eu-tyyppihyväksyntä
eu-tyyppihyväksyntä
Onko kellään kokemuksia eu-tyyppihyväsyntä planketin hommaamisesta? Olen tuomassa 01 viggeniä Ruotsista Suomeen ja sehän on tarkoitettu USA:n markkinoille. Ruotsissa auto on ollu rekisterissä mutta, eihän se suomen byrokraateille riitä. Olenko lyönyt kirveeni kiveen tai löytyykö joltakin apuja?
Re: eu-tyyppihyväksyntä
Pyydä GM:ltä vaatimustenmukaisuustodistus, eikö siitä pitäisi selvitä erot jenkki- ja euromallien välillä?tago kirjoitti:Onko kellään kokemuksia eu-tyyppihyväsyntä planketin hommaamisesta? Olen tuomassa 01 viggeniä Ruotsista Suomeen ja sehän on tarkoitettu USA:n markkinoille. Ruotsissa auto on ollu rekisterissä mutta, eihän se suomen byrokraateille riitä. Olenko lyönyt kirveeni kiveen tai löytyykö joltakin apuja?
Onhan noita amerikanrautoja rekisteröity iät ja ajat Suomeen, luultavasti menee läpi, korkeintaan jotain pieniä muutoksia joudut tekemään.
Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
Jos autossasi on ruotsin eu-rek.ote niin siinä on yleensä e-tyyppihyväksyntä koodi ja sen pitäisi riittää.
Ruotsin rek.otteen 2:osassa vasemmalla keskellä on:
D 2 variant ..... ja alla D 2 version ......
ja samalla kohdalla oikealla K Typgodkännandenummer .......
Noiden pitää riittää sillä juuri nuo tiedot katsastuksessa katsotaan ece paperista.
esim. 2000:sessa 9-5 aerossa on seuraavat tiedot:
D2Variant = E4G
D2Version = A01
KK Typgodkännandenummer
E11*96/27*0073'07
Jos autossasi on ruotsin eu-rek.ote niin siinä on yleensä e-tyyppihyväksyntä koodi ja sen pitäisi riittää.
Ruotsin rek.otteen 2:osassa vasemmalla keskellä on:
D 2 variant ..... ja alla D 2 version ......
ja samalla kohdalla oikealla K Typgodkännandenummer .......
Noiden pitää riittää sillä juuri nuo tiedot katsastuksessa katsotaan ece paperista.
esim. 2000:sessa 9-5 aerossa on seuraavat tiedot:
D2Variant = E4G
D2Version = A01
KK Typgodkännandenummer
E11*96/27*0073'07
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
...ja sitten pääsemmekin tähän yhteen prosenttiin kiinni. Jos auto on ollut kilvissä jossain EU-maassa, ei se tarkoita sitä että se automaattisesti Suomessa menisi kilpiin. On olemassa vekkuli juttu nimeltään kansallinen poikkeuslupa. Otetaan esimerkiksi nämä jonkinlaistakin suosiota saavuttaneet kevyet kuorma-autot, esim. Dodge Ram. Noitahan on Saksassa ja Ruotsissa siihen malliin että heikompaa hirvittää. Ei Suomessa ja siihen on syynsä - juuri tuo edellä mainittu.valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
Siinä kohtaa kun tuollaisen haluaa kilpiin, pitää olla varautunut tekemään "hiukan" hommia. Vaihtamaan valot, lasit ym. pientä. Ja muutamiin juttuihin joutuu todistamaan että ovatten ns. käypäset Suomeen.
Eli ei tuo automaatti ole... Lainsäädännöstä kannattaa ottaa oikeasti selvää eikä mutuilla.
Toki saatan itsekin olla väärässä mutta noin se on jos auto on US-markkinoille suunniteltu eikä siihen ole haettu tyyppihyväksyntää EU:n alueelle, ei vain kansallista poikkeusta vaan EU:n laajuinen.
Yhä, saatan olla väärässäkin.
-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
Huono on sun esimerkki jos vertaat amerikan autoa Dodge ram:ia Saabiin.Zandmann kirjoitti:...ja sitten pääsemmekin tähän yhteen prosenttiin kiinni. Jos auto on ollut kilvissä jossain EU-maassa, ei se tarkoita sitä että se automaattisesti Suomessa menisi kilpiin. On olemassa vekkuli juttu nimeltään kansallinen poikkeuslupa. Otetaan esimerkiksi nämä jonkinlaistakin suosiota saavuttaneet kevyet kuorma-autot, esim. Dodge Ram. Noitahan on Saksassa ja Ruotsissa siihen malliin että heikompaa hirvittää. Ei Suomessa ja siihen on syynsä - juuri tuo edellä mainittu.valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
Siinä kohtaa kun tuollaisen haluaa kilpiin, pitää olla varautunut tekemään "hiukan" hommia. Vaihtamaan valot, lasit ym. pientä. Ja muutamiin juttuihin joutuu todistamaan että ovatten ns. käypäset Suomeen.
