APC, eikä ahda kunnolla...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

APC, eikä ahda kunnolla...

Viesti Kirjoittaja kms »

Pitkä tarina. Koittakaa jaksa:

Kun ostin autoni –86 900 8T APC, oli APC ohitettu tökkimällä kaikki koneen putket ja letkut ”fiilispohjalta” mihin sattuu. Ahtoja oli törkeästi liikaa ja turbo ja kansitiippari oli vaihtorajassa melko pian. Kulku oli kyllä silloin melko messevää :D
Sittemmin aloin perehtymään Saabin erinomaisen kekseliääseen tekniikkaan ja paluttelin eri järjestelmiä pikkuhiljaa alkuperäiseen asuunsa. Kuvittelinkin jo hetken, että olin saanut kaiken restauroitua, kunnes joku valaisi minulle, että ahtojen pitäisi nousta jopa punaiselle, eikä vain keltaisen puoliväliin :oops:

Siispä auttakaa taas viisaammat. Missä tökkii kun ei ahda peruspainetta enempää?

APC- venttiili naksahtaa, kuten pitääkin, kun laitan virrat. Vastus oli noin 27-28 ohmia. Niinkun kai pitäiskin.

Ajelin lman hukkaportin letkua, niin ahtoi polttoainekatkaisuun asti ilman ongelmia.

Boxin liitin on kiinni kunnolla. Päältä ja sisältä(silmämääräisesti) Boxi näyttää olevan kunnossa. Ei hapettumia.

Mistä nastasta (pitkä 24nap. Riviliitin) pitäisi mennä 12v Boxille? Entäpä maa? Onko muita mitattavia nastoja? Tuleehan boxille virta jos magneettiventtiilillekin tulee? Vai?

Puolan johto menee nykyisin ihan just magneettiventtiilin ohi, joten voiko se vaikutaa? Miten?

Vai voiko Boxi kärähtää? Mistä?

Kyselenkö taas liikaa? :P

Teemu K.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

onhan sulla hyvät tulpanjohdot? Eihän ne mene liian läheltä magneettiventtiiliä.

tuosta linkistä voi olla apua
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...juu lueskelin tuon tekstin jo http://www.900aero.com/
sivuilta, mutten oivaