Kallistuksenvakaajat 99:iin
Kallistuksenvakaajat 99:iin
Sain hommatuksi 900:n vakaajat kaikkineen ja ne olisi tarkoitus ympätä tuohon 99 combicoupeen. Tietääkö kukaan, kuinka helposti se etuvakaaja menee paikalleen? Joutuukohan katkaisemaan sen vetaritunnelilta jalkatilan pohjaan menevän runkopalkin ja hitsaamaan sen asennuksen jälkeen takaisin, jotta tanko menee sinne, vai saako sen pujoitettua ilman korin suurempaa leikkelyä? Lokarin reunaan joutuu tekemään pykälän tangolle, sen tiedän etukäteen, koska katsoin tuota tankoa Jarihalla takavuosina olleesta 99 turbosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
En löytänyt yhtään kuvaa kyseisen auton alta, että voisin tarkistaa. Mutta kysy Ramilta (nimimerkki rr), joka sen 99 Turbon rakensi. Hän varmasti osaa kertoa tarkemmin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Ihan heittämällä se sinne menee, kunhan muistaa vaan leikata juurikin niitä loksun reunoja, että jää tilaa sisäänjoustossa.Mertmi kirjoitti:Sain hommatuksi 900:n vakaajat kaikkineen ja ne olisi tarkoitus ympätä tuohon 99 combicoupeen. Tietääkö kukaan, kuinka helposti se etuvakaaja menee paikalleen? Joutuukohan katkaisemaan sen vetaritunnelilta jalkatilan pohjaan menevän runkopalkin ja hitsaamaan sen asennuksen jälkeen takaisin, jotta tanko menee sinne, vai saako sen pujoitettua ilman korin suurempaa leikkelyä? Lokarin reunaan joutuu tekemään pykälän tangolle, sen tiedän etukäteen, koska katsoin tuota tankoa Jarihalla takavuosina olleesta 99 turbosta.
Itse laitoin keväällä vakaajat 99:iin ja kokemus on enemmän kuin positiivinen

Ragnarin sivuilla on pari kuvaa tuosta etuvakaajasta, sieltä itsekin katsoin mallia...
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... age_04.htm
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... age_04.htm
Tuo homma pitääkin sitten tehdä lähiaikoina. Optimitilanne olis saada ne autoon ennen syyskokoukseen lähtöä, mutta ajeleehan tolla 99:llä jäykkien jousien ansiosta nytkin melko vähäisin kallisteluin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Ei siinä tarvtse palkkia katkoa, vain pienet pellinpalat siitä sisäsuojan alareunasta poistaa. Muistaakseni ihan uteliaisuuttani aloin montun päällä kokeilemaan, josko satkun vakaaja sopisi siihen 99:iin. Nostin keulan pukeille ja otin molemmat eturenkaat pois. Vakaajatangon sai aika helposti ujutettua paikalleen. Kun tanko oli palkkien päällä, laskin auton takaisin alas renkaille ja asensin sitten loput hilut.Mertmi kirjoitti:Joutuukohan katkaisemaan sen vetaritunnelilta jalkatilan pohjaan menevän runkopalkin ja hitsaamaan sen asennuksen jälkeen takaisin, jotta tanko menee sinne, vai saako sen pujoitettua ilman korin suurempaa leikkelyä? Lokarin reunaan joutuu tekemään pykälän tangolle, sen tiedän etukäteen, koska katsoin tuota tankoa Jarihalla takavuosina olleesta 99 turbosta.
Asennus oli suhteellisen helppoa. Korvakkeet piti laittaa palkkien päälle, mahdollisimman eteen. Aikaa koko operaatioon meni kolmisen tuntia. Tietty taaksekin piti saada sitten vakaaja, kun edessäkin oli

Autosta tuli tosi hyvä ajaa, 900 turbon vakiojousien (lyhennetty 1/2 kierrosta molemmista päistä) kanssa.
http://www.kotinet.com/rami.rahkola/99proj/
Tuossa vielä kuva jarin sivulta
http://www.vippet.net/jari/saabit/index.html#4
Jari voi poistaa linkin, jos haluaa...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vakaajatanko meni ainakin omassa tänään mukavasti apparin puolelta ujuttaen. Kun käänsi tän "käyrän osan taaksepäin ja sit vasta paikallaan eteenpäin....tajuskohan ketään mitä tarkotan.
No propleemia tuli sitten lähinnä alatukivarsien kanssa
Jotenkin tuli sellanen fiilis että toinen alempi tukivarreksi on eksynyt 900 varsi. Tämän siitä saa kun purkaa kolmea auto yhtäaikaa kiireellä...
Mitenköhän nyt pystys varmistaa kumpi näistä on 99:n oma ja kumpi olis vaihtunu
Tähän päätelmään tulin, koska kuskin puolen kumi menee jotenkin väärään asentoon kun litistyy reunastaan. Apparin puoli meni heittämällä mut sit taas tällä puolen vakaajan tanko menee tosi lähelle runkoo vaikka on se palakin otettu pois....
No propleemia tuli sitten lähinnä alatukivarsien kanssa



Tähän päätelmään tulin, koska kuskin puolen kumi menee jotenkin väärään asentoon kun litistyy reunastaan. Apparin puoli meni heittämällä mut sit taas tällä puolen vakaajan tanko menee tosi lähelle runkoo vaikka on se palakin otettu pois....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Jos nyt oikein muistan niin 900 alatukivarren erottaa 99:n alatukivarresta siitä, että se menee 3 astetta enemmän eteenpäin. Ts. alapallo on hieman edempänä kuin 99:n tukivarressa. Toivottavasti tajusit.
Muut mitat alatukivarressa ja ylätukivarsi ovat kaiketi samaa. Korjata toki saa jos muistan väärin...
Muut mitat alatukivarressa ja ylätukivarsi ovat kaiketi samaa. Korjata toki saa jos muistan väärin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Löytyisköhän noita Ramin kuvia vielä jostain? Kiinnostaisi kuinkapäin se etuvakaaja oikein sopii 99:iin.rr kirjoitti: Ei siinä tarvtse palkkia katkoa, vain pienet pellinpalat siitä sisäsuojan alareunasta poistaa. Muistaakseni ihan uteliaisuuttani aloin montun päällä kokeilemaan, josko satkun vakaaja sopisi siihen 99:iin. Nostin keulan pukeille ja otin molemmat eturenkaat pois. Vakaajatangon sai aika helposti ujutettua paikalleen. Kun tanko oli palkkien päällä, laskin auton takaisin alas renkaille ja asensin sitten loput hilut.
Asennus oli suhteellisen helppoa. Korvakkeet piti laittaa palkkien päälle, mahdollisimman eteen. Aikaa koko operaatioon meni kolmisen tuntia. Tietty taaksekin piti saada sitten vakaaja, kun edessäkin oli![]()
Autosta tuli tosi hyvä ajaa, 900 turbon vakiojousien (lyhennetty 1/2 kierrosta molemmista päistä) kanssa.
http://www.kotinet.com/rami.rahkola/99proj/
Tuossa vielä kuva jarin sivulta
http://www.vippet.net/jari/saabit/index.html#4
Jari voi poistaa linkin, jos haluaa...
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Tuolla on kuvat erään 99:n kallistuksenvakaaja-asennuksesta:
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 9_vakaajat
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 9_vakaajat
Viimeksi muokannut jus, To Elo 15, 2013 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Kuvat on jossain vielä, sähköisessä muodossa. Pitänee koittaa etsiä 

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Eipä tarvitse etsiä, siis ainakaan meikäläistä varten.rr kirjoitti:Kuvat on jossain vielä, sähköisessä muodossa. Pitänee koittaa etsiä
Noista jus:in linkittämistä kuvista sai ihan hyvin selville miten sen kuului tulla. Olihan melkoinen savotta sen etuvakaajan asennus, kun autoa ei saanut ylös kuin tunkin nostovaran verran. Vakaajalle ei tarvitse lähteä rälläköimään lisätilaa siihen ohjaustehostimen holvin taka-alapintaan, vaan riittää että moukaroi vasaralla sille tilaa, lyöden lyttyyn sen vaakasuoran taitoksen kohti pystysuoraa "holvikaarta". Tosin jouduin omastani rälläköimään oikeanpuolesta, koska olin tehnyt sen koko halvatun vetari/tehostin/tukivarsien kiinnityshässäkän 2.5mm:n rosterista, ja eihän sitä saanut taittumaan millään

Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia tuosta etuvakaajasta, itseäni askarruttaa lähinnä se, että se kiinnittyy noihin heiveröisiin pitkittäis"palkkeihin", mahtaisiko olla syytä hitsata niiden palkkien alaosaan koko pituudeltaan ainakin 3mm:n lattaraudat?
No eihän satkussakaan noiden kiinnitys ole kummoinen sinne ohjaustehostimen aukkoihin, mutta tupliksessa ovat ikäänkuin "tyhjän päällä", eli kiinni vain niissä pitkittäistuissa, joiden kestävyys lienee aika olematon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin
Terve vaan!
Niin tossa oli puhetta että lokasuojan sisäreunaan taakse täytyisi rälläköidä tai muotoilla jonkinlaiset kolot.
Mielestäni jossain SAAB 99 malleissa on tälläset jo valmiina tehtaalta lähtiessään. Ainakin vuoden 198 4 specialissa näyttää olevan.
Eli onko vaan special malleissa vai näissä viimeisimmissä?
Niin tossa oli puhetta että lokasuojan sisäreunaan taakse täytyisi rälläköidä tai muotoilla jonkinlaiset kolot.
Mielestäni jossain SAAB 99 malleissa on tälläset jo valmiina tehtaalta lähtiessään. Ainakin vuoden 198 4 specialissa näyttää olevan.
Eli onko vaan special malleissa vai näissä viimeisimmissä?
SAAB