Vertailua 9000 vs 9-5 !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Veikkaisin, että tallin ACC tarkoittaa jonkin sortin kylmä/lämminkonetta, todennäköisimmin ilmalämpöpumppua :lol:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

siili69 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: No, tyyppivika ja myyjä hoiti tuon asiallisesti. Toivottavasti ei tule vakavampia vikoja.
Tuosta on tosiaan kuultu, meillä ei ole vielä tullut vastaan. Onneksi ei vaikuta itse kaapin toimintaan mitenkään.

Kovat on noista vehkeistä odotukset, edellinen pesukone oli samaa merkkiä ja toiminut sen 23 vuotta, jona aikana on pesty myös 3-lapsisen perheen pyykit eli ei ole kone kovin helpolla päässyt. Kuivausrumpu samanikäinen. Yhdistelmä porskuttaa edelleen, tällä hetkellä tosin kevyemmässä työvaatteiden pesukäytössä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

2.3i-16 kirjoitti:Veikkaisin, että tallin ACC tarkoittaa jonkin sortin kylmä/lämminkonetta, todennäköisimmin ilmalämpöpumppua :lol:
Jos sitä tarkoittaa, niin ei aja kyllä asiaa. Joskus auton omat verhoilut lattiassa on niin märät, että vaatii sisätilan lämmittimen, ja/tai kaksi. Ota nyt siitä selvää...
Sitä oikeaa etsiessä...
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9-5T kirjoitti:
Ässä kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Eikö ole helpompaa laittaa tallin ACC paneelista 28c ja puhallus täysille manuaalisesti.
Tonnarin jää ei liittynyt autoon jääneeseen kosteuteen.
Vielä helpompaa olisi lähtiessä käyttää sisäkierto päällä ja pois, mutta tänään unohdin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=93276
Mitä tuo vaikuttaa?
Vaikuttaa siten, että ei tule huurua ikkunoihin, kun lähtiessä rämppää ACC-paneelia. Syytä osaan vain arvailla.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja mike »

Ja minä kun luulin että huurre tonnarin laseissa johtuu vain vuotavasta lämmityslaitteen kennosta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Pitäiskö minunkin liittyä tähän keskusteluun nyt sitten,
eli olen omistanut tonnari aero 94 ja tällä hetkellä omistuksessa on griffin femma 99.

Ei ehkä ole suoraan vertailukelpoisia, mutta onhan tuo femma mielestäni paljon parempi ja mukavampi. tonnarissa oli toki enemmän tehoja ja aeron penkit ovat tottakai erittäin mukavat, mutta ajettavuus on mielestäni femmassa parempi.

Jos ostaa 9-5, saa mielestäni enemmän vastinetta rahoille, koska hintaero on yllättävän pieni.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Yleensä niitä ei päästetä märiksi mutta jos ne joskus sattuu kastumaan.
superlooni maton alla ei kuivu millään sisälämppärillä.


Esim mulla ei ole kumimattoja, ainoastaan alkuperäiset kangasmatot. Lunta kulkeutuu sisään, ja nyt kun myös jalkatilaan tulee lämmintä niin se tietenkin sulaa sinne. En kyllä keksi miten sinne niin paljon voi vettä tulla että superlonit kastuu, ellei pohjassa ole reikää... Minä laitan joskus puhaltimen päivän päätteeksi, auto tallissa lohkoon ja sisätilan puhallin päälle. Tulee vaan tehtyä niin ?! 8O
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

9-5T kirjoitti:
jupasaab kirjoitti:Yleensä niitä ei päästetä märiksi mutta jos ne joskus sattuu kastumaan.
superlooni maton alla ei kuivu millään sisälämppärillä.


Esim mulla ei ole kumimattoja, ainoastaan alkuperäiset kangasmatot. Lunta kulkeutuu sisään, ja nyt kun myös jalkatilaan tulee lämmintä niin se tietenkin sulaa sinne. En kyllä keksi miten sinne niin paljon voi vettä tulla että superlonit kastuu, ellei pohjassa ole reikää... Minä laitan joskus puhaltimen päivän päätteeksi, auto tallissa lohkoon ja sisätilan puhallin päälle. Tulee vaan tehtyä niin ?! 8O
Lumisateella kun ajaa 1000km päivässä useita kertoja pysähdellen kulkeutuu kengissä lunta autoon ja automaatlla ajessa vasen jalka on verhoilun päällä josta sulava lumi valuu vetenä kumimaton alle.
Kellä taxikuskilla on SAAB alla ? :)
Sitä oikeaa etsiessä...
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

9-5T kirjoitti:
jupasaab kirjoitti:Kellä taxikuskilla on SAAB alla ? :)
Minun kuskeillani on työssä ja vapaalla 9-5 tietty.
Jaa, tällä kotkassa en ole saabia taxina nähnyt muistaakseni koskaan. Ei taida olla suosituin pirssi ?!
Sitä oikeaa etsiessä...
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Onpa nyt oikein omastakin femmasta kokemusta noin 30km matkalta :D
ko. vekottimessa vakioalusta ja ei varmaan koskaan uusittu eli noin 190tkm rullattu.
On huomattavasti mukavampi kuin tonttu ja liukkaalla tiellä johdonmukaisempi.
Ajettavuudessa siis luonnollisesti uusi tulokas on parempi.

Tuntuma moottoriin on jotenkin ohuempi. Varsinkin tuossa manuaali T5 vehkeessä kaasuläppä on kuin suoraan aivojen jatke. Tässä automaattisessa T7 vempulassa esitän toiveen jota trionic pyrkii toteuttamaan, mukava kyllä mutta ei ehkä niin tunnokas. Kitkoilla tosi hiljanen to femma, tosin noissa tonnareissa on semmoset pärinäputket että ei ihan oo rehellinen vertailu. Viripotentiaalia on molemmissa, T7 laitteessa hieman enemmän haastetta mutta sekin kyllä onnistuu.
Oman aikakautensa hienoja tuotteita molemmat. Tietty noissa tonnariaeron lepakoissa on oma fiiliksensä ja siinä kun ahtomittari sojottaa kello 4 kohdilla :lol:
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Pola »

jupasaab kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
jupasaab kirjoitti:Kellä taxikuskilla on SAAB alla ? :)
Minun kuskeillani on työssä ja vapaalla 9-5 tietty.
Jaa, tällä kotkassa en ole saabia taxina nähnyt muistaakseni koskaan. Ei taida olla suosituin pirssi ?!
Ei tarvitse lähteä sieltä Kymistä kovin kauas kun alkaa näkyä. Naapuripitäjissä sekä Haminassa että Kouvostoliitossa niitä on useampi, sekä seedania että varkkua.
#3272
lepo123
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:12

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja lepo123 »

Ykän kanssa samaa mieltä. Mikä on ysivitonen vs ysitonnninen tämänhetkinen pistetilanne. Onko joku klubilaisista pysynyt perässä ja laskenut? :D
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Lepo vaan ykä ja muut. Femmalla niukka johto tällä hetkellä, mutta eiköhän se totuus kohta korjaa tilanteen. On tietty vaikea verrata näitä kahta keskenään tässä ajassa. Mutta jos pystyy vertaamaan niitä oman aikakautensa tuotteina, niin kyllä tonnari vetää keulan ja piiiitkälle femman edelle !
Sitä oikeaa etsiessä...
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

YKÄ kirjoitti:Väittääkö joku saabisti ihan tosissaan että 9-5 olis kestävämpi kun tonnari.

Mä en viiti edes kommentoida,semmonen saabisti on pihalla kun tampoonin naru.
Väittää, ainakin minä. Molemmat omistamani tonnarit oli paikka paikoin aika rapeita yksilöitä (vm -94 ja -96) 10 vuoden ikäisenä, mut nyt samanikäisessä femma ei ruostetta ole näkynyt. Muuhun tekniikkaan en ota kantaa, sillä sitä voi vaihdella tarpeen mukaan, mutta ruostepeikko on vittumaisin ilmentymä mikä vaan autossa voi olla.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kaikilla linee oikeus mielipiteseen, mutta YKÄ:n T7 dissausta on jo kuultu riittämiin. :? Tässä on yritetty keskustella hieman laajemminkin asiasta kun T7 tiettyihin vuosimalleihin helposti korjattavissa olevasta huohotusongelmasta. Osaatko YKÄ perustella 9000 paremmuutta mitenkään muuten?
Itse vietän merkittävän ajan autossa ja minulle ajoasento, ajettavuus ja sisätilojen viihtyvyys ovat hyvin tärkeitä kriteereitä, jopa tärkeämpää kuin se kestääkö auto ilman mitään ylimääräisiä korjaustoimenpiteitä mahdollisimman pitkään. Tilastojen mukaan jos huoletonta autoa ainoastaan etsii, niin Toyota Yaris taitaa olla yksi parhammista valinnoista. Pitäisikö sitä alkaa vertailemaan 9000:sta vasten? Kestävyyden osalta mallikauden lopun 9000:nen on hyvä valita, mutta jos kestävyys on ainoa kriteeri, niin kannattaa hakea huutokaupasta panssarivaunu. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin