96:seen H4 lisävalot
96:seen H4 lisävalot
Kytkentäkaavio olis hakusessa H4 lisävaloille?
Kawasaki KLE 500 -03
Sunbeam 900 De Luxe -72
Sunbeam 900 De Luxe -72
Re: 96:seen H4 lisävalot
Koitetaas näin sanallisesti, muistin varassa, kun tein tuon kytkennän n.20 vuotta sitten. Oli senverran mielenkiintoinen kytkentä että silloin tarvittiin ystävällisen vanhemman autosähkärin neuvoja, itse kokeilin eri variaatioita mutta toiminta oli aina vähän outoa (=virheellistä tai olematonta).
Tarvitset lyhtyjen lisäksi 2 kpl tavallisia releitä, 2 diodia (pitää kestää jonkun verran virtaa, autotarvikeliikkeestä saattaa löytyä, tai sitten bebek tms.), kytkimen kojetauluun ja sulakepitimen.
Ota releiden herätteet (napa 86) valoille menevistä johdoista (pitkä pitkästä, lyhyt lyhyestä). Ennen releitä diodit, päästösuunta kohti relettä kumpaankin. Tämä ohjausvirta on aika pieni, eli voit ottaa sen vaikka sulakerasialta, kyseisen lampun liittimeltä sulakkeen jälkeen. Laitat vaikka haara-abikot niin tulee siisti asennus ilman teippipalloja Releiden ohjausten "maanavat" (napa 85) voi yhdistää ja viedä johdon kojetaulun kytkimelle, josta sitten maahan.
Lyhtyjen "varsinaisen" virran (napa 30) voit ottaa vaikka akulta suoraan, laita kuitenkin sulake mahdollisimman lähelle akkua. Akulta siis sulakkeen kautta releelle ja releeltä (navasta 87) sitten ao. lampuille. Käytä mahdollisimman paksua piuhaa, mielellään 2,5mm2 tässä. Lampuilta sitten maa paksulla piuhalla auton runkoon (ei siis siihen lampunkuoreen tai lisävalotelineeseen).
Noi diodit tarvittiin siksi että jossakin tilanteessa voi rele jäädä "vetämään" vaikkei pitäisi. Taisi olla niin että esim kun on pitkät päällä ja lisävalot pois päältä, systeemi maadottuu auton omien lyhyiden piuhasta ja releet vetää => lisävaloissa pitkät ja puolikkaat päällä. Tai jotain sen tapaista. Rele toimii tässä "takaiskuventtiilinä", estää virran kulkemisen väärään suuntaan.
Diodien toiminta ja sijoitus on se hämärä kohta mullekin, odottele pari päivää jos joku parempimuistinen tai muuten viisaampi vastaa tai sitten kokeile varovasti ja esim sokeripaloilla ennen lopullisia liitoksia Ja osta releiden ja diodienhakureissulla kymmenen varasulaketta Oikeesti, jos on sulake, ei tule isompaa vahinkoa vaikka vähän sähläisikin.
Diodeista pääset eroon jos löydät sellaisen kytkimen missä on kahdet kärjet, eli tavallaan kaksi kytkintä samassa, ja johon kytket sitten kummankin releen ohjauksen erikseen.
Itse käytin kajakin tavallista vetokytkintä, taisi olla takalasin lämppärin sellainen, josta otin pois merkkivalon, korvasin linssin mittarivalosäätimen mustalla osalla (vai vaihdoinko koko nupin, en muista) ja asensin kytkimen sitten mittarivalosäätimen paikalle. Säilyi orkkis-ulkonäkö
Kooklasin aiheesta hieman, oheisesta linkistä löytyi ohjeistusta mutta siitä puuttuu se diodijuttu. Releen navat siinä sen sijaan on kerrottu, sieltä ne tähän selostukseenkin poimin:
http://www.spinneri.fi/2006/06/ajovaloj ... tamisesta/
Älä nyt sitten polta autoasi, ja jos poltatkin älä ittees tai talliasi... Omalla vastuulla näitä toteuttelet. Läpivientikumit, kutistesukat, johtojen kiinnitys ym jutut kannattaa toteuttaa vähintään yhtä huolella kuin tehtaan tekemissä asennuksissa, eipä sitten kipunoi väärässä paikkaa
Tarvitset lyhtyjen lisäksi 2 kpl tavallisia releitä, 2 diodia (pitää kestää jonkun verran virtaa, autotarvikeliikkeestä saattaa löytyä, tai sitten bebek tms.), kytkimen kojetauluun ja sulakepitimen.
Ota releiden herätteet (napa 86) valoille menevistä johdoista (pitkä pitkästä, lyhyt lyhyestä). Ennen releitä diodit, päästösuunta kohti relettä kumpaankin. Tämä ohjausvirta on aika pieni, eli voit ottaa sen vaikka sulakerasialta, kyseisen lampun liittimeltä sulakkeen jälkeen. Laitat vaikka haara-abikot niin tulee siisti asennus ilman teippipalloja Releiden ohjausten "maanavat" (napa 85) voi yhdistää ja viedä johdon kojetaulun kytkimelle, josta sitten maahan.
Lyhtyjen "varsinaisen" virran (napa 30) voit ottaa vaikka akulta suoraan, laita kuitenkin sulake mahdollisimman lähelle akkua. Akulta siis sulakkeen kautta releelle ja releeltä (navasta 87) sitten ao. lampuille. Käytä mahdollisimman paksua piuhaa, mielellään 2,5mm2 tässä. Lampuilta sitten maa paksulla piuhalla auton runkoon (ei siis siihen lampunkuoreen tai lisävalotelineeseen).
Noi diodit tarvittiin siksi että jossakin tilanteessa voi rele jäädä "vetämään" vaikkei pitäisi. Taisi olla niin että esim kun on pitkät päällä ja lisävalot pois päältä, systeemi maadottuu auton omien lyhyiden piuhasta ja releet vetää => lisävaloissa pitkät ja puolikkaat päällä. Tai jotain sen tapaista. Rele toimii tässä "takaiskuventtiilinä", estää virran kulkemisen väärään suuntaan.
Diodien toiminta ja sijoitus on se hämärä kohta mullekin, odottele pari päivää jos joku parempimuistinen tai muuten viisaampi vastaa tai sitten kokeile varovasti ja esim sokeripaloilla ennen lopullisia liitoksia Ja osta releiden ja diodienhakureissulla kymmenen varasulaketta Oikeesti, jos on sulake, ei tule isompaa vahinkoa vaikka vähän sähläisikin.
Diodeista pääset eroon jos löydät sellaisen kytkimen missä on kahdet kärjet, eli tavallaan kaksi kytkintä samassa, ja johon kytket sitten kummankin releen ohjauksen erikseen.
Itse käytin kajakin tavallista vetokytkintä, taisi olla takalasin lämppärin sellainen, josta otin pois merkkivalon, korvasin linssin mittarivalosäätimen mustalla osalla (vai vaihdoinko koko nupin, en muista) ja asensin kytkimen sitten mittarivalosäätimen paikalle. Säilyi orkkis-ulkonäkö
Kooklasin aiheesta hieman, oheisesta linkistä löytyi ohjeistusta mutta siitä puuttuu se diodijuttu. Releen navat siinä sen sijaan on kerrottu, sieltä ne tähän selostukseenkin poimin:
http://www.spinneri.fi/2006/06/ajovaloj ... tamisesta/
Älä nyt sitten polta autoasi, ja jos poltatkin älä ittees tai talliasi... Omalla vastuulla näitä toteuttelet. Läpivientikumit, kutistesukat, johtojen kiinnitys ym jutut kannattaa toteuttaa vähintään yhtä huolella kuin tehtaan tekemissä asennuksissa, eipä sitten kipunoi väärässä paikkaa
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96:seen H4 lisävalot
Tähän tuli vähän aihetta sivuten sellaista mieleen että onko kellään VARMAA käytännön tietoa siitä lasketaanko lähivaloista ref. lukemia? Ajatuksena siis se, että jos lisäkaukovalojen referenssit on yht. 100, ja niiden rinnalla palaa lähivalot auton omissa H4 -mallisissa umpioissa, joissa ref. 20+20. Tuleeko tuolla kombinaatiolla referenssilukemaksi 100 vai 140? Tässä on nyt monelaista tietoa tullut, jotkut sanoo että se lukema on 140=laiton ja jotkut että se on se 100=laillinen (kyseessä siis ennen 1.1.1980 ensirekisteröity auto).
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Tuossahan nuo lakipykälät on, ja minun tulkinta on se, että auton omat lähivalot saa palaa, ja keulalla saa palaa möllöttää kolme paria (ellei jopa neljä paria?) lisäpitkiä kunhan niiden referenssit jää alle 100. Menikö perseelleen?
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Tuossahan nuo lakipykälät on, ja minun tulkinta on se, että auton omat lähivalot saa palaa, ja keulalla saa palaa möllöttää kolme paria (ellei jopa neljä paria?) lisäpitkiä kunhan niiden referenssit jää alle 100. Menikö perseelleen?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 96:seen H4 lisävalot
Morjens
Omassa Saab 96 vm-74 oli aikoinaan ko. H4-lisävalot eli ajovalot oli kahdennettu. Näiden lisäksi oli apukaukovalot ja puskurin alla viellä sumuvalot. Ja kaikki nämä laillisesti, kaukovalojen ref.luku max 100. Ja apukaukovalotkin olisi saanut viellä kahdentaa, siis ottaen huomioon ref.luku.
Käytännössä lähivaloilla paloi kuusi lamppua ja kaukovaloilla kahdeksan! Eli siis puhtaalla puuterilumella piti ajaa aurinkolasit päässä ettei häikäissyt omia silmiään. Yleensä vastaantulija alkoi vaihtamaan lyhysille about kilometriä ennen.
Ja keulakin oli kivan näköinen - vrt rallikajakki! Mutta olisihan siihen voinut viellä huomiovalotkin heittää
Ari
Omassa Saab 96 vm-74 oli aikoinaan ko. H4-lisävalot eli ajovalot oli kahdennettu. Näiden lisäksi oli apukaukovalot ja puskurin alla viellä sumuvalot. Ja kaikki nämä laillisesti, kaukovalojen ref.luku max 100. Ja apukaukovalotkin olisi saanut viellä kahdentaa, siis ottaen huomioon ref.luku.
Käytännössä lähivaloilla paloi kuusi lamppua ja kaukovaloilla kahdeksan! Eli siis puhtaalla puuterilumella piti ajaa aurinkolasit päässä ettei häikäissyt omia silmiään. Yleensä vastaantulija alkoi vaihtamaan lyhysille about kilometriä ennen.
Ja keulakin oli kivan näköinen - vrt rallikajakki! Mutta olisihan siihen voinut viellä huomiovalotkin heittää
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 96:seen H4 lisävalot
Kawasaki KLE 500 -03
Sunbeam 900 De Luxe -72
Sunbeam 900 De Luxe -72
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 96:seen H4 lisävalot
esim biltemasta harmaa relelaatikko tuplavaloille..
mutta pohdin taustalla vuosimalli rajaa noille tuplavaloille......eli oliko se 78 se vuosi jolloin tuli 100-75 ref.... mihin asti nuo tuplavalot sai olla keulalla......
mieki paras sanomaan 82 tuplis ja tupla hoonelkut keulalla hih
mutta pohdin taustalla vuosimalli rajaa noille tuplavaloille......eli oliko se 78 se vuosi jolloin tuli 100-75 ref.... mihin asti nuo tuplavalot sai olla keulalla......
mieki paras sanomaan 82 tuplis ja tupla hoonelkut keulalla hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 96:seen H4 lisävalot
Juurikin tuollaista systeemiä itsellenikin mietin, ja löysin vielä pihapiiristä ja tallista lamput jotka ovat referenssienkin osalta lailliset. Ainoana ihmetyksen aiheena se, että saako lain puitteissa ylipäätään kikkailla sopivien lisäkaukovalojen uupuessa sillälailla, että auton omat pitkät eivät syty ollenkaan, vaan lyhyet palavat koko ajan. Sitten noilla lisävaloilla hoideltaisiin pitkät kokonaan. Eli yhdet H4-ämpärit joissa palaa lyhkäsillä lyhyet, ja kun vaihdetaan pitkille niin keulalla palaa kuusi lisävaloa pitkillä, ja auton omissa umpioissa lyhkäset. Ja jos lyhkäsistä ei lasketa referenssejä, niin tuonhan voisi venyttää vielä niin, että auton keula on täynnä lamppuja: omat umpiot ja H4-lisävalot palavat ainoastaan lyhyillä, ja lisäpitkiä on vielä erikseen neljä paria. Ja laturi huutaa hoosiannaa...Sonett73 kirjoitti:Morjens
Omassa Saab 96 vm-74 oli aikoinaan ko. H4-lisävalot eli ajovalot oli kahdennettu. Näiden lisäksi oli apukaukovalot ja puskurin alla viellä sumuvalot. Ja kaikki nämä laillisesti, kaukovalojen ref.luku max 100. Ja apukaukovalotkin olisi saanut viellä kahdentaa, siis ottaen huomioon ref.luku.
Ja keulakin oli kivan näköinen - vrt rallikajakki! Mutta olisihan siihen voinut viellä huomiovalotkin heittää
Ari
Noh, täytynee käydä kyselemässä katsastusmiehen tulkintaa ja mielipidettä asiaan
Raja on silleen, jotta ennen 1.1.1980 ensirekisteröidyissä saa olla kahdennetut ajovalot, eli omien lamppujen lisäksi H4-ämpärit keulalla. Ja sama raja on referensseissä, eli ennen tuota päivämäärää sata, jälkeen 75.nalleolut kirjoitti: mutta pohdin taustalla vuosimalli rajaa noille tuplavaloille......eli oliko se 78 se vuosi jolloin tuli 100-75 ref.... mihin asti nuo tuplavalot sai olla keulalla......
Vielä sellainen varmaan typerääkin typerämpi kysymys että onko satkun ja kuupan laturin pyörimissuunnissa eroa? Kun nurkissa noita satkun latureita on niin ajattelin sellaisen vaihtaa kuupan oman tilalle...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 96:seen H4 lisävalot
Jos hän ajeli sumarit päällä niin sitte kaiketi oli enempi lamppuja päällä.Mimmi kirjoitti:Mites, kun minä laskin tuosta selostuksestasi 4 lähivalovaloa antavaa valaisinta ja 6 kaukovaloa?Sonett73 kirjoitti:Morjens
Omassa Saab 96 vm-74 oli aikoinaan ko. H4-lisävalot eli ajovalot oli kahdennettu. Näiden lisäksi oli apukaukovalot ja puskurin alla viellä sumuvalot.
Käytännössä lähivaloilla paloi kuusi lamppua ja kaukovaloilla kahdeksan!
Mutta tuohon omaan uteluuni palaten, katsastusmies sanoi tuossa tovi sitten että lähivaloista ei lasketa referenssejä koska monissa uudemmissa autoissa palaa lyhkäset pitkien rinnalla. Pitkiä valoja saa palaa keulalla neljä kappaletta, ja kahdennussäännön mukaisesti vanhemmissa autoissa tuo tarkoittaa kahdeksaa umpioita (kahdentaessa kaksi valoa lasketaan yhdeksi, niiden pitää vaan sijaita lähekkäin). Eli teoriassa lamppuja saisi olla pitkillä ajaessa päällä meleko monta. Tuossa on tuommoinen kuva mikä havainnollistaa ajatusteni kulkua: http://kuvablogi.com/nayta/2351261/
Keltaisilla värjätyissä kohdissa palaa lyhkäset koko ajan, ja sinisien palluroiden paikalla olisi pitkille umpiot (esim. 8 x ref.12,5 = ref.100). Ja tuohonhan saisi laittaa vielä sumarit ja huomiovalot... Mutta onko tuossakaan systeemissä mitään järkeä, siihen en ota kantaa. Saahan sillä vastaantulijat närkästyneiksi ja laturin käymään kuumana. Kylänraitilla tosin saattaisi tulla rispektiä julmasta lisävaloarsenaalista
Itse kokeilen ensin sellaisella systeemillä jotta omat umpiot+H4-lisävalot+lisäpitkät. Jos ei näe, niin pitää kehitellä lisää lamppuja keulille.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 96:seen H4 lisävalot
Suosittelen silti kahta vakiomallista "irtorelettä". Ovat parempilaatuisia, ja niitä saa mistä vain. Ittellä meni se harmaa saippuarasia melkein heti rikki. Terävässä kuopassa tai hyppyrissä saatto rävähtää lisävalojen pitkät päälle, eikä sammuneet muuta kuin reletoosaa koputtelemalla.nalleolut kirjoitti:esim biltemasta harmaa relelaatikko tuplavaloille..
Eli jos tähän päädyt, asenna purkki jalkatilaan
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96:seen H4 lisävalot
Ennen 01.01.1980 rekisteröidyssä autossa saa olla Kahdennetut ajovalot (siis lyhyet ja pitkät samassa valaisimessa), sekä lisäkaukovalot, referenssi max 100. Eli neljä lyhyt valoa ja kuusi kaukovaloa.Mimmi kirjoitti:Mites, kun minä laskin tuosta selostuksestasi 4 lähivalovaloa antavaa valaisinta ja 6 kaukovaloa?Sonett73 kirjoitti:Morjens
Omassa Saab 96 vm-74 oli aikoinaan ko. H4-lisävalot eli ajovalot oli kahdennettu. Näiden lisäksi oli apukaukovalot ja puskurin alla viellä sumuvalot. Ja kaikki nämä laillisesti, kaukovalojen ref.luku max 100. Ja apukaukovalotkin olisi saanut viellä kahdentaa, siis ottaen huomioon ref.luku.
Käytännössä lähivaloilla paloi kuusi lamppua ja kaukovaloilla kahdeksan! Eli siis puhtaalla puuterilumella piti ajaa aurinkolasit päässä ettei häikäissyt omia silmiään. Yleensä vastaantulija alkoi vaihtamaan lyhysille about kilometriä ennen.
Ja keulakin oli kivan näköinen - vrt rallikajakki! Mutta olisihan siihen voinut viellä huomiovalotkin heittää
Ari
Re: 96:seen H4 lisävalot
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 96:seen H4 lisävalot
Jos noi sumaritkin oli vielä päällä, ni sit vissiin siit sais kuus ja kahdeksa.
Re: 96:seen H4 lisävalot
Menipä taas tyhjän vänkäämiseksi aikamiehillä, että montako lamppua Arin Saabissa silloin paloikaan...
Tuliko tähän, (mielestäni hieman olennaisempaan) kysymykseen mitään selkoa..?
Tuliko tähän, (mielestäni hieman olennaisempaan) kysymykseen mitään selkoa..?
... kyselee tyhmiä nimim. "vaikuttaako lisävalopatteristo jäähdytystehoon?"Jorppe kirjoitti: Vielä sellainen varmaan typerääkin typerämpi kysymys että onko satkun ja kuupan laturin pyörimissuunnissa eroa? Kun nurkissa noita satkun latureita on niin ajattelin sellaisen vaihtaa kuupan oman tilalle...
Re: 96:seen H4 lisävalot
Hieno keskusteluketju !!
Tässä hieman aiheesta ja aiheen vierestä, jonkun sortin valoaddikti kun itekin oon.
- 99/900 laturin pyörimissuunta eri. Käytännössa V4 tasapainoakselista johtuen pyörittää eri suuntaan. Mutta käytännössä toimii hienosti laittaa 99/900 laturi semmoisenaan V4:seen. Ei tunnu mitään haittaa olevan vaikka tuuletin muuttuukiin imevästä puhaltavaksi. Itse näkisin asian jopa niin, että parempi puhaltaa laturin läpi edestä viileämpää ilmaa kuin imeä pakosarjan päältä kuumaa ! Mulla ollut monessa kajakissa 99 laturi ja hyvin toimii, myös ralliautoissa.
- Releitä löytyy valmiina mm. Hellalta jossa sisäänrakennettu diodi tai vastus. Näitä on lukuisia eri malleja. Parhaiten asia selviää kun menee jonkun "vapaan varaosakaupan" tiskille ja pyytää Hellan "Valotekniikka, tai sähkötekniikka"- aapisen. Siellä on tilauskoodit ja toimintakaaviot.
- V4 kannattaa herätevirrat ottaa suoraan omalta valoreleeltä haarotusabikolla.
- Valotehon maksimoimiseksi (=jännitehäviö mahd. pieneksi) Päävirta releelle suoraan laturin B+ navasta. Johdon saa nätisti kulkemaan auton oman sähkösarjan kanssa rintapeltiin, mihin alkuperäisen valoreleen viereen on hyvä asentaa myös lisävaloreleet.
- referenssilukua laskettaessa ei oteta huomioon lähivaloja.
- Omat kaukovalot voi "deaktivoida" täysin, ja käyttää kunnon lisäkaukovaloja. Omasta maasturista olen näin tehnyt ja keulalla neljä lisäpitkää joiden referenssiluku on yhteensä 65 (2x12,5 + 2x20) Om myös mahdollista tehdä ns. vaihtokytkentä jos referenssit menee yli, jolloi lisäpitkien ollessa käytössä auton omat pitkät ei syty. Tämä on täysi käyttökelpoinen ja laillinen ratkaisu.
- Lähivalot saavat ilmeisesti myös palaa samaan aikaa pitkien kanssa. Tämmöinen kytkentä löytyi aikaisemmasta huoltoautosta, MB508d -72, ja näytti tehdastekoiselta. Eri asia on kannattaako. Nimittäin silloin umpioon kohdistuu 120 watin teho (55w +65w). Tästä on kaksi haittaa: a) todennäköisesti orkkisjohtosarjan maajohdosta loppuu kapasiteetti ja se tulee kärärhtämään jostain kohtaa. b) liiallinen lampun kuumuus kärventää umpion heijastinpinnan ennepitkää tummaksi, jolloin ilo valotehosta hiipuu.
-Jos lisäpitkässä ei ole ref. lukua, käytetään laskennassa arvoa 20
- referenssiluku tuli uusiin lisävaloihin pakollisiksi jossain 70/80 lukujen taitteessa. Mikäli valoa valmistetaan edelleen täysin samanlaisena kuin aikoinaan 70- luvulla, ja oli silloinkin ilman ref. merkintää, niin silloin voi valmistaja edelleen tehdä lisäpitkiä ilman ref. merkintää. Käytännössä olen löytänyt vain Boschilta näitä classisia Rallye Knick- malleja joita on tehty viime vuosiin ilman ref. merkintää. Näistä saa todella hyvän kantaman valot laskenta- arvolla 20
- Pistekaukovaloja ei suomessa hyväksytä. Eli valoja joiden lasi täysin kirkas, ilman rihlotusta ja heijastin sileä. (Alä sekoita nykyaikaisiin valettuihin heijastimiin)
- Ref. luku tarkoittaa kansantajuisesti valon kantamaa. Mitä isompi ref., sitä pitempi ja kapeampi valokeila.
- Virkamiehillä jotka suomessa keksi 1.1.80 ref 75 lienee ollut tarkoitus estää vastaantulijan häikäistyminen liian monen lisävalon johdosta. Heiltä jäänyt vain huomaamatta että ei se vastaantulijan häikäistyminen ole referensseistä kiinni.
- Cibiellä (Valeo) on iso Turini malli jossa ref muistaakseni 10
- Tarvikkeena saa 7" umpiota jossa ref. 12,5
Tässä hieman aiheesta ja aiheen vierestä, jonkun sortin valoaddikti kun itekin oon.
- 99/900 laturin pyörimissuunta eri. Käytännössa V4 tasapainoakselista johtuen pyörittää eri suuntaan. Mutta käytännössä toimii hienosti laittaa 99/900 laturi semmoisenaan V4:seen. Ei tunnu mitään haittaa olevan vaikka tuuletin muuttuukiin imevästä puhaltavaksi. Itse näkisin asian jopa niin, että parempi puhaltaa laturin läpi edestä viileämpää ilmaa kuin imeä pakosarjan päältä kuumaa ! Mulla ollut monessa kajakissa 99 laturi ja hyvin toimii, myös ralliautoissa.
- Releitä löytyy valmiina mm. Hellalta jossa sisäänrakennettu diodi tai vastus. Näitä on lukuisia eri malleja. Parhaiten asia selviää kun menee jonkun "vapaan varaosakaupan" tiskille ja pyytää Hellan "Valotekniikka, tai sähkötekniikka"- aapisen. Siellä on tilauskoodit ja toimintakaaviot.
- V4 kannattaa herätevirrat ottaa suoraan omalta valoreleeltä haarotusabikolla.
- Valotehon maksimoimiseksi (=jännitehäviö mahd. pieneksi) Päävirta releelle suoraan laturin B+ navasta. Johdon saa nätisti kulkemaan auton oman sähkösarjan kanssa rintapeltiin, mihin alkuperäisen valoreleen viereen on hyvä asentaa myös lisävaloreleet.
- referenssilukua laskettaessa ei oteta huomioon lähivaloja.
- Omat kaukovalot voi "deaktivoida" täysin, ja käyttää kunnon lisäkaukovaloja. Omasta maasturista olen näin tehnyt ja keulalla neljä lisäpitkää joiden referenssiluku on yhteensä 65 (2x12,5 + 2x20) Om myös mahdollista tehdä ns. vaihtokytkentä jos referenssit menee yli, jolloi lisäpitkien ollessa käytössä auton omat pitkät ei syty. Tämä on täysi käyttökelpoinen ja laillinen ratkaisu.
- Lähivalot saavat ilmeisesti myös palaa samaan aikaa pitkien kanssa. Tämmöinen kytkentä löytyi aikaisemmasta huoltoautosta, MB508d -72, ja näytti tehdastekoiselta. Eri asia on kannattaako. Nimittäin silloin umpioon kohdistuu 120 watin teho (55w +65w). Tästä on kaksi haittaa: a) todennäköisesti orkkisjohtosarjan maajohdosta loppuu kapasiteetti ja se tulee kärärhtämään jostain kohtaa. b) liiallinen lampun kuumuus kärventää umpion heijastinpinnan ennepitkää tummaksi, jolloin ilo valotehosta hiipuu.
-Jos lisäpitkässä ei ole ref. lukua, käytetään laskennassa arvoa 20
- referenssiluku tuli uusiin lisävaloihin pakollisiksi jossain 70/80 lukujen taitteessa. Mikäli valoa valmistetaan edelleen täysin samanlaisena kuin aikoinaan 70- luvulla, ja oli silloinkin ilman ref. merkintää, niin silloin voi valmistaja edelleen tehdä lisäpitkiä ilman ref. merkintää. Käytännössä olen löytänyt vain Boschilta näitä classisia Rallye Knick- malleja joita on tehty viime vuosiin ilman ref. merkintää. Näistä saa todella hyvän kantaman valot laskenta- arvolla 20
- Pistekaukovaloja ei suomessa hyväksytä. Eli valoja joiden lasi täysin kirkas, ilman rihlotusta ja heijastin sileä. (Alä sekoita nykyaikaisiin valettuihin heijastimiin)
- Ref. luku tarkoittaa kansantajuisesti valon kantamaa. Mitä isompi ref., sitä pitempi ja kapeampi valokeila.
- Virkamiehillä jotka suomessa keksi 1.1.80 ref 75 lienee ollut tarkoitus estää vastaantulijan häikäistyminen liian monen lisävalon johdosta. Heiltä jäänyt vain huomaamatta että ei se vastaantulijan häikäistyminen ole referensseistä kiinni.
- Cibiellä (Valeo) on iso Turini malli jossa ref muistaakseni 10
- Tarvikkeena saa 7" umpiota jossa ref. 12,5
Re: 96:seen H4 lisävalot
Kova tohina ollu tallissa,valot on jo pöydällä
http://www.aijaa.com/v.php?i=5771532.jpg
Relekkin olis,mutta palaako lamput vaiko auto.
http://www.aijaa.com/v.php?i=5771532.jpg
Relekkin olis,mutta palaako lamput vaiko auto.
Kawasaki KLE 500 -03
Sunbeam 900 De Luxe -72
Sunbeam 900 De Luxe -72