![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saman tyyppinen vika myös täällä vikakoodi oli satunnainen vika vasemman puolen tulo venttiilikoneistossa vaihdettiin käytettyyn ei auttanut kun vähäksi aikaa sama jatkuu. uusi maksaa 2k€ mikä neuvoksi?mikkox9x kirjoitti:Absi kysymyksiä näyttää olevan täällä miljoona ja yks, mutta joskohan yksi mahtus vielä joukkoon.
Eli vikana on, että tonnari vilkuttelee ANTILOCK valoa ja absit häviää. Vika on hyvin vaihtelevaa välillä toimii välillä ei, välillä vika on ollut jatkuvasti päällä ja jatkuu sammuttamisenkin jälkeen, eikä antilock valo sammu kuin virta-avaimesta. Nyt on ollut sitten sitä, että kylmänä kun käynnistää niin ei mitään vikaa ja antilock valon toiminta on normaalia. Valo saattaa syttyä sitten yhtäkkiä maantiellä ajaessa kun auto on kunnolla lämmennyt ilman että on koskenut jarruun vähään aikaan. Välillä valo ei syty ollenkaan. Joskus vika katoaa kun käyttää virtoja pois, joskus ei ja silloin valo saattaa virrat pällä palaa normaalisti hetken, mutta jää palamaan kännistyksen jälkeen.
Vikakoodiksi antaa koodia 1222 , eli herjaa pääsylinterin venttiiliä. Pumppu ja painekatkaisi tuntus toimivan äkkiseltää oikein koska ei kadota jarruja ja hydraulipumpun moottori näyttäs pyörivän useinmiten, kun virtoja laittaa päälle ja pyörähtää kokeiltaessa muutaman voimakkaan jarrun painalluksen jälkeen. Pumppu sammuu myös normaalisti. Brake Fluid valoa ei vilkuttele, kun joskus hyvin harvoin auton käynnistyksen jälkeen vähän aikaa. ABS:n releen 292 vaihdoin jo eikä vika poistunut. Mikä neuvoksi?
Mitähän mahtaa pääsylinterin venttiili maksaa jos vika siinä? Ventiilin resistanssiarvot oli mitattaessa normaalia luokkaa. Abs boxin ja paria hydraulipumpun etupuolella olevaa liitintä puhdistelin jo. Ei mainittavaa vaikutusta. Vian toistuvuus on tosin itsekseen harventunut pikkuhiljaa, kun aluksi se oli melkein jatkuvaa. Onko noille meno ja tuloventtiileille vielä joku liitin jossain ja mitähän muita liittimiä tuohon pumppuun menee?
Ensimmäisenkerran vika ilmeni sen jälkeen kun olin nollakelillä tai pienellä pakkasella rapannut autoa ulkona katoksessa. Akvaariokotelon silloin aukasin ja irrotin ECU:n mutten mitenkään erikoisen varomattomasti mielestäni toiminut ja tuskin tuossa nyt normaalia enempää kosteuttakaan mihinkään ois päässyt. Jarrun tuntumasta tuli mieleen, että aluksi kun auton ostin ja absit toimi jarrupoljin tuntui tiiliskivimäiseltä(mutta tehokkaalta) entiseen autoon verrattuna. Nyt jarrut ei tunnu enään samalta, liekkö vain tottumusta. Poljin painuu jonku verran alas (johonkin niinkuin pykälään) painettaessa voimakkaasti, liekkö normaalia.
Pitääpä katsastaa noiden tila tarkemmin. Mitään häikkää niissä en ole huomannut katkaisija kuulostaa naksuvan normaaliin malliin. Peitelevy minulla on ollut siitä alhaalta jo hyvän aikaa irti, liekkö saattanut potkaista vahingossa jotain rikki. Mahtaakohan tuolla rikkonaisella jarrukatkaisijalla olla sitten mitä merkitystä absien toimimattomuuteen, kun sillä, että painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa niin ei ole mitään vaikutusta mihinkään(ei katkaise besansyöttöä, pitäisikö?), auto on tosi automaatti. Jarruvalot toimii kyllä aina kun paikallaan jarrua polkee.ajn kirjoitti:Onko ne polkimen kiinnitykset kunnossa?
Onko jarruvalokatkaisin "oikeissa asemissa" polkimeen nähden ja onko katkaisija muuten kunnossa?
Olisiko boksi huonosti kiinni...?Korteksi kirjoitti:En kehdannut mitään uutta topicia tässä aloittaa, joten kysäisen tässä vastausta ongelmaani: koeajamassani autossa antilock valo syttyy KAASUTETTAESSA, ei jarrutettaessa. Missä vika?
Mistäs tämä kuuluisa boksi löytyy? Eilen uudemman kerran autolla ajellessa huomasin myös sen, että tuo koko ABS järjestelmän toiminta taitaa olla ihan tuuripeliä. Välillä jarrutettaessa hiekkatiellä oikea eturengas lukkiutuu, kun muut renkaat taas eivät. ABS:n toiminnan huomaa vasta jarrutuksen lopussa kun poljin "löystyy" ja sitten tietenkin tulee tämä asiaan kuuluva jarrupolkimen tärinä, joka ainakin minulle kertoo, että järjestelmä toimii niinkuin pitääkin, vaan ei toimi. Lisäksi huomasin, että anti lock valo ei varoittele mitään, vaikka rengas lukossa onkin, ja syttyy kiihdytettäessä 1. vaihteella, varsinkin ylämäkeen. Jo on mystistä9000CD23T kirjoitti:Olisiko boksi huonosti kiinni...?Korteksi kirjoitti:En kehdannut mitään uutta topicia tässä aloittaa, joten kysäisen tässä vastausta ongelmaani: koeajamassani autossa antilock valo syttyy KAASUTETTAESSA, ei jarrutettaessa. Missä vika?
Tämmöistä teki itsellänikin tossa -94 Aerossa. Anti-Lock loimotti silloin tällöin, usein kun oli ajettu muutama kilometri (ja usein liittyi kiihdyttämiseen). Lisäksi tuota TRRR ääntä kuului juuri ennen pysähtymistä, vaikka ei varmasti ollut lukkiutumassa.enska kirjoitti:Heitetään vielä ilmoille yksi oire mitä minun autossani esiintyy. Melkeen kaikki nuo ABS/ANTILOCK oireet ja valojen palamiset on koettu mutta syytä ei ole löytynyt. Nyt kuitenkin jarrutettaessa pienissä nopeuksissa (kuiva asfaltti, ei lukkiutumisen mahdollisuutta) juuri ennen jarrutuksen loppumista abs-reagoi kuten luikkaalla abs:n toimiessa----> kuuluu normaali ääni TRRRRRR ja polkimessa tuntuu niinkuin jarrut lukkiutuisivat ---> eivät tietenkään lukkiudu..oireen tullessa ABS-valo ei pala..
Oisko tämä painetunnistimen ongelma......?.....