Aktuaattorin vaihtoprobleema
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Aktuaattorin vaihtoprobleema
No nyt on sitten meikäläisen autossa kiinni stydimällä jousella varustettu aktuaattori. Perusahtopaine on noin 0,6 bar. Kun ajelin autolla ekaa kertaa tuon aktuaattorin vaihdon jälkeen, huomasin että ahdot ei enää nouse niin äkkiä kuin aikaisemmin. Ennen ahdot nousivat vähän yli 2000 rpm:ssä lähes tappiin saakka, nyt vaaditaan noin +3000 rpm, jotta ahdot nousevat tappiin saakka.
Eli kysymys kuuluu, onko muilla aktuaattorin vaihtaneilla ollut samoja ongelmia ja kuinka ahdot saisi nousemaan kuten ennen (ja onkohan se ylipäätänsä enää mahdollista tuolla uudella kireämmän jousen aktuaattorilla)?
Eli kysymys kuuluu, onko muilla aktuaattorin vaihtaneilla ollut samoja ongelmia ja kuinka ahdot saisi nousemaan kuten ennen (ja onkohan se ylipäätänsä enää mahdollista tuolla uudella kireämmän jousen aktuaattorilla)?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Aktuaattorin vaihtoprobleema
Akun ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla ahtojen nousuherkkyyteen, koska hukkaportti on täysin kiinni tuossa vaiheessa(ahtojen nousuvaiheessa)... tai siis pitäisi olla... eli tarkistappas ensiksi ettei tangon pituus ole säädetty virheellisesti ja hukkaportti hieman raollaan koko ajan.Turbo Sensonic kirjoitti:No nyt on sitten meikäläisen autossa kiinni stydimällä jousella varustettu aktuaattori. Perusahtopaine on noin 0,6 bar. Kun ajelin autolla ekaa kertaa tuon aktuaattorin vaihdon jälkeen, huomasin että ahdot ei enää nouse niin äkkiä kuin aikaisemmin. Ennen ahdot nousivat vähän yli 2000 rpm:ssä lähes tappiin saakka, nyt vaaditaan noin +3000 rpm, jotta ahdot nousevat tappiin saakka.
[offtopic]
Ja miksi ihmiset ostavat kalliita jäykempiä aktuaattoreita kun jäykistämiseen olisi halpa ja luotettava kotikonstikin..?

Sopivan jousen saa esim. og900 kytkinpolkimen palautusjousesta, n.2cm esijännitettynä sillä nousee peruspaineet n.0.2bar alkuperäisestä...
[/offtopic]
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Maptunin Fredrik antoi sellaisen vinkin, että pitäisi avata lukitusmutteri ja säätää tangon pituutta kierroksen verran pienemmäksi, jotta aktuaattori esijännittyisi kunnolla. Fredrik epäili, että aktuaattorissa ei ole tällä hetkellä lainkaan esijännitystä ja siksi ahdot heräävät vasta +3000 rpm:ssä.
Täytyy siis kokeilla. Mitenkäs te, jotka olette vaihtaneet aktuaattorin autoihinne, niin oletteko ropanneet sitä auton alta vai ihan päältä päin? Meinaan vaan sitä, että kummasta suunnasta on helpompi poistaa tuo aktuaattorin työntötangon sokka? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kysytään silti
Täytyy siis kokeilla. Mitenkäs te, jotka olette vaihtaneet aktuaattorin autoihinne, niin oletteko ropanneet sitä auton alta vai ihan päältä päin? Meinaan vaan sitä, että kummasta suunnasta on helpompi poistaa tuo aktuaattorin työntötangon sokka? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kysytään silti

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sama kai se on että onko jousi ulko vai sisäpuolella, vaikutus on sama kunhan toteutusta ei ryssi rautalangalla.Aksu900 kirjoitti:LOL.Ja miksi ihmiset ostavat kalliita jäykempiä aktuaattoreita kun jäykistämiseen olisi halpa ja luotettava kotikonstikin..?Kai se on sitä tuuninkia..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ulkopuolista minäkin käytän, eikä se ole minun mielestä merkki "sikavirittelystä" kunhan se kuuluisa rautalanka tosiaan puuttuu.. ennemminkin osoitus siitä että ei olla ihan kädetön ja ymmärretään mitä tehdään taikka sitten olla laiska..Aksu900 kirjoitti:Niin niin. Ulkopuolista jousta mä ite käytän mutta tuning-miehien on pakko saada "jäykempi aktuaattori" katu-uskottavuuden takia.Nojoo nojoo..

Joo, valmiita käyttävät, ei herneitä nenään.. myrkky-setä taas pätee kaljapäissään..

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)