MapTun
Re: MapTun
Ajoneston on pitänyt toimiakin ko. tilanteessa, jossa moottorinohjainyksikkö on vaihdettu toiseen. Eli sikäli auto on täysin kunnossa.
Virtalukkoyksikkö (ISM) lukee auton virta-avaimesta koodin ja lähettää sen keskusohjainyksikköön (CIM). Tämä yksikkö tarkistaa avaimen koodin ja joko hyväksyy tai hylkää sen. Tämän lisäksi CIM tarkistaa myös auton muutaman muun ohjainlaitteen oikeellisuuden tulkitsemalla niiden lähettämää koodia. Moottorinohjainlaite kuuluu näiden tarkistettavien ohjainlaitteiden piiriin. Mikäli jokin näistä edellä mainituista on "vieras", ajonesto pysyy aktiivisena.
Ajonesto on aktiivisena, vaikka avain olisi oikea, kun moottorinohjainlaite ei CIM-yksikön mukaan kuulu autoon. Uusi MapTun ohjainlaite pitää koodata autoon samalla poistaen vanha autosta. Testeriä siis tarvitaan, koska homma ei hoidu aivan perinteisellä "irroita vanha ja pulttaa uusi tilalle"- periaattella.
Tää on tätä päivää ......
Virtalukkoyksikkö (ISM) lukee auton virta-avaimesta koodin ja lähettää sen keskusohjainyksikköön (CIM). Tämä yksikkö tarkistaa avaimen koodin ja joko hyväksyy tai hylkää sen. Tämän lisäksi CIM tarkistaa myös auton muutaman muun ohjainlaitteen oikeellisuuden tulkitsemalla niiden lähettämää koodia. Moottorinohjainlaite kuuluu näiden tarkistettavien ohjainlaitteiden piiriin. Mikäli jokin näistä edellä mainituista on "vieras", ajonesto pysyy aktiivisena.
Ajonesto on aktiivisena, vaikka avain olisi oikea, kun moottorinohjainlaite ei CIM-yksikön mukaan kuulu autoon. Uusi MapTun ohjainlaite pitää koodata autoon samalla poistaen vanha autosta. Testeriä siis tarvitaan, koska homma ei hoidu aivan perinteisellä "irroita vanha ja pulttaa uusi tilalle"- periaattella.
Tää on tätä päivää ......
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: MapTun
No niin. Tänään sitten sain autooni boxin asennetettua onnistuneesti. Vajaan tunnin verran tekivät hommia Länsi-Autolla ja sitten koitti suuri H-hetki...
Ens tuntumalta, kun ajelin 1 ja 2 vaihteella tuntui, ettei tehoa ole paljoakaan lisää. Sitten pääsin vedättämään vähän paremmin isommilla vaihteilla, niin johan alkoi maiema vaihtua. Kerrassaan uskomaton vääntö ja parannus entiseen verrattuna
Lisäksi musiikkia korville on varsinkin suurella vaihteella vedätettäessä sieltä jostain konehuoneesta kuuluva vaimea vihellys. Taitaa johtua siitä suuremmasta ilman ahtamisesta . Aiemmin sitä ei kuulunut.
Lisäksi samalla yksi asia korjaantui boxin vaihdolla. ´Low oilpressure´ varoitusvalo ei enää välähdä, kun starttaa.
Olen enemmän kuin tyytyväinen. Voin suositella kaikille, jotka vielä miettivät asiaa...
Ens tuntumalta, kun ajelin 1 ja 2 vaihteella tuntui, ettei tehoa ole paljoakaan lisää. Sitten pääsin vedättämään vähän paremmin isommilla vaihteilla, niin johan alkoi maiema vaihtua. Kerrassaan uskomaton vääntö ja parannus entiseen verrattuna
Lisäksi musiikkia korville on varsinkin suurella vaihteella vedätettäessä sieltä jostain konehuoneesta kuuluva vaimea vihellys. Taitaa johtua siitä suuremmasta ilman ahtamisesta . Aiemmin sitä ei kuulunut.
Lisäksi samalla yksi asia korjaantui boxin vaihdolla. ´Low oilpressure´ varoitusvalo ei enää välähdä, kun starttaa.
Olen enemmän kuin tyytyväinen. Voin suositella kaikille, jotka vielä miettivät asiaa...
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: MapTun
hienoa.Okram kirjoitti:No niin. Tänään sitten sain autooni boxin asennetettua onnistuneesti. Vajaan tunnin verran tekivät hommia Länsi-Autolla ja sitten koitti suuri H-hetki...
