Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
"Talven" alkaessa huomasin Contin kitkoja alle laittaessa että kuskin puolella edessä viime talven pyörinyt rengas oli kulunut keskeltä 3mm enemmän. Muut renkaat olivat kuluneet tasaisesti ja pintaa jäljellä 7mm. Kilsoja tuolloin renkailla oli 23tkm. Tuon keskeltä kulumisen selittänee alhainen paine, mutta voiko 0,2 barin ero muihin renkaisiin tehdä noin ison eron renkaan kulutuksessa. Kesäseisokin jälkeen paine tuossa ongelmarenkaassa oli 2,4 ja muissa 2,6 baria.
Nyt huollossa tarkkailin kumeja kun auto oli nostettu ylös. Ongelmarengas pyörii nyt takana. Kuskin puolella edessä nyt oleva rengaskin on lähtenyt kulumaan keskeltä. Eroa on tullut millin verran. Paineet kaikissa kumeissa on 2,8 baria.
Rengasliikkeen puolella oleva kaveri muisteli että Saabissa toinen etupyörä vetäisi enemmän. Huollon pojat eivät tuota väitettä allekirjoittaneet. Ainakaan edellisessä SS:ssä ei ollut moista ongelmaa. Painetta tulisi kuulema olla vähintään tuo 2,8 baria. Laitoin nyt 3 baria joka pyörään, mutta taitaa olla jo myöhäistä...
Renkaat ovat siis auton mukana tulleet kitkat Continental ContiVikingContact 3 205/55/16.
Kesärenkaat ovat kuluneet tasaisemmin. Pintaa jäljellä noin 3mm 33500km ajetuilla Conteilla 225/50/17.
Tällainen leuto talvi syö tietysti ahnaammin kumeja, etenkin kitkoja. Eikä tuo viime talvikaan kovin arktinen ollut...
Nyt huollossa tarkkailin kumeja kun auto oli nostettu ylös. Ongelmarengas pyörii nyt takana. Kuskin puolella edessä nyt oleva rengaskin on lähtenyt kulumaan keskeltä. Eroa on tullut millin verran. Paineet kaikissa kumeissa on 2,8 baria.
Rengasliikkeen puolella oleva kaveri muisteli että Saabissa toinen etupyörä vetäisi enemmän. Huollon pojat eivät tuota väitettä allekirjoittaneet. Ainakaan edellisessä SS:ssä ei ollut moista ongelmaa. Painetta tulisi kuulema olla vähintään tuo 2,8 baria. Laitoin nyt 3 baria joka pyörään, mutta taitaa olla jo myöhäistä...
Renkaat ovat siis auton mukana tulleet kitkat Continental ContiVikingContact 3 205/55/16.
Kesärenkaat ovat kuluneet tasaisemmin. Pintaa jäljellä noin 3mm 33500km ajetuilla Conteilla 225/50/17.
Tällainen leuto talvi syö tietysti ahnaammin kumeja, etenkin kitkoja. Eikä tuo viime talvikaan kovin arktinen ollut...
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
aika kovilla paineilla ajelet kun 205/55-16 3bar? Mulla kait lienee luokkaa 2,4-2,6
Miten muilla? renkaina 205/55-16 Bridgestone Noranza
Miten muilla? renkaina 205/55-16 Bridgestone Noranza
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
kovat on paineet mutta ei se selitä sitä toisen puolen kulumista. Ohjeissa on minulla ainakin 2.2 bar. ja talvella vaikka 0.2 enemmän. Eikä nykyiset vyörenkaat ole niin muutamista baareista ainakaan kuluminen kiinni. Ei kyllä tule mieleen muuta kuin ilman sutimisen estoa vedättäminen ja paljon. Kuluuko se tasaisesti keskeltä? Pyörimissuunta oikein? Ei oikein muuta tule mieleen.
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Tasaisesti kuluu keskeltä ja pyörimissuunta on oikein. Mun ajotyylikin on mielummin rauhallista ja ennakoivaa kuin repivää. Paineita olen ihmetellyt itsekin, mutta kivenkovaa rengasliikkeessä vannovat liki 3 barin paineisiin. Manaavat vielä kun useissa merkkihuoltoliikkeissa pudottelevat ne takaisin 2 barin hujakoille. Nykyrengas on kuulemma rungoltaan sellainen, että vaatii paineita enemmän. Vaimon Corollan 15-tuumaisiinkin pukkasivat 2,8 baria.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
eikös renkaat kulu aina keskeltä kun on liian kovat rengaspaineet ja vastaavasti reunoilta turhan alhaisilla paineilla.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Nyky renkaan runko pitää muotonsa kovassa paineessa, mutta ei kestä olla vajaana. lötkistyy ja keskikohta pyrkii ulos pyöriessä --> kuluu enempi siitä. Ennemmin painetta kuin alipaineiset. Itsellä on talvirenkaissa 2.4 samoin kuin kesiksissä eikä ne mitenkään hassusti ole kuluneet. 2.4 auton suositus. Kesällä voi pitää hyvin 2.6-2.8 jos tykkää. Kovempi paine suojaa vähän vannettakin ja laskee kulutusta. Mukavuus (jos = pehmeys) taas kärsii.
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
En tiedä missä vaiheessa renkaiden käyttäytyminen on muuttunut sellaiseksi, että noin kovia paineita joita edellä lueteltiin voitaisiin käyttää ilman, että rengas kuluu keskeltä.
Omassani kyllä ainakin kuluvat keskeltä, jos ajaa valmistajan suosittelemia paineita kovemmilla - talvella pidän 2,2 edessä ja takana. Kesällä 17":issa 0,1-0,2 enemmän.
Omassani kyllä ainakin kuluvat keskeltä, jos ajaa valmistajan suosittelemia paineita kovemmilla - talvella pidän 2,2 edessä ja takana. Kesällä 17":issa 0,1-0,2 enemmän.
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Itselläni, -05 SS. Olen käyttänyt takana Nokian SRi:ssä 2,6 ja edessä 2,4 ja nyt ei takapää ole niin eloisa tuulella ja uraisella tiellä. Kulkee suoraan kuin kesärenkailla 2,4 paineilla jokapyörässä. V..o V70 suositus on jotain 2,7 samoilla rengaskoilla ja kyyti on pehmeämpää. Ilmeisesti saab pehmentää kovää iskunvaimennusta löysillä renkailla.
#406
#406
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Kumpia suosituksia sitä kannattaisi noudattaa, rengas- vai autonvalmistajan? Vai pitäisikö valita rengas siten, että painesuositus vastaisi autonvalmistajan suositusta? Mahtaa vaikutus olla marginaalista?
http://www.nokianrenkaat.fi antaa hauskaa tietoa malleista, 9. touko tarkoittanee 9-5:ttä, SS, SC ja CV mallit tuntemattomia. Laitoin palautetta.
http://www.nokianrenkaat.fi antaa hauskaa tietoa malleista, 9. touko tarkoittanee 9-5:ttä, SS, SC ja CV mallit tuntemattomia. Laitoin palautetta.
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Annoin palautetta Nokianrenkaille nettisivujen Saab malleista, no sain samalla mitalla..
Kysyvät nyt:
Mitkä ovat 9-3 mallin rengaskoot ja profiilit normaalisti?
Entä 9-5?
Kysyvät nyt:
Mitkä ovat 9-3 mallin rengaskoot ja profiilit normaalisti?
Entä 9-5?
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
WIS:n tiedot SS/SC:n rengaskoosta...
Kesärenkaat:
195/65/15
215/60/15
215/55/16
225/45/17
225/45/18
Talvirenkaat:
195/65/15
205/65/15
215/55/16
225/45/17
Matti
Kesärenkaat:
195/65/15
215/60/15
215/55/16
225/45/17
225/45/18
Talvirenkaat:
195/65/15
205/65/15
215/55/16
225/45/17
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Soitin tänään toiseen isompaan rengasliikkeeseen, joka myy Continentalia. Ilmanpaineista sanoivat samaa tuohon Contin Contact3:een että pitää olla vähintään 2,8 bar:a tuossa 16" renkaassa. Kuulema paremmin kestää mitä enemmän painetta. Yläraja tulee kuulemma vastaan 4,5 barin kohdalla, mutta mukavuuden takia olisi parempi tuo 2,8 bar:a.
Tuo että mulla etupyörä kuluu keskeltä, epäili että jokin kulma ei ole kohdallaan? Toki liian matala paine tekee saman tempun. Kesärenkailla sopiva paine esim 17" Contilla olisi tuo sama 2,8 bar:a. 15" renkaalla riittää 2,4-2,5 bar:a.
Totesi myös että tämän päivän renkaan rakenne vaatii kovempia paineita, että se prässääntyy oikeaan muotoon.
Tuo että mulla etupyörä kuluu keskeltä, epäili että jokin kulma ei ole kohdallaan? Toki liian matala paine tekee saman tempun. Kesärenkailla sopiva paine esim 17" Contilla olisi tuo sama 2,8 bar:a. 15" renkaalla riittää 2,4-2,5 bar:a.
Totesi myös että tämän päivän renkaan rakenne vaatii kovempia paineita, että se prässääntyy oikeaan muotoon.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
2,5 bar on tullut pidettyä talvirenkaissa, kun joskus "nollakelillä" tarkastaa paineita. Siinä on sitten vähän pakkasvaraa.Recon kirjoitti:Soitin tänään toiseen isompaan rengasliikkeeseen, joka myy Continentalia. Ilmanpaineista sanoivat samaa tuohon Contin Contact3:een että pitää olla vähintään 2,8 bar:a tuossa 16" renkaassa. Kuulema paremmin kestää mitä enemmän painetta. Yläraja tulee kuulemma vastaan 4,5 barin kohdalla, mutta mukavuuden takia olisi parempi tuo 2,8 bar:a.
Tuo että mulla etupyörä kuluu keskeltä, epäili että jokin kulma ei ole kohdallaan? Toki liian matala paine tekee saman tempun. Kesärenkailla sopiva paine esim 17" Contilla olisi tuo sama 2,8 bar:a. 15" renkaalla riittää 2,4-2,5 bar:a.
Totesi myös että tämän päivän renkaan rakenne vaatii kovempia paineita, että se prässääntyy oikeaan muotoon.
Kesärenkaissa tuo 2.8 bar on ihan passeli omasta mielestäni tämänhetkisillä renkailla, eikä ainakaan kulumisessa ole tullut mitään outoa.
Mielipiteet jakaantuu tuostakin ja on varmaan jonkun verran makuasiakin.
Pääasia että ei ole ainakaan alle autotehtaan suositusten.
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Hitsiläinen, sun kuvaus on lähes tarkalleen mitä mullakin on tapahtunut ainoana poikkeuksena, että mulla on Saab 9-5. Renkaat ovat siis täsmälleen samat contit ja myös koko sama (renkaat hankittu syksyllä 2004). Rengas oli viime talvella kuskin puolella ja keskeltä kulunut paljon enemmän kuin sivuilta, kun niillä oli ajettu vajaat 25t km.Recon kirjoitti:"Talven" alkaessa huomasin Contin kitkoja alle laittaessa että kuskin puolella edessä viime talven pyörinyt rengas oli kulunut keskeltä 3mm enemmän. Muut renkaat olivat kuluneet tasaisesti ja pintaa jäljellä 7mm. Kilsoja tuolloin renkailla oli 23tkm. Tuon keskeltä kulumisen selittänee alhainen paine, mutta voiko 0,2 barin ero muihin renkaisiin tehdä noin ison eron renkaan kulutuksessa. Kesäseisokin jälkeen paine tuossa ongelmarenkaassa oli 2,4 ja muissa 2,6 baria.
Nyt huollossa tarkkailin kumeja kun auto oli nostettu ylös. Ongelmarengas pyörii nyt takana. Kuskin puolella edessä nyt oleva rengaskin on lähtenyt kulumaan keskeltä. Eroa on tullut millin verran. Paineet kaikissa kumeissa on 2,8 baria.
Rengasliikkeen puolella oleva kaveri muisteli että Saabissa toinen etupyörä vetäisi enemmän. Huollon pojat eivät tuota väitettä allekirjoittaneet. Ainakaan edellisessä SS:ssä ei ollut moista ongelmaa. Painetta tulisi kuulema olla vähintään tuo 2,8 baria. Laitoin nyt 3 baria joka pyörään, mutta taitaa olla jo myöhäistä...
Renkaat ovat siis auton mukana tulleet kitkat Continental ContiVikingContact 3 205/55/16.
Kesärenkaat ovat kuluneet tasaisemmin. Pintaa jäljellä noin 3mm 33500km ajetuilla Conteilla 225/50/17.
Tällainen leuto talvi syö tietysti ahnaammin kumeja, etenkin kitkoja. Eikä tuo viime talvikaan kovin arktinen ollut...
Epäilin itse myös aurauskulmia (tosin nämä säädettiin muutama kuukausi ennen talvirenkaiden laittoa), mutta nyt talveksi siirsin renkaan päittäin edestä taakse ja ongelma ei ole toistunut. Myöskään kesärenkailla ei vastaavaa ole tapahtunut vaan näyttävät kuluvan tasaisesti. Paineet on mulla olleet maltillisemmat 2,6 tienoilla. Mystistä! Renkaat menee joka tapauksessa nyt vaihtoon ensi talveksi ellei sitä ennen vaihdu auto .
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Re: Kuskin puoleinen eturengas kuluu keskeltä
Koitin NokianRenkaita valistaa nettisivustonsa Saab malliston suhteen, niin sieltä vastauksena paineisiin tuli, että ylipäätään 0,2 - 0,3 enemmän kuin autonvalmistajan suositus. Perusteluita ei ollut.
Saab mallisto sivuston rengaspaineosion mukaan on edelleen:
9-3 2,0 vm.2001
9.touko - ilmiselvä 9-5
900S
9000
Aika hyvin.
Saab mallisto sivuston rengaspaineosion mukaan on edelleen:
9-3 2,0 vm.2001
9.touko - ilmiselvä 9-5
900S
9000
Aika hyvin.