Silmät ja yöllä ajaminen.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Silmät ja yöllä ajaminen.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

siili69 kirjoitti:
wesku kirjoitti:Onpa taas ihmettelyä. Ei siihen todella auta tuulilasit ja vitamiinit kun näkökyky heikkenee. Rohkeasti vaan rillit päähän, vaikka olisitte tosi miehekkäässä iässäkiin ;)
Itse pistän vasemman silmän kiinni ja käännän sen verran päätä oikealle että nenä peittää pahimman häikäisyn oikeaan silmään; sitten kun vastaatulija on takana niin pää suoraan ja silmät auki. Toimii ainakin minulla mainiosti.

Jaska
Juu kyllä kakkulat on miehekkäästi päässä, -6:lla on vähän pakko. Nenällä en ole koittanut vielä häikäisyä peittää mutta eipä taida kolvissa koko riittääkään :D Onhan nuo autojen valotkin kehittyneet kirkkaammiksi, ja ehkä häikäisevät enemmän kuin ennen.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Henkilökohtaisesti olen koko ikäni kärsinyt isältä perityistä valoherkistä silmistä ja nykypäivänä alkaa ärräpäät lentelemään suhteellisen usein näitä sumuvalosankareita kohdattaessa. Toissapäivänä esimerkiksi tie oli mukavan märkä ja takanatulevalla apinalla jotkut tuuninkisumuvalot suunnattuina tienpintaan siten että taustapeileihin loistaa komea valosilta tienpinnasta.. Ihanaa tuskaa silmille... :evil:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Miten lasit vaikuttaa häikäistymiseen? Minulla on erittäin hyvä näkö mutta valo herkkyys on vaivana? Vai löytyykö jotain ihme laseja jota auttaa tuohon? Aurinkolasit päässä on aika huono ajella yöllä? Mielestäni alkuperäinen kysymys koski tuota häikäistymistä eikä huonoa näköä.

Ja se että nuo mustikka tabletit on ainakin itellä helpottaneet on fakta.
Ovat myös auttaneet tässä monitorin tuijottelussa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Silmät ja yöllä ajaminen.

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Onpa taas ihmettelyä. Ei siihen todella auta tuulilasit ja vitamiinit kun näkökyky heikkenee. Rohkeasti vaan rillit päähän, vaikka olisitte tosi miehekkäässä iässäkiin ;)
Eipä siihen rohkeutta enää tarvita, kun lasit on olleet käytössä jo vuodesta -73.

Kyse ei varsinaisesti ole näköKYVYN heikkenemisestä, vaan siitä, että silmän sopeutuminen nopeisiin valon vaihteluihin hidastuu, samoin mykiön kyky tarkentamiseen lähelle.

Hyvässä valaistuksessa näen mielestäni kuten ennenkin, esim 10m ilmapistoolitaulun valkoisen alueen renkaat jopa ilman laseja.
Mutta tarkan lähinäön alue on siirtynyt hyvässäkin valaistuksessa jo 40 cm päähän nenänpäästä. Hämärässä reilusti kauemmas. Valokuvaajat tuntevat kyllä ilmiön, kun puhutaan syväterävyyden suhteesta himmentimen aukkoon.

Naarmuinen tuulilasi ja myös naarmuiset silmälasit pahentavat tilannetta, kun lähestyvä, auton valot leviävät lasissa liikkuviksi valopylväiksi. Kyllä siihen tuulilasin vaihto hieman auttaa, mutta ei sekään ihmeitä tee.

Vitamiineihin en ota kantaa, kun en ole kokeillut.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Väsymys ja päänsärky tekee mulla samaa eli vastaantulevan auton valot tekee hallaa eikä mittaristoon tarkentuminen ole mitään nanosekuntihommaa. Yksi päivä oli tuskaa, kun satoi vettä, maa oli ihan märkää ja joka toinen auto tuli sumarit päällä, ja mulla oli kunnon hedari päällä :evil: Pääsin kotiin, söin, otin pari Buranaa ja menin nukkuun.

Pitkille matkoille otan varmuuden vuoksi opiskeluaikana hankitut silmälasit. Pakko oli hankkia ku ei meinannu saada mitään selvää vokaaleista ja vastaavan näköisitä konsonanteista. Aina ei edes muista kumpi silmä oli huononpi mutta pikainen tarkistus tuotti tuloksen vasen silmä.

Normaalitilassa ja työterveyshoitajan mukaan näen enemmän oikealla silmällä eli mun päänuppi tuottaa suurimman osan näkemästämi oikean silmän perusteella. Väsyneena alkaa sitten oleen ilmeisesti pentijumi päässä niin tönkissä, että molemmat silmät tökkii.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Eipä ne lasit paljoa tuohon häikäistymiseen auta. Itsellä on erittäin valoherkät silmät ja aurinkolaseja käytetään aina jos vain vähänkin paistaa. Pimeällä niitä kun ei valitettavasti voi käyttää, niin todella häikäisevät vastaantulijoiden valot. Erityisesti uudet xenonit sunmuut pienemmillä teillä ovat sama asia kuin ajaisi silmät sidottuina. Keltaiset lasit ovat kuulemani mukaan parhaat tuollaisiin tilanteisiin ja niitä voi käyttää myös pimeällä. Ensin meinasin ostaa ne itsestään tummuvat, mutta palautuvat kuulema liian hitaasti. Kun tulee taas aika ostaa uudet silmälasit niin ajattelinpa kokeilla toimivatko nuo keltaiset todella..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Silmät ja yöllä ajaminen.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti: Eipä siihen rohkeutta enää tarvita, kun lasit on olleet käytössä jo vuodesta -73.
Aijoo, sori kommenttini. Jotenkin muistelinkin että sulla on lasit ollut käytössä mutta olin hiukan epävarma koska siitä "optikolla käynti" kommentista sain jotenkin sellaisen käsityksen että olis jotain uutta tekeillä. Itselläni on ollut rillit 25-vuotiaasta, veikkaisin 80-90 luvun huonojen näyttöjen osuutta asiaan. Pian on 40 täynnä, saas nähdä iskeekö sitten taas näköongelmat uudestaan, viimeiset toistakymmentä vuotta olen ollut tyytyväinen silmälaseihin.

Mulla on myös muutamia tuttavapiirissä joilla joskus ilmestyy autoja eteen tyhjästä, ei huomannut nopeusrajoituksia ja jalankulkijoita tmv. ja kun asioista hiukan on keskusteltu näyttää melko ilmeiseltä että näkökyky huonontunut ja kaveri ei kehtaa/viitsi hankkia rillejä. Ja jos on ulkonäkö/likaantumis ym. ongelmia, piilolasit luulisi kelpaavan.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Make5 kirjoitti:Kyllä huomannu itsekin tuon että nykyään häikäisee vastaantulevien valot aiempaa pahemmin, mutta siinä taitaa olla valojen uudistumisella suurin vaikutus.
tämän uskaltaisin allekirjoittaa myös itse. en muista että "ennen vanhaan" olisi vastaantulevien autojen valojen kirkkaus vaihdellut niin voimakkaasti kuin nykyään. monien autojen valot vielä ihan ok, mutta liian usein tulee vastaan niitä joilla häikäsee niin pirusti.

jotenkin tuntuu että viimeisinä vuosina varsinkin uusien autojen myötä on syntynyt joku merkillinen valovillitys että molemmissa päissä on valoteho suunnilleen kaksinkertainen, uusien autojen takavalotkin pistää silmään yhtä paljon kuin vanhan auton jarru-/sumutakavalot.

vanhalla autolla jo ajoittain pelottaa mennä pimeässä, kun uuden valokulttuurin turruttama kansa ei välttämättä enää huomaa vanhan auton ns. "normaalitehoisia" jarruvaloja. isolamppuisella ysiysillä olo on vielä turvallinen, mutta pienilamppuisella tai kuupalla ajaminen pimeässä ruuhkassa, en tuntisi oloani kovin turvalliseksi, niskatuettomalla istuimella en edes suostuisi rattiin.

silmistä vielä, onko huomioita siitä että useampi vrk lomaa näyttöpäätteen /tv:n äärestä, niin näkö terävöityy. ikäänkuin silmissä olisi joku kestoväsymys päällä.

tätäkin vois harrastaa, jos vaan muistaisi ja malttaisi ja viitsisi...
http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesi ... jumppa.htm
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tupakointikin vaikuttaa hämäränäköön mutta ei sitä uskalla ääneen mainita ettei tule taas turpiin saarnaamisesta :wink:
9000CS 2,3
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Saappi Kuski kirjoitti:Tupakointikin vaikuttaa hämäränäköön mutta ei sitä uskalla ääneen mainita ettei tule taas turpiin saarnaamisesta :wink:
Eli kannattaa pitää hieman ikkunaa auki, kun vetelee sauhuja. Savuinen kabiini heikentää hämäränäköä... :wink:
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mustikka sisältää runsaasti A- ja B-vitamiinia, mangaania, kuituja sekä flavonoideja. Erityisesti nuo flavonoidit auttavat hämäränäköön, ei siis ole ollenkaan paskapuhetta nuo mustikkatabletit. Mullakin on lasit päässä reilun miinusmerkkisen näön vuoksi ja mustikoita pyrin syömään päivittäin. Piilarit muuten auttavat, ei häikäise vastaantulijan valot niin pahasti. Nämä silmälasit taittavat valoa varsin epämiellyttävästi, vaikka kuinka katsoisi penkalle. Ja tuosta sumarihommasta meinaa mennä hermot. Toistaiseksi olen vielä pidättäytynyt mielenilmauksista, mutta jos ei meininkin ala muuttua, niin lisää valoa keulille.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

G-mies kirjoitti:Mustikka sisältää runsaasti A- ja B-vitamiinia, mangaania, kuituja sekä flavonoideja. Erityisesti nuo flavonoidit auttavat hämäränäköön, ei siis ole ollenkaan paskapuhetta nuo mustikkatabletit. Mullakin on lasit päässä reilun miinusmerkkisen näön vuoksi ja mustikoita pyrin syömään päivittäin. Piilarit muuten auttavat, ei häikäise vastaantulijan valot niin pahasti. Nämä silmälasit taittavat valoa varsin epämiellyttävästi, vaikka kuinka katsoisi penkalle. Ja tuosta sumarihommasta meinaa mennä hermot. Toistaiseksi olen vielä pidättäytynyt mielenilmauksista, mutta jos ei meininkin ala muuttua, niin lisää valoa keulille.

Matti
Juu en tuota mustikkajuttua epäillytkään vaan tahdoin tietää lisää. Itse syön kyllä kaikenmaailman monivitamiinit ja kalaöljyt, erityisesti nyt kaamoksen aikaan tuntuvat auttavan kyllä mutta niistä puuttuu varmaan juurikin ne flavonoidit.

Piilolinssejä voin kyllä suositella kaikille rillimiehille ja naisille, varsinkin Yötäpäivää-linssejä. Ne hengittävät eivätkä rasita silmiä kuten vanhan mallin ns. kovat linssit. Ne päässä voi jopa huoletta nukkua, itselleni oli elämys 24:n rillivuoden jälkeen herätä aamulla ilman että tarvii haparoida kiikarit päähän että näkee jotain. Nykyään saa hyvin itselle räätälöityä piilolinssejä ja hajataitteisuuttakin voidaan niillä korjata, ja ajaessa toimivat kuin "omat" silmät ilman mitään heijasteluja.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

minä siirrän katseen aina tien oikeaan reunaan ja seuraan tieviivaa. Ei häikäise ja silmät eivät väsy.

Minulle nukkuminen ei tuota ongelmaa joten kun silmät väsyvät otan 15 min pikaiset unet ja taas jaksaa ajaa pari tuntia. Toisinaan nukkuminen maistuu hyvissä penkeissä ja saattaa siinä vierähtää tuntikin unimaailmassa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Silmät ja yöllä ajaminen.

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti: Eipä siihen rohkeutta enää tarvita, kun lasit on olleet käytössä jo vuodesta -73.
Aijoo, sori kommenttini.
No worries, mate :)

Lasien suhteen minulla on ongelmana se, että vasen silmä ei tarvitsisi linssiä lainkaan, kun taas oikeassa tarvitaan +3,75. Esim, aurinkolasien suhteen tämä on hieman hankalaa, sillä tuolla voimakkuuserolla ei aurinkolaseja voi tehdä. Kesällä olenkin pitänyt aurinkolasien kanssa +3.5 piilolinssiä pelkästään oikeassa silmässä. Optikon mukaan tuo 3.5 dioptriaa on suurin mahdollinen voimakkuusero, mikä ei aiheuta kaksoiskuvia. (Kuvien kokoero verkkokalvoilla tulee liian suureksi)

Nykyiset lasit ovat olleet käytössä jo kolmisen vuotta, joten siinä mielessä olisi optikolle taas asiaa.
Silmäleikkauskin on käynyt mielessä mutta taas tuo yli +3.0 dioptriaa tuntuu olevan liian iso korjattavaksi. (Ja samalla menisi viimeinenkin mahdollisuus lentolupakirjaan)

On se hankalaa tämä vanheneminen... :evil:

No tulipahan taas avauduttua. Ei tämä nyt niin synkkää ole: enää reilu 12 viikkoa, niin yötkin ovat jo paljon lyhyempiä. :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse myös tuota olen käyttänyt että jonkun verran ennen kohtaamista vasen silmä kiinni ja päätä oikealle niin tuulen halkoja tulee eteen ja estää todella tehokkaasti sokeutumisen jos vastaan tulija räpäyttä vittumaisesti valot pitkille vähän ennen kohtaamista!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin