hessu75 kirjoitti:Kuskin ovi lenkottaa, kun avaa.
Tarkoitat, että saranoissa tuntuu välystä, kun avatun oven takareunasta nostaa ylöspäin? Vai että B-pilarissa oleva lukon vastintappi on korkeammalla kuin mihin saranat ohjaavat oven sulkeutuessaan? Tuon voi hoitaa saranoita ja/tai vastintappia säätämällä, ei se välys saranoissa välttämättä sulkeutumista tai oven käyttöä haittaa jos säätö on muuten OK.
Taisit tarkoittaa tätä kaksi vuotta sitten esittämääsi onglelmaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=31186
Englannista tilasin jo vuosi sitten uuden orkkis saranan, ylemmän. Nyt olisi viimein aika asentaa se
En löytänyt tähän hätään mitään ohjeita, kuinka asennetaan.
Toisessa saranakappaleessa on se pieni ruuvi ja toisessa kappaleessa semmoiset pykällykset tai uritukset siinä tapissa.
Aiot vaihtaa vain yhden saranan, onko sinulla siihen molemmat puoliskot, korinpuoleinen tappiosa, ja oven puoleinen silmukkaosa?
Oven puoleisessa silmukkaosassa on pieni 6 mm kannalla oleva lukitusruuvi, joka lukitsee tapin paikalleen silmukan sisälle, saranan on tarkoitus kääntyä niin, että tappiosa pyörii korissa olevan puoliskon sisällä.
Avaa lukitusruuvit kummastakin saranasta, irrota johtoliitin. Oven avausrajoittimen korikiinnityksen ruuvi kannattanee avata sellaisessa asennossa, että liukutanko on puoliksi oven sisällä, ensimmäisen lukituspykälän kohdalla, ei ovi täysin avattuna. Näin se tanko ei ole tiellä ovea nostellessa. Nosta ovi pois saranoiltaan. Puhdista saranoiden ympäristö ja merkitse vanhojen saranoiden paikka kapeakärkisellä tussilla tms. Ruuvaa vanhat saranat irti ja asenna uudet saranat tilalle merkityille paikoille. Nosta ovi saranoilleen. Yritä saada ovi kääntymään kiinni. Jos ei käänny, saranat on väärässä asennossa, säädä saranat ja yritä uudestaan.
Korikiinnityksen 13 mm pultteja pystyy jotenkuten kääntämään käyrävartisella lenkkiavaimella, "laturiavaimella" oven ollessa saranoillaan. Pulttien ollessa hiukan löysättynä, pystyy saranakappaletta siirtämään lyömällä sitä vasaran ja meisselin avulla haluttuun suuntaan.
Siirtämällä saranoiden korikiinnitystä eteen tai taaksepäin saa säädettyä oven takareunan korkeuden. Saranoiden korikiinnitystä pystysuoraan liikuttamalla liikkuu koko ovi ylös/alas. Oven puoleisia kappaleita säätämällä saadaan ovi säädettyä lähemmäs/kauemmas korista. Liian lähelle säädettynä ovi ei mene kiinni asti, kun etureunan tiivisteet puristuvat liikaa.
Säädön aikana on katsottava että johtoliitin ja avausrajoittimen tanko ei mene mihinkään pahaan väliin, rajoitintangon voi joutua välillä ruuvaamaan kiinni.
Yhden saranan vaihtaminen on olennaisesti helpompaa kuin molempien saranoiden vaihtaminen kerrallaan. Jos nyt kuitenkin haluat lisähaastetta hommaan, minulla on ylimääräisenä pari uutta korinpuoleista kuskinpuolen saranaa.
Jos saranat on olleet kokonaan irti ja kaikki säädöt hukassa, säätö tuntui helpommalta aloittaa irrottamalla mustamuovikehyksinen lukon salpaosa oven päädystä, oven sulkeutumista tiivisteitä vasten pystyy havannoimaan lukon häiritsemättä. Oviverhoilu irrotettuna ja ikkuna avattuna tuo saattaa olla vieläkin helpompaa, pystyy ainakin näkemään oven alareunan ja kynnyslistan tiivisteen tilanteen. Sitten kun ovi tuntuisi sulkeutuvan tiivisteitä vasten sopivasti ja on oikeassa asennossa lokasuojiin, kattoon ja viereiseen oveen nähden, lukon salpaosan voi sitten ruuvata takaisin (lukon salpa oltava kiinni-asennossa paikalleen asetettaessa, ja salpa pitää muistaa avata ennen kuin paiskaa oven ensimmäistä kertaa kiinni). Sitten B-pilarin vastintapin voi säätää kohdalleen (pitkä 17 mm hylsy tai lenkki, reunasta oltava pyöristykset viilattuna pois jotta saa otteen matalasta kannasta).
Näitä ohjeita yritin joskus kysellä foorumilla, mutta eipä oikein löytynyt apuja, ylläoleva on omien kokemuksieni pohjalta parin viikon takaa.
Sovitettaessa uutta ovea autoon voi olla tarpeellista säätää korin ja korinpuoleisen saranan välistä etäisyyttä lisäämällä/vähentämällä siellä välissä olevia säätöliuskoja. Ikkunan yläkaaren muotoa saattaa joutua muuttamaan taivuttamalla.
Vanhat saranansäätökeskustelut:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=37009
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=24497
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=64537
Luulisi täältä foorumilta nyt löytyvän useampikin tonnarin ovet vaihtanut kaveri, kertokaa kokemuksistanne! Voi niistä oivalluksista hyvinkin olla apua ekaa kertaa säätävälle.
Vanhemmanmallisissa saranoissa ei ole lukitusruuvia, vaan tapin yläpäässä on lukkorengas urassa. Tapin yläpäässä on hienohampaiset boorit, joiden pitäisi pureutua silmukkaosan yläpään kavennukseen. Nuo boorit menettävät otteensa, ja sarana alkaa pyöriä väärästä välistä ja kuluu. Uudemmanmallisissa tuo lukitusruuvi antaa olennaisesti paremmat mahdollisuudet tapin lukitsemiseen silmukkaosaan, ja sarana mahdollisesti pidempään kääntyy oikeasta kohdasta. Uudempaa saranaa en ole purkanut, mutta vanhassa oli laakerointina jonkinlainen nylon/metallipunosholkki.
Vanhemmanmallisissa avausrajoittimen tangon kiinnitys koriin on putkisokalla, uudemmissa ruuvilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00