Kallistuksenvakaajat 99:iin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sain hommatuksi 900:n vakaajat kaikkineen ja ne olisi tarkoitus ympätä tuohon 99 combicoupeen. Tietääkö kukaan, kuinka helposti se etuvakaaja menee paikalleen? Joutuukohan katkaisemaan sen vetaritunnelilta jalkatilan pohjaan menevän runkopalkin ja hitsaamaan sen asennuksen jälkeen takaisin, jotta tanko menee sinne, vai saako sen pujoitettua ilman korin suurempaa leikkelyä? Lokarin reunaan joutuu tekemään pykälän tangolle, sen tiedän etukäteen, koska katsoin tuota tankoa Jarihalla takavuosina olleesta 99 turbosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

En löytänyt yhtään kuvaa kyseisen auton alta, että voisin tarkistaa. Mutta kysy Ramilta (nimimerkki rr), joka sen 99 Turbon rakensi. Hän varmasti osaa kertoa tarkemmin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mertmi kirjoitti:Sain hommatuksi 900:n vakaajat kaikkineen ja ne olisi tarkoitus ympätä tuohon 99 combicoupeen. Tietääkö kukaan, kuinka helposti se etuvakaaja menee paikalleen? Joutuukohan katkaisemaan sen vetaritunnelilta jalkatilan pohjaan menevän runkopalkin ja hitsaamaan sen asennuksen jälkeen takaisin, jotta tanko menee sinne, vai saako sen pujoitettua ilman korin suurempaa leikkelyä? Lokarin reunaan joutuu tekemään pykälän tangolle, sen tiedän etukäteen, koska katsoin tuota tankoa Jarihalla takavuosina olleesta 99 turbosta.
Ihan heittämällä se sinne menee, kunhan muistaa vaan leikata juurikin niitä loksun reunoja, että jää tilaa sisäänjoustossa.

Itse laitoin keväällä vakaajat 99:iin ja kokemus on enemmän kuin positiivinen :D
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Ragnarin sivuilla on pari kuvaa tuosta etuvakaajasta, sieltä itsekin katsoin mallia...

http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... age_04.htm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo homma pitääkin sitten tehdä lähiaikoina. Optimitilanne olis saada ne autoon ennen syyskokoukseen lähtöä, mutta ajeleehan tolla 99:llä jäykkien jousien ansiosta nytkin melko vähäisin kallisteluin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja rr »

Mertmi kirjoitti:Joutuukohan katkaisemaan sen vetaritunnelilta jalkatilan pohjaan menevän runkopalkin ja hitsaamaan sen asennuksen jälkeen takaisin, jotta tanko menee sinne, vai saako sen pujoitettua ilman korin suurempaa leikkelyä? Lokarin reunaan joutuu tekemään pykälän tangolle, sen tiedän etukäteen, koska katsoin tuota tankoa Jarihalla takavuosina olleesta 99 turbosta.
Ei siinä tarvtse palkkia katkoa, vain pienet pellinpalat siitä sisäsuojan alareunasta poistaa. Muistaakseni ihan uteliaisuuttani aloin montun päällä kokeilemaan, josko satkun vakaaja sopisi siihen 99:iin. Nostin keulan pukeille ja otin molemmat eturenkaat pois. Vakaajatangon sai aika helposti ujutettua paikalleen. Kun tanko oli palkkien päällä, laskin auton takaisin alas renkaille ja asensin sitten loput hilut.

Asennus oli suhteellisen helppoa. Korvakkeet piti laittaa palkkien päälle, mahdollisimman eteen. Aikaa koko operaatioon meni kolmisen tuntia. Tietty taaksekin piti saada sitten vakaaja, kun edessäkin oli :D

Autosta tuli tosi hyvä ajaa, 900 turbon vakiojousien (lyhennetty 1/2 kierrosta molemmista päistä) kanssa.

http://www.kotinet.com/rami.rahkola/99proj/

Tuossa vielä kuva jarin sivulta

http://www.vippet.net/jari/saabit/index.html#4

Jari voi poistaa linkin, jos haluaa...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Vakaajatanko meni ainakin omassa tänään mukavasti apparin puolelta ujuttaen. Kun käänsi tän "käyrän osan taaksepäin ja sit vasta paikallaan eteenpäin....tajuskohan ketään mitä tarkotan.

No propleemia tuli sitten lähinnä alatukivarsien kanssa :evil: Jotenkin tuli sellanen fiilis että toinen alempi tukivarreksi on eksynyt 900 varsi. Tämän siitä saa kun purkaa kolmea auto yhtäaikaa kiireellä... :x Mitenköhän nyt pystys varmistaa kumpi näistä on 99:n oma ja kumpi olis vaihtunu :?:
Tähän päätelmään tulin, koska kuskin puolen kumi menee jotenkin väärään asentoon kun litistyy reunastaan. Apparin puoli meni heittämällä mut sit taas tällä puolen vakaajan tanko menee tosi lähelle runkoo vaikka on se palakin otettu pois....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos nyt oikein muistan niin 900 alatukivarren erottaa 99:n alatukivarresta siitä, että se menee 3 astetta enemmän eteenpäin. Ts. alapallo on hieman edempänä kuin 99:n tukivarressa. Toivottavasti tajusit.

Muut mitat alatukivarressa ja ylätukivarsi ovat kaiketi samaa. Korjata toki saa jos muistan väärin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kiitos dimebak :!:

Muistelin et jotain niissä oli eroo ja liitty juuri siihen et toisessa on edempänä....no täytyypä alkaa mittaileen.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jeh. Tuo operaatio pitää koittaa tehdä tiistai-iltana. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

rr kirjoitti: Ei siinä tarvtse palkkia katkoa, vain pienet pellinpalat siitä sisäsuojan alareunasta poistaa. Muistaakseni ihan uteliaisuuttani aloin montun päällä kokeilemaan, josko satkun vakaaja sopisi siihen 99:iin. Nostin keulan pukeille ja otin molemmat eturenkaat pois. Vakaajatangon sai aika helposti ujutettua paikalleen. Kun tanko oli palkkien päällä, laskin auton takaisin alas renkaille ja asensin sitten loput hilut.

Asennus oli suhteellisen helppoa. Korvakkeet piti laittaa palkkien päälle, mahdollisimman eteen. Aikaa koko operaatioon meni kolmisen tuntia. Tietty taaksekin piti saada sitten vakaaja, kun edessäkin oli :D

Autosta tuli tosi hyvä ajaa, 900 turbon vakiojousien (lyhennetty 1/2 kierrosta molemmista päistä) kanssa.

http://www.kotinet.com/rami.rahkola/99proj/

Tuossa vielä kuva jarin sivulta

http://www.vippet.net/jari/saabit/index.html#4

Jari voi poistaa linkin, jos haluaa...
Löytyisköhän noita Ramin kuvia vielä jostain? Kiinnostaisi kuinkapäin se etuvakaaja oikein sopii 99:iin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla on kuvat erään 99:n kallistuksenvakaaja-asennuksesta:
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... 9_vakaajat
Viimeksi muokannut jus, To Elo 15, 2013 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja rr »

Kuvat on jossain vielä, sähköisessä muodossa. Pitänee koittaa etsiä :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

rr kirjoitti:Kuvat on jossain vielä, sähköisessä muodossa. Pitänee koittaa etsiä :)
Eipä tarvitse etsiä, siis ainakaan meikäläistä varten.
Noista jus:in linkittämistä kuvista sai ihan hyvin selville miten sen kuului tulla. Olihan melkoinen savotta sen etuvakaajan asennus, kun autoa ei saanut ylös kuin tunkin nostovaran verran. Vakaajalle ei tarvitse lähteä rälläköimään lisätilaa siihen ohjaustehostimen holvin taka-alapintaan, vaan riittää että moukaroi vasaralla sille tilaa, lyöden lyttyyn sen vaakasuoran taitoksen kohti pystysuoraa "holvikaarta". Tosin jouduin omastani rälläköimään oikeanpuolesta, koska olin tehnyt sen koko halvatun vetari/tehostin/tukivarsien kiinnityshässäkän 2.5mm:n rosterista, ja eihän sitä saanut taittumaan millään :)

Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia tuosta etuvakaajasta, itseäni askarruttaa lähinnä se, että se kiinnittyy noihin heiveröisiin pitkittäis"palkkeihin", mahtaisiko olla syytä hitsata niiden palkkien alaosaan koko pituudeltaan ainakin 3mm:n lattaraudat?
No eihän satkussakaan noiden kiinnitys ole kummoinen sinne ohjaustehostimen aukkoihin, mutta tupliksessa ovat ikäänkuin "tyhjän päällä", eli kiinni vain niissä pitkittäistuissa, joiden kestävyys lienee aika olematon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Kallistuksenvakaajat 99:iin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve vaan!

Niin tossa oli puhetta että lokasuojan sisäreunaan taakse täytyisi rälläköidä tai muotoilla jonkinlaiset kolot.

Mielestäni jossain SAAB 99 malleissa on tälläset jo valmiina tehtaalta lähtiessään. Ainakin vuoden 198 4 specialissa näyttää olevan.

Eli onko vaan special malleissa vai näissä viimeisimmissä?
SAAB
Vastaa Viestiin