Nyt näyttää siltä että Ansiksen vinkki päätylaipan pultin kiristämisestä osoittautui arvokkaaksi. Olin jo raskain mielin valmistautumassa vaihteiston irrottamiseen kampiakselin stefan ja päätylaipan irrottamista ja tiivisteiden vaihtamista varten. Kokeiltuna oli jo Max Life taikaöljyt joiden kehutaan tekevän ihmeitä
Oireena oli siis vuoto lohkon öljyvuoto lohkon kylkeä pitkin, vaihteiston puoleisesta päästä, ja vauhtipyöräkotelon pohjasta. Auto merkkasi parkkipaikan työpäivän aikana liruttamalla CD-levyn kokoisen läiskän.
Tein laipan pultin kiristämistä varten
erikoistyökalun, 12 mm hylsyn sivusta aika paljon pois.
Sain pultin kääntymään ainakin puoli kierrosta, enkä kiristänyt vielä edes hampaat irvessä. Kiristyksestä on nyt puolitoista viikkoa. Parkkipaikalle ei tule enää lätäkköä, jouduin laittamaan puhtaan pahvin sinne alle että näkyisi yhtään mitään. Tuli siihen pahviin yön aikana vielä pieni tippa, mutta sen kanssa voi elää.
Suurkiitokset vinkistä Ansis!
Suosittelen kiristystä kaikille muillekin, joilla on lohkon kyljessä märkää, mikä ei tyrehdy venttilikopan ja virranjakajan tiivisteen vaihdolla.
Vielä kuvat lohkon kyljestä alakautta:
pesun jälkeen siitä mistä ensimmäiseksi vuoti
muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00