Ajattelin pikkasen kopasta kepillä jäätä ja pyytää aikaisemmin valittamatonta ELViä takaisin. Kaipailisin kommentteja valituksen sisältöön ennen sen lähettämistä. Kommentit kuten:turha valittaa ei sieltä kuitenkaan mitään saa tms. _saa_ jättää kirjoittamatta.
Itse itseäni lainaten kirjoitti:
OIKAISUPYYNTÖ/AUTOVEROVALITUS 6.11.2009
Tampereen Tulli
Lähettäjä:
Zorro yms.
OIKAISUPYYNTÖ AUTOVEROPÄÄTÖKSIIN
Hei,
Oikaisupyyntöni perustuu viimeaikaisiin uutisiin, joissa Valtio palauttaa autoveron arvonlisäveron automaattisesti vain vuodesta 2006 lähtien autoja tuoneille. Poikkeuksena tähän palautetaan myös niiden auton tuojien arvonlisäverot, jotka ovat aikanaan tehneet aiheesta valituksen.
Toin itse kaksi autoa, joista verotuspäätökset vuosina 2003 ja 2004. (Kopiot päätöksistä liitteenä). Ennen kyseisten autojen valitusajan umpeutumista tiedustelin tullilta valitusten jättämistä. Kysyin sähköpostitse yksilöllisen veroprosentin puuttumisesta (xxxxxxxn vastaus liitteenä). Kysyin myös puhelimitse valitusprosessista ELVin palauttamiseksi, vastaajana oli matalaääninen naisvirkailija, jonka nimeä en saanut kiinni.
Sekä sähköposti- että puhelinvastauksessa todettiin, että jos-ja-kun muutoksia tulee, niin tulli kyllä korjaa viran puolesta. Tämä matalaääninen virkailija vieläpä tomerasti pyysi, että en tekisi valitusta, koska siinä menee kaikkien aikaa hukkaan. ”Homma toimii kaikkien kanalta paremmin ilman valituksia”.
Tähän luottaen ja tullin toimintaohjeita parhaani mukaan noudattaneena pyydänkin, että oikaisette liitteenä olevien autoveronpalautuspäätösen ja autoveropäätöksen palauttamalla autoverosta kannetut ALV:t sekä lakimuutoksen mukaiset ajoneuvokohtaisten veroprosenttien erotukset korkoineen.
Saamassani autoveronpalautuspäätösessä kerrotaan: ”Koska yksilöllinen veroprosentti ei ole tiedossa, verotuksen oikaisussa on käytetty laissa säädettyä keskimääräistä prosenttia. Jos yksilöllinen veroprosentti myöhemmin selviää ja se on pienempi kuin sovelletussa laissa säädetty prosentti, oikaistaan verotupäätös viran puolesta”. Automallikohtaisia yksilöllisiä veroprosentteja Saabeille ei koskaan julkistettu ennen päästö- ja painoperusteisten veroprosenttien voimaan tuloa. Vaikka Saabinkin prosentteja lupailtiinkin - tulkitsen, että tulli keskeytti yksilöllisten veroprosenttien julkaisun turhana siinä vaiheessa, kun sisäinen spekulointi päästö- ja painoperusteisesta autoverotuksesta alkoi. Näin ollen vaadin, että autojeni verotuksessa aikanaan käytetty keskimääräinen veroprosentti 29% korjataan myöhemmin toteutuneiden päästö- ja painoperusteisten autoveroprosenttien mukaiseksi.
Alla selvitykset palautettavasta ALV:sta, sekä korjatun autoveroprosentin aiheuttamat palautukset:
1. Autoveron palautuspäätös A2003-80-345-612-004, 22.12.2003, SAAB 9-3 136kW käyttöönottopäivä 11.03.1998
Palautuspäätöksen jälkeen:
Verotusarvo 20418,40€, Autovero (29%) 5921,33€, ALV 1302,69€
Tullin tilastojen mukaan on 08/2008 verotettu samanlainen auto, jossa autoveroprosentti on 24,20%. Tällöin Autoveron määrä olisi (20418,40€ * 24,20%) 4941,25€. Erotus kannettuun Autoveroon edukseni (5921,33€ - 4941,25€) 980,08€
2. Autoveropäätös A2004-0-342-056-004, 7.12.2004, SAAB 9000 CS 2.3 147kW
Verotusarvosta 6180,00€, Autovero (29%) 1792,20€, ALV 394,28€
Tullin tilastojen mukaan on 11/2008 verotettu samanlainen auto, jossa autoveroprosentti on 24,10%. Tällöin Autoveron määrä olisi (6180€ * 24,10%) 1489,38€. Erotus kannettuun Autoveroon edukseni (1792,20€ - 1489,38€) 302,82€
Yhteenveto:
Vaadin, että tulli palauttaa aiheettomasti perityt ALV:t sekä yksilöllisen veroprosentin aiheuttaman erotuksen korkoineen.
Kunnioittaen,
Zorro
Date: Mon, 19 Sep 2005 15:53:37 +0300
From: xxxxxx@tulli.fi>
To: zorro
Subject: Yksilölliset veroprosentit
Tullihallituksen antama vastaus vastaavaan kyselyyn.
Vastaajana xxxxxxxxxxx.
Kysymäänne veroprosenttien selvitystyötä tehdään koko ajan ja
tuloksia julkistetaan sitä mukaa kuin niitä saadaan valmiiksi.
Yksilöllisiä veroprosentteja selvitetään pääsääntöisesti
tuontitilaston mukaan suosituimmista ajoneuvomerkeistä kohti
harvinaisia. Tällä perusteella automerkeistä seuraavana olisivat
vuorossa Volkswagen, Opel ja Ford. Saabin osuus tuontiautoista on
tänä vuonna ollut noin 1,4 % ja sen suosituimmuussija on noin
kymmenes. Yhdenvertaisuus- ja
oikeusturvasyistä julkaistavien prosenttien ajoneuvomerkkejä ja
vuosia ei voida kertoa etukäteen. Uusia veroprosenttitaulukoita ei
ole valmiina, eikä seuraavan taulukon julkaisemisajankohtaa ole
päätetty. Tehtävää viivästyttää se, että tallella olevat
verotustiedot eivät ole siinä muodossa eivätkä sillä tarkkuudella
kuin mitä näihin mallikohtaisiin veroprosentteihin tarvitaan. Tämän
vuoksi työ on tehtävä käsin.
Tulli on joutunut painottamaan autoverotuksen eri tehtäviä niiden
kiireellisyyden mukaan. Kaikkein kiireellisin työ oli saada
ensiverotukset toimimaan ja siinä suhteessa olemme päässeet hyviin
tuloksiin. Seuraava suururakka on kevään 2003 lainmuutoksesta
johtuvien oikaisujen tekeminen. Nämä oikaisut on saatu tehtyä lähes
kokonaan.
Valitettavasti kolmas kiireellisyysluokka on pitänyt sisällään nämä
mallikohtaiset veroprosentit, koska niiden tekeminen on hakuammuntaa
siihen nähden, mitkä tiedot olisivat kaikkein tärkeimpiä ja
kiireellisimpiä yleisön uteliaisuuden kannalta. Tämän vuoksihan
käytettyjen ajoneuvojen tuontitilaston mukaan kaikkein yleisimmät
merkit ja mallit on jo selvitetty. Mallikohtaisten prosenttien
selvitystyötä on kuitenkin jatkettu koko ajan.
Kun verotushetkellä ajoneuvolle ei ole vahvistettua mallikohtaista
veroprosenttia, verotus toimitetaan autoverolain 6 a §:n 3 momentissa
säädetyllä keskimääräisellä veroprosentilla. Jos ajoneuvolle
myöhemmin julkaistava mallikohtainen veroprosentti on pienempi kuin
keskimääräinen veroprosentti, Tulli oikaisee verotuksen
oma-aloitteisesti. Viranomaisaloitteinen oikaisu ei ole tässä
tapauksessa sidottu muutoksenhaun määräaikaan.
Ystävällisin terveisin
xxxxxxxxxxxxxxxxx@tulli.fi)
Tullineuvonta,Kuopio
Vastaus ei ole valtiota sitova.