Eli ei tuo automaatti ole... Lainsäädännöstä kannattaa ottaa oikeasti selvää eikä mutuilla.
Toki saatan itsekin olla väärässä mutta noin se on jos auto on US-markkinoille suunniteltu eikä siihen ole haettu tyyppihyväksyntää EU:n alueelle, ei vain kansallista poikkeusta vaan EU:n laajuinen.
Yhä, saatan olla väärässäkin.
-Janne-
Luuletko että saab on valmistanu jonkun erikoiserän viggeniä amerikkaan.
Kyllä siinä on samat osat(joitakin valaisimia)lukuunotamatta kuin vm.1999-2000 viggenissä joita oli saatavissa euroopassakin.
Kun luki kirjoituksesi niin voisi melkein luulla että "AKE vastaa" foorumia lukisi
Ruotsissa on myös vaihdettava etuvalaisimet kun amerikasta auto sinne tuodaan. Amerikan etuvilkut taitaa mennä läpi katsastuksesta niin ruotsissa kuin suomessa.
Saabi on hakenut kaikkille osille e-hyväksynnän mitä käyttävät joten ei pitäisi olla sekään ongelma.
Tässä yhden ruotsissa rek. olevan -01 viggenin tiedot ja autohan ei ole tuontiauto vaan uutena ruotsissa rekisteröity, ilm. autosta http://www.blocket.se/vi/10078658.htm?ca=11_s
Regnr: ******
Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VIGGEN DX35G-SR
Årsmodell: 2001
Fordonsslag: PB
Chassinummer:******************
Senaste EU-regbevis: 20051024
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2005-10-24)
Antal ägare: 3
Datum för första reg.: 2001-01-10
Producentansvarig: **********
I trafik första gång: 2001-01-10
Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej = "ruotsiauto"
Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej
Tekniska data
Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1450
Max lastvikt: 400
Kopplingsanordning 1: Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 215/45R17
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Skattevikt: 1450
Totalvikt: 1850 Tjänstevikt: 1450
Längd: 465 Bredd: 172
Drivmedel: BENSIN
LISÄTIEDOT:
Regnr: *******
Färg: GRÅ
Fabrikat: SAAB 9-3 VIGGEN DX35G-SR
Fordonsslag: PB
Chassinummer:*******************
Årsmodell: 2001
Tillägginformation
Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
T31P MILJÖKLASS 3. KRAVTILLHÖRIGHET M1
AVGASKONTROLLSPECIFIKATION E4*1999/102*079400
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.
Pienen tutkimuksen jälkeen voisin epäillä että viggenin eu-typ.hyväksyntä
on E4'95/54*0012'08 voin olla väärässäkin
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
...ja sitten...valtteri kirjoitti:Jos auto on ollut ruotsissa rekisterissä niin homma onnisituu 99 % varmuudella ilman ece paprua.
Eipähän vain ole. Luehan joskus, ihan vain huviksesi, AKE:n määräyksiä ja huomaa siellä erityisesti säännösten kirjavuus.valtteri kirjoitti: Huono on sun esimerkki jos vertaat amerikan autoa Dodge ram:ia Saabiin.
DingDing? Mitäs tuota.. jokusetkin autotehtaat tekevät eri markkinoille samannäköisiä vekottimia kyl mutta... ovatten vain eri palikat kiinni. Eli, oletko ihan tasan ja sata varma siitä että jenkkisäädökset vastaavat EU:n vastaavia ja kelpaavatko täällä? Jos et, outoa märinää.valtteri kirjoitti: Luuletko että saab on valmistanu jonkun erikoiserän viggeniä amerikkaan.
Kyllä siinä on samat osat(joitakin valaisimia)lukuunotamatta kuin vm.1999-2000 viggenissä joita oli saatavissa euroopassakin.
Melkein, melkein.... päivittäin joudun tappelemaan AKE:n kanssa joten voi olla että jotain tietoa/hajua on asiasta. Emmäsittentiärä...valtteri kirjoitti: Kun luki kirjoituksesi niin voisi melkein luulla että "AKE vastaa" foorumia lukisi
Entäs lamppujen DOT-hyväksynnät vastaan E-hyväksynnät? Entäs ihan aikasi kuluksi jos kaivaisit esille jenkkisäädöksen esim. polttoainetankista ja EU-vastaavasta. Niinku. Kas kun tuossakin useissa autoissa on eroja. Sama tankki, eri leimat.valtteri kirjoitti: Ruotsissa on myös vaihdettava etuvalaisimet kun amerikasta auto sinne tuodaan. Amerikan etuvilkut taitaa mennä läpi katsastuksesta niin ruotsissa kuin suomessa.
Hienoa. Mutta kuten jo aiemmin totesin, jos palikassa on jenkkihyväksyntä, sillä ei ole Suomessa hevon v*tun arvoa. Cheers.valtteri kirjoitti: Saabi on hakenut kaikkille osille e-hyväksynnän mitä käyttävät joten ei pitäisi olla sekään ongelma.
Aivan... Mutta YHÄ, jos malli (varusteineen) on myös EU:ssa hyväksytty - ei ongelmaa. Jos ei ole täydellistä hyväksyntää - onnea matkaan.valtteri kirjoitti: Tässä yhden ruotsissa rek. olevan -01 viggenin tiedot ja autohan ei ole tuontiauto vaan uutena ruotsissa rekisteröity, ilm. autosta http://www.blocket.se/vi/10078658.htm?ca=11_s
edit:blablabla
Pienen tutkimuksen jälkeen voisin epäillä että viggenin eu-typ.hyväksyntä
on E4'95/54*0012'08 voin olla väärässäkin
Nuo säännökset kun tässä taannoin muuttuivat. Enää ei tarvitse poikkeusluvalla rekisteröidä. Harkinta on jätetty katsastuskonttoreille ja mitäs suomalainen virkamies tekee kun pelkää tekevänsä virheen... ei muuten tee sitten yhtään mitään.
Ja noista Rameista, vain esimerkki tässä kohtaa autosta jota ei välttämättä ole kaikilta osin E-hyväksytty, niitäkin saa uusia jo kilpiin. Kalliisti mutta kuitenkin. Pelimieshän soveltaa.
-Janne-
P.S. Saatan yhä olla väärässä mutta hieman epäilen. Jos olen, pahoittelen mielipahaa ja hetkellistä vaivaa. Jos en, en sano mitään.
P.P.S. Ja ei, en jaksa enää takoa päätäni seinään. Tuloo kato pipi.
Saab 9-3 TiD '99
Ja herneitä kai.....
Pääasia jos kysyjä saa autonsa suomen kilpiin.. se kai oli kysyjän suurin huolenaihe Onneksi on saab niin voi onnistua helpommin kuin usa tai japsi vehje.
Onko kellään kokemuksia eu-tyyppihyväsyntä planketin hommaamisesta? Olen tuomassa 01 viggeniä Ruotsista Suomeen ja sehän on tarkoitettu USA:n markkinoille. Ruotsissa auto on ollu rekisterissä mutta, eihän se suomen byrokraateille riitä. Olenko lyönyt kirveeni kiveen tai löytyykö joltakin apuja?
Pääasia jos kysyjä saa autonsa suomen kilpiin.. se kai oli kysyjän suurin huolenaihe Onneksi on saab niin voi onnistua helpommin kuin usa tai japsi vehje.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Ei paljoa tuntunut ainakaan paikallista inssiä kiinnostavan kanada-mallin tonnarin katsastuksessa, tainnut edes koko asiaa huomata. Ruotsin kilvistä tänne. Ajovalot oli kyllä e-tavaraa, takavalot ei. Mitään ylimääräsiä ei kyselty.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Kiitoksia vastauksista rekistöröinti edistyy. Ensiksi soitin Gm:lle josta käskivät ettimään tietoja konehuoneesta, eihän sieltä mitään löytynyt niin päätin olla omatoiminen ja soitin Uuteenkaupunkiin saisko sieltä tyyppihyväksyntää kun oletta kerran viggeninki tehneet. Sanoivat että ovat kyllä mutta ei heillä lupaa ole semmosta kirjoittaa he ovat vain valmistajia ja käskivätkin minut soittaa suoraan Trollhättaniin. Siellä sanoivat että eivät he voi kirjoittaa hyväksyntöjä kuin Ruottin liikenteeseen ja käskivätkin ottaa yhteyttä Suomen Gm:ään. Takasin lähtöpisteessä mutta mitäpä siittä. Gm:llä kysyivät mitä tietoja tarvitsen, en minä siihen osannut sanoa kun että vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Sovittiin sitten niin että katsastuskonttorilta lähettävät tarvittavat kohdat Gm:lle mitä tietoja he tarvivat auton rekisteröintiin. Gm:ltä lähettävät maanantaina minulle paprut lähimmälle gm:n edustajalle 130 euron hintaan. Perkeleen sovjet finland!!! Autosta oon tykänny, tulipa saabia päivitetttyä 14 vuodella.
Saab 9-3 Viggen 01
Saab 900 tulli 87
Pontiac Firebird 68
Chevrolet Chevelle 2dht 65
Saab 900 tulli 87
Pontiac Firebird 68
Chevrolet Chevelle 2dht 65
varmaan tarkoittivat että löytyykö tarraa esim:tago kirjoitti:Kiitoksia vastauksista rekistöröinti edistyy. Ensiksi soitin Gm:lle josta käskivät ettimään tietoja konehuoneesta, eihän sieltä mitään löytynyt niin päätin olla omatoiminen ja soitin Uuteenkaupunkiin saisko sieltä tyyppihyväksyntää kun oletta kerran viggeninki tehneet. Sanoivat että ovat kyllä mutta ei heillä lupaa ole semmosta kirjoittaa he ovat vain valmistajia ja käskivätkin minut soittaa suoraan Trollhättaniin. Siellä sanoivat että eivät he voi kirjoittaa hyväksyntöjä kuin Ruottin liikenteeseen ja käskivätkin ottaa yhteyttä Suomen Gm:ään. Takasin lähtöpisteessä mutta mitäpä siittä. Gm:llä kysyivät mitä tietoja tarvitsen, en minä siihen osannut sanoa kun että vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Sovittiin sitten niin että katsastuskonttorilta lähettävät tarvittavat kohdat Gm:lle mitä tietoja he tarvivat auton rekisteröintiin. Gm:ltä lähettävät maanantaina minulle paprut lähimmälle gm:n edustajalle 130 euron hintaan. Perkeleen sovjet finland!!! Autosta oon tykänny, tulipa saabia päivitetttyä 14 vuodella.
Article : Nimilappu
PartNo : 5195771
Usage : 2001, ECE-APPROVALS
Ch. --12020000
Order Quantity : 1
tai tarraa
Article : Nimilappu
PartNo : 5326970
Usage : 2001, ECE-APPROVALS
Ch. 12020001--
Order Quantity : 1
sääli jos ei ollut tarroja konehuoneessa sillä nuo maksaa noin 2 euroa kipale
no pääasia että saat kilpiin... niinkuin arvelinkin
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
- Paikkakunta: Helsinki
Tarvitaanko vaatimustenmukaisuustodista vielä....
Auto on -96 CSE 9000. Konehuoneesta löytyy lappu missä on alla olevat E merkinnät. Tarvitsenko vaatimustenmukaisuustodistuksen vai näkyykö noista tiedoista tarvittavat päästö, jarru ja melu tiedot?
Saab 9000 M96
E4:
13R-06 92030
14R-03 84004
17RA-04 93003
E5:
10R-01 026 2.0
10R-01 029 2.3
10R-01 94001 3.0
11R-02 005
28R-00 008
42R-00 001 CD
42R-00 002 CS
45 50-01 050 CD
45 50-01 052 CS
64R-00 002
E11:
12R-02 0227
18R-01 126
21R-01 029
26R-01 031
Saab 9000 M96
E4:
13R-06 92030
14R-03 84004
17RA-04 93003
E5:
10R-01 026 2.0
10R-01 029 2.3
10R-01 94001 3.0
11R-02 005
28R-00 008
42R-00 001 CD
42R-00 002 CS
45 50-01 050 CD
45 50-01 052 CS
64R-00 002
E11:
12R-02 0227
18R-01 126
21R-01 029
26R-01 031
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
- Paikkakunta: Helsinki
Re: eu-tyyppihyväksyntä
Tyyppikilvessä on tälläinen merkintä.
e 11*93/81*0006*02
Allekirjoittaneelle ei kyllä sano mitään
e 11*93/81*0006*02
Allekirjoittaneelle ei kyllä sano mitään
Viimeksi muokannut kaapisti9000, Ma Loka 01, 2007 07:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.