Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Olen kovasti innostunut Saab 9-3:sta , erityisesti Aero-malleista, lähinnä vuosilta 2004-2005. Kyse on siis noista 2-litraisista 154 kw malleista. Olen jo käynyt koeajamassa yhtä autoa ja se tuntuikin oikein hyvältä, mutta jäätyäni hieman jahkailemaan se on sittemmin jo myyty. Kyseistä mallia olevia autoja näyttää kuitenkin olevan kohtuullisesti myynnissä, joten sikäli tilanne on hyvä.
Koeajolenkkini koostui vain asfalttiteistä pääkaupunkiseudulla. Mietiskelin kuitenkin autoa katsellessani hieman sen talvi-/metsätieominaisuuksia. Hieman matalampana se kyllä näyttää erittäin hyvältä ja sopusuhtaiselta, mutta alustahan on kuitenkin hieman normaalia matalampi, samoin kuin helmatkin, joten jonkinasteista negatiivista vaikutusta sillä luulisi kuitenkin olevan talvisten lumitöyräiden ja hieman heikkopohjaisempien metsäteiden kannalta. Maasturia en luonnollisesti ole etsimässä ja auton käyttö on pääasiallisesti asfalttiteitä ja kaupunkia, mutta oston kannalta mietityttää hieman se onko esim. metsästysreissuilla sen jälkeen kun kestopäällyste päättyy, siirryttävä jatkossa kävelemään. Samaa olen miettinyt talviominaisuuksien osalta, eli saako auton helmanpalasia keräillä (sikäli kun niitä toimittaa keräillä) hieman runsaamman lumimyräkän jälkeen tienvarsilta? Nykyisellä autollani (avensis) en ole tällaisia ongelmia havainnut ja aina olen perille päässyt.
Tällaisia kysymyksiä on mielessäni. Vaihtoehtona olisi tietysti suunnata koeajolla kuvatunkaltaisille teille, mutta se on hieman hankala toteuttaa käytännössä, ainakin jos autoa kokeilee pääkaupunkiseudulla. Saabia en ole omistanut, mutta merkki kovasti kiinnostaa. Siksi kyselenkin aiheen asiantuntijoilta, eli automerkin omistajilta, kokemuksia tai muutoin hankittua tietoa Aeroista. Kannattaako siis edes hieman muuallakin, kuin vain asfalttiviidakoissa liikkuvan unohtaa Aerot ja ostaa normaalilla alusstalla ja helmoilla varustettu 9-3?
Kiitos vaivannäöstä, jos joku sattuu jotain vastailemaan.
Koeajolenkkini koostui vain asfalttiteistä pääkaupunkiseudulla. Mietiskelin kuitenkin autoa katsellessani hieman sen talvi-/metsätieominaisuuksia. Hieman matalampana se kyllä näyttää erittäin hyvältä ja sopusuhtaiselta, mutta alustahan on kuitenkin hieman normaalia matalampi, samoin kuin helmatkin, joten jonkinasteista negatiivista vaikutusta sillä luulisi kuitenkin olevan talvisten lumitöyräiden ja hieman heikkopohjaisempien metsäteiden kannalta. Maasturia en luonnollisesti ole etsimässä ja auton käyttö on pääasiallisesti asfalttiteitä ja kaupunkia, mutta oston kannalta mietityttää hieman se onko esim. metsästysreissuilla sen jälkeen kun kestopäällyste päättyy, siirryttävä jatkossa kävelemään. Samaa olen miettinyt talviominaisuuksien osalta, eli saako auton helmanpalasia keräillä (sikäli kun niitä toimittaa keräillä) hieman runsaamman lumimyräkän jälkeen tienvarsilta? Nykyisellä autollani (avensis) en ole tällaisia ongelmia havainnut ja aina olen perille päässyt.
Tällaisia kysymyksiä on mielessäni. Vaihtoehtona olisi tietysti suunnata koeajolla kuvatunkaltaisille teille, mutta se on hieman hankala toteuttaa käytännössä, ainakin jos autoa kokeilee pääkaupunkiseudulla. Saabia en ole omistanut, mutta merkki kovasti kiinnostaa. Siksi kyselenkin aiheen asiantuntijoilta, eli automerkin omistajilta, kokemuksia tai muutoin hankittua tietoa Aeroista. Kannattaako siis edes hieman muuallakin, kuin vain asfalttiviidakoissa liikkuvan unohtaa Aerot ja ostaa normaalilla alusstalla ja helmoilla varustettu 9-3?
Kiitos vaivannäöstä, jos joku sattuu jotain vastailemaan.
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Itse omistan 2005 vuosimallisen 9-3, en tosin Aeroa.. Omallani on kyllä päässyt joka paikkaan minne olen halunnut autolla ajaa eikä etulippa ole niin matala että se edes ottaa marketin parkkipaikalla kivetyksen reunukseen. Omassani on myös tuo madallettu alusta-sarja joka lienee Aerossa samaa kaliiberia eli -10mm.tidlös kirjoitti:Kiitos vaivannäöstä, jos joku sattuu jotain vastailemaan.
Tälle palstalle kun kirjoittaa, tulee kysymys yleensä aika sukkelaan ja varmasti saat kommentit myös AITOjen Aerojen omistajilta ja meiltä wannabe tyypeiltä
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Auton muotoilu tekee siitä matalan näköisen. Iso auto ja maavarakin kohtuullinen, vaikka näyttää matalalta. Keula on pitkä ja katukivetyksille mennessä saa vähän katsella ettei reunus nouse loivasti ja keula salakavalasti sivalla. Varsinkin sillä aero lipalla. Omaan aeroon on asennettu vectorin lippa, mikä nousee kärkeä kohti ja sen kanssa ei ole ongelmia. Parkeeratessa ei osu korkeammat kivetyksetkään. Kerran olen onnistunut raapaisemaan keulan. Ajoin pimeässä todella syvään routa monttuun. auto tippui pohjalle ja jousti sen verran että puskurin kulmasta (altapäin) lähti maalia. En sanoisi että tässä autossa erityisemmin ongelmia olisi mataluudesta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Juuri itsekkin tuon matalamman alustan laittaneena voin suositella. Ei ole liian "pintakova" ja kuitenkin kovemmassa vauhdissa on tukevampi eikä varmaan vähiten vaikuta juuri nämä 1mm vahvemmat vakaajat mitä normialustassa on. Maavaraa jää vielä kuitenkin jotain 12cm. Minulla oli hyvä vertailukohde edellinen auto (kolmoskoppanen mondeo) ,jossa oli maavaraa alle 10cm ja se oli meikeläisen käytössä liian vähän, tietysti se on pitempi akseliväliltään kuin Sportti-Sellainen ja sitä kautta tuli ylityksissä ongelmia.tidlös kirjoitti:Olen kovasti innostunut Saab 9-3:sta , erityisesti Aero-malleista, lähinnä vuosilta 2004-2005. Kyse on siis noista 2-litraisista 154 kw malleista. Olen jo käynyt koeajamassa yhtä autoa ja se tuntuikin oikein hyvältä, mutta jäätyäni hieman jahkailemaan se on sittemmin jo myyty. Kyseistä mallia olevia autoja näyttää kuitenkin olevan kohtuullisesti myynnissä, joten sikäli tilanne on hyvä.
Koeajolenkkini koostui vain asfalttiteistä pääkaupunkiseudulla. Mietiskelin kuitenkin autoa katsellessani hieman sen talvi-/metsätieominaisuuksia. Hieman matalampana se kyllä näyttää erittäin hyvältä ja sopusuhtaiselta, mutta alustahan on kuitenkin hieman normaalia matalampi, samoin kuin helmatkin, joten jonkinasteista negatiivista vaikutusta sillä luulisi kuitenkin olevan talvisten lumitöyräiden ja hieman heikkopohjaisempien metsäteiden kannalta. Maasturia en luonnollisesti ole etsimässä ja auton käyttö on pääasiallisesti asfalttiteitä ja kaupunkia, mutta oston kannalta mietityttää hieman se onko esim. metsästysreissuilla sen jälkeen kun kestopäällyste päättyy, siirryttävä jatkossa kävelemään. Samaa olen miettinyt talviominaisuuksien osalta, eli saako auton helmanpalasia keräillä (sikäli kun niitä toimittaa keräillä) hieman runsaamman lumimyräkän jälkeen tienvarsilta? Nykyisellä autollani (avensis) en ole tällaisia ongelmia havainnut ja aina olen perille päässyt.
Tällaisia kysymyksiä on mielessäni. Vaihtoehtona olisi tietysti suunnata koeajolla kuvatunkaltaisille teille, mutta se on hieman hankala toteuttaa käytännössä, ainakin jos autoa kokeilee pääkaupunkiseudulla. Saabia en ole omistanut, mutta merkki kovasti kiinnostaa. Siksi kyselenkin aiheen asiantuntijoilta, eli automerkin omistajilta, kokemuksia tai muutoin hankittua tietoa Aeroista. Kannattaako siis edes hieman muuallakin, kuin vain asfalttiviidakoissa liikkuvan unohtaa Aerot ja ostaa normaalilla alusstalla ja helmoilla varustettu 9-3?
Kiitos vaivannäöstä, jos joku sattuu jotain vastailemaan.
Tuo 2litranen Aeron kone on varmaan paras kokonaisuutena näistä Sportti-Sellaisten bensakoneista (kulkee kohtuullisesti jo valmiiksi.. )
Ja jos vertaat Aeroa Avensikseen esim. matkatavarat+4hlö:n kuormalla, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. voi arvata kumman eduksi (sorry Toyota kuljettajat)
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
OT: itsekkin joskus Avensiksen omistaneena (vm2001) voin sanoa että 4hlö+peräkontti kuormattuna en autolla uskalla yli 80km/h ajella on se vaan sellainen "lulla", eipä sillä kyllä paljoa kovempaa olisi päässytkään (1.6L)
Saabilla toisin, kuormattunakin sportti-alustalla kantaa kuorman varsin mallikkaasti ja tehoakin riittää.
Saabilla toisin, kuormattunakin sportti-alustalla kantaa kuorman varsin mallikkaasti ja tehoakin riittää.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Omani ei ole Aero, vaan on sillä 1cm korkeammalla alustalla. Tästä huolimatta originaalin vetokoukun sähköpistorasia on vääntynyt muutaman kerran auton pohjaa vasten aivan "normaaleissa" kaupan pihasta tielle tuloissa. Myöskään edessä ei ole aeron etulippaa ja näinollen se mahtuu juuri ja juuri keskikohdaltaan matalan reunakivetyksen päälle pysäköitäessä - reunoilta sekin jää kiinni. Aeron etulippa olisi ainakin minulla ollut entinen jo monta kertaa.
Sinänsä nuo Aeron spoilerit ovat siromman näköiset sivuilta kuin nuo toisten "lankut". Jollakin taisi ollakin Aerossa etulippa vaihdettuna vakioon - ei lainkaan hassumpi idea.
Sinänsä nuo Aeron spoilerit ovat siromman näköiset sivuilta kuin nuo toisten "lankut". Jollakin taisi ollakin Aerossa etulippa vaihdettuna vakioon - ei lainkaan hassumpi idea.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Jossakin täytyy tehdä kompromisseja.Bob kirjoitti:Omani ei ole Aero, vaan on sillä 1cm korkeammalla alustalla. Tästä huolimatta originaalin vetokoukun sähköpistorasia on vääntynyt muutaman kerran auton pohjaa vasten aivan "normaaleissa" kaupan pihasta tielle tuloissa. Myöskään edessä ei ole aeron etulippaa ja näinollen se mahtuu juuri ja juuri keskikohdaltaan matalan reunakivetyksen päälle pysäköitäessä - reunoilta sekin jää kiinni. Aeron etulippa olisi ainakin minulla ollut entinen jo monta kertaa.
Sinänsä nuo Aeron spoilerit ovat siromman näköiset sivuilta kuin nuo toisten "lankut". Jollakin taisi ollakin Aerossa etulippa vaihdettuna vakioon - ei lainkaan hassumpi idea.
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Itsellä vm2004 aero ja nyt viikonloppuna tuli ajettua metsä-autotiellä ja on se vaan niin matala, että urien takia oli välillä pakko kyllä ajaa urien välissä. Oli lumi senverran kovaa lähes 20 asteen pakkasen takia ettei viitsinyt alakerran muoviosia suotta hajoitella.
Itsellä aina soralla ja pienellä tiellä talvella on esp poiskytkettynä, koska pöperöllä ei ole kivaa odotella koska saa tehot takaisin. Ton nyt kuitenkin teholla oikaisee, jos lähtee kirjoittamaan..
ps ja nyt odotellaan lumien sulamista tai siis että saa ottaa nastat pois alta ja sitten taidetaan vähän päivitellä tehoja..
Itsellä aina soralla ja pienellä tiellä talvella on esp poiskytkettynä, koska pöperöllä ei ole kivaa odotella koska saa tehot takaisin. Ton nyt kuitenkin teholla oikaisee, jos lähtee kirjoittamaan..
ps ja nyt odotellaan lumien sulamista tai siis että saa ottaa nastat pois alta ja sitten taidetaan vähän päivitellä tehoja..
Turbo tekee iloiseksi.. 9-3 aero vm 2004
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Saan tästä hienosta ideasta kiittää edellistä omistajaa. En tiedä onko auto ollut näin uudesta asti vai viidennen lipan jälkeen päätetty vaihtaa ei niin hajoavaan-malliin. Vectori lippa kuiten istuu silmään muodoiltaan sopusuhtaisesti muuhun autoon, kun spoilerin takanurkat laskee silmälle oikeaan korkoon sivuhelmojen tasolle. Olen kyllä välillä miettinyt vaihtavani tuohon sen aero mallin, mutta toisaalta olisi se jo monta kertaa hajonnut.
Re: Aeron talvi-/soratieominaisuudet?
Onko kuinka kauhea kardinaalimoka, jos Aeron etulipan ottaisi maalaamattomana? Olisi nimittäin Linearin helmojen kanssa paremmin sovussa eikä tarvisi niin välittää pienistä raapaisuista luiskissa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621