Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Ei se sitte toimikkaa, nyt kun äskön kävin koittamas niin ilosesti lähti taas kolmella, tänään olisi tarkotus ottaa talliin ja illalla kattoa että mistä johtuu ja kattella lisää.

Jaksoin ottaa muutaman kuvankin ja on se ainaki ympäristöystävällinen.

Kuva

Kuva

Tämän kyljen hitsaukset melkein ohi, enää on takakontin kulmat ja kuskin lattiassa yksi paikka.

Kuva
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Äskön lähti tallista ajamalla ja neljän pytyn voimalla ulos, mutta kai se taas huomenna käy vaan kolmella.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja siiseli »

jka kirjoitti:Äskön lähti tallista ajamalla ja neljän pytyn voimalla ulos, mutta kai se taas huomenna käy vaan kolmella.
Aja auto aina illalla talliin, saa aamulla lähteä joka pytyllä :)
#3834
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

siiseli kirjoitti:
jka kirjoitti:Äskön lähti tallista ajamalla ja neljän pytyn voimalla ulos, mutta kai se taas huomenna käy vaan kolmella.
Aja auto aina illalla talliin, saa aamulla lähteä joka pytyllä :)
Niin tai sitte ei enää ikinä sammuta sitä vaan antaa käydä yötäpäivää pihassa.
Ei vaan, auto oli tallissa korjattavana ja vikaa haettiin kahden ihmisen voimin, mutta ei sieltä selvää vikaa löytyny mutta vaihdettiin virranjakaja, johdot (taas), kolme tulppaa (volvon alkuperäisiä tulppia (taisi olla virhe) suoraan roskiksesta, ei tuo saappi voi enää ikinä käynnistyä :arrow: menetetty luonnonvara) neljättä en vaihtanu kun meni jengat viimeksi joten antaa sen olla, pyörijä ja kansi, ilmanputsari (on saapin suunnittelijoilla välähtäny). Tosiaan nyt taas vaihteeks käy kaikilla, jos ei pian rupee toimiin niin katon suuttimet, ei vaan tänää jaksanu.
Saapin vararenkaat rikkinäisinä on muuten melko liukkaita lumella.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jka kirjoitti:...ilmanputsari (on saapin suunnittelijoilla välähtäny). ...
:lol:
900C -86
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

ASTech kirjoitti:
jka kirjoitti:...ilmanputsari (on saapin suunnittelijoilla välähtäny). ...
:lol:
Josain (useimmissa) tuon ikäisissä japskeissa on selkeä pönttö jossa on päällä ruuvi ja vieressä klipsut, jolloin sen vaihtaa alle minuutissa ilman kiroamisia. Mutta siä on varmaan saapilla mietitty että tehdään ny edes jotain monimutkasta yksinkertaiseen autoon ja viedään se konehuoneen perimpään nurkkaan mahdollisimman lähelle maantietä ja laitetaan vielä päälle määräjakaja, vai mikä se oli ja välijäähdytin putkineen ihan kylkeen kiinni, eikä öljynsuodatinkaan ole kaikkein helpoimmassa paikassa. No ei sillä etteikö se olisi ylitsepääsemätön juttu, mutta kuitenkin
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Suosittelisin ihan vakavissaan perehtymään tuohon ohjauspainesäätimen sielunelämään. Itselläni oli koko kelju-jet ajan jotain ongelmia ruiskun kanssa, ei vaan tahtonu millonkaan pelata kunnolla. Hankalin paikallistettava sekä eniten harmia tuottava oli tuo ohjauspaine, joka siis vaikuttaa seokseen lämpimänä, ja kylmänä, sekä ahtorikastukseen. Tämän mittaamista varten teetin osat ohjauspaineen mittaukseen. Se itse säädin siis sijaitsee kannen "etupäässä" eli vauhtipyörän puolella, imusarjan vieressä. Painesäätimessä sisällä on joku pii-liuskan tapainen metalliliuska, joka lämmetessään muuttaa ohjauspainetta isommaksi. Sen liuskan ympärillä on myös lämmitysvastus, joka sitten lämmittää sitä liuskaa moottorin lämmön avustamana. Omassa satkussa hajosi ilmeisesti se itse liuska jotenkin, ohjauspaine ei noussut samaa tahtia moottorin lämmön kanssa, joka siis aiheutti sen että joko seos kylmänä kohdalleen säädettynä kävi hyvin, mutku lämpesi niin meni armottoman laihalle. Sit jos lämpimänä passasit seoksen kohdalleen (määräjakajasta, sama pömpeli jonka alla se ilmanputsari on) niin kylmäkäynnistyksessä kävi kolmella, ja armottoman rikkaalla. (tuota vois päätellä noista kuvan savujäljistä). Ensimmäisenä kokeilisin, vuotaako sen ohjauspainesäätimen kalvo, ohjauspainesäätimestä pitäisi siis mennä alipaineletku imusarjaan, imet siitä, voi vuotaa vain vähän, ja vaikuttaa toimintaan. seuraavana kokeilemaan sitten, tuleeko ohjauspainesäätimen sähköliittimeen virtaa kun auto käy? Sitten, onko vastusta siinä OP-säätimen liittimessä(lämmitysvastus poikki??) sullahan siinä finkussa on samanlainen mutikka, kokeile sitä kanssa.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Täytyyki tänää koittaa tota ku seokset on reippaasti rikkaalla kun bensaa meni kymmenen litraa päiväs ku koitin saada toimimaan, eikä eilen edes uskaltanu näyttää pakokaasumittaria ettei mee yöunet. Täytyyki ottaa tosta finkusta lainaan ja koittaa
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Juu. Toimiiko kylmänä ja kuumana eritavalla? Tietysti jos on kautta alueen rikkaalla, niin voi säätää siitä määräsäätimestäkin sitä seosta, tarvitset pitkän,ainakin 130mm (avainväli muistaakseni 3mm) kuusiokoloavaimen, säätöruuvin reikä on ihan siinä sen kumipömpelin vieressä, josta lähtee putki ahtimelle. Seossäätö tulisi tehdä mieluusti kone täysin lämpimänä, että ohjauspaine ei enää muuta seosta. Perus säätöohje korvakuulolta: ensin säädetään seos siten, että käy tasasesti. Sitten pyöritetään ruuvia kiinnipäin varovasti, niin kauan ku meinaa sammua, ts käy huonosti(laihalla). Älä paina työkalua, vaikuttaa seokseen. Työkalun asento ylös, ja aukipäin (rikkaammalle) samalla tavalla kun aiemmin, että meinaa sammua. Mulla toimi parhaiten, kun oli ruuvi noin 3/4 auki niiden ok-käyntialueiden välissä, eli rikkaammalla päin. Tosin tuolla arvolla ei mennyt päästöistä lähellekkään, päästöt oli ok ku seosruuvi oli noin puolivälissä sitä toiminta aluetta. Tämä kaikki siis varmasti tapauskohtaista, ku kaikki puolimiljoonaa ajetut koojetit käyttääntyy yksilöinä :D
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Veikkaisin nyt että se on juuri tuo ohjauspainesäädin, kun oireet on juuri tuollaiset. Katson paremmin kun saan taas talliin (eli joulun ja uudenvuoden välis, kun ei pakkases voi mitään tehdä). Miten muuten on lokasuojan vaihtaminen, kun on osittain hitsattu kiinni, mutta eikö ole kuitenkin vaihdettavissa? On ihan kitistä ja puolittain hitsatuista pellin palasista kasattu toi oikean puolen lokasuoja (vasen oli korjauskelpoinen ja nyt jo alustavasti kitattuki, kuten kuvasta näkyy) enkä edes uskalla ajatella sen korjaamista, muotoon saamista ja kestävyyttä. Olisi varaosa-autossa täysin ruosteeton ja on varmaan helpompi vaihtaa ku korjata?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On joku noita pistehitsejä porannu auki ja vaihtanu ihan kokonaisuutena mutta aika paljon helpommalla pääsee kun vetää keskeltä sisälokasuojaa halki ni ei tuu saumaa näkösälle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Hommat on taas edistyny "paljon" eli nyt on haettu uusi vanha ohjauspaineensäädin, joka olisi tarkotus vaihtaa välipäivinä, toivottavasti rupee toimiin. Silloin voisi myös tehdä cd:n jarruputken kun meni yksi poikki ja tietysti hitsata, mutta tuskin jaksan.

Jarruputkista vielä että onko siellä ihan standardi-juntturit, että löytyisi kotoa?(isäpuolen korjaamolta)

Sitten vielä että millä todennäkösyydellä on koneesta jotain halki, kun jätin isovanhempien pihaan(oli peitelty) ja setä oli sen vahingossa potkassu kumoon ja pressu oli lähteny pois päältä, ollu tuola varmaan kuukauden kumossa kannen imuaukot ylöspäin ilman imusarjaa vettä täynnä ja on ollu pakkasta? Olisi tarkotus sekin purkaa ja kuivata + pistää säilöön.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Henkan säätöohje muuten ok, mutta seosruuvi toimii juuri päinvastoin. Elikkäs sehän toimii oikeasti näin: vastapäivään laihalle ja myötäpäivään rikkaalle.

Sikalaihan ja sikarikkaan puolivälistä vähänmatkaa rikkaalle päin, (eli myötäpäivään) löytyy se "paras veto". Omassa tuo on säädetty tällähetkellä katsastuksessa läpäisevästä arvosta 1/8kierrosta rikkaalle, eli myötäpäivään.

ps. ite syytin kolmella pytyllä käynnistymisestä ruiskua niin kauan, kunnes vaihdoin sylinterikannen ja ongelmat hävisivät samantien. Vanha kansi oli siis halki jostain...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Mertmi kirjoitti:Henkan säätöohje muuten ok, mutta seosruuvi toimii juuri päinvastoin. Elikkäs sehän toimii oikeasti näin: vastapäivään laihalle ja myötäpäivään rikkaalle.
Ohhoh, tuli ajatuskatko :D Ei ole puoleen vuoteen tarvinnu seoksia paljon säädellä. :wink:

Näiden vanhojen ruiskujen kanssa pelatessa pitää aina muistaa, että kaikki ruiskuun liittyvät osat kuluu kertyvien kilometrejen myötä. Vika ei siis välttämättä ole vaan yhdessä kohtaa, vaan se voi olla monen vian yhteisvaikutus.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Tänään hain motonetistä ahtopainemittarin ja pyörijän samalla kun haettiin veljen ooppeliin jousi, ne pitäisi hieroo paikalle niin näkee vähän paineita.
Ohjauspaineensäädin unohtui vielä joten ei olla kokeiltu tota saappia oikeen, mutta finukkaan jarruremonttia ja iskarit paikalle olisi tarkotus tehdä (yksi jarruputki ainaki ja vähän herkistelyä). On suunnitelmissa hakea tarrakilvet viikonlopuks että näkee vähän miten pelittää, kun menee kesällä veljen hääautoksi. Siitä olisi sitten tarkoitus vähän ottaa kuviakin. Tänään kaivettiin hangesta ja ekalla lähti sekin hirmu.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin