Bensaturbojen öljynkulutus
Bensaturbojen öljynkulutus
Mites teillä muilla otsikon koneet vie öljyä? Itsellä -04 mallinen Aero vie n3-4dl/1000km.Onko tuo normaalia? Autolla ei ole ajettukkaan kuin 49tkm ja viimeiset 3 vuotta auto ollut todella vähäisellä käytöllä.
A3 1.8Tfsi quattro -15
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Käsittääkseni jos Saapin kone on kunnossa, niin se ei vie öljyä.Aero71 kirjoitti:Mites teillä muilla otsikon koneet vie öljyä? Itsellä -04 mallinen Aero vie n3-4dl/1000km.Onko tuo normaalia? Autolla ei ole ajettukkaan kuin 49tkm ja viimeiset 3 vuotta auto ollut todella vähäisellä käytöllä.
(En tiedä sitten vanhemmista)
Ainakaan oman Sport-Sedanin 10-15tkm öljynvaihtovälillä ei öljy vähene.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Ei kyllä omassakaan '03:ssa 2.0t:ssä minkäänlaista öljynkulutusta ole ollut huomattavasissa 10-15tkm öljynvaihtoväleillä... Ei tuo 3-4dl/1000km ihan normaalilta kuulosta!
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Eipä tuossa omassa ollut öljyä kadonnut kun siihen ostohetken jälkeen öljyt vaihdoin, toki on saattanu edellinen/liike sitä juuri lisäillä.
Noin vähän ajetussa on varmaan öljytkin vaihdettu vuosittain?
Noin vähän ajetussa on varmaan öljytkin vaihdettu vuosittain?
BMW 320dA Coupe LCI
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Niinpä vähän arvelinkin,ettei öljynkulutus Saabissa ole kovin yleistä päätellen jo siitä ettei vastaavia topicceja täällä liiemmin ole.Öljyt tohon on huoltokirjan mukaan vaihdettu 20tkm,30tkm ja 45tkm kohdalla ja nyt itse vaihdoin 47tkm kohdalla.Täytyypä soittaa liikkeeseen mistä ostin ton ja kysyä mitä he on mieltä.Jos öljynvaihtovälillä joutuu lisäileen yli 10 l öljyä,niin ei kuullosta kovin terveeltä...
A3 1.8Tfsi quattro -15
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Pöläyttääkö sinistä kun laitat käymään??Aero71 kirjoitti:Niinpä vähän arvelinkin,ettei öljynkulutus Saabissa ole kovin yleistä päätellen jo siitä ettei vastaavia topicceja täällä liiemmin ole.Öljyt tohon on huoltokirjan mukaan vaihdettu 20tkm,30tkm ja 45tkm kohdalla ja nyt itse vaihdoin 47tkm kohdalla.Täytyypä soittaa liikkeeseen mistä ostin ton ja kysyä mitä he on mieltä.Jos öljynvaihtovälillä joutuu lisäileen yli 10 l öljyä,niin ei kuullosta kovin terveeltä...
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Pöläyttääkö sinistä kun laitat käymään??[/quote]
En ole kyllä huomannu,mutta pakokaasujen haju on ehkä vähän "öljyinen" käyntiinlaiton jälkeen.
En ole kyllä huomannu,mutta pakokaasujen haju on ehkä vähän "öljyinen" käyntiinlaiton jälkeen.
A3 1.8Tfsi quattro -15
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Sigun mukainen auto alla ja en ole saanut kiinni vielä kertaakaan öljyn ryyppäämisestä. Tarkisteltu säännöllisin väliajoin on. Pajalle vaa auto ennenkuin tulee isompaa remonttia.
Paras ohje olisi teettää autoon ohivuotomittaus että onko vika jumiutuneissa öljyrenkaissa tai yllättävästi kuluneessa koneessa.
Kannentiiviste voi vuotaa esim. öljyä nesteiden sekaan tms. Jos kannentiivisteistä vuoto paljastuu niin muista myös oikaista sylinterikannen taso koneistamossa mikäli on elänyt.
Halvalla voisit päästä jos vaihdat suositusasteikkoa jäykempää öljyä ja katsot syökö enää. Tämäkin monesti auttaa.
Paras ohje olisi teettää autoon ohivuotomittaus että onko vika jumiutuneissa öljyrenkaissa tai yllättävästi kuluneessa koneessa.
Kannentiiviste voi vuotaa esim. öljyä nesteiden sekaan tms. Jos kannentiivisteistä vuoto paljastuu niin muista myös oikaista sylinterikannen taso koneistamossa mikäli on elänyt.
Halvalla voisit päästä jos vaihdat suositusasteikkoa jäykempää öljyä ja katsot syökö enää. Tämäkin monesti auttaa.
9-3SS my'05 Aero 2.0T BSR
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Pari juttua voi kokeilla melko helposti itsekin:
Voit irroittaa sen turbolta imusarjalle menevän putken ja tutkia näyttääkö turbo/imusarja HUOMATTAVAN öljyiseltä, jos näin niin turbo on sökö.
VÄHÄN öljyä on putkissa turbon jälkeen aina.
Lisäksi voit kokeilla sormin sitä turbon akselin välystä imupuolelta. Siis irroitat sen ilmanputsarilta turbolle menevän putken. Mikäli välystä tuntuu, niin sama juttu, sökö on.
Ne mäntien öljyrenkaat nyt tuskin yksistään vaurioituvat ilman muuta vikaa, lievää kiinnileikkautumista tai sellaista. Ruuvaa sytytystulpat irti ja paina mieleen mikä mistäkin sylinteristä on. Onko joku öljyisen näköinen, tai ylipäänsä muista huomattavasti poikkeava? Jos näin, niin vika taitaa olla siellä sylinterien/mäntien suunnalla. Tai sitten kannessa venttiileissä siinä kyseisessä sylinterissä.
Mites muuten öljy pysyy puhtaana? Likaantuuko nopeasti? Jos näin niin viittaa edelleen enemmän sinne mäntiin, kuin sinne sylinterikanteen.
Tuo mainitsemasi öljynkulutus on vielä niin "pieni", että sen paikallistaminen voi olla vaikeaa. Ennen wanhaan täysin normaalina kulutuksena pidettiin vielä 1 litra/1000 km. Oli myös itsestään selvää, että iso kone ja iso turbo veivät öljyä.
Auto pajalle joka tapauksessa, kuten tuolla edellä jo todettiinkin.
Voit irroittaa sen turbolta imusarjalle menevän putken ja tutkia näyttääkö turbo/imusarja HUOMATTAVAN öljyiseltä, jos näin niin turbo on sökö.
VÄHÄN öljyä on putkissa turbon jälkeen aina.
Lisäksi voit kokeilla sormin sitä turbon akselin välystä imupuolelta. Siis irroitat sen ilmanputsarilta turbolle menevän putken. Mikäli välystä tuntuu, niin sama juttu, sökö on.
Ne mäntien öljyrenkaat nyt tuskin yksistään vaurioituvat ilman muuta vikaa, lievää kiinnileikkautumista tai sellaista. Ruuvaa sytytystulpat irti ja paina mieleen mikä mistäkin sylinteristä on. Onko joku öljyisen näköinen, tai ylipäänsä muista huomattavasti poikkeava? Jos näin, niin vika taitaa olla siellä sylinterien/mäntien suunnalla. Tai sitten kannessa venttiileissä siinä kyseisessä sylinterissä.
Mites muuten öljy pysyy puhtaana? Likaantuuko nopeasti? Jos näin niin viittaa edelleen enemmän sinne mäntiin, kuin sinne sylinterikanteen.
Tuo mainitsemasi öljynkulutus on vielä niin "pieni", että sen paikallistaminen voi olla vaikeaa. Ennen wanhaan täysin normaalina kulutuksena pidettiin vielä 1 litra/1000 km. Oli myös itsestään selvää, että iso kone ja iso turbo veivät öljyä.
Auto pajalle joka tapauksessa, kuten tuolla edellä jo todettiinkin.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Huonoa tuuria jos turbossa vika. Meinaan kun kuitenkin on Mitsu eikä mikään Garretin lelu kysessä. Toisaalta hyvinhän nuo näyttää GT2052S:kin kestävän. (koputetaan puuta... ).
Moottoriöljyn Min. ja Max. merkin väli näkyy olevan 0.75 litraa ja 4 litran kohdalla alkaa hälyyttelemään.
Moottoriöljyn Min. ja Max. merkin väli näkyy olevan 0.75 litraa ja 4 litran kohdalla alkaa hälyyttelemään.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Samat hommat tuli itsellekkin mieleen tarkistella.Nico kirjoitti:Pari juttua voi kokeilla melko helposti itsekin:
Voit irroittaa sen turbolta imusarjalle menevän putken ja tutkia näyttääkö turbo/imusarja HUOMATTAVAN öljyiseltä, jos näin niin turbo on sökö.
VÄHÄN öljyä on putkissa turbon jälkeen aina.
Lisäksi voit kokeilla sormin sitä turbon akselin välystä imupuolelta. Siis irroitat sen ilmanputsarilta turbolle menevän putken. Mikäli välystä tuntuu, niin sama juttu, sökö on.
Ne mäntien öljyrenkaat nyt tuskin yksistään vaurioituvat ilman muuta vikaa, lievää kiinnileikkautumista tai sellaista. Ruuvaa sytytystulpat irti ja paina mieleen mikä mistäkin sylinteristä on. Onko joku öljyisen näköinen, tai ylipäänsä muista huomattavasti poikkeava? Jos näin, niin vika taitaa olla siellä sylinterien/mäntien suunnalla. Tai sitten kannessa venttiileissä siinä kyseisessä sylinterissä.
Mites muuten öljy pysyy puhtaana? Likaantuuko nopeasti? Jos näin niin viittaa edelleen enemmän sinne mäntiin, kuin sinne sylinterikanteen.
Tuo mainitsemasi öljynkulutus on vielä niin "pieni", että sen paikallistaminen voi olla vaikeaa. Ennen wanhaan täysin normaalina kulutuksena pidettiin vielä 1 litra/1000 km. Oli myös itsestään selvää, että iso kone ja iso turbo veivät öljyä.
Auto pajalle joka tapauksessa, kuten tuolla edellä jo todettiinkin.
Öljyt pysy suhteellisen puhtaina n1300-1400km vaihdon jälkeen ennenkun alkoivat tummumaan.Mikähän mahtaa olla Saabin hyväksymä öljynkulutus?Auton ohjekirjasta en sitä äkkiseltään löytänyt.Auto ollu mulla vasta reilun kuukauden ja ajattelin josko asiasta voisi mennä ruikuttaan myyjäliikkeeseen.
A3 1.8Tfsi quattro -15
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Äkkiseltään vilastuna ei WIS:stä löytynyt öljynkulutus rajoja, kuin 1,8i koneelle. Paljon muiden merkkien kanssa pelanneena ei enää alle 0,4l/1000km kulutuksista jaksa säikähtää. Esimerkiksi VAG ja Italialaiset tuppaa viemään tuon verran aina.
900c 2d -89 (semi käyttis)
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Minulla on ollut ja on nykyisinkin 1.8t ja kulutusta ei ainakaan koskaan 10 tuhannen välillä ole näkynyt. Niin ,että tarkoitin näissä kaikissa kolmessa ei ole öljynkulutusta havaittu.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Yli puolitoistasataatuhatta kilometriä ajettu bensaturbo SS, eikä öljy tipu yhtään vaihtoväliillä mittatikussa.
Jotakin pahasti pielessä, jos kuluttaa vajaan puoli litraa tuhannelle öljyä - ehkä jonkun muun merkkiselle ajopelille normaalia, mutta ei B207 -koneisille Saabeille.
Jotakin pahasti pielessä, jos kuluttaa vajaan puoli litraa tuhannelle öljyä - ehkä jonkun muun merkkiselle ajopelille normaalia, mutta ei B207 -koneisille Saabeille.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Se nestemittaus kannattaa mielenterveyden takia tehdä, kuten myös turbon tarkastus. Seurata nesteitä. Kyllä jotku yksilöt voivat viedä öljyä enemmän, normaalin toleranssin sisällä. Eri asia jos yhtäkkiä käytös muuttuu. Muistelin omani vieneen noin 0.5-1 litran sen 20tkm vaihdon aikana, 1dl/1000km on minusta aikalailla normaalia kulua. Mainitsit että auto vähällä ajolla, onko myös vähillä kilsoilla? Saattavat ajaessa pinnat silottua ja kulua toisiinsa paremmin sopiviksi ja kulutus tippuu alun jälkeen. Voi mennä esim ensimmäinen 50-100tkm että asettuu se öljyn kulutus. Näitä on tapauksia olen kuullut. Auto tykkää kun sillä ajetaan. Jos myös öljymerkin vaihdon on sanottu lisäävän kulutusta (en sano sitten onko tällä tieteellistä pohjaa). Sitten taas onko vain mittaustavasta kiinni vai onko jo pitemmän aikaa mennyt öljyä säännöllisesti?