Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)
Tästä alkaa sitten minun ensimmäinen projektini. Isän avustuksella toki, mutta kuitenkin.
Tarkoitus olisi, että itse yrittäisin tehdä suurimman osan töistä.
Kohteena on siis Saab 900 vuosimallia -88. Autossa ei ole mitään ylimääräisiä tillbehörejä, eli ihan tavallinen karvalakkimalli on kyseessä. Autolla on ajettu n. 200 000 (vähän alle) ja aiemmin auto on ollut pappani omistuksessa.
Tarkoituksena olisi saada auto valmiiksi ensi kevääksi, siihen mennessä, kun saan ajokortin. Suunnitelmissa olisi tehdä "pappamobiilista" hieman nuorekkaampi... jos nyt ylipäänsä 900 pystykeulasta voi sellaista tehdä
Autoon on hankittuna/tulossa kaikenlaisia alkuperäisiä Saab -lisävarusteita tai muuten karvalakkimalliin erikoista:
mm. 16" Cross-Spoke -vanteet, Bridge -takaspoileri (tarkoitus ainakin olisi), Aero palat, kirkkaat vilkut, kokopunaiset takavalot.
Kokolailla siis tällaista haetaan lopputulokseksi:
Takaspoileri nyt ei oikein näytä siltä miltä sen kuuluisi...
Saa antaa palautetta, vinkkejä ja ideoita. Mielellään niitä otankin vastaan.
Tarkoitus olisi, että itse yrittäisin tehdä suurimman osan töistä.
Kohteena on siis Saab 900 vuosimallia -88. Autossa ei ole mitään ylimääräisiä tillbehörejä, eli ihan tavallinen karvalakkimalli on kyseessä. Autolla on ajettu n. 200 000 (vähän alle) ja aiemmin auto on ollut pappani omistuksessa.
Tarkoituksena olisi saada auto valmiiksi ensi kevääksi, siihen mennessä, kun saan ajokortin. Suunnitelmissa olisi tehdä "pappamobiilista" hieman nuorekkaampi... jos nyt ylipäänsä 900 pystykeulasta voi sellaista tehdä
Autoon on hankittuna/tulossa kaikenlaisia alkuperäisiä Saab -lisävarusteita tai muuten karvalakkimalliin erikoista:
mm. 16" Cross-Spoke -vanteet, Bridge -takaspoileri (tarkoitus ainakin olisi), Aero palat, kirkkaat vilkut, kokopunaiset takavalot.
Kokolailla siis tällaista haetaan lopputulokseksi:
Takaspoileri nyt ei oikein näytä siltä miltä sen kuuluisi...
Saa antaa palautetta, vinkkejä ja ideoita. Mielellään niitä otankin vastaan.
Viimeksi muokannut Pohjalainen jr., La Syys 18, 2010 18:36. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88
Projekti on alkanut ihan sujuvasti, vaikka auto ei käynnistynyt ja se piti vetää remonttipaikalle.
Ensiksi pesin sitä hieman sisältä ja ulkoa. Sisälle olikin tullut hieman hometta monen vuoden seisonnan jäljiltä.
Hometta
Sehän ei tietenkään opiskelijaa paljon hetkauta, koska kouluthan ovat tunnetusti melko homeisia paikkoja ja siten siihen on tottunut loistavasti...
Poistin apukuskin penkin, että mahtui työskentelemään sisällä paremmin.
Ulkonäkökin muuttui hieman, kun poistin kylkilistat ja lokasuojien listat. Kaarien alta löytyi ruostetta, mikä oli jo tiedossakin.
Ruostetta
Tässä vielä lopuksi päivän saldo:
Illalla pitäisi vielä katsoa, että mikä käynnistymisessä mättää.
Edit: Väärä kuva korjattu
Ensiksi pesin sitä hieman sisältä ja ulkoa. Sisälle olikin tullut hieman hometta monen vuoden seisonnan jäljiltä.
Hometta
Sehän ei tietenkään opiskelijaa paljon hetkauta, koska kouluthan ovat tunnetusti melko homeisia paikkoja ja siten siihen on tottunut loistavasti...
Poistin apukuskin penkin, että mahtui työskentelemään sisällä paremmin.
Ulkonäkökin muuttui hieman, kun poistin kylkilistat ja lokasuojien listat. Kaarien alta löytyi ruostetta, mikä oli jo tiedossakin.
Ruostetta
Tässä vielä lopuksi päivän saldo:
Illalla pitäisi vielä katsoa, että mikä käynnistymisessä mättää.
Edit: Väärä kuva korjattu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Saab 900 -88
Onkos peräkontti ehjä?
Itsellä kun kanssa oli tuota hitsailua aikalailla siellä suunnalla.
Aika tainnut syödä tuotakin, vaikka on vähän ajettu .
Onnea vaan projektille!
Itsellä kun kanssa oli tuota hitsailua aikalailla siellä suunnalla.
Aika tainnut syödä tuotakin, vaikka on vähän ajettu .
Onnea vaan projektille!
900S(T5.5) M1991(KR)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88
Bensa ei tulepumpulta eteenpäin. Voi olla tankki tyhjä, mutta katsotaan, kyllä se siitä lähtee. Kovasti se pisti hanttiin, kun piti V****n perässä tulla narussa.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88
En päässyt tänään vielä tutkimaan peräkonttia, kun siellä olikin parit takasivulasit ja jotain muita osia. Toivottavasti ei hirveästi ole ruostetta, kun on jo muutenkin tuota hitsattavaa ja muuta tekemistä ihan tarpeeksi. Noh, onneksi on koko kesä aikaa tehdä hitsauksia.Sukellusvene kirjoitti:Onkos peräkontti ehjä?
Itsellä kun kanssa oli tuota hitsailua aikalailla siellä suunnalla.
Aika tainnut syödä tuotakin, vaikka on vähän ajettu .
Onnea vaan projektille!
Kiitoksia vain!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88
No niin se pappis lähti pelaamaan. Soisonta-aika on turmellut bensapunpun. Toisella pumpulla lähti, vaikka akku oli melkein hiipumaisillaan monien starttauksien jälkeen.
Ruostetta on omiksi tarpeiksi, mutta tuntuu olevan papalle kovinkin tärkeää, että hänenkin autonsa kelpaisi appiukon ajopelin tapaan pojanpojalle. Onhan tuo omalla tavallaan ihan kiinnostava hanke ja juniori oppii siinä samalla tekemään autoa, vaikkei välttämättä kovin kannattava hanke taloudellisesti.
Pääosin ruosteet on lokasuojien sisällä. Ilmeisesti kiveniskemien, maantiesuolan ja lämpimän tallin yhteistulos. Toki kuskin oven alareuna on korjattava hoitopalalla.
Jarrut uusitaan kaikkine hiluineen koko kierros. Sisustus otetaan purkuruiskusta, samoin ruiskutekniikka. Alusta vaatii päivityksen myös ainakin iskarien osalta. Toinen etupyörän laakeri ääntelee samoin vetari. Kattoverhous roikkuu normitapaan. No ainakaan ei tule kesän aikana vapaa-ajanvietto-ongelmia.
Aeron helmat pitää sovitella myös. Nurkissa näytti olleen pystykeulan krominokka turbo-merkillä....olisi vain se turbokin nurkissa
Toisaalta hyvä on opetella ajamaan ensin ihmisiksi laiskannotkealla satkulla.
Eiköhän tuosta ihan asiallinen eka auto saada aikaan. Ainakin eka päivän purkuinto ja tulos yllättivät, kun tulin töistä kotiin...
Ruostetta on omiksi tarpeiksi, mutta tuntuu olevan papalle kovinkin tärkeää, että hänenkin autonsa kelpaisi appiukon ajopelin tapaan pojanpojalle. Onhan tuo omalla tavallaan ihan kiinnostava hanke ja juniori oppii siinä samalla tekemään autoa, vaikkei välttämättä kovin kannattava hanke taloudellisesti.
Pääosin ruosteet on lokasuojien sisällä. Ilmeisesti kiveniskemien, maantiesuolan ja lämpimän tallin yhteistulos. Toki kuskin oven alareuna on korjattava hoitopalalla.
Jarrut uusitaan kaikkine hiluineen koko kierros. Sisustus otetaan purkuruiskusta, samoin ruiskutekniikka. Alusta vaatii päivityksen myös ainakin iskarien osalta. Toinen etupyörän laakeri ääntelee samoin vetari. Kattoverhous roikkuu normitapaan. No ainakaan ei tule kesän aikana vapaa-ajanvietto-ongelmia.
Aeron helmat pitää sovitella myös. Nurkissa näytti olleen pystykeulan krominokka turbo-merkillä....olisi vain se turbokin nurkissa
Toisaalta hyvä on opetella ajamaan ensin ihmisiksi laiskannotkealla satkulla.
Eiköhän tuosta ihan asiallinen eka auto saada aikaan. Ainakin eka päivän purkuinto ja tulos yllättivät, kun tulin töistä kotiin...
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88
Tänään jatkui purkaminen ja ruosteiden etsintä.
Etupää sai uutta, karumpaa, ilmettä aamulla. Poistin nimittäin loputkin osat keulasta (valot, maski, puskuri ja spoileri). Takaa poistin myös spoilerin.
Sisätiloissa tapahtui myös osien häviämistä, melkein kaikki on nyt otettuna irti siellä suunnalla. Ainoastaan kuskinpenkki ja takaistuimen selkänoja saivat jäädä. Takaistuimen selkänojakin olisi tullut irroitetuksi, mutta en saanut sitä yksin irti.
Kissa tuli myös nuuskimaan, josko olisi löytynyt ruostetta tai muuta mielenkiintoista.
Peräpäässä ei tapahtunut tänään muuta kuin, että irroitin takakontin verhoukset.
Ei näyttänyt ihan hirveältä... ruostetta toki oli, mutta ei mitenkään hirvittävästi.
Ei tullut kyllä valitettavasti otettua kuvaa.
Takapaksi
Takapuskuria yritin irroitella, mutta mutterit olivat niin tiukassa, että ne eivät lähteneet millään. Työtila oli myös hieman ahdas eikä mahtunut tekemään töitä kunnon työkaluilla.
Kannattaakos muuten se puskuri ottaa kiinnitysrautoineen päivineen vai pelkästään itsenäisesti? Koitin ottaa aluksi itsenäisesti, mutta ne mutterit/pultit oli jämähtänyt aika huolellisesti paikalleen niin luovutin...
Mutta huomenna jatketaan! Purkamisvaihe alkaakin olemaan jo kohta ohi.
Etupää sai uutta, karumpaa, ilmettä aamulla. Poistin nimittäin loputkin osat keulasta (valot, maski, puskuri ja spoileri). Takaa poistin myös spoilerin.
Sisätiloissa tapahtui myös osien häviämistä, melkein kaikki on nyt otettuna irti siellä suunnalla. Ainoastaan kuskinpenkki ja takaistuimen selkänoja saivat jäädä. Takaistuimen selkänojakin olisi tullut irroitetuksi, mutta en saanut sitä yksin irti.
Kissa tuli myös nuuskimaan, josko olisi löytynyt ruostetta tai muuta mielenkiintoista.
Peräpäässä ei tapahtunut tänään muuta kuin, että irroitin takakontin verhoukset.
Ei näyttänyt ihan hirveältä... ruostetta toki oli, mutta ei mitenkään hirvittävästi.
Ei tullut kyllä valitettavasti otettua kuvaa.
Takapaksi
Takapuskuria yritin irroitella, mutta mutterit olivat niin tiukassa, että ne eivät lähteneet millään. Työtila oli myös hieman ahdas eikä mahtunut tekemään töitä kunnon työkaluilla.
Kannattaakos muuten se puskuri ottaa kiinnitysrautoineen päivineen vai pelkästään itsenäisesti? Koitin ottaa aluksi itsenäisesti, mutta ne mutterit/pultit oli jämähtänyt aika huolellisesti paikalleen niin luovutin...
Mutta huomenna jatketaan! Purkamisvaihe alkaakin olemaan jo kohta ohi.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Ei ihan vielä ole valmis.
Itse asiassa siitä on otettava pois lasit, kattoverhous, matot, ovet jne....jos aiotaan maalata auto läpi, mikä näyttää tulevan väistämättä vastaan.
Lasit kannattaa ottaa pois vasta, kun kori on suurimmalta osilta hiottu.
Ruosteet pitää vetää pois nailonlaikalla yms. sitten nähdään todellinen pellin tarve.
Loksunreunat ovat hankalin kohta, mutta meneehän nekin umpeen.
Pappa mahtaisi saada sydärin, jos näkisi "aarteensa" tuossa kunnossa.
Itse asiassa siitä on otettava pois lasit, kattoverhous, matot, ovet jne....jos aiotaan maalata auto läpi, mikä näyttää tulevan väistämättä vastaan.
Lasit kannattaa ottaa pois vasta, kun kori on suurimmalta osilta hiottu.
Ruosteet pitää vetää pois nailonlaikalla yms. sitten nähdään todellinen pellin tarve.
Loksunreunat ovat hankalin kohta, mutta meneehän nekin umpeen.
Pappa mahtaisi saada sydärin, jos näkisi "aarteensa" tuossa kunnossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Tämähän onkin mielenkiintoinen projekti,täytyykin pitää silmällä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
tämmöisiä projekteja on mukava seurata!
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Nyt on taas projektipäivä pulkassa, ja tulosta on taas syntynyt.
Tänään lähti vihdoin ja viimein takapenkin selkänoja. Hankaluuksia oli vieläkin, mutta kyllä se sieltä sitten lopulta tuli, kun vähän aikaa mietittiin asiaa.
Selkänojan irroittamisen jälkeen pääsin paremmin tutkimaan, että mitä sieltä lokasuojista nyt loppujen lopuksi sitten löytyi. Piti kyllä ensin poistaa äänieristeitä. Olihan siellä pari hiirenmentävää aukkoa, mutta ei nyt ihan paha kuitenkaan.
Reikä
Sisustasta lähti nyt myös keskikonsoli ja kuskin penkki, koska matot saivat lähteä. Mattojen alta löytyikin kaikennäköistä tavaraa... papan vanha kampa, 1 markka, pari karkkipaperia ja apumiehen puolelta löytyi kosteutta
Ulkoa lähti takavalot muunmuassa ja sitten otin myös kaikki merkit ja tarrat pojes. Takapuskuria en vieläkään kerinnyt ottamaan pois.
Kokonaisuus ulkoa tältä päivältä
Nyt tuntuu siltä, että purkamisessa ollaan ainakin voiton puolella, jos ei muuta...
Loppuun vielä fiilistelyä projektin parissa:
:saab:remontti on melko lunkkia (välillä...)
Jos väki ei ole huomannut, niin allekirjoituksen linkistä pääsee katsomaan lisää kuvia projektista tai vaihtoehtoisesti ao. linkistä.
Kuvia!
Tänään lähti vihdoin ja viimein takapenkin selkänoja. Hankaluuksia oli vieläkin, mutta kyllä se sieltä sitten lopulta tuli, kun vähän aikaa mietittiin asiaa.
Selkänojan irroittamisen jälkeen pääsin paremmin tutkimaan, että mitä sieltä lokasuojista nyt loppujen lopuksi sitten löytyi. Piti kyllä ensin poistaa äänieristeitä. Olihan siellä pari hiirenmentävää aukkoa, mutta ei nyt ihan paha kuitenkaan.
Reikä
Sisustasta lähti nyt myös keskikonsoli ja kuskin penkki, koska matot saivat lähteä. Mattojen alta löytyikin kaikennäköistä tavaraa... papan vanha kampa, 1 markka, pari karkkipaperia ja apumiehen puolelta löytyi kosteutta
Ulkoa lähti takavalot muunmuassa ja sitten otin myös kaikki merkit ja tarrat pojes. Takapuskuria en vieläkään kerinnyt ottamaan pois.
Kokonaisuus ulkoa tältä päivältä
Nyt tuntuu siltä, että purkamisessa ollaan ainakin voiton puolella, jos ei muuta...
Loppuun vielä fiilistelyä projektin parissa:
:saab:remontti on melko lunkkia (välillä...)
Jos väki ei ole huomannut, niin allekirjoituksen linkistä pääsee katsomaan lisää kuvia projektista tai vaihtoehtoisesti ao. linkistä.
Kuvia!
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Nonniin, onnee projektille.. auton väri on ainakin oikea! sama kun itselläni. Ja saathan sä toki siitä pystäristä viistokeulasen jos se silmää miellyttää enemmän kun tuo pystäri, itse tykkään ainakin viistosta enemmän
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Auton väri on tosiaan oikea ja miellyttää omaa silmää myös .2495 kirjoitti:Nonniin, onnee projektille.. auton väri on ainakin oikea! sama kun itselläni. Ja saathan sä toki siitä pystäristä viistokeulasen jos se silmää miellyttää enemmän kun tuo pystäri, itse tykkään ainakin viistosta enemmän
Aluksi minun autoksi piti tulla toisen papan valkoinen viistokeula, mutta sovimme isoveljen kanssa, että autot menisi toisin päin. Isoveli piti viistokeulasta enemmän ja minä tästä, niin asiathan meni oikeinkin hyvin.
Ja pystykeulana tämä varmasti pysyykin, koska ei näitä taida tämän värisenä hirveästi olla hengissä, eikä ainakaan sitten aeropaloilla kaksiovisena.
Nyt näyttää siltä, että projektiin tulee vähintään parin päivän tauko. Toisenlainen remontti Espoon suunnalla...
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Jeps, niin oli
Pirtti purettiin, kuten autokin = alkutekijöihinsä. Lattiaan vedettiin tasoitetta, kaapit purettiin samoin naulakkorakennelma. Kaikki kelkottiin alas kuudennesta kerroksesta ja hiki oli. Onneksi pääsi kotona saunaan....eli me siellä Espoossa Otsolahdentiellä melskattiin
Joskus alkuviikosta tehdään uusi keikka maalaamaan ja paklaamaan. sitten vain kaapit seinään ja uusi eteisryhmä. Kalut sisään ja poika asumaan ja mielellään myös opiskelemaan....
Mutta, jotta tärkein ei unohtuisi, huomenna jatketaan Saabin parissa. kattoverhous pois jne. Uusi lamellilaikka rälläkkään ja raudan oksideja hiomaan. Lappuja miggiliimalla kiinni.....
Pirtti purettiin, kuten autokin = alkutekijöihinsä. Lattiaan vedettiin tasoitetta, kaapit purettiin samoin naulakkorakennelma. Kaikki kelkottiin alas kuudennesta kerroksesta ja hiki oli. Onneksi pääsi kotona saunaan....eli me siellä Espoossa Otsolahdentiellä melskattiin
Joskus alkuviikosta tehdään uusi keikka maalaamaan ja paklaamaan. sitten vain kaapit seinään ja uusi eteisryhmä. Kalut sisään ja poika asumaan ja mielellään myös opiskelemaan....
Mutta, jotta tärkein ei unohtuisi, huomenna jatketaan Saabin parissa. kattoverhous pois jne. Uusi lamellilaikka rälläkkään ja raudan oksideja hiomaan. Lappuja miggiliimalla kiinni.....
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 339
- Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saab 900 -88 (Paljon kuvia)
Vähän vaatimattomampi päivä (tulosten suhteen) takana...
Sen verran väsymystä oli vielä eilisestä, ettei aivan samalla tahdilla jaksanut tänään remontoida saabia.
Mutta tuli siitä nyt kuitenkin tosiaan otettua se kattoverhous pois. Tuli myös rälläköityä ruostekohtia ja poistettua kaikennäköisiä pikkuhilpattimia kuten ovenkahvat ja lukot. Peilit lähti myös.
Eipä tuossa enää juuri ole poistettavia osia, joten eiköhän rälläkkä ja hitsauslaitteet ole seuraavia työkaluja.
Kuvia nyt ei tältä päivältä tullut otettua...
Sen verran väsymystä oli vielä eilisestä, ettei aivan samalla tahdilla jaksanut tänään remontoida saabia.
Mutta tuli siitä nyt kuitenkin tosiaan otettua se kattoverhous pois. Tuli myös rälläköityä ruostekohtia ja poistettua kaikennäköisiä pikkuhilpattimia kuten ovenkahvat ja lukot. Peilit lähti myös.
Eipä tuossa enää juuri ole poistettavia osia, joten eiköhän rälläkkä ja hitsauslaitteet ole seuraavia työkaluja.
Kuvia nyt ei tältä päivältä tullut otettua...