GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Rafu kirjoitti: Luulen että pahin ongelma nyt on resurssit minkään uuden tekoon ja aikaa siihen kuluu väkisin vaikka resursseja olisikin, nykyisillä malleilla firma piutäisi saada voitolliseksi ja pian. Ei tosin ole tietoa myykö tehdas autot GM myyntiorganisaatiolle nollatuotolla ja näyttää siksi miinusmerkkist tulosta, tulos halutaan tehdä konsernin toisessa osassa.. Nykyään luvut ei aina ole ihan yksiselitteisiä.
Näin itsekin ajattelin jo aiemmin ettei nuo tappiot aina ole välttämättä ihan tasan sitä miltä ne paperilla näyttää. Valmistava tehdas voi tehdä tappiota 50 miljoonaa/vuosi kun samaan aikaan muualle rekisteröity myyntiyhtiö tahkoaa 300 miljoonaa/vuosi voittoa. Verotus syistä tehdas myy autot nollavoitolla tai tappiolla ja voitot tekee myyntifirma jossain missä verotus on kepeämpää.

Toivottavasti näin, silloin olisi pieni mahdollisuus. myyntihinnat pitäisi tietty neuvotella uusiksi ja mahdollisesti vaihtaa jälleenmyyntiketjua. Sitten on enää se ongelma että pohjalevyt, moottorit yms. pitänee jatkossakin pitkään ostaa GM:ltä ja niilläkin on hirveä tarve rahalle, halvalla sieltä ei mitään tule saamaan. jotain uutta ja parempaa viiden vuoden päästä kuulostaa kyllä todella pahalta. Nyt jo yleinen käsitys on se että mallit on ikivanhoja..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Rafu kirjoitti:Nyt jo yleinen käsitys on se että mallit on ikivanhoja..
No miksipä ei olisi kun ne sitä ovat. 9-3 nyt ei ihan kamalan vanha ole mutta 9-5 on jo antiikkia, katsoi sitä kuinka SAAB-lasien läpi tahansa.
Eihän pienellä tehtaalla tietysti koskaan tule olemaan resursseja samaan uusimistahtiin kuin isommilla mutta 12 vuotta on ihan liikaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

wesku kirjoitti:Hyvää ja innovatiivista porukkaa löytyy Aasiasta alle kolmasosaan Ruotsin ja Euroopankin hinnoista. Turha toivo.
Aasialainen innovatiivisuus == innolla kopsataan länsimaista.. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja maverick »

wesku kirjoitti:Hyvää ja innovatiivista porukkaa löytyy Aasiasta alle kolmasosaan Ruotsin ja Euroopankin hinnoista. Turha toivo.
Kyllä on tullut työpaikassa tutuksi nuo Kiinan ja Intian innovatiiviset tyypit. Tehdään ihan p....a työtä ja omaa tietämättömyyttä ei voi millään tunnustaa. Jos kysyy että onko kaikki ok, niin tulee vain "yes yes sir, nou ploplem", mutta myöhemmin huomaa että hommat tehty ihan päin persettä.

Kyllähän aasian halpatyöläiset saa kunnollakin hommia tekemään kun ohjeistaa niin maan perusteellisesti ja valvoo moneen kertaan työtä. Se taas sitten ei tulekkaan halvaksi enää...

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
ka_0593
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 09:16
Paikkakunta: Oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ka_0593 »

maverick kirjoitti:
wesku kirjoitti:Hyvää ja innovatiivista porukkaa löytyy Aasiasta alle kolmasosaan Ruotsin ja Euroopankin hinnoista. Turha toivo.
Kyllä on tullut työpaikassa tutuksi nuo Kiinan ja Intian innovatiiviset tyypit. Tehdään ihan p....a työtä ja omaa tietämättömyyttä ei voi millään tunnustaa. Jos kysyy että onko kaikki ok, niin tulee vain "yes yes sir, nou ploplem", mutta myöhemmin huomaa että hommat tehty ihan päin persettä.

Kyllähän aasian halpatyöläiset saa kunnollakin hommia tekemään kun ohjeistaa niin maan perusteellisesti ja valvoo moneen kertaan työtä. Se taas sitten ei tulekkaan halvaksi enää...

-Tommi
Yhdyn täysin edelliseen, kokemusta on myös täällä.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja essal »

Kertokaa nyt minullekin edes yksi kiinalainen innovaatio tältä vuosituhannelta.

Toivotaan, että sotkut selviävät ja ihmiset saavat tehdä työtä. Ja me länsimaiset ihmiset oppisimme jo sen, että kaikki kiinassa tehty krääsä on tehty työntekijöiden oikeuksia ja kansainvälisiä lakeja rikkoen.

Siirryin jokusia vuosia sitten lämmittämään tätä mökkiä pelleteillä. En siksi, että se olisi ekologista, vaan siksi että pelletit tehdään Suomessa ja se tuo työtä tänne. Yksikään kiinalainen tai putini ei maksa verojaan Suomeen ja veroilla tämä meidänkin hyvinvointi aika pitkälti rahoitetaan.

Nyt Ruotsi kyntää tässä lamassa syvemmällä kuin Suomi. Tilanne on uusi, koska aiemmin länsinaapureilla on ollut asiat aina paremmin kuin meillä. En silti tunne vahingoniloa vaan toivon, että he saavat hommat rullaamaan ja säilytettyä edes osan ns. perinteisestäkin teollisuudesta. Autoteollisuus jos mikä on teknologiateollisuutta kuten liikkuvat koneet joita touhutaan lahden tällä puolen. Ja paikallisilla innovaatioilla on Suomen perusteollisuus pysynyt maailmalla pinnalla. Eli en epäile, etteikö Ruotsin autoteollisuuskin pärjäisi samoilla opeilla, jos vaan saavat tehdä työtänsä rauhassa, ilman globaaleja välivouhkaajia.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

ka_0593 kirjoitti:
maverick kirjoitti:Kyllähän aasian halpatyöläiset saa kunnollakin hommia tekemään kun ohjeistaa niin maan perusteellisesti ja valvoo moneen kertaan työtä. Se taas sitten ei tulekkaan halvaksi enää...

-Tommi
Yhdyn täysin edelliseen, kokemusta on myös täällä.
Yksi ääni lisää.

Mitä tulee itse irtisanomisuutiseen: Toki se kirpaisee kun osuu omalle kohdalle, mutta niin se on vaan joskus porukkaa potkittava pois jotta on edes jonkinlaisia mahdollisuuksia selvitä. Saabin tapauksessa potkuja ei jaella siksi, että voittoa ei tule tarpeeksi vaan siksi että muuten on kohta jokainen työntekijä etsimässä uutta työtä.

Omalla kohdalle osui taka vuosina sellainen tilanne, että firman neljästä tehtaasta laitattiin yhdessä lappu luukulle, siis se jossa itse työskentelin. Päätös oli aivan oikea vaikkakin kymmenkunta vuotta myöhässä. Ko. firma rämpii edelleen syvällä suossa, mutta ilman toimenpiteitä olisi sulkenut kaikki neljä tehdasta jo aikapäiviä sitten. Jälkikäteen katsottuna itselle ei käynyt edes huonosti vaikka uranvaihto tulikin eteen.

Ps. Ei Saab mihinkään kaadu, siihen ei riitä sen enempää GM:n kuin Ruotsin valtionkaan rahat. Vaikeaa tosin tulee olemaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja VKe »

G-mies kirjoitti:Aika mielenkiintoista tuo uutisointi on, tässä yksi sisäpiirissä olevan versio...

GM omistajana on imenyt kaikki rahat ulkomaille.
Täsmällleen näin. Mitä GM on tehny vuodesta 1995 lähtien?

Ei mitään muuta kun eläny velkarahoilla tai muilta kupatuilla rahoilla. Siis ei taalaakaan omaa rahaa pelissä. Vain ja ainoastaan imeny konsernin sisäisillä laskutuksilla ja muilla (laittomilla) rahansiirroilla, kuten Mimmikin jo aiemin kirjoitti, itselleen kaiken sen rahan joka meidän maakunnissa on aikaan saatu.

No hiukan spekuloiden kirjoitettu, myönnän, mutta näin se nyt vaan on tainnu mennä, kaikki tulot on kupattu jenkkeihin.

S...tanan ameriikanpellet.
Sininen Saab 9-3, '99
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

VKe kirjoitti:Mitä GM on tehny vuodesta 1995 lähtien?
Muun hunajatan ohessa lahjoittanut automaailmalle sellaisen teknisen turvallisuusinnovaation kuin lukkiutumattoman käsijarrun.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Minuteman kirjoitti:
VKe kirjoitti:Mitä GM on tehny vuodesta 1995 lähtien?
Muun hunajatan ohessa lahjoittanut automaailmalle sellaisen teknisen turvallisuusinnovaation kuin lukkiutumattoman käsijarrun.
Paskapuhetta. Kyllä mulla ainakin lukkiutui erittain hienosti aina pakkasella. No onneksi on uudet käsijarruvaijerit ja muutosprosentti 2%.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5382
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tobbana kirjoitti:
JuHem kirjoitti:Kuka nähnyt kuinka tarkkaan uudet saabit on tarroitettu?
En oo koskaan nähnyt niin tuoretta saabia, mutta mm. volvoissa nähnyt laidasta laitaan, osassa vain katto ja konepelti suojattu, osassa kylkiin asti, niin tarkkaan ettei ole kuin lasit paljaana.
-Sami
Oisko tosiaan noin tarkkaan laitettu wrapquardit pintaan ?
Sininen Saab 9-3, '99
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Japso »

Minuteman kirjoitti:
VKe kirjoitti:Mitä GM on tehny vuodesta 1995 lähtien?
Muun hunajatan ohessa lahjoittanut automaailmalle sellaisen teknisen turvallisuusinnovaation kuin lukkiutumattoman käsijarrun.
Eikä unohdeta etukässäriä, saati kolmoistuettua etutolppaa!
Corvette C5
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

peinu kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:
VKe kirjoitti:Mitä GM on tehny vuodesta 1995 lähtien?
Muun hunajatan ohessa lahjoittanut automaailmalle sellaisen teknisen turvallisuusinnovaation kuin lukkiutumattoman käsijarrun.
Paskapuhetta. Kyllä mulla ainakin lukkiutui erittain hienosti aina pakkasella. No onneksi on uudet käsijarruvaijerit ja muutosprosentti 2%.
Vaijerit lukkiutuvat kyllä erittäin hienosti pakkasilla johtuen olemattomista tiivistekumeistaan, mutta käsijarrut eivät. Ja jos lukkiutuvat niin lukkiutuvat myös pysyvästi.

Totta on, että kyllä noinkin sysisusiin käsijarruihin tolkun saa jos jaksaa perehtyä ja säätää oikeassa järjestyksessä RUMMUISTA kahvaan päin, mutta ei se nykypäivän Autoilijan arkipäivän tehtäviin kuulu huolehtia mistään jarrujen käsisäädöistä saatika jo ilmeisesti erikoisuudentavoittelun pyrkimyksestä suunnitellusta JARRUKENKIEN levitinkappaleesta joka ei toimi muuten kuin ehkä suunnittelupöydällä teoreettisesti.

Itse GM:n nykytilaan voi pienellä hakemisella löytää syyn eräästä Ralph Naderista, joka jo silloin n. 50 Vuotta sitten kun jopa Amerikkalaisilla Autonvalmistajilla oli oikeasti halua ja markkinarakoa vastata Eurooppalaisten pienten (kuubelwaagenin) autojen tuomaan uhkaan tuomalla markkinoille suhteellisen pienen ja takamoottorilla varustetun auton eli Chevyn Corvairin, omalla ristiretkellään tyrmäsi koko pienten- ja aikaansanähden pienimoottoristen autojen konseptin vain pönkittääkseen omaa poliittista uraansa.

Nyt tämä sama tyyppi on kateudestavihreiden keulakuvana vaikka itse ristiretkellään onnistui vuosikymmeniä kanteiden uhalla jarruttamaan koko Amerikan autoteollisuuden pyrkimyksen vastata kuluttajien tarpeisiin pienemmillä ja kevyemmillä autoilla, juuri siksi että itse nostatti Senaattitason jutut "turvattomien autojen" vuoksi ja vaati itse henkilöautojen tekemistä massiivisemmiksi ja turvallisemmiksi.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

VKe kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:
JuHem kirjoitti:Kuka nähnyt kuinka tarkkaan uudet saabit on tarroitettu?
En oo koskaan nähnyt niin tuoretta saabia, mutta mm. volvoissa nähnyt laidasta laitaan, osassa vain katto ja konepelti suojattu, osassa kylkiin asti, niin tarkkaan ettei ole kuin lasit paljaana.
-Sami
Oisko tosiaan noin tarkkaan laitettu wrapquardit pintaan ?
Hieman kärjistettynä toki, ei ollut esim. peilit piilossa, eikä lasien kehykset, mutta peltipinnat tosiaan melko tarkasti teipissä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Japso »

9-5T kirjoitti: Minä kun luulin että GM aikana ei enään ollut lapsellista etukässäriä.
Tosituunaajat vaihtaa tommoset raceosat vaikka väkisin.
Corvette C5
Vastaa Viestiin