kasvun kasvattamatta kokonaispyörimissädettä.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Onko kenelläkään oikeasti mitään mitattua tietoa tuosta vaparin nokan tuomasta alavääntö lisästä? Minulla kun on muuten vakio ässän tekniikka (paineita myöten) mutta kantena on 2.1 ja sen imusarja. Alaväännössä en huomaa mitään ihmeellistä, mutta 3000 kierroksella tulee selvästi potkua ja kunnon meno alkaa vasta siitä. Yläpää ei myöskään mielestäni ole aivan hengetön, mutta vähän hankala tosin sanoa kun ei ole päässy kunnolla vertaamaan. 3000 kierroksen tehopiikki on kuitenkin aivan selvä. Kun kiihdyttelee kakkosella ja kolmosella niin sitä ei voi olla huomaamatta. Paineet toki nousee jo paljon aikaisemmin maksimiin (n 0,45)

Olisi tosiaan kiva kuulla/nähdä jotain faktaa tuosta kannen/nokan vaikutuksesta tehoihin. Vai onko se vain legendaa, joka kiertää kaverilta toiselle...

Tietysti on aina mahdollista, että mulla on jotain päin p...tä ja käytös johtuu siitä :roll:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: entäs stroukkaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

lintta go go kirjoitti:
Ronska kirjoitti:
Kuulemma ruotsin puolella täytehitsaavat noita kampuran kauloja ja sitten hiotaan sopivasti juurikin noin epäkeskoon, näin voi käyttää alkuperäisiä kankia.
Mutta eihän siitä ole mitään (juuri) hyötyä kun 99/900 ei sitä iskua voi ulkoisesti juuri pidentää, koska ei mahdu pyörimään. Kuitenkin jos käyttäis kankia missä on pienempi alasilmä niin se mahdollistais iskun kasvun kasvattamatta kokonaispyörimissädettä.
http://www.marty.nu/nyronen/motortrimning.html
Reijo Nyyrönen Ruotsista myy kampiakseleita, joilla iskunpituus on 83,5 mm eli noin 7% enemmän kuin vakiossa. Kiertokangiksi tulevat VW:n kanget ja männäksi voi valita joko 94, 92 tai 90,5 millisen.

Iskunpituuden kasvattamisesta on keskusteltu mm.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin