oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Moro, (kohtalo) toverit ,
Ensiksi syvä kumarrus sivujen tekijöille.
Autoni on saab 900i vm 1988.
Olisi aikomus tulevana viikonloppuna suorittaa kytkinroippeitten vaihto ja jos on tarvetta samalla vaihdan vauhtipyörän silmälaakerin ja kampiakselin tiivisteen.
Siksi tarvitsisin otsikossa mainittujen osien kiristystiukkuudet nyyttönmetreinä.
Terkuin,
Ari
Ensiksi syvä kumarrus sivujen tekijöille.
Autoni on saab 900i vm 1988.
Olisi aikomus tulevana viikonloppuna suorittaa kytkinroippeitten vaihto ja jos on tarvetta samalla vaihdan vauhtipyörän silmälaakerin ja kampiakselin tiivisteen.
Siksi tarvitsisin otsikossa mainittujen osien kiristystiukkuudet nyyttönmetreinä.
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Vauhtipyörä/vetolevy
17mm AF pultit 60Nm
19mm AF pultit 85Nm
Kytkin vauhtipyörään 20-25Nm
Matti
17mm AF pultit 60Nm
19mm AF pultit 85Nm
Kytkin vauhtipyörään 20-25Nm
Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Ja vauhtipyörän pultteihin kierretiivistysainetta tai lukitetta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03#p366503
Työsylinterin kiinnitysruuveihin kierteentiivistysainetta, kiristys 6 - 14 Nm.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ill_93.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 78#p409978
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03#p366503
Työsylinterin kiinnitysruuveihin kierteentiivistysainetta, kiristys 6 - 14 Nm.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ill_93.htm
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 78#p409978
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Törmäsin sattumalta erilaiseen tapaan puristaa paineasetelma kokoon kytkimen irrottamista varten: pitkät pultit ja mutterit. Jos tuo toimii, niin siinäpä ehkä konsti jolla saa paketin irti ilman erikoistyökaluja tai väkivaltaa, vaikka työsylinteri olisi kuollut.
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage2
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage3
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage2
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage3
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage4
EDIT: Saabphotos tökkii, varastin kuvat ja kirjoitin suomeksi selitystä:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage2
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage3
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage2
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage3
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage4
EDIT: Saabphotos tökkii, varastin kuvat ja kirjoitin suomeksi selitystä:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
Viimeksi muokannut jus, Pe Elo 29, 2008 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Kiitoksia oikein paljon nopeista vastauksista .
Terkuin,
Ari
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Tuli sitten tänään hankittua viiden tunnin edestä korpeamista.
Eli pääpiirteissään homma meni näin :
Konepellistä pissapojan letku irti ja konepellin kaksi 12 mm kantaista kiinnityspulttia pois ja konepelti pois.
Auto ajettu talliin.
Akun miinuskenkä irti ihan vaan varmuuden vuoksi.
Kytkimen muovinen suojakoppa pois.
Päätyluukun lukitus irti ja päätyluukku pois.
Muovisakara sormin pois.
8 mm pultti tilalle.
Jäähdyttimen suojaksi peltilevy.
Kytkinakseli ulospäin pikku sorkkaraudalla vääntämällä.Lähti oikeasti helposti irti.
Kaverini painoi irroitinlaakerin/painelaakerin pohjaan painamalla kytkinpoljinta ja mie nyhjäsin noin 4 mm vaijerin paineasetelman ulompien käpälien ja paineasetelman rungon väliin.
Työsylinterin 3 kappaletta 5 mm tai 6 mm kantaisia kuusiokoloruuveja irti.
Paineasetelman 13 mm pultit irti.
Aikaa mennyt noin 30 minuuttia...
Paineasetelman irroitusyrityksiä vauhtipyörän ohjaintapeista.Sorkkarautaa ja silleen...
Hieman lekaakin tuli tarjottua...
Eipä lähtenyt irti, ei niin ei...
Työsylinterin 3 kuusiokoloruuvia kiinni.
Paineasetelmasta vaijeri pois ja ruuvimeisselin ja vasaran avulla noin 4.5 mm vaijeri tilalle välillä vauhtipyörää pyörittäen.Muutoin tehtiin samoin kuin aiemminkin.
Työsylinterin 3 kuusiokoloruuvia pois.
Ei edelleenkään lähtenyt irti ja tässä vaiheessa ajattelin lopettaa.Alkoi nimittäin ihan oikeasti korpeamaan.
Pienen funtsailun jälkeen painuin saunaan ja funtsailin saunassa lisää.
Funtsailun tulos :
Vaijeria kun laitoin ruuvimeisselin ja vasaran avulla niin vaijeri litistyi eli paksuus ei ole aivan 4.5 mm.
Kytkinpolkimessa on ollut tyhjää noin 20 - 30 mm.Voi olla että johtunee kytkinpolkimen/holkin kuluneisuudesta.
Ilmeisesti tästä syystä 1 vaihde ja pakki eivät aina mene helposti päälle.
Mielestäni tämä tekee sen ettei paineasetelma painu tarpeeksi vaikka vaijeri välissä onkin ja näin estää osien irroituksen, mitä muut olette mieltä/onko muilla ollut sama ongelma ja kuinka olette ongelman ratkaisseet?
Kytkinremppavinkeissä on maininta rinkula työkalusta.Minkä kokoinen tämä rinkula on?
Terkuin,
Ari
Eli pääpiirteissään homma meni näin :
Konepellistä pissapojan letku irti ja konepellin kaksi 12 mm kantaista kiinnityspulttia pois ja konepelti pois.
Auto ajettu talliin.
Akun miinuskenkä irti ihan vaan varmuuden vuoksi.
Kytkimen muovinen suojakoppa pois.
Päätyluukun lukitus irti ja päätyluukku pois.
Muovisakara sormin pois.
8 mm pultti tilalle.
Jäähdyttimen suojaksi peltilevy.
Kytkinakseli ulospäin pikku sorkkaraudalla vääntämällä.Lähti oikeasti helposti irti.
Kaverini painoi irroitinlaakerin/painelaakerin pohjaan painamalla kytkinpoljinta ja mie nyhjäsin noin 4 mm vaijerin paineasetelman ulompien käpälien ja paineasetelman rungon väliin.
Työsylinterin 3 kappaletta 5 mm tai 6 mm kantaisia kuusiokoloruuveja irti.
Paineasetelman 13 mm pultit irti.
Aikaa mennyt noin 30 minuuttia...
Paineasetelman irroitusyrityksiä vauhtipyörän ohjaintapeista.Sorkkarautaa ja silleen...
Hieman lekaakin tuli tarjottua...
Eipä lähtenyt irti, ei niin ei...
Työsylinterin 3 kuusiokoloruuvia kiinni.
Paineasetelmasta vaijeri pois ja ruuvimeisselin ja vasaran avulla noin 4.5 mm vaijeri tilalle välillä vauhtipyörää pyörittäen.Muutoin tehtiin samoin kuin aiemminkin.
Työsylinterin 3 kuusiokoloruuvia pois.
Ei edelleenkään lähtenyt irti ja tässä vaiheessa ajattelin lopettaa.Alkoi nimittäin ihan oikeasti korpeamaan.
Pienen funtsailun jälkeen painuin saunaan ja funtsailin saunassa lisää.
Funtsailun tulos :
Vaijeria kun laitoin ruuvimeisselin ja vasaran avulla niin vaijeri litistyi eli paksuus ei ole aivan 4.5 mm.
Kytkinpolkimessa on ollut tyhjää noin 20 - 30 mm.Voi olla että johtunee kytkinpolkimen/holkin kuluneisuudesta.
Ilmeisesti tästä syystä 1 vaihde ja pakki eivät aina mene helposti päälle.
Mielestäni tämä tekee sen ettei paineasetelma painu tarpeeksi vaikka vaijeri välissä onkin ja näin estää osien irroituksen, mitä muut olette mieltä/onko muilla ollut sama ongelma ja kuinka olette ongelman ratkaisseet?
Kytkinremppavinkeissä on maininta rinkula työkalusta.Minkä kokoinen tämä rinkula on?
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Kyllä sen asetelman pitäisi tulla sylinterin kanssa pois, jos kerran jotain nelimillistä sait asetelman väliin. Painoitko työsylinterin kasaan ennen kuin yritit vetää kamppeita pois sieltä välistä?
Eikun oliko ongelma sittenkin se, että asetelma oli jumittunut vauhtipyörään kiinni, eikä raottunut vauhtipyörästä lainkaan? Oliko vaijeri oikeassa välissä siellä asetelmassa? Nojasiko levyjousi edelleen työsylinteriin, vai pitikö vaijeri levyjousen käpälät sillä tavalla loitolla että työsylinterin ja käpälien välillä oli välys?
Ei se vaijerin tai muun rinkulan paksuudesta pitäisi olla niin tarkkaan kiinni, pitäisihän se asetelma irti vauhtipyörästä saada raotettua.
Eikun oliko ongelma sittenkin se, että asetelma oli jumittunut vauhtipyörään kiinni, eikä raottunut vauhtipyörästä lainkaan? Oliko vaijeri oikeassa välissä siellä asetelmassa? Nojasiko levyjousi edelleen työsylinteriin, vai pitikö vaijeri levyjousen käpälät sillä tavalla loitolla että työsylinterin ja käpälien välillä oli välys?
Ei se vaijerin tai muun rinkulan paksuudesta pitäisi olla niin tarkkaan kiinni, pitäisihän se asetelma irti vauhtipyörästä saada raotettua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Työsylinteriä en erikseen puristanut kokoon.Eli siinä ainakin yksi virhe.
Kyllä paineasetelma on vauhtipyörästä irti, irtosi kun tarjosi ruuvimeisseleitä pariin kohtaan samaan aikaan.
Työsylinterin ja paineasetelman käpälien välissä on välys eli eiköhän vaijeri oikeassa paikassa ole ja toisaalta vaijerin paikan katsoin etukäteen saab 99 kytkinremontin yhteydessä olevista kuvista.
Terkuin,
Ari
Kyllä paineasetelma on vauhtipyörästä irti, irtosi kun tarjosi ruuvimeisseleitä pariin kohtaan samaan aikaan.
Työsylinterin ja paineasetelman käpälien välissä on välys eli eiköhän vaijeri oikeassa paikassa ole ja toisaalta vaijerin paikan katsoin etukäteen saab 99 kytkinremontin yhteydessä olevista kuvista.
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Kyllä se pitäisi saada kammettua irti vaikka olisikin liian ohut "välirengas", voimaa saattaa tosin vaatia. Joskus saa tosin pyöritellä aika kauan ennen kuin löytää sopivan vauhtipyörän asennon jossa asetelma irtoaa helpoiten...
EDIT:
Pultit irti, pyöritä vauhtipyörä siten että saat kytkinlevyn välistä pois, ei pitäisi vaatia mitään järjetöntä voimaa että saa raotettua riittävästi, itse olen laittanut pultit tms. pitämään asetelman irti vauhtipyörästä.
EDIT:
Pultit irti, pyöritä vauhtipyörä siten että saat kytkinlevyn välistä pois, ei pitäisi vaatia mitään järjetöntä voimaa että saa raotettua riittävästi, itse olen laittanut pultit tms. pitämään asetelman irti vauhtipyörästä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Kiitoksia vinkeistä.
Huomenna painun Saabin kimppuun.
Terkuin,
Ari
Huomenna painun Saabin kimppuun.
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Nerokasta!jus kirjoitti:Törmäsin sattumalta erilaiseen tapaan puristaa paineasetelma kokoon kytkimen irrottamista varten: pitkät pultit ja mutterit. Jos tuo toimii, niin siinäpä ehkä konsti jolla saa paketin irti ilman erikoistyökaluja tai väkivaltaa, vaikka työsylinteri olisi kuollut.
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage2
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... out_stage3
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage1
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage2
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage3
http://www.saabphotos.com/gallery/Saab- ... _in_stage4
Tuon luulisi säästävän kirosanoja ja vitutusta.On tullut niinkin väljiä sylkkyjä vastaan ettei saa edes rasvaprässillä puristamalla kasaan asetelmaa..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
Morjens toverit ,
Vauhtipyörän silmälaakeri, paineasetelma, kytkinlevy sekä työsylinteri vaihdettu.
Silmälaakerin vaihdoin omatekemällä täältä mallia otetulla ulosvetäjällä, mietiskelin että miksi on joku nähnyt vaivaa, asia selvisi kun ensiksi kahdesta eli työkaluliikkeestä kyselin ulosvetäjän hintaa.Hinta - arvio toisessa liikkeessä 100 - 200 euroa ja toisessa miehekäs 455 euroa.Itsellänikin kasvoi motivaatio ihan silmissä...15 mm silmälaakerin sisähalkaisijaan sopiva ankkuritappi, 4 erimittaista pulttia joista lyhin 120 mm pitkä pultti sopiva kun ensin sahasi noin 50 mm pois, 2 mutteria, aluslevyjä ja noin 10 mm paksua ja noin 40 mm leveää lattarautaa noin 300 mm, osat ( myös turhat ) maksoivat noin 10 euroa ja 30 euroa maksoi yhden 12.5 mm reiän poraus ja latikoiden hitsaus siis yhteensä noin 40 euron rasti, säästöä siis tuli.
Toisella yrittämällä lähti pois, ensiyrityksellä en tarpeeksi tiukkaan naputellut ankkuritapin kiiloja ja siksi alkoi luistamaan pois.
Huomasimme että takaisin laitossa 6 mm vaijerilla sai tarpeeksi paineasetelman käpäliä painettua sisäänpäin.Oletan että irroitus olisi sujunut ilman väkivaltaa jos olisimme laittaneet ( jos olisi saanut ) saman paksuisen vaijerin.
Työn osuus ajallisesti 19 ja puol tuntia + eri osien haku / teko siihen päälle noin 3 tuntia.Käytetystä ajasta ehkä huomaatte että oli ensikerta kun : iin vaihdoin kytkimen osat ja ehkäpä ei ole tapana nykyään käyttää liian järeitä työkaluja saatikka voimaa mutta ehkäpä sitten ensikerralla asia on mielessä enkä liikaa hannaisi.
Kiitoksia oikein paljon jo olleista ja lisää saaduista ohjeista !
Terkuin,
Ari
Vauhtipyörän silmälaakeri, paineasetelma, kytkinlevy sekä työsylinteri vaihdettu.
Silmälaakerin vaihdoin omatekemällä täältä mallia otetulla ulosvetäjällä, mietiskelin että miksi on joku nähnyt vaivaa, asia selvisi kun ensiksi kahdesta eli työkaluliikkeestä kyselin ulosvetäjän hintaa.Hinta - arvio toisessa liikkeessä 100 - 200 euroa ja toisessa miehekäs 455 euroa.Itsellänikin kasvoi motivaatio ihan silmissä...15 mm silmälaakerin sisähalkaisijaan sopiva ankkuritappi, 4 erimittaista pulttia joista lyhin 120 mm pitkä pultti sopiva kun ensin sahasi noin 50 mm pois, 2 mutteria, aluslevyjä ja noin 10 mm paksua ja noin 40 mm leveää lattarautaa noin 300 mm, osat ( myös turhat ) maksoivat noin 10 euroa ja 30 euroa maksoi yhden 12.5 mm reiän poraus ja latikoiden hitsaus siis yhteensä noin 40 euron rasti, säästöä siis tuli.
Toisella yrittämällä lähti pois, ensiyrityksellä en tarpeeksi tiukkaan naputellut ankkuritapin kiiloja ja siksi alkoi luistamaan pois.
Huomasimme että takaisin laitossa 6 mm vaijerilla sai tarpeeksi paineasetelman käpäliä painettua sisäänpäin.Oletan että irroitus olisi sujunut ilman väkivaltaa jos olisimme laittaneet ( jos olisi saanut ) saman paksuisen vaijerin.
Työn osuus ajallisesti 19 ja puol tuntia + eri osien haku / teko siihen päälle noin 3 tuntia.Käytetystä ajasta ehkä huomaatte että oli ensikerta kun : iin vaihdoin kytkimen osat ja ehkäpä ei ole tapana nykyään käyttää liian järeitä työkaluja saatikka voimaa mutta ehkäpä sitten ensikerralla asia on mielessä enkä liikaa hannaisi.
Kiitoksia oikein paljon jo olleista ja lisää saaduista ohjeista !
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuudet
yksi kikka on myös teettää n. parimetrinen kytkimen paineputki kupariputkesta haratsussa( siis kytkimen sylintereihin sopivin kierreliittimin ) ja painaa irtomoottorin työsylinteriä oman auton kytkimen painesysteemillä auki.
samoin jarruputkimateriaalista saa sen välirenkaan aika helposti käännettyä, se ei painu helposti kasaan.
samoin jarruputkimateriaalista saa sen välirenkaan aika helposti käännettyä, se ei painu helposti kasaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuu
Löytyi tämä kun kytkimen vaihto-ohjeita etsiskelin. Yritän itse suorittaa kytkimen vaihtoa ensimmäistä kertaa ja on ongelmia asetelman irroittamisessa vauhtipyörästä. En ole varma jos se johtuu liian ohuesta/huonosti asetellusta "välirenkaasta" tai jos tapit eivät vain tahdo irrota vaikka jonkinlaista rakoa olen jo saanut aikaan. Voiko tuota vauhtipyörää enää tässä vaiheessa pyörittää jos on peruutusvaihde silmässä, vai olisiko pitänyt jättää avain virtalukkoon ja neutraali vaihde silmään?lordofgreed kirjoitti:Kyllä se pitäisi saada kammettua irti vaikka olisikin liian ohut "välirengas", voimaa saattaa tosin vaatia. Joskus saa tosin pyöritellä aika kauan ennen kuin löytää sopivan vauhtipyörän asennon jossa asetelma irtoaa helpoiten...
EDIT:
Pultit irti, pyöritä vauhtipyörä siten että saat kytkinlevyn välistä pois, ei pitäisi vaatia mitään järjetöntä voimaa että saa raotettua riittävästi, itse olen laittanut pultit tms. pitämään asetelman irti vauhtipyörästä.
OG900T8 -86
Re: oogee 900 vauhtipyörän/paineasetelman pulttien Nmtiukkuu
Jarruputki on kyllä kätevä,sopiva ja edullinen välirengas...
Miksi vauhtipyörää ei voi pyörittää? Vaihde vapaalle ja ruuvimeiselillä kehältä kääntää hammas kerrallaan.Taisin itse kääntää myös koneen pyörimissuuntaa vastaan eikä siitäkään kummempaa seurannut.
Miksi vauhtipyörää ei voi pyörittää? Vaihde vapaalle ja ruuvimeiselillä kehältä kääntää hammas kerrallaan.Taisin itse kääntää myös koneen pyörimissuuntaa vastaan eikä siitäkään kummempaa seurannut.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988