akvaario?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

akvaario?

Viesti Kirjoittaja rotisko »

mikä ja missä on tonnarissa? en ole huomannut vielä. onko siinä eläviä kaloja? paljon tuossa on varusteita, mutta etsinnöistä huolimatta en akvaariota ole löytänyt. mikä on akvaarion funktio eli virka tonnarissa?

onko muissa saabeissa akvaarioita?

hymiö, mutta oikeesti.

kysyvä ei tieltä eksy on sanottu ja kun olen niin uusi tonnarinomistaja, niin kaikenlaisia kysymyksiä pätkähtää päähän. kiitos ja anteeksi.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja Firon »

rotisko kirjoitti:mikä ja missä on tonnarissa? en ole huomannut vielä. onko siinä eläviä kaloja?
Akvaarioksi sanotaan sitä koko leveää koteloa moottoritilan takaosassa. Kannesta menevät läpi mm pissapojat letkut.

Kaloja ei ole tullut vastaan... eikös se tässä tapauksessa ole tuo tonnikala ja sehän on siis akvaarion ulkopuolella...tjms ;)

Firon
#1899
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kyllä siellä akvaariossa ajoittain loiskii. Nimittäin jos autossa on ilmastointi ja poistoputki on päässyt tukkeutumaan havunneulasista tms.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja rotisko »

poistoputki. mistä sen voi bongata? meinaan osaisi putsata havunneulasista ja syksyn lehdistä. kiitos akvaarioinfosta tietäville. tonnari voi tosiaan olla tonnikala tai tonnilahna, miksei kilohaulikin. kilo on monissa kielissä tuhatta tarkoittava ilmaisu. 9k saab. oik. kilohaili, mutta kilohauli kuvaa sen nopeutta ja massaa paremmin kenties.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja jus »

rotisko kirjoitti:poistoputki. mistä sen voi bongata? meinaan osaisi putsata havunneulasista ja syksyn lehdistä.
Vm 85-87 ei ole varsinaisia poistoputkia, tyhjennysreiän täytteenä on muovinen siivilä jossa keskellä yksi ~13 mm reikä ja kehällä kolme pienempää. Sijaitsevat akvaarion pohjassa keskellä autoa, puhallinkotelon alla. Näitä ei pahemmin alakautta putsailla, eivät ole tarkoitettu irrotettaviksi. Näkyvät tässä kuvassa alalaidassa (puhallinkotelo irrotettuna).

Kuva

Vm 88 alkaen on tyhjennysputket, joiden alapäässä on läppä:
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... ct_pix.htm
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... _drain.htm
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... _close.htm

Ne saa irrotettua helposti, jopa yläkautta jos autossa on matala imusarja.

EDIT: kuvalinkkkejä korjattu
Viimeksi muokannut jus, Su Syys 16, 2012 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja rotisko »

Vm 85-87 ei ole varsinaisia poistoputkia, tyhjennysreiän täytteenä on muovinen siivilä jossa keskellä yksi ~13 mm reikä ja kehällä kolme pienempää. Sijaitsevat akvaarion pohjassa keskellä autoa, puhallinkotelon alla. Näitä ei pahemmin alakautta putsailla, eivät ole tarkoitettu irrotettaviksi. Näkyvät tässä kuvassa alalaidassa (puhallinkotelo irrotettuna).

http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 9369_2.jpg

Vm 88 alkaen on tyhjennysputket, joiden alapäässä on läppä:
http://www.quasimotors.com/images/evap_draincovers.jpg
http://www.quasimotors.com/images/evap_duct_close.jpg

Ne saa irrotettua helposti, jopa yläkautta jos autossa on matala imusarja.
no onpa hyvä saada tietää kun tulee samalla näitä vuosimallien välisiä eroja esiin tietävämmiltä. eli jos puhallin menee remonttiin, niin samalla voisi tuota siivilää ronkkia, mikäli tai todennäköisesti kun se on tukkeessa roskista. on kuitenkin melko ahtaassa tai hankalassa paikassa tuo puhallinmoottori jo sinänsä, vaikkei niin huonossa kuin (offff topiccia: volv*ssa, 240 sarjassa, jossa joutui auton ts. v*l*on, kojelaudan irrottamaan, että pääsi puhaltimeen käsiksi ja samalla lämppärin kennoon.)

og-tonnarisarjassa siis aidointa vanhaa tekniikkaa edustavat monin kohdin vm:t 1985-1987, joita alkaa olla jo melko vähän liikenteessäkin, mitä omin silmin katsellut, niin voi jo moikata jos tämänkaltaisen näkee, on melko varmasti :saab: harrastaja.

sitten on näemmä enemmän muutoksia malleista 1988 ja eteenpäin ja joskus neuvojilla on kokemusta ilmeisesti vain sellaisista, näin olen ymmärtänyt.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

rotisko kirjoitti:(offff topiccia: volv*ssa, 240 sarjassa, jossa joutui auton ts. v*l*on, kojelaudan irrottamaan, että pääsi puhaltimeen käsiksi ja samalla lämppärin kennoon.)
Ruotsalainen insinööri rakensi volvon lämppärin ympärille. ;)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: akvaario?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ruotsalainen insinööri rakensi volvon lämppärin ympärille.
Volkkarit on rakennettu samalla periaatteella, kokemusta on...
Vastaa Viestiin