Ens tuntumalta, kun ajelin 1 ja 2 vaihteella tuntui, ettei tehoa ole paljoakaan lisää. Sitten pääsin vedättämään vähän paremmin isommilla vaihteilla, niin johan alkoi maiema vaihtua. Kerrassaan uskomaton vääntö ja parannus entiseen verrattuna
Lisäksi musiikkia korville on varsinkin suurella vaihteella vedätettäessä sieltä jostain konehuoneesta kuuluva vaimea vihellys. Taitaa johtua siitä suuremmasta ilman ahtamisesta . Aiemmin sitä ei kuulunut.
Lisäksi samalla yksi asia korjaantui boxin vaihdolla. ´Low oilpressure´ varoitusvalo ei enää välähdä, kun starttaa.
Olen enemmän kuin tyytyväinen. Voin suositella kaikille, jotka vielä miettivät asiaa...
Kannattaa varmaan kuitenkin säästellä vähän ja välttää esim. 80km/h vauhdista läppä lattiassa vitosella kiihdyttämisiä.
Re: MapTun
Mitä..? Kuudestakympistä ainakin Hirschin kanssa lähti ihan mukavaan vääntävään kiihdytykseen..
Re: MapTun
Ristom kirjoitti:Mitä..? Kuudestakympistä ainakin Hirschin kanssa lähti ihan mukavaan vääntävään kiihdytykseen..
No ne tuontyyppiset kiihdytykset ovat juuri niitä ainoita laatikon hajottajia/rasittajia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: MapTun
Varmaan.. Mutta millä aika-/kilometrivälillä? 50tkm mennessä ei oireita ollut..2.3i-16 kirjoitti:No ne tuontyyppiset kiihdytykset ovat juuri niitä ainoita laatikon hajottajia/rasittajia.Ristom kirjoitti:Mitä..? Kuudestakympistä ainakin Hirschin kanssa lähti ihan mukavaan vääntävään kiihdytykseen..
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2008 07:35
- Paikkakunta: Riksu, eli Riihimäki
- Viesti:
Re: MapTun
Niin, miten laatikko on vaarassa hajota, jos 5 vaihteella kiihyttää vauhtia 80 km/h eteenpäin??
9-3 ss MapTun
Oi sitä vääntöööö...
Oi sitä vääntöööö...
Re: MapTun
Ei se varmaan laatikkoa hajota, jos 80 vauhdista kiihdyttää vitosella. Vaikka useamman kerran, kunhan ei aina ole ns. lämä tiskissä. 60 kiihdytys vitosella kaasu pohjassa ei kyllä mun mielestä kuulosta kovin järkevältä... tai yleensä edes vitosen käyttäminen 60kmh... mutta kukin tyylillään.
Eniwei, jo maalaisjärki ja ääniympäristö kertoo ettei pienillä kierroksilla täysillä vedättäminen ole koneelle / laatikolle terveellistä. Jos on tarve kiihtyä ripeästi niin sitten tietenkin vaihdetaan sopiva vaihde, sitävarten ne vaihteet on.
Vastaus varsinaiseen kysymykseen, miten se sitten hajoaa vedättämisellä? Onneksi en tiedä
Okramille vielä onnittelut hyvästä viriboxin valinnasta.
Eniwei, jo maalaisjärki ja ääniympäristö kertoo ettei pienillä kierroksilla täysillä vedättäminen ole koneelle / laatikolle terveellistä. Jos on tarve kiihtyä ripeästi niin sitten tietenkin vaihdetaan sopiva vaihde, sitävarten ne vaihteet on.
Vastaus varsinaiseen kysymykseen, miten se sitten hajoaa vedättämisellä? Onneksi en tiedä
Okramille vielä onnittelut hyvästä viriboxin valinnasta.
Re: MapTun
Vitosen käyttäminen (M5-laatikolla) 60km/h on ilmoitettu taloudellisimmaksi tavaksi ajaa testeissä aikoinaan kun SS tuli markkinoille 2,0t mallilla.yarski kirjoitti:Ei se varmaan laatikkoa hajota, jos 80 vauhdista kiihdyttää vitosella. Vaikka useamman kerran, kunhan ei aina ole ns. lämä tiskissä. 60 kiihdytys vitosella kaasu pohjassa ei kyllä mun mielestä kuulosta kovin järkevältä... tai yleensä edes vitosen käyttäminen 60kmh... mutta kukin tyylillään.
On eri asia käyttää vitosta tasamaalla tasanopeudella 60km/h = järkevää ja taloudellista n.1250rpm, kuin vedättää kaasu pohjassa tai puuduttaa konetta ylämäkeen. Kiihdyttäminenkin onnistuu hienosti pieneen myötäiseen, ylämäkeen ei kannata.yarski kirjoitti:Eniwei, jo maalaisjärki ja ääniympäristö kertoo ettei pienillä kierroksilla täysillä vedättäminen ole koneelle / laatikolle terveellistä.
Hyvä filosofia. Kukin kuljettaja osannee valita sopivan vaihteen kiihtyvyysodotustensa mukaan.yarski kirjoitti:Jos on tarve kiihtyä ripeästi niin sitten tietenkin vaihdetaan sopiva vaihde, sitävarten ne vaihteet on.
Tässä laatikon mahdollisessa kärsimisessä isolla vaihteella kiihdyteltäessä on varmasti hyvin eri asia onko autolla ajettu alle 50tkm vai yli 250tkm. Eiköhän ne laatikot ole ihan kuluvia osia kuitenkin ja suurilla ajomäärillä näissä perheautoissa varmasti jossain vaiheessa joka tapauksessa on jotain laatikkoremppaa 300tkm mennessä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: MapTun
Tuossa Maptunin Stage ykkösessä on jo sen verran vääntöä, että se murjoo ihan eri tavalla kuin vakio 2.0t.Ristom kirjoitti: Vitosen käyttäminen (M5-laatikolla) 60km/h on ilmoitettu taloudellisimmaksi tavaksi ajaa testeissä aikoinaan kun SS tuli markkinoille 2,0t mallilla..
Tästäkin voidaan vatvoa vaikka kuinka, mutta niinkuin Yarski sanoi niin maalaisjärjen käyttö on sallittua ja jokainen ajaa omalla autollaan ihan kuin haluaa.
Re: MapTun
Senkin kiusanhenki!!!apu,apupoika kirjoitti:Tuossa Maptunin Stage ykkösessä on jo sen verran vääntöä, että se murjoo ihan eri tavalla kuin vakio 2.0t.
Hmmm... Auttaiskohan äipän pehmittämisessä stagen hankintaan jos perustelis että pojat foorumilla kiusaa....
#3830
9³ 2.0t Sentronic
9³ 2.0t Sentronic
Re: MapTun
Eihän se äippä välttämättä huomaa kun työnnät virisetin... mutta jos sitä pelkäät, ota BSR niin voit aina ennen äipän ajeluja käydä palauttamassa vakioon
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Re: MapTun
Itseasiassa äippä jo antoi luvan!
Miten muuten oletta immeiset toimineet noiden virien kanssa katsastuksessa? Olettako muutoskatsastaneet? Virallisestihan pitäisi...
Nyt tarkoitan noita josta näkyy jotain päälle päinkin.
Softavirinhän toki saa aina vaihdettua orkkikseen leimalle mennessä vaikka tuskinpa ne sitä edes huomaa mitenkään. Josko aina niin kiinnostaakaan...
Miten muuten oletta immeiset toimineet noiden virien kanssa katsastuksessa? Olettako muutoskatsastaneet? Virallisestihan pitäisi...
Nyt tarkoitan noita josta näkyy jotain päälle päinkin.
Softavirinhän toki saa aina vaihdettua orkkikseen leimalle mennessä vaikka tuskinpa ne sitä edes huomaa mitenkään. Josko aina niin kiinnostaakaan...
#3830
9³ 2.0t Sentronic
9³ 2.0t Sentronic
Re: MapTun
Lastupeliä ei ole tullut kertaakaan katsastettua. Yksi SS leimattiin syksyllä 05.
Re: MapTun
Aiheeseen löyhästi liittyen: Espoon Audi Centerissä on nyt mun vanha auto eli Saab 9-3SC 1,8t Turbo Edition MY06 (ajettu 44 tkm). Jos joku menee ostamaan ko. kärryn, multa löytyy juuri tuohon autoon BSR Steg 1 PPC (215hv/330Nm). Voin myydä tuon virisatsin erittäin kohtuulliseen hintaan Saabistille. Saab ei ole vielä Audin käytettyjen autojen sivuilla, enkä tiedä millaisen hintalapun autolle laittavat.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo