Ohjaus puoltaa oikealle
Ohjaus puoltaa oikealle
Olisi kellään vinkkejä mikä voisi olla 900S -96 Saabissa joka puoltaa oikealle. Ohjauskulmat on säädetty optisella laitteella huoltoliikkeessä, eturenkaita kokeiltu vaihtaa keskenään, puslat tarkistetty ja samoin muutkin nivelet, jarru ei myöskään laahaa. Auto kulkee suoraa kun pitää ratin suorassa mutta kun ratin vapauttaa kääntyy se noin puoli yhden asentoon ja vetää oikealle. Ajaessa joutuu siis vetämään hiukan vasemmalla kädellä enemmän.
HV
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Mitenkäs sitten kun on ilmanpaineet tarkistettu ja apukuskikin istuu kyydissä? Vois koittaa vaikka himpun liian suurilla, esim. 2.6bar tai jotain, ettei varmasti kulje länässä mihinkään suuntaan.
Meinaan vaan, että voisko epätasainen kuorma vaikuttaa ohjauskulmiin tai jopa taka-akselin kulmaan?
Meinaan vaan, että voisko epätasainen kuorma vaikuttaa ohjauskulmiin tai jopa taka-akselin kulmaan?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tämä kuorma ja rengaspaineasia oli mielenkiintoinen. Tuntuisi että kuorma kuskin puolella paremminkin vetäisi autoa vasemmalle... ehkä kuitenkin kokeilemisen arvoinen asia.
Tulisiko rengaspaineita lisätä kaikkiin renkaisiin vai pelkästää oikean puoleiseen ?
Vaikuttaisiko sellainen puoltamiseen että vasemmanpuoleinen takarengas on kulunut muita enemmän. Tämä rengas on ilmeisesti ollut aikaisemmalla omistajalla edessä koska ohjauskulma ennen säätöä poskellaan.
Tulisiko rengaspaineita lisätä kaikkiin renkaisiin vai pelkästää oikean puoleiseen ?
Vaikuttaisiko sellainen puoltamiseen että vasemmanpuoleinen takarengas on kulunut muita enemmän. Tämä rengas on ilmeisesti ollut aikaisemmalla omistajalla edessä koska ohjauskulma ennen säätöä poskellaan.
HV
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Oletko tarkistanut, että hammastanko on "keskiasennosssa".
Jos hammastanko ei ole keskikohdassa ajettaessa suoraan, saattaa tehostin voimistaa puoltamista. Tämä on mahdollista jos autoa on korjailtu ja kulmat säädetty väärin ja oikaistu "vinossa" oleva ratin asentoa irrottamalla ratti.
Kulmathan pitää säätää seuraavassa järjestyksessä; tarkistus, ratti keskiasentoon, säätämällä takapyörät jos mahdollista ja viimeiseksi säädetään etupyörät. Tietysti pitää tarkistaa väljät ensin. Jos autoa on "korjailtu" aikaisemmin ja näyttää että paikat on ollut auki, kannattaa huomioida vähän enemmän...
Jos hammastanko ei ole keskikohdassa ajettaessa suoraan, saattaa tehostin voimistaa puoltamista. Tämä on mahdollista jos autoa on korjailtu ja kulmat säädetty väärin ja oikaistu "vinossa" oleva ratin asentoa irrottamalla ratti.
Kulmathan pitää säätää seuraavassa järjestyksessä; tarkistus, ratti keskiasentoon, säätämällä takapyörät jos mahdollista ja viimeiseksi säädetään etupyörät. Tietysti pitää tarkistaa väljät ensin. Jos autoa on "korjailtu" aikaisemmin ja näyttää että paikat on ollut auki, kannattaa huomioida vähän enemmän...
Ratin asentoa ei voi korjata Ng900/og93:ssa ottamalla rattia irti jalaittamalla sitä muutamia asteita eri asentoon, koska ratin akselin boorit eivät ole symmetrisiä. (päinvastoin kuin og900..) Vain 360 asteen kääntö on teoriassa mahdollinen, (hyöty? )mutta tätäkäään EI SAA TEHDÄ, koska tällöin ratin sisällä oleva sepentiini rikkoontuu käännettäessä rattia toiseen laitaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31905
Itselläni on hieman tuota samaa puoltamista, mutta olen pistänyt sen tuon tien kaltevuuden piikkiin, kun niin paljon siihen vaikuttaa, että ratista on syytä pitää kokoajan kiinni. Varsinkin painaessa oikeanpuoleista pedaalia.
Hook
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31905
Itselläni on hieman tuota samaa puoltamista, mutta olen pistänyt sen tuon tien kaltevuuden piikkiin, kun niin paljon siihen vaikuttaa, että ratista on syytä pitää kokoajan kiinni. Varsinkin painaessa oikeanpuoleista pedaalia.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mitkäs renkaat ostit? Renkaiden uusinta edessä (tällä hetkellä Uniroyal Raintyret - aika surkeat) ja valinta jälleen kerran vaikeaa. Pohdinnassa mm. Conti Premium2 ja Goodyear Hydragrip. Onko kellään kokemusta noista? Kokona säilynee 195/60R15.saabi 2.0 kirjoitti:sama oli minullakin et puolsi oikealle mut ostin uudet renkaat nii homma korjaantus sillä
Puoltamisen lisäksi toisena ongelmana tärinä jarrutettaessa voimakkaasti, lieneekö jarrulevy kiero...?
Viime aikoina täällä on ollut niukemmalti kommentteja huolloista. Mitä suosittelette pkseutu-Hämeenlinna -akselilla? Onko Vähämaalle varteenotettavia vaihtoehtoja?
--
M
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Jep jep, kytkimen vaihdon jälkeen (merkkihuolto) ratti oli ensin vinossa oikealla ja puolsi myös oikealle vaikka kaikki oli säädetty. Nyt takuu fiksauksen jälkeen ratti on vinossa vasemmalla mutta puoltaa edelleen oikealle jos on huono tie. Eli näin täällä. En tiedä itkeekö vai nauraako huoltopäälikkö kun soitan sille perjantaina ja kerron että jos kolmas kerta toden sanoisi ja koska voi tuoda.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27