Mistä lisää tehoja (90i omaturbo?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Niin mallia siitä ilmamääräm. kartiosta....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Tuomas-
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 17:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomas- »

Mullekkin kelpais se malli :wink:
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kaksipuoleinen teippi (esim 3m) tulee siihen keskimmäiseen kartion osaan. Ja sen oikea pituus löytyy kokeilemalla, siihen kun vaikuttaa koko muu paketti. Alustar nimim. omaa kuvan ehkä tuosta teipatusta kartiosta.
#1890
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

mikkoimp kirjoitti:uskaltaako muka laittaa 94 männät?!
Rehellisesti sanottuna en tiedä. Mutta mainostamani Reijo Nyronen tuntuu olevan Ruotsissa rallycross-piireissä jonkin sortin gurun asemassa, joten uskoisin hänellä olevan keskivertotallaajaa parempi näppituntuma millainen kone vielä pysyy kasassa.

Iskunpituutta kasvatettaessa vaihdetaan myös kiertokanget ja männät. Tarjolla on halkaisijaltaan 94, 92 ja 90,5 millisiä mäntiä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm stroukkeri 99: 2,3l tuplilla... hmm hmm keulaa tonttiin vaan:
laita pekka miulle lisää tietoa yv:nä . hintoja?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mistä lisää tehoja (90i)?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Suppari kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa
Kertokaa nyt jumalauta mikä tekee nopasta niin erikoisen ettei siihen saa turboa laittaa :evil: 90 on 80-luvun auto siinä missä muutkin,eikä sille ole olemassa omaa lakiaan.
No minä en ainakaan ole sanonut, ettei saa. Homman kannattavuus vain on mielestäni heikonlainen.
Suppari kirjoitti:Itserakennettu kone,korkeintaan se 120 hp lappuihin ja leimalle,mikä siinä on vaikeaa?
Siinäpä noita vaikeuksia jo onkin valmiiksi kysymykseen kirjoitettuna.

Aihetta on pohdittu jo aiemminkin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38970
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

nalleolut kirjoitti:hmm stroukkeri 99: 2,3l tuplilla... hmm hmm keulaa tonttiin vaan:
laita pekka miulle lisää tietoa yv:nä . hintoja?
Hinnoista ja muista yksityiskohdista kannattaa keskustella suoraan Reijon kanssa. Alla vielä 4. heinäkuuta julkaistu ilmoitus

Till Saab : Topplockspackning b- motor 94, weber insug, mahle kolvar 90,5 , 92 , 94, vevstakar 22 kolvbult, lättadesvänghjul, repsats vattenpump saab bmotor, Std lager, överdim , kolvringar. omslipning av kamaxlar tex folkrace .Strokade vevaxlar, Stötdämpare folkrace.

Reijo, Åmot, 0297 600 90
Micke_eko@spray.se, http://www.come.to/nyronen
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

netti sivua ei löydy ja ruotsia en osaa,,, taitaa jäädä haaveeksi....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Mistä lisää tehoja (90i)?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Niinpä turbon asentaminen kannattaa unohtaa
Kertokaa nyt jumalauta mikä tekee nopasta niin erikoisen ettei siihen saa turboa laittaa :evil: 90 on 80-luvun auto siinä missä muutkin,eikä sille ole olemassa omaa lakiaan.
No minä en ainakaan ole sanonut, ettei saa. Homman kannattavuus vain on mielestäni heikonlainen.
Suppari kirjoitti:Itserakennettu kone,korkeintaan se 120 hp lappuihin ja leimalle,mikä siinä on vaikeaa?
Siinäpä noita vaikeuksia jo onkin valmiiksi kysymykseen kirjoitettuna.

Aihetta on pohdittu jo aiemminkin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38970
No kerro mikä siinä on vaikeaa?Mikä on kannattavaa?Vaparia saa virittää (varsinkin saabin 8v) melko helvetisti että koneesta saa sen n.180 hp,tuon tehoinen kadulla täys paska ajettava,vie bensaa reilusti.Ton ku sais mutkalla vähintään puolet halvemmalla,pienemmällä vaivalla ja ajettavuus olisi aivan eri planeetalta kuin koneella,joka kiertää miljoonan ilman että mitään tapahtuu.
edit.Ja toi topik missä ennenkin on käsitelty on puolillaan paskaa esimerkiksi katsastusmiesten tunne elämästä sekä hälytyskelloista.Niillä ei ole mitään urputtamista asiaan,jos kone on itse rakennettu.Vanhassa topikissa monet tämän sanoivat,muttei mene jakeluun :?:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niimpä. Jos tuo onnistuu vaikka Fiat 600:aan niin miksi kummassa ei Saab 90:een? Kummallakaan ei kadulla ajeta lappuun merkityillä tehoilla mutta se on eri tarina se.
Aki Peltola #1132
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Aksu900 kirjoitti:Niimpä. Jos tuo onnistuu vaikka Fiat 600:aan niin miksi kummassa ei Saab 90:een? Kummallakaan ei kadulla ajeta lappuun merkityillä tehoilla mutta se on eri tarina se.
:wink: eipä tietenkään.Monet remmiahtimella olevat +800hv jenkit on vain vähän yli 300hp liikenteessä.Helppo tiputtaa aina ku ruuvaa vaan holleystä äkkiä säädöt 8O
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mistä lisää tehoja (90i)?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Suppari kirjoitti: No kerro mikä siinä on vaikeaa?
Muutoskatsastusta pidin vaikeana. Mutta vaikuttaa siltä, että minun on myönnettävä olleeni väärässä. Sillä onhan noita kajakkejakin turbotettu ihan viime aikoina. Niin miksei sitten 90:äkin?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, ja jos niputtaa sen koneen niillä ennen apc:tä olleilla männillä, puristukset on päälle 7. Se tarkoittaa sitä, että esim. jollakin 0,3barin ahtopaineilla ei vielä kummoisia tehoja irtoa koneen matalien puristuksien takia. Tietysti koneeseen jää sitä tehoreserviä moninkertaisesti, kun otetaan huomioon, millaisia ahtopaineita tuo kestää puristuksiensa puolesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Vihdoin ja viimein toimii netti. Tässäpä olisi kuva siitä teipistä kartiossa.

Teippi
SAAB 99 -83 GL
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Soitto Oululaiselle katsastusasemalle tuotti seuraavanlaisen tuloksen. Maksimissaan 120hv turbotettuna. Katsastukseen mukaan dyno lappu tehoista. Jarruihin ja mihinkään muuhun ei tarvitse tehdä mitään. Katsastuskustannukset -> muutoskatsastus maksu.

Mikäs tuohon olisi otollisin tekniikka vaihtaa (-> tehojen rajoitus helpointa ja vähimmät muutoksen tekniikkan APC:llä vai ilman)

Jos tämä nyt lähtisi toteutumaan niin myyntiin tulee viri kansi + peltisarja.
#1890
Vastaa Viestiin