Elektrolyysi
Elektrolyysi
Terve!
Joo nyt oon tässä kokeillu eletkrolyysimenetelmää ruosteiden poistoon erilaisista rautaosista. Mahtava juttu, täytyy sanoa.
Aiheesta on täälläkin palstalla kirjoiteltu aikaisemmin tuolla SAAB 92, 93, 95, 96 osiossa.
Eli se sitten on tosiaan niin että ruostumatonta taikka haponkestävää terästä/peltiä ei tule käyttää katodina. Koska veteen ja mahdollisesti ilmaankin erittyy syöpää aiheuttavia kromiyhdisteitä.
Mutta onko prosessi todella myrkytön pelkällä tavallisella raudalla?
Niin vetyä ja happeahan siitä tulee.
Itse olen nyt käyttänyt katodina, erilaisten kokeilujen jälkeen, teräsvillaa. Mielestäni se on hyvä, koska siinä on todella suuri vaikutus pinta-ala. Samaten puhditettavan rautaesineen ja sähköjohdon puristimen väliin olen laittanut pala teräsvillaa, jotta kosketus on parempi (taas paljon suurempi pinta-ala).
Käyttämäni teräsvilla on tällähetkellä ostettu Lidlistä, vähän kyllä epäilyttää kun ei tuu ruosteista vaahtoa eikä siihen tartu ruostetta (tämä tapahtui kun kokeilin parilla muulla rautaesineellä). Mutta kyllä tuo teräsvilla alkoi jogurttipurkissa veden kanssa ruskistamaan vettä, että kai se ruostuvaa on.
Virtaa toimittamassa mulla on vielä ihan tavallinen pikkuinen 12v ja 4A akkulaturi, joka tässä jus kohta vaihtuu isompaan.
Mitenkähän pystys koko auton elektrolysoimaan? Ei taida olla ihan helppo juttu, mutta ainakin joidenkin autovanhusten kanssa tarpeellinen.
En oo kokeillu tätä menetelmää kuin vasta ihan vähän, mutta kovin tyytyväinen oon. Tässä taidan käsitellä tuon kesäauton kaikki alustan osat.
Joo nyt oon tässä kokeillu eletkrolyysimenetelmää ruosteiden poistoon erilaisista rautaosista. Mahtava juttu, täytyy sanoa.
Aiheesta on täälläkin palstalla kirjoiteltu aikaisemmin tuolla SAAB 92, 93, 95, 96 osiossa.
Eli se sitten on tosiaan niin että ruostumatonta taikka haponkestävää terästä/peltiä ei tule käyttää katodina. Koska veteen ja mahdollisesti ilmaankin erittyy syöpää aiheuttavia kromiyhdisteitä.
Mutta onko prosessi todella myrkytön pelkällä tavallisella raudalla?
Niin vetyä ja happeahan siitä tulee.
Itse olen nyt käyttänyt katodina, erilaisten kokeilujen jälkeen, teräsvillaa. Mielestäni se on hyvä, koska siinä on todella suuri vaikutus pinta-ala. Samaten puhditettavan rautaesineen ja sähköjohdon puristimen väliin olen laittanut pala teräsvillaa, jotta kosketus on parempi (taas paljon suurempi pinta-ala).
Käyttämäni teräsvilla on tällähetkellä ostettu Lidlistä, vähän kyllä epäilyttää kun ei tuu ruosteista vaahtoa eikä siihen tartu ruostetta (tämä tapahtui kun kokeilin parilla muulla rautaesineellä). Mutta kyllä tuo teräsvilla alkoi jogurttipurkissa veden kanssa ruskistamaan vettä, että kai se ruostuvaa on.
Virtaa toimittamassa mulla on vielä ihan tavallinen pikkuinen 12v ja 4A akkulaturi, joka tässä jus kohta vaihtuu isompaan.
Mitenkähän pystys koko auton elektrolysoimaan? Ei taida olla ihan helppo juttu, mutta ainakin joidenkin autovanhusten kanssa tarpeellinen.
En oo kokeillu tätä menetelmää kuin vasta ihan vähän, mutta kovin tyytyväinen oon. Tässä taidan käsitellä tuon kesäauton kaikki alustan osat.
SAAB
Re: Elektrolyysi
Itsellä käytössä iso mustaa muovia oleva betonipalju jossa on kahdelle seinälle taitettu paksu pelti. Jarrusatuloista ja mopon osia olen tuolla putsaillut. Teräsvilla on hyvä vinkki, pitää vielä testata.
Olen huomannut että puhdistuksen teho laskee kun katodi peittyy mönjään ja puhdistettavan osan ruoste "nousee pintaan" mutta ei vielä ole kokonaan irti. Siksi olen aina välillä putsannut osia. Käytössä 24V akkulaturi, jolla kyllä kuohuu jo astiassa ihan mukavasti.
Olen huomannut että puhdistuksen teho laskee kun katodi peittyy mönjään ja puhdistettavan osan ruoste "nousee pintaan" mutta ei vielä ole kokonaan irti. Siksi olen aina välillä putsannut osia. Käytössä 24V akkulaturi, jolla kyllä kuohuu jo astiassa ihan mukavasti.
Re: Elektrolyysi
Varmaan tällätavalla vois sinkitäkkin. Täytyy katella lisää netistä.
Eli siis laittaa katodiksi (+) puhdistetun rautaesineen ja anodiksi (-) sinkkipalan.
En oo kyl kokeillu vielä kuinka toimii ja miten tarttuu.
En tiedä sitten saisko rautaa mitenkään siirrettyä oikein syöpyneisiin osiin.
Eli siis laittaa katodiksi (+) puhdistetun rautaesineen ja anodiksi (-) sinkkipalan.
En oo kyl kokeillu vielä kuinka toimii ja miten tarttuu.
En tiedä sitten saisko rautaa mitenkään siirrettyä oikein syöpyneisiin osiin.
SAAB
Re: Elektrolyysi
Tässäpä mietin että miten on kromiyhdisteiden kanssa, kun:
elektrolyysiin laittaa osittain ruostuneen osan joka on aiemmin keltapassivoitu.
Taitaa tästä liueta kromia, siis sen yhdisteitä, jotka eivät ole terveellisiä.
elektrolyysiin laittaa osittain ruostuneen osan joka on aiemmin keltapassivoitu.
Taitaa tästä liueta kromia, siis sen yhdisteitä, jotka eivät ole terveellisiä.
SAAB
Re: Elektrolyysi
Sen huomasin ainakin, että ehjä sähkösinkitys ei prosessissa lähde osan pinnasta, ainoastaan hapettunut metalli. Kyllähän siihen astian pohjalle ja veden pinnalle tulee sen näköistä tököttiä jota ei uskonut puhdistettavista osista irtoavan, että voipi jotain vähemmän terveellistäkin olla seassa. Kannattaa ainakin käyttää kumihanskoja, kristallisooda kuivattaa ihoa ja ruostevesi värjää kynnen aluset moneksi päiväksi.
Re: Elektrolyysi
Joo tässä aattelin noita satkun etutukivarsia.
Niissähän on puslilla kiinni myös ne alumiiniset kiinnikkeet. Ei kai niitä välttämättä tarvii aukasta ja ottaa pois. Niissähän on ne kumit estämässä sähkön kulkua.
Vai miten se alumiinin mahtaa siellä käydä?
Niissähän on puslilla kiinni myös ne alumiiniset kiinnikkeet. Ei kai niitä välttämättä tarvii aukasta ja ottaa pois. Niissähän on ne kumit estämässä sähkön kulkua.
Vai miten se alumiinin mahtaa siellä käydä?
SAAB
Re: Elektrolyysi
Kokonaisena pataan vaan, ei käy alumiinille mitenkään, korkeintaan puhdistuu kidesoodan ansiosta.kimmoisa kirjoitti:Joo tässä aattelin noita satkun etutukivarsia.
Niissähän on puslilla kiinni myös ne alumiiniset kiinnikkeet. Ei kai niitä välttämättä tarvii aukasta ja ottaa pois. Niissähän on ne kumit estämässä sähkön kulkua.
Vai miten se alumiinin mahtaa siellä käydä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Elektrolyysi
enempää aihetta tutkimatta pitää heti kysellä..
mitä tuo kristallisooda on, mistä sitä saa? mikä sen tarkoitus on tuossa?
pitääkö noiden osian olla siellä vedessa "näkö" etäisyydellä vai meneekö kulmankin taakse? että voiko osat vaan jättää joksikin aikaa sinne kylpyyn lillumaan itsekseen vai pitääkö niitä siellä koko ajan huljutella ja käännellä?
tahtoo päästä kokeilemaan äkkiä jollakin !
mitä tuo kristallisooda on, mistä sitä saa? mikä sen tarkoitus on tuossa?
pitääkö noiden osian olla siellä vedessa "näkö" etäisyydellä vai meneekö kulmankin taakse? että voiko osat vaan jättää joksikin aikaa sinne kylpyyn lillumaan itsekseen vai pitääkö niitä siellä koko ajan huljutella ja käännellä?
tahtoo päästä kokeilemaan äkkiä jollakin !
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Elektrolyysi
Normaalia kidesoodaa, eli pesuaineeksi tarkoitettua. Kilon pussi maksaa Tarjoustalossa jotain vähän alle 4 euroa. Laturi siinä on oikeastaankin oleellisin osa, sen pitää olla ei-elektroninen, ja mahdollisimman tehokas. Oma 15A 24V laturi jaksoi poistaa kaikki ruosteet mm Saabin ovista (rautakanki oli vastinkappaleena, sen otetartunta parani homman jälkeen melko hyväksi ).mikkoimp kirjoitti:enempää aihetta tutkimatta pitää heti kysellä..
mitä tuo kristallisooda on, mistä sitä saa? mikä sen tarkoitus on tuossa?
pitääkö noiden osian olla siellä vedessa "näkö" etäisyydellä vai meneekö kulmankin taakse? että voiko osat vaan jättää joksikin aikaa sinne kylpyyn lillumaan itsekseen vai pitääkö niitä siellä koko ajan huljutella ja käännellä?
tahtoo päästä kokeilemaan äkkiä jollakin !
Kappaleet kannattaa laittaa sen verran kauas toisistaan ettei laturi paina menemään ihan täydellä virralla, koska voi ylikumentua (ensimmäinen laturini kesti 2.5 vuotta väärinkäyttöä, ja lopuksi pääsi ylikuormittumaan).
Ei tarvitse huljutella, esim Saab 99:in vetokoukusta tulee parissa vuorokaudessa täysin ruosteeton. Välillä kannattaa vähän sekoittaa "lientä" ettei irronnut metallimöhnä pääse johtamaan altaan pohjalla liikaa virtaa lävitseen.
Jonkinlainen tuuletus olisi hyvä olla, koska reaktiossa syntyy vetyä.
Edit: myös Saabin taka-akselista tulee erinomainen elektrolyysin jälkeen
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Elektrolyysi
Kokemukseni mukaan uhrautuvan kappaleen (eli onko se nyt sitten anodi) pinta-alan tulisi olla mahdollisimman suuri ja vaikutus on tehokkain puhdistettavan osan niissä kohdissa jotka "näkyvät" anodille. Siksi käytän peltilevyä.
Itsellä kanssa vanhan ajan "tyhmä" 24V laturi jossa on virtamittari. Siitä näkee myös mikäli puhdistusteho alkaa laskea kuonan kertymisen takia. Tuonne pataan muuten jos tyrkkää paljaat kätensä kun sähkö on päällä, vetää ne myös äkkiä pois
Itsellä kanssa vanhan ajan "tyhmä" 24V laturi jossa on virtamittari. Siitä näkee myös mikäli puhdistusteho alkaa laskea kuonan kertymisen takia. Tuonne pataan muuten jos tyrkkää paljaat kätensä kun sähkö on päällä, vetää ne myös äkkiä pois
Re: Elektrolyysi
Palautetaan mieleen kurssi nimeltä: Sähkötekniikan perusteet KHessu kirjoitti:Kokemukseni mukaan uhrautuvan kappaleen (eli onko se nyt sitten anodi) pinta-alan tulisi olla mahdollisimman suuri ja vaikutus on tehokkain puhdistettavan osan niissä kohdissa jotka "näkyvät" anodille. Siksi käytän peltilevyä.
Jotain tälläistä tarttui meikäläisen aivorusinaan: Sähkökenttä etenee suoraviivaisesti ja voimakkuus muuttuu verrannollisena etäisyyden neliöön.
Kaustista soodaa ei muuten kannata käyttää... tai jos väkisin haluaa käyttää niin ulkotiloissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Elektrolyysi
Aihetta sivuten..
Voisiko joku ystävällinen ja menetelmään tutustunut pientä korvausta vastaan käsitellä tuplisprojektiini toisesta autosta otetun korjauspalan? Palalla on kokoa noin 40x40 cm. Kun ei viitsisi 113 tkm ajettuun autoon laittaa huonoa peltiä tilalle. Luonnollisesti toimitan itse osan perille/haen.
Voisiko joku ystävällinen ja menetelmään tutustunut pientä korvausta vastaan käsitellä tuplisprojektiini toisesta autosta otetun korjauspalan? Palalla on kokoa noin 40x40 cm. Kun ei viitsisi 113 tkm ajettuun autoon laittaa huonoa peltiä tilalle. Luonnollisesti toimitan itse osan perille/haen.
Re: Elektrolyysi
Spinneri 1/2010 (Ruosteenpoistoa keittiökemikaalein)
"Netistä löytyy muiden kokemuksia ja tarkempia neuvoja erityisen hankaliin tapauksiin. Luovimmat ovat mm. puhdistaneet auton korissa olevan ruostekohdan pitämällä siinä kiinni elektrolyyttiin kastetun sienen pellinpalalla, joka samalla toimii anodina. Rohkeimpien macgyverien esimerkkeinä löytyy muun muassa isompien osien nopea puhdistus käyttäen virtalähteenä auton omaa laturia."
Onkos kenelläkään parempaa tietoa tästä macgyverismistä?
Korihan olisi maadoitettu kun ruostetta poistettaisiin, ei muuta kuin laturilta piuha johon pellinpala ja soodavedellä kasteltu sieni väliin ja sitten auto käyntiin?
Varmasti on riskialtista puuhaa, mutta onko jollain omakohtaisia kokemuksia? Kannattaako edes yrittää esim. lokasuojasta poistaa ruostetta näin, vai onko parempi vain mekaaninen hionta?
"Netistä löytyy muiden kokemuksia ja tarkempia neuvoja erityisen hankaliin tapauksiin. Luovimmat ovat mm. puhdistaneet auton korissa olevan ruostekohdan pitämällä siinä kiinni elektrolyyttiin kastetun sienen pellinpalalla, joka samalla toimii anodina. Rohkeimpien macgyverien esimerkkeinä löytyy muun muassa isompien osien nopea puhdistus käyttäen virtalähteenä auton omaa laturia."
Onkos kenelläkään parempaa tietoa tästä macgyverismistä?
Korihan olisi maadoitettu kun ruostetta poistettaisiin, ei muuta kuin laturilta piuha johon pellinpala ja soodavedellä kasteltu sieni väliin ja sitten auto käyntiin?
Varmasti on riskialtista puuhaa, mutta onko jollain omakohtaisia kokemuksia? Kannattaako edes yrittää esim. lokasuojasta poistaa ruostetta näin, vai onko parempi vain mekaaninen hionta?
Re: Elektrolyysi
Tuo sienihomma kuulosta aaika hurjalta, sientä täytyy varmaan kaiken aikaa upotella vesisankoon (jossa soodaa seassa), ja mahtaakohan ruostehileet osata mennä sienen läpi pellinpalaan?
No eikait siinä kuin kokeile pois, auton laturi on tietty vaarassa, ja varmaan akkukin sekä muut sähkölaitteet jos saat oikosulun aikaiseksi?
Auton laturi olisi kyllä aika tehokas apuväline tuohon hommaan.
Aikaa ja hyviä hermoja tuo sienihomma tulee vaatimaan, ei se elektrolyysi mitään liian nopeaa hommaa ole, jonkin lokasuojan ruostekohdan elektrolyysäykseen voisi kuvitella menevän ainakin 6h?
No eikait siinä kuin kokeile pois, auton laturi on tietty vaarassa, ja varmaan akkukin sekä muut sähkölaitteet jos saat oikosulun aikaiseksi?
Auton laturi olisi kyllä aika tehokas apuväline tuohon hommaan.
Aikaa ja hyviä hermoja tuo sienihomma tulee vaatimaan, ei se elektrolyysi mitään liian nopeaa hommaa ole, jonkin lokasuojan ruostekohdan elektrolyysäykseen voisi kuvitella menevän ainakin 6h?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Elektrolyysi
Eikös tuossa voisi käyttää hiukan isompaa virtalähdettä,vaikkapa tuommoista 500 A tasasuuntaajaa(hitsauskone).Ei jää ainakaan virran annosta kiinni
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA