Saab 900i käynnistys ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

Näitäkin threadeja varmaan löytyy monia, mutta en löytänyt haulla kunnon vastausta. Kysytääs vielä teiltä, ketkä paremmin tiedätte.

Eli kyseessä on 350tkm ajettu saba, joka lähtee kyllä käyntiin, mutta sahata saa ja kauan. Kun auton kerran on käyntiin saanut niin se kyllä lähtee n. 3-6h kuluttua sammuttamisesta hyvin uudelleen käyntiin. Mutta esim. yön jälkeen on aamulla käytävä pari kertaa käynnistelemässä autoa (ilman tulosta tietenkin) ja sitten ootettava n. 5-10min, jonka jälkeen se lähtee iloisesti käyntiin. Ja kun moottori pärähtää käyntiin on turha antaa kaasua ihan heti tai kone tukehtuu.

Niin ja sellainen juttu vielä, että käynnistettäessä kone "lyö" starttimoottorin pois (ei pysy tahdissa?), jolloin on vain käännettävä virrat pois ja yritettävä uudestaan.

Eräs tuttu veikkasi kannen tiivisteen olevan kulunut, josta johtuu paineiden häviäminen. Hän sanoi myös, että kannattaa kansi samalla "höylätä" jos se on "vääntynyt" lämmöstä tms..

Itse en ole mikään ekspertti näissä asioissa, joten kuuntelen muiden neuvoja erittäin mielellään!! KIITOS!
ari71
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 18:00

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja ari71 »

Itse vaihdoin :saab: 900 i vuosimalliin 1988 eilen lämpöaikakytkimen ja miulla auttoi se siihen auton käynnistyvyyteen, nyt lähtee käyntiin kerta yrittämällä kylmänä ilman lämmittämistäkin.

Aiemmin sai sahata vaikka oli lohkolämmitin päällä tarvittava aika, lämpimänä lähti hyvin käyntiin niinkuin sinullakin.

Lämpöaikakytkin maksoi motonetissä 49.90 euroa + aluslevy 0.50 euroa (mikä ei tullut lämpöaikakytkimen mukana ).

Työkaluna 24 mm lenkkiavain, rättiä anturin luo jottei joka paikkaa pakkasnestettä menisi tai vielä parempi joku kippo, uutta pakkasnestettä noin 0.5 litraa ja ( tislattua ) vettä saman verran sekä nopeat kädet anturan vaihtoon.Näillä itse pärjäsin vaikkei nuo kädet ( enää ) nyt niin nopeat olekkaan.

Etsi sivulla lämpöaikakytkin haku kohtaan niin tuleepi tietoa.Sillä itse löysin tarvittavan tiedon.

Ystävällisin Terveisin,

Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

ari71 kirjoitti:Itse vaihdoin :saab: 900 i vuosimalliin 1988 eilen lämpöaikakytkimen ja miulla auttoi se siihen auton käynnistyvyyteen, nyt lähtee käyntiin kerta yrittämällä kylmänä ilman lämmittämistäkin.
Ok. Täytyy katella tuollaista. Eipä oo kallis hinta siitä, että saa auton lähtemään ykkösellä, jos tuo nyt sitten auttais :) Kiitos vinkistä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miusta vian kuvaus vaikuttaisi liian korkealta ohjauspaineelta. Tossa minun 99 turbossa oli just tota vikaa, että kylmäkäynnistyksessä aina sammui ekan käytiin hörähdyksen jälkeen. Samoin sitä k-jetin "tyypillistä" nykimistä oli taajama-ajossa. Kun konehdin sitä ohjauspainetta alemmas (vasaroin säädintä ja seurasin itserakennetusta painemittarista paineen muutoksen), niin sain nuo molemmat ongelmat pois päiväjärjestyksestä samalla kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saunaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 10:16

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Saunaaja »

Joo itse kyselin samaa ja sain hyviä vastauksia

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=67339

En sen kummemmin testaillut missä vika, menin ja ostin myös motonetistä lämpöaikakytkimen (joka -87 mallin 900i:ssä on moottorin edessä termostaattikotelon alla oleva messinkinen pultti kahdella johdolla) ja sen vaihtamiseen meni kokonaista kolme minuuttia. Nestettä tuli ulos puoli kahvikupillista ettei tarvinnut edes lisätä.

Hyvin on toiminut. Kylmällä ei vaan saa painaa YHTÄÄN kaasua niin kyllä lähtee.

- saunaaja-Antti
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

Kiitos vastauksista.

Jotenkin tuntuu kyllä, ettei vika ihan välttämättä ole tuossa. Voisko sen mitenkään olla mahollista, että on kannentiiviste kyseessä? Nimittäin jännin juttu tuossa on se, että konetta kun käy siis käynnistämässä n. 3 kertaa 5sec ajan, ei tapahdu mitään. Mutta poikkeuksetta sitten n.10min päästä kun käy käynnistämässä niin lähtee ykkösellä käyntiin. Tutun arviolta heittämä teoria on jotain sitä luokkaa, että "paineet lähtee" kannen takia tms.. Mutta toisaalta vaikuttaa ihan pätevältä tuo lämpöaikakytkin hommakin. Nimittäin just liittyen siihen taukoon mikä pitää pitää ennenkuin lähtee käyntiin. Tulee liikaa/ei ollenkaan bensaa kylmäkäynnistykseen?
Onko vika siis todella lämpöaikakytkimessä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Marshall kirjoitti:Onko vika siis todella lämpöaikakytkimessä?
Tuon voit todeta mittaamalla kylmäkäynnistyssuuttimelle tulevan jännitteen sekä kylmänä että puolilämpimänä käynnistettäessä.
Jos moottorin (lämpöaikakytkimen) lämpötila käynnistettäessä on alle +45 asetetta, kylmäkäynnistyssuuttimelle pitää tulla jännite. Pakkasesta kylmänä ilman esilämmitystä käynnistäessä pitkässä sahaamisessa jännitteen pitää katketa ~9 sekunnin kuluessa, lämpimämmässä lyhyemmän ajan kuluessa.

Omassani on kojetaulussa ledi kytkettynä kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle (esivastus mukana), siitä näkee joka käynnistyksellä kuinka pitkään lämpöaikakytkin käskee kylmäkäynnistyssuutinta.

Voisi kokeilla myös perustyhjäkäynnin säätämistä pienemmälle, jos kerran ei kestä koskea kaasuun heti käynnistymisen jälkeen.

Omassani huomasin tyhjäkäynnin säädön ja lisäilmaluistin vaihtamisen vaikuttavan käynnistysaikaan.

Ohjauspaineen mittaaminen eri lämpötiloissa kertoisi onko "ryyppy", eli ohjauspaineventtiili tolkuissaan, kuten Mertmi tuolla jo kertoi. Mittaaminen sinänsä on yksinkertainen toimenpide, mutta vaatii painemittarin sopivilla letkuilla varustettuna. Ihan joka korjaamo ei moiseen operaatioon taida lähteä, mieluummin vaihtavat turhaan ehjiä komponentteja. Oma mittarinikin on vasta rakenteilla ollut jo neljä vuotta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En kyllä oikein ymmärrä, että miten se kannentiiviste tähän voisi vaikuttaa?
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja juuso »

Onkos tällä lämpöaikakytkimellä mitään tekemistä sen kanssa, että kone ei kähde käymään kuumana? Kylmänä käynnistyy kuin itsestään, mutta jos kone kuumana erehdyt väärään paikkaan sammuttamaan, niin voi voi...

Koneen jäähdyttyä lähtee taas kuin unelma.


edit:
ystävällinen hakutoiminto antoikin jo vähän valaistusta asiaan. :)
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

KN/Lieto kirjoitti:En kyllä oikein ymmärrä, että miten se kannentiiviste tähän voisi vaikuttaa?
No tottapuhuen en minäkään 8) Mutta tuttu vaan niin väitti, enkä itse mikään autoexpertti todellakaan ole. Kait se sitten on lähdettävä mittailemaan jossain vaiheessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kansipahvi on palanut, niin yleisin oire on kolmella pytyllä käynnistyminen. Neljäs pytty tulee peliin, kun vesi on saatu "pumpattua" pois sylinteristä ja sytytystulppa kuivattua kolmen muun sylinterin voimin. Kokemusta on. Lisänä vaaleaa savutusta myöskin kesällä ja jäähdytinveden massiivista katoamista mystisesti ilman ulkoisia vuotoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja muppelo »

jus kirjoitti: Omassani on kojetaulussa ledi kytkettynä kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle (esivastus mukana), siitä näkee joka käynnistyksellä kuinka pitkään lämpöaikakytkin käskee kylmäkäynnistyssuutinta.
Allekirjoittaneella kävi mielessä "tyhmä" idea käyttää tuohon ryypyn merkkivaloa kun se nyt sattuu ruiskussa olemaan ylimääräisenä siellä mittaristossa.. mitenkäs noissa ruiskuissa.. onko tuon valon johdotukset paikoillaan ja mistä minne ne menevät?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

Edellinen lämpöaikakytkin oli todellakin hajonnut. Se tuli todettua yleismittarin avulla. Siispä nyt on lämpöaikakytkin vaihdettu, mutta lähtee silti erittäin huonosti käyntiin. Kaasua ei kärsi antaa ollenkaan, kun kone vaivoin lähtee käyntiin. Käy liian rikkaalla varmaan. Kellään mitään ideoita, että mikähän tuossa vois mättää? Joku anturi tms. hajalla?
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Jospa se ei saa bensaa... bensa valuu takaisin tankkiin kun tarpeeksi kauan antaa seisoa tms... Bensapumppu viallinen tai bensansuodatin tukossa. Kuuluuko takarenkaan kohdilla kun kuuntelee minkäänlaista ääntä bensapumpusta kun kone on käynnissä? Sirinää tahi muuta ääntä? Entä jos laitta virrat päälle niin että bensapumppu alkaa toimia, odottelee minuutin ennekuin kuin käynnistää ja sitten starttaa? Lähteekö helpommin?
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

Ääni kirjoitti:Jospa se ei saa bensaa... bensa valuu takaisin tankkiin kun tarpeeksi kauan antaa seisoa tms... Bensapumppu viallinen tai bensansuodatin tukossa. Kuuluuko takarenkaan kohdilla kun kuuntelee minkäänlaista ääntä bensapumpusta kun kone on käynnissä? Sirinää tahi muuta ääntä? Entä jos laitta virrat päälle niin että bensapumppu alkaa toimia, odottelee minuutin ennekuin kuin käynnistää ja sitten starttaa? Lähteekö helpommin?
Joo kyllä sieltä semmonen jännä ääni lähtee. Että ei pumpussa kyllä pitäis vika olla. Tuli just mieleen, että joskus säätivät noita seossuhteita korjaamolla jonku korjauksen yhteydessä. On hyvin mahollista, että sillonkaan ei se lämpö-aikakytkin ollut toiminnassa, joten säädöt on varmaan päin v*ttua. Sen huomaa myös siitä, että auto on siitä lähtien ollut ehkä hiukan "laiskempi". Täytyy varmaan tota manuaalia tutkia ja kattoo, että miten tota sais käymään vähän vähemmällä bensalla. Tyhjäkäyntikierroksia vois laskee kanssa vähän..
Vastaa Viestiin