Vertailua 9000 vs 9-5 !
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Minä ala olla siinä uskossa, ettei GM Saabien osien ikää lasketa kilometreissa vaan vuosissa tyyliin "iskarit kestävät 3 vuotta ja sitten ne ovat loppu".
Minulla ei ole tonnaria ollut mutta olen ollut ihan tyytyväinen tähän nykyiseen 9-5:een.
Minulla ei ole tonnaria ollut mutta olen ollut ihan tyytyväinen tähän nykyiseen 9-5:een.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ysitonninen on mielestäni hiukka parempi kuin ysivitonen. Molemmat sinänsä hyviä autoja. Onhan ne Saabeja.
Tätä mieltä vanhemman polven Saabisti.
Tätä mieltä vanhemman polven Saabisti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Vahvistakoon poikkeus säännön sitten. Omassani avattiin yläpää jaopäärempan yhteydessä, alle 100tkm, samassa rempassa vaihdettiin vuotava bensapumppu. ABS keskusyksikkö hajosi n. 110tkm, koiranluut sun muut lisukkeet auton alta vaihdettu jo 70-90tkm mennessä. Iskarit kahteen kertaan 135tkm mennessä jolloin puslat on jo vaihtokunnossa takana. Viiksestä sen verran että tihkupyyhkimen ajastinrulla lopetti toimimasta n. 100tkm kohdalla. Näiden lisäksi kaikki ne muutkin vakioviat joita täällä on ollut useimmilla sid, oranssi rele, asentoanturi. Positiivisena puolena sanottakoon että vaimo on oppinut ohjaamaan hinattavaa autoa kun kahdesti on jo vedetty tämä 9-5 länsiautoon 9000:lla. Sivupeilien säädöt ei toimi kuin satunnaisesti katkonaisesti. Voisin ottaa valokuvan siitä n.4cm paksuisesta kuittinipusta mikä on 9-5:n korjaamokäynneistä muistona jos asia ei vituttaisi niin paljon jo muutenkin.9-5T kirjoitti:Femmassa on todella kestävä moottori, istuin, ABS, PA-pumppu, viikset, ratin etäisyysäätö, lämpömittari, etupään ripustukset yms.
Penkki ja ratin säätö toimii (!), okei, penkin rungon muovireuna on yhdestä kohtaa painanut nahkaan reiän, tonnarissa muuten se ratin säätö on löystynyt. eikä pysy kunnolla paikallaan. Niin ja juu kyllä tonnarin lämpömittari näyttää väärin se on totta. 9-5.ssä reistailee vastaavasti polttoainemittari täydellä tankilla niinkuin kaikki varmaan tietää.. Nämä nyt tuli nopeasti mieleen, vikalistaa voisi kyllä jatkaa pitkäänkin. Letkuja on haurastunut 9-5:n pellin alta puolenkymmentä, n.10 check enginen verran, korjattu jeesusteipillä erkkarilla ja klemmareilla, ei muuten yhtään letkua ole mennyt 9000:sta samoilla kilometreillä.
Sen minä sanon että jos joku toimii vanhassa femmassa niin se on tuo AS3 systeemi. Ei pienintäkään ongelmaa koko aikana. Ja ovien lukot, paitsi farkun takaluukun lukko kanitteli jokunen vuosi sitten ja pakotti välillä avaamaan avaimella. Onneksi -00:ssa on reikä mihin avaimen työntää.
9000CS 2,3
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Miten femmas on toteutettu jarruvalokytkin. Kun ottaa virrat pois ja painaa jarrua niin palaako valot? Onko kehitystä verrattuna tonnariin missä itse Lucifer Italiasta suunnittelijana kytkimellä.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kun vertaatte 9000 vs 9-5 niin mielestäni on MERKITÄVÄ ero minkä ikäisiä autoja olette omistaneet. Uskallan väittää että moni joka täällä antaa pisteen 9000:lle on oma kokemus useammasta 9000:sta ja kuten tiedämme aika kultaa muistot, eli mieleen on jäänyt mustikuva viimeisestä 9000:sta joka on ollut mallisarjan viimeisiä yksiköitä = toimii niin kuin pitääkin. Sitten on ostettu alkupään 9-5:nen (kun raha ei uudempaan riitänyt), jossa ainkakin minun kokemuksen mukaan on enemmän vikoja kuin M2006 ja uudemmissa. Siten suoritetaan vertailua perustuen vikoihin ja huoltokuittejen määrään. Eli tältä pohjalta on täysin ymmärrettävää että moni toteaa että 9000:nen on parempi. Jos sitten vertailtaisiin M1984 9000:sta ja M2009 9-5:sta, niin mitenkähän ko jutussa kävisi? Taitaa olla suurin osa M1984 9000:sta jo paalattu... Kumma juttu vaikka on parempi kuin 9-5:nen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Lienee aika luonnollista että vanhassa autossa on enemmän vikoja kuin uudessa. Ihan bränikässä tuskin on yhtään ainoata vikaa. Olisi kiva kuulla onko vm.00-vaikkapa 06 välillä oikeasti vaihdettu jotain osia kestävämpiin esim. alustassa.
Myös jarruvalokytkin on vaihdettu minun 9-5:stä. Lisäjarruvaloon pääsi vettä ja ce herja tuli jarrupolkimen kytkimestä ja nykytyylin mukaanhan merkkikorjaamossa vaihdetaan sen syvällisempiä miettimättä se osa josta herja tulee. On se vaan hyvä että valon nimi on CHECK engine eikä esim. CHANGE engine.
Vertailu on helppoa kun molemmat autot on koko ajan käytössä. Silloin aika ei pääse kultaamaan muistoja.
00 aero wagon on ollut minulla vuodesta -04, ostaessa mittarissa oli 70tkm
-95 9000 on ollut vuodesta -99 ostaessa mittarissa oli 70tkm.
Nyt 9-5:ssa on 136tkm ja tonnarissa n.150tkm.
Myös jarruvalokytkin on vaihdettu minun 9-5:stä. Lisäjarruvaloon pääsi vettä ja ce herja tuli jarrupolkimen kytkimestä ja nykytyylin mukaanhan merkkikorjaamossa vaihdetaan sen syvällisempiä miettimättä se osa josta herja tulee. On se vaan hyvä että valon nimi on CHECK engine eikä esim. CHANGE engine.
Vertailu on helppoa kun molemmat autot on koko ajan käytössä. Silloin aika ei pääse kultaamaan muistoja.
00 aero wagon on ollut minulla vuodesta -04, ostaessa mittarissa oli 70tkm
-95 9000 on ollut vuodesta -99 ostaessa mittarissa oli 70tkm.
Nyt 9-5:ssa on 136tkm ja tonnarissa n.150tkm.
9000CS 2,3
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Eli 9000:nen loppupään malli ja 9-5:nen alkupään malli. 9-5 alustaan ei ole tehty muutoksia ja puslia hajoaa n. 100 000 välein. Uretaani puslat kestävät paremmin. Täällä palstalla kirjoittaa useampi M2000 9-5 Aeron omistaja jolla ollut paljon ongelmia autonsa kanssa. Haulla lisää aiheesta. Itselläni oli 2002 Aero ja siinä oli myöskin riittävästi korjattavaa. Nykyiseen olen teettänyt perus huollot, mittarissa reilut 60 000KM ja olen ollut erittäin tyytyväinen. (alustana Hirsch:n madalusjouset ja Konin iskarit + uretaanit, sillä perus puslat +jäykkä alkusta + iso pyörät eivät kestä)Saappi Kuski kirjoitti:00 aero wagon on ollut minulla vuodesta -04, ostaessa mittarissa oli 70tkm -95 9000 on ollut vuodesta -99 ostaessa mittarissa oli 70tkm.
Nyt 9-5:ssa on 136tkm ja tonnarissa n.150tkm.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Näinhän se on ja on se niinkin että autoissa on yksilöitä. Ja suunnilleen kaikilla muillakin merkeillä laatukehitys on ollut samanlaista. Karmeampiakin juttuja kuulee mersuista ja volvoistakin. Näitä vaan on hyvä verrata kun ne on olleet minulla saman verran vanhoista/ajetuista lähtien samanlaisessa käytössä. Ei tämä varmaan mikään yllätys eikä erikoistapaus ole sinänsä, kuvastaa vaan sitä samaa mikä on nähtävissä 1990-2000 luvun laitteista oli sitten kysessä jääkaapit pölynimurit tai mitkä vaan niin elinikä laitteilla on puoliintunut ja remontteja tehdään jo takuuaikana. Hyvin tuon kanssa nyt tuossa pärjää kun on metri lunta päällä ja ajaa sillä kerran 2 viikossa kun tarvii kuljettaa suksia rinteisiineklunto1 kirjoitti: Eli 9000:nen loppupään malli ja 9-5:nen alkupään malli. 9-5 alustaan ei ole tehty muutoksia ja puslia hajoaa n. 100 000 välein. Uretaani puslat kestävät paremmin. Täällä palstalla kirjoittaa useampi M2000 9-5 Aeron omistaja jolla ollut paljon ongelmia autonsa kanssa. Haulla lisää aiheesta. Itselläni oli 2002 Aero ja siinä oli myöskin riittävästi korjattavaa. Nykyiseen olen teettänyt perus huollot, mittarissa reilut 60 000KM ja olen ollut erittäin tyytyväinen. (alustana Hirsch:n madalusjouset ja Konin iskarit + uretaanit, sillä perus puslat +jäykkä alkusta + iso pyörät eivät kestä)
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
jännä seurata kumpi auto voittaa tämän vertailu/kilpailun. kummankaan auton kanssa ei ole ongelmia jos vain työkalut pysyy kädessä? huomenna saa aloittaa työt audin 2.7 biturbo - koneen kanssa joka savuttaa ja tiputtaa öljyä ja ei vedä jne. ja siinä on kilometrejä vasta n.100tkm. en moiti saabia sitten ollenkaan, paras auto tiellä millä koskaan olen olen ajanut (hintaansa ja muihin seikkoihin vedoten) ja on se vaan kumma että merkki ei vaihdu vaikka mikä olisi? varaosia saa uusia ja jokaikinen osa autossa on kuluva osa. tuulilasi,sisusta,moottori,alusta jne. näin se vaan on. jopa minä ymmärrän sen.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Taitaa tulla tasapeli - tänään olen osallistunut neljän auton korjaukseen. Kaksi tonnaria ja kaksi 9-5:sta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ostin 9000 CDi 2.3 uutena -90vm. ajettiin sillä sitten 12 vuotta, viimeiset kuusi vuotta kakkosautona. Tykkäsin kyllä tästä autosta tilojen puolesta ja asuntovaunun veturina se oli yli 50tkm. Vikoja oli kylläkin vähän liikaa, ovet ja takasivut listan alapuolelta maalattiin takuseen parin vuoden sisällä, etupään osat kahdesti uusiksi ja ketjuremontti koneeseen ennen 90tkm. Uusia moottoria että saa lasit ylös ja alas, avaimia, lukkoja, kaapelisarjoja takaluukulle, iskareita, jarrulevyjä ja tietenkin kytkin öljyt kuskin jaloille. Ovet ruostekorjattiin 90tkm kohdalla uudestaan. Luovutin lopussa sen kaverille joka jaksoi hitsata sen kuntoon, huom. autolla oli ajettu silloin 150tkm. Tämä auto romutettiin vasta viime kesänä. Toinen tonnarini oli CSE Aero -96vm. ajoin sillä vajaat kaksi vuotta, vain yksi ainut sähkövika koko aikana 60tkm mennessä.
Nykyinen 9-5 ollut käytössä kymmenvuotta, joitakin vikoja on ollut, mutta olen tyytyväisempi 9-5, jos vertaa tonnariin. Ei ole ruostevikojen kanssa tarvinnu taistella ja muutenkin 9-5 on ikäisekseen ihan ok menopeli.
Nykyinen 9-5 ollut käytössä kymmenvuotta, joitakin vikoja on ollut, mutta olen tyytyväisempi 9-5, jos vertaa tonnariin. Ei ole ruostevikojen kanssa tarvinnu taistella ja muutenkin 9-5 on ikäisekseen ihan ok menopeli.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Tonnarissa ei koskaan tarvinnut, femmassa piti taas tänään9-5T kirjoitti:9-5:ssa ei tarvitse pakkasella ajonaikana raapia etu sivuikkunoita jäästä sisäpuolelta kuten tonnarissa.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Auto talliin yöksi, kaikki matot pois, lohko paikalleen ja sisätilan puhallin täysille. Jos löytyy kaksi puhallinta niin toinen takatilaan. Pari ikkunaa vähän raolleen ja kotiin. Aamulla kuumaan/kuivaan autoon matot paikalleen, eikä jäädy ikkunat sisältä vähään aikaan.Ässä kirjoitti:Tonnarissa ei koskaan tarvinnut, femmassa piti taas tänään9-5T kirjoitti:9-5:ssa ei tarvitse pakkasella ajonaikana raapia etu sivuikkunoita jäästä sisäpuolelta kuten tonnarissa.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kodinkoneissa on onneksi mahdollisuus ostaa kunnollista laatua, nimittäin valitsemalla Miele.Saappi Kuski kirjoitti:Ei tämä varmaan mikään yllätys eikä erikoistapaus ole sinänsä, kuvastaa vaan sitä samaa mikä on nähtävissä 1990-2000 luvun laitteista oli sitten kysessä jääkaapit pölynimurit tai mitkä vaan niin elinikä laitteilla on puoliintunut ja remontteja tehdään jo takuuaikana. Hyvin tuon kanssa nyt tuossa pärjää kun on metri lunta päällä ja ajaa sillä kerran 2 viikossa kun tarvii kuljettaa suksia rinteisiin
Sanoisin, että hyvin suuri merkitys on sillä mistä kohtaa mallisarjaa auto on kotoisin. Esimerkkinä vaikkapa -97 9000, jossa kaikki lastentaudit on aivan varmasti korjattu ja toiseksi vaikkapa huohotinvikainen MY -->04 femma.
Meikäläisellä myös molemmat autot ollut, kyllä 9-5:n alustasuunnittelun huomaa välittömästi olevan ihan eri vuosikymmeneltä kuin tonnarin. Esimerkiksi vetopidossa samankokoisilla gummeilla on eroa femman hyväksi.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021