og 900i sytkän ajoitus
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45
og 900i sytkän ajoitus
en yht äkkiä löytänyt perusennakkoa palstoilta.
mikä mahtaisi olla tyhjäkäynnillä ennakko?
issesseen tuo 2000 runtu säätö on vaikeahkoa.
mikä mahtaisi olla tyhjäkäynnillä ennakko?
issesseen tuo 2000 runtu säätö on vaikeahkoa.
900i-88 3D
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: og 900i sytkän ajoitus
saab ei anna muuta kuin tuon 2000r/min ennakon.
kaveri painaan kierroksia tuon 2000 ja itse tarkastat ajoituksen samalla.
kaveri painaan kierroksia tuon 2000 ja itse tarkastat ajoituksen samalla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: og 900i sytkän ajoitus
Muistaakseni tyhjäkäynnillä tuo ennakko vastaa 16 astetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: og 900i sytkän ajoitus
Vaparissa ennakko on silloin hyvä, kun tyhjäkäynniltä painasee nopsasti kaasua ja kone ei "ökähdä" vaan ottaa herkästi kierroksia. Tämä säätö on ollu aika lähellä sitä ohjearvoa, eli 20astetta. Joissakin tapauksissa ihan rahtusen enemmän saa tolleen korvakuulolta, eli jotain 22-24astetta voi olla.
Jos sytkä on ihan metässä, niin perussäätönä noissa 8-tappisissa ajoitus sattuu muutaman asteen sisälle laittamalla jakajan tasan keskelle säätöaluetta, eli ruuvi jää keskelle hahloa.
Kannattaa pitää mielessä, että vanhemmiten jakajan jouset väsyy ja keskipakoennakko voi toimia väärin. Samoin alipainekelloissa on yksilökohtaisia eroja, vaikka ottaisit kaksi ihan samanlaista ja vertailisit niitä. Näinollen siis suosittelen luottamaan perstuntumaan sytkän säädössä, mikäli ajettavuus ei tunnu hyvältä ohjekirjan mukaisella ennakolla. Tulee tietenkin muistaa, että moottorin pitää olla muiltakin osin kunnossa. Esim. jos seokset on säädetty liian laihalle, tarvitaan paljon enemmän ennakkoa, jotta kone saadaan pelaamaan järkevästi esim. kaupunkiajossa...
Jos sytkä on ihan metässä, niin perussäätönä noissa 8-tappisissa ajoitus sattuu muutaman asteen sisälle laittamalla jakajan tasan keskelle säätöaluetta, eli ruuvi jää keskelle hahloa.
Kannattaa pitää mielessä, että vanhemmiten jakajan jouset väsyy ja keskipakoennakko voi toimia väärin. Samoin alipainekelloissa on yksilökohtaisia eroja, vaikka ottaisit kaksi ihan samanlaista ja vertailisit niitä. Näinollen siis suosittelen luottamaan perstuntumaan sytkän säädössä, mikäli ajettavuus ei tunnu hyvältä ohjekirjan mukaisella ennakolla. Tulee tietenkin muistaa, että moottorin pitää olla muiltakin osin kunnossa. Esim. jos seokset on säädetty liian laihalle, tarvitaan paljon enemmän ennakkoa, jotta kone saadaan pelaamaan järkevästi esim. kaupunkiajossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og 900i sytkän ajoitus
Minulla on ysinopan virranjakajan 0 237 021 024 säätökäyrä.
Sen mukaan 2000 r/min aikaistaa sytytystä 3 - 5 jakajan asteita.
Tämä siis vastaa 6 - 10 astetta vauhtipyörällä.
Tyhjäkäynnillä ennakko pitäisi siten olla 10 ja 14 asteen välillä.
En tiedä satkun jakajien malleista kaasari- ja ruiskukoneissa.
Vertailun vuoksi B-moottorissa vm -77 on jakaja 0 231 170 197 sama ruisku- ja kaasarikoneissa. 2000 r/min aikaistaa 4,5 - 9 astetta vauhtipyörällä.
Onko kenelläkään jakajan 0 237 021 052 säätökäyrää tai tietoa eroista malliin 024 verrattuna. Onko muuta eroa kuin erilainen Hall-liitin?
Sen mukaan 2000 r/min aikaistaa sytytystä 3 - 5 jakajan asteita.
Tämä siis vastaa 6 - 10 astetta vauhtipyörällä.
Tyhjäkäynnillä ennakko pitäisi siten olla 10 ja 14 asteen välillä.
En tiedä satkun jakajien malleista kaasari- ja ruiskukoneissa.
Vertailun vuoksi B-moottorissa vm -77 on jakaja 0 231 170 197 sama ruisku- ja kaasarikoneissa. 2000 r/min aikaistaa 4,5 - 9 astetta vauhtipyörällä.
Onko kenelläkään jakajan 0 237 021 052 säätökäyrää tai tietoa eroista malliin 024 verrattuna. Onko muuta eroa kuin erilainen Hall-liitin?
Re: og 900i sytkän ajoitus
Eri asennossa ne kiinnityskorvat. Jos vaihtaa jakajan uudempaan, niin pitää vaihtaa myös venttiilikoppa.RJK kirjoitti:Minulla on ysinopan virranjakajan 0 237 021 024 säätökäyrä.
Sen mukaan 2000 r/min aikaistaa sytytystä 3 - 5 jakajan asteita.
Tämä siis vastaa 6 - 10 astetta vauhtipyörällä.
Tyhjäkäynnillä ennakko pitäisi siten olla 10 ja 14 asteen välillä.
En tiedä satkun jakajien malleista kaasari- ja ruiskukoneissa.
Vertailun vuoksi B-moottorissa vm -77 on jakaja 0 231 170 197 sama ruisku- ja kaasarikoneissa. 2000 r/min aikaistaa 4,5 - 9 astetta vauhtipyörällä.
Onko kenelläkään jakajan 0 237 021 052 säätökäyrää tai tietoa eroista malliin 024 verrattuna. Onko muuta eroa kuin erilainen Hall-liitin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: og 900i sytkän ajoitus
Tuossa pöydällä irrallisia jakajia vertaillessa en näe kiinnityksissä mitään eroja.Onko kenelläkään jakajan 0 237 021 052 säätökäyrää tai tietoa eroista malliin 024 verrattuna. Onko muuta eroa kuin erilainen Hall-liitin?
Eri asennossa ne kiinnityskorvat. Jos vaihtaa jakajan uudempaan, niin pitää vaihtaa myös venttiilikoppa
Jonkun tiedon mukaan tuo 052 jakaja olisi käytössä -88 kaasarikoneessa. Missä muissa malleissa sitä käytetään?
Re: og 900i sytkän ajoitus
Minä en ainakaan löytänyt 024- ja 052-jakajista muuta kuin liittimessä. Kuoren kiinnityskorvakkeet samassa asennossa, Hall-anturi kuoren sisällä samassa asennossa, ja sakarahelman sakaratkin kutakuinkin samoilla kohdilla akselien nokka-akseliin uraan vastaavien nystyröiden ollessa samassa asennossa.
Silmämääräisesti tarkasteltuna siis. En kokeillut laittaa kiinni autoon enkä vienyt autosähköliikkeeseen testattavaksi.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 24_052.jpg
Ennakkokäyrää 052-jakajalle ei ole 900-kirjassa, vaikka monille muille jakajille (mm. 024) on. Kirjan mukaan 024 on 84-87 imumoottorissa (ei katalysaattoria) ja 052 imumoottorissa 88-89 (ei katalysaattoria).
Sikäli on ihmeellistä, että minulla olevassa 052-jakajassa on turbollisen alipainesäädin (Trollhättan-ostoksia).
900-kirja on Saab 900 0 Tekniset tiedot 1981 - 93
Silmämääräisesti tarkasteltuna siis. En kokeillut laittaa kiinni autoon enkä vienyt autosähköliikkeeseen testattavaksi.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 24_052.jpg
Ennakkokäyrää 052-jakajalle ei ole 900-kirjassa, vaikka monille muille jakajille (mm. 024) on. Kirjan mukaan 024 on 84-87 imumoottorissa (ei katalysaattoria) ja 052 imumoottorissa 88-89 (ei katalysaattoria).
Sikäli on ihmeellistä, että minulla olevassa 052-jakajassa on turbollisen alipainesäädin (Trollhättan-ostoksia).
900-kirja on Saab 900 0 Tekniset tiedot 1981 - 93
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: og 900i sytkän ajoitus
Uudempi liitin on isompi. Jos survot sellaisen vanhaan venakoppaan, niin ei sovi paikalleen, koska liitin törmää termostaattikoteloon ja sytkäennakkokin menisi väärin, jos se yleensäkään sopisi. Uudemmassa siis se liitin on korviin nähden erikohdassa. Samoin uudemman venakopassa on reiät erikohdilla, kuin vanhassa.
Edittiä: Ehkä ero paikantuu paremmin, kun katsoo missä kohtaa se viiva on tuossa jakajan kantta vasten tulevassa pinnassa. Viivahan merkkaa 1-pytyn sytytyshetkeä. Sitä viivaa vertaa korvakoiden asentoon, niin pitäisi ero paljastua.
Edittiä: Ehkä ero paikantuu paremmin, kun katsoo missä kohtaa se viiva on tuossa jakajan kantta vasten tulevassa pinnassa. Viivahan merkkaa 1-pytyn sytytyshetkeä. Sitä viivaa vertaa korvakoiden asentoon, niin pitäisi ero paljastua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45
Re: og 900i sytkän ajoitus
Kiitokset neuvoista.
epäilykset kohdistuukin nyt alipainesäätimeen.
ennakko ei muutu vasta ku keskipakosäätimen hypätessä kehiin.
Ajamalla kohilleen taitaa olla vanhuksen säädössä paras konsti...
epäilykset kohdistuukin nyt alipainesäätimeen.
ennakko ei muutu vasta ku keskipakosäätimen hypätessä kehiin.
Ajamalla kohilleen taitaa olla vanhuksen säädössä paras konsti...
900i-88 3D
Re: og 900i sytkän ajoitus
Em. kuvassa kaikissa jakajissa viiva osoittaa oikealle, kello kolmen kohdalle.Mertmi kirjoitti:Edittiä: Ehkä ero paikantuu paremmin, kun katsoo missä kohtaa se viiva on tuossa jakajan kantta vasten tulevassa pinnassa.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 24_052.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: og 900i sytkän ajoitus
Itse ajattelin tuota uudempaa 052-jakajaa kokeilla joskus tuplaysissä, siinä on liittimen ympärillä hyvin tilaa. Uudempi johtosarjan liitin pitäisi ensin hankkia, vihjeeksi vm -88 ja uudempien 8-venaisten purkajille.
Jos satkuissa on liian ahdasta jakajan ympärillä, niin moottorinvaihtajille tässä on uusi tarkistuskohta. Jos konetta vaihdetaan vuosimallirajan 87/88 yli, pitää ehkä säilyttää entinen jakaja sekä venttiilikoppa.
Kysymys alkuperäisen viestin lähettäjälle (m3.hanninen):
Mikä on jakajan osanumero?
jus:n listan mukaan sen pitäisi olla ...052 (vm -88 i).
RJK
99 -84, jakaja 024
Jos satkuissa on liian ahdasta jakajan ympärillä, niin moottorinvaihtajille tässä on uusi tarkistuskohta. Jos konetta vaihdetaan vuosimallirajan 87/88 yli, pitää ehkä säilyttää entinen jakaja sekä venttiilikoppa.
Kysymys alkuperäisen viestin lähettäjälle (m3.hanninen):
Mikä on jakajan osanumero?
jus:n listan mukaan sen pitäisi olla ...052 (vm -88 i).
RJK
99 -84, jakaja 024
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45
Re: og 900i sytkän ajoitus
Kysymys alkuperäisen viestin lähettäjälle (m3.hanninen):
Mikä on jakajan osanumero?
jus:n listan mukaan sen pitäisi olla ...052 (vm -88 i).
..ei näje numeroita enää tänään..
kyseessä on 87/88 i sekasikiö...
t:marko
Mikä on jakajan osanumero?
jus:n listan mukaan sen pitäisi olla ...052 (vm -88 i).
..ei näje numeroita enää tänään..
kyseessä on 87/88 i sekasikiö...
t:marko
900i-88 3D
Re: og 900i sytkän ajoitus
No oli miten oli. Tämmöseen mie oon ihan käytännössä omin silmin ja käsin törmännyt. Vanha ovaali liitännällä olevan jakajan tilalle ei yksinkertaisesti sopinut se kulmikkaampi uusi. Siinä yhteydessä havaitsimme, että venttiilikoppakin on erilainen. uudemmalla kopalla liitin tulee hitusen yläviistoon. Olikohan niin, että vanhalla liittimellä oli -87 kone ja uudemmalla olevassa olikin -89. Tämänkaltainen se tilanne oli.jus kirjoitti:Em. kuvassa kaikissa jakajissa viiva osoittaa oikealle, kello kolmen kohdalle.Mertmi kirjoitti:Edittiä: Ehkä ero paikantuu paremmin, kun katsoo missä kohtaa se viiva on tuossa jakajan kantta vasten tulevassa pinnassa.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 24_052.jpg
Mulla on molempia versioita nähtävillä, joten pitää sitten ensiviikolla katsella niitä ja ottaa ihan faktat pöytään kuvien kera. Serkulla on t8 -89. Samoin löytyy 99 jossa on -84 t8 -kone (mulla) ja serkulla 99, jossa on t8 -86 -mylly. Varastosta löytyy vielä paaliin menneen 900i -88:n mylly. Eli eiköhän näillä eväillä saada selville, miten ne nyt menee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 27
- Liittynyt: Su Loka 21, 2007 18:15
- Paikkakunta: TURKU
Re: og 900i sytkän ajoitus
Onko 16 tappisessa 900ässässä ennakko sama kun 8 tappisessa eli tyhjäkäynnillä 16 astetta
SAAB 900s tbo -91
volvo 240 2.0 -87
toyota corolla -97
honda cbr1000 -96
volvo 240 2.0 -87
toyota corolla -97
honda cbr1000 -96