Paineet katoaa ja kone sammuu edelleen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Osku9000
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 20:31
Paikkakunta: Helsinki

Paineet katoaa ja kone sammuu edelleen

Viesti Kirjoittaja Osku9000 »

Eli -89 turbo tonnari. By-bass ja mankkuvena on vaihdettu, mutta edelleen kone sammuu. Siis, jos on veto päällä ja painaa kytkintä. Lähtee vetämään ja potkukin tuntuu, mutta sitten paineet häviää ja kun painaa kytkimen pohjaa kone sammuu. Ahtomittarikaan ei mene "nollille". Moottorijarrutuksessakin näyttää valkoisen puoltaväliä.
Autoon on nähtävästi joskus vaihdettu automaattilaatikon tilalle manuaali. Viitosvaihteella vedätettäessä mittari kyllä kiipeää keltaisen ja punaisen rajalle. Pienemmillä vaihteilla taas veto loppuu jo 4-5000 kierroksen paikkeilla. Oliskio hyviä neuvoja? Hukkaportti? Vuoto josskin, joka ilmenee vasta paineitten noustessa tiettyyn pisteeseen? Auto susi?
Alla siis -89 mallinen 2 l turbo ( noista nahkapenkeistä se ei varmaankaan ole kiinni). Niin ja sitten jarrua polkiessa mittaristoon syttyy valo, jonka mukaan lamppu olisi palanut. Jarruvalot, myös lisä sellainen kyllä toimii?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko autossa kaasuläpän vaimennin vai hoitaako ruiskuboksi tyhjäkäyntimoottorin avulla tyhjäkäynnille paluun?

Jos on vaimennin, niin tarkasta kaasuläpän perussäätö ja asentokytkin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 300#292300
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=40871
Viimeksi muokannut jus, To Kesä 01, 2023 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Osku9000
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 20:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Osku9000 »

jus kirjoitti:Onko autossa kaasuläpän vaimennin vai hoitaako ruiskuboksi tyhjäkäyntimoottorin avulla tyhjäkäynnille paluun?

Jos on vaimennin, niin tarkasta kaasuläpän perussäätö ja asentokytkin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 300#292300
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40871
Mistäs voi tarkistaa tuon että onko vaimennin vai hoitaako toi ruiskuboksi?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kaasuläppäkotelossa vaimennin on kiinni siellä, mihin tulee kaasuvaijeri kiinni, hieman alempana sellainen ufon muotoinen osa, jossa on jousikuormitettu ja vaimennettu tappi. Tämä osa hoitaa sen, että läppä sulkeutuu sopivalla nopeudella. Tavataan lähinnä vanhemmista tonnareista.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa kuvassa vasemmassa yläkulmassa näkyy vaimennin. Nuoli osoittaa irtoletkuun, ei vaimentimeen.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/irti2.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ke Joulu 12, 2007 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Osku9000
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 20:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Osku9000 »

Okei, eli autossa on tuollanen ufo systeemi eli se on vaimentimella? Kertokaapas ihan yksityiskohtaset ohjeet tuohon että miten tarkistan sen kaasuläpän perussäädön ja asentokytkimen. Ja mistä kohti sen voi tarkistaa ja että paljonko siitä pitää purkaa että pääsee siihen läppään käsiksi?
Osku9000
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 20:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Osku9000 »

Noh, eikös kukaan osaa antaa ohjeita?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Osku9000 kirjoitti:Noh, eikös kukaan osaa antaa ohjeita?
Noista yllämainitusta linkeistä löytyy tieto kun niitä lukee tarkkaan ja selailee niiden linkit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re:

Viesti Kirjoittaja Raser »

tetammi kirjoitti:
Osku9000 kirjoitti:Noh, eikös kukaan osaa antaa ohjeita?
Noista yllämainitusta linkeistä löytyy tieto kun niitä lukee tarkkaan ja selailee niiden linkit.
Joopa joo, luetaan vanhoja viestiketjua ensin. Milläs luet, kun "yllämainitut linkit" eivät johda mihinkään???

Tämä on vähän jokaisella foorumilla ongelmana, että tietty asia hyppii viestiketjusta toiseen loputtomasti. Alkuperäinen, ilmeisen informatiivinen ketju, on sitten kadonnut jonnekin bitti-taivaaseen. (Ja kuvat myös.)

Sitä tietoa tässä etsin, että onkohan tuon kaasuläppäkytkimen = läppäkotelon asentotunnistimen (Bosch 0280 120 300) irroittaminen siitä keskeltä akselin kohdasta helppo juttu? Eli lähtee nätisti vetämällä, vai onko se jollain sokalla tms. systeemillä kiinni?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jus »

Raser kirjoitti:Joopa joo, luetaan vanhoja viestiketjua ensin. Milläs luet, kun "yllämainitut linkit" eivät johda mihinkään???
Foorumiylläpidossa tällä hetkellä jotain ongelmaa, vanhan foorumin linkit eivät tällä hetkellä toimi sellaisenaan, vaikka välillä jo toimivatkin:
viewtopic.php?p=484904#p484904

Pääset kuitenkin lukemaan jutut kun muutat linkit uuden foorumin muotoon:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=292300#292300
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=40871
onkohan tuon kaasuläppäkytkimen = läppäkotelon asentotunnistimen (Bosch 0280 120 300) irroittaminen siitä keskeltä akselin kohdasta helppo juttu?
On, ruuvit ja johtoliitin irti, sitten vaan vedetään.

Miksi haluat irrottaa sen? Eikö säätäminen auta, oletko mitannut että kontaktit sulkeutuvat tyhjäkäyntiasennossa ja täyskaasuasennossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin