saabin turbosta (koko tietoa)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
johnrambo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 00:03
Paikkakunta: pohjoinen

saabin turbosta (koko tietoa)

Viesti Kirjoittaja johnrambo »

onko 900 ja 9000 mallisssa saman kokoinen turbo? ja kertokaas joku viisas
noitten turbojen ar lukuja ja muuta tietoa,pesien kokoja ym..
tv.tiedontarvija
johnrambo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 00:03
Paikkakunta: pohjoinen

Viesti Kirjoittaja johnrambo »

hakukin antaa tuhat sinnepäin olevaa vastausta..aargh..
jos joku muistaa ni heittäkkä tietoa. :oops:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

minkä vuosimallin laitteita ?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkempaan kysymykseen olisi mukavampi vastata, mutta vanhemmasta kalustosta muutama yleisin malli, jos jäisi vaikka hakua varten tämä viesti:

og900 (kaikki) ja 9000 (80-luvun mallit):

Garrett T3 trim 40 (ei vesijäähdytystä)
-Kompressoripesän A/R .42
-Imusiipi (inducer) ~38mm
-Pakopesän A/R .48
-Vakio pakosiipi (exducer) ~48mm
-Riittänee noin 200hv
-Löytyy og900 8-venttiilisistä turboista (H-turbo), 82-87
-Myös 99 turbossa ja "B"-koneisissa og900 turboissa (79-81), eroavaisuutena A/R .63 pakopesä ja ulkoinen hukkaportti. Kaikissa muissa Saabin ahtimissa on sisäinen hukkaportti.

Garrett T3 trim 45 (vesijäähdytys tai ilman)
-Kompressoripesän A/R .42
-Imusiipi (inducer) ~40mm
-Pakopesän A/R .48
-Vakio pakosiipi (exducer) ~48mm
-Riittänee noin 250hv
-Löytyy og900 16-venttiilisistä turboista ja 2.0T16 9000:sta sekä viimeisistä og900 8v turboista
-og900 vesijäähdytetty '88 alkaen, 9000 '87 alkaen

Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta


Uudempi kalusto (9000 90-luku, ng900, 9-3, 9-5):

-Kaikissa vesijäähdytys ja sisäinen hukkaportti.

Garrett T25
-Ei tarkempaa tietoa mitoista ja trimmistä minulla, mutta varsin pieni
-Nopea spoolaus mutta ei riitä juurikaan 250hv yli
-Löytyy 9000 2.3 koneella (paitsi Aero), sekä uudemmista 9000 2.0 turboista (myös matalapaine). 2-litraisiin vaihtui joskus 90-luvun alussa. Myös NG900 turbon ahdin. T5 moottorinohjauksella (98-00?) varustettujen 9-3:n (ei-Aero) ahdin.

Mitsubishi TD04HL-15T/15G #6 tai #5
-Kompressoripesät ja pakopesät samaa kokoluokkaa kuin TE05.
-Imusiipi ~42/43mm (T/G)
-Riittänee noin 300hv max.
-TD04HL turbiinisiiven koko ~45mm (exducer)
-Löytyy 9000 Aero, 9-3 Aero, 9-5 Aero, 9-3 Viggen (9000 Aerossa -15T, 9-3/9-5 15T, poikkeuksena '93 9000 Aero jossa -15G).
-9000:ssa pakopesän koko #6 (.41 A/R) , 9-5 ja 9-3 #5 (.33 A/R)

-Garrett GT17
-Ei tietoja mitoista ja muista tarkemmin, mutta pieni ahdin ja ei sovellu virityskäyttöön
-Tehtaalla ollut joissain vuosimalleissa valmistusvikoja
-Löytyy ainakin Ei-Aeroista T7 moottorinohjauksella varustetuista 9-3 ja 9-5.

Dieseleissä jokin pieni muuttuvasiipinen Garrett (ainakin 2.2 TiD) ja asymmetrisesti ahdetuissa V6-koneissa jokin pikkuinen Garrett. Ei tarkempia tietoja eikä kiinnostusta näihin. :) 9-3 SportSedanin, SportCombien ja uusien 9-5:ten ahtimista ei minulla tarkempia speksejä tiedossa.

Hiukan hataraa tietous noista GM-aikakauden vakioturboista, ja jotain pieniä vuosimalliheittoja sun muita virheitä varmasti löytyy, saa vapaasti korjata..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: saabin turbosta (koko tietoa)

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Minkälainen ero on T3 ja TE05 downpipen laipalla? Vai vaatiiko TE05 ihan omanlaisensa sovitteen?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: saabin turbosta (koko tietoa)

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Korjaus Garrett T25 on myös tonnarin CS Aero-malleissa joissa automaattilaatikko. :idea:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: saabin turbosta (koko tietoa)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Karpov kirjoitti:Minkälainen ero on T3 ja TE05 downpipen laipalla? Vai vaatiiko TE05 ihan omanlaisensa sovitteen?
sama passaa molempiin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: saabin turbosta (koko tietoa)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Swataia kirjoitti:Korjaus Garrett T25 on myös tonnarin CS Aero-malleissa joissa automaattilaatikko. :idea:
no tämäpäs olikin ihan uutta tietoa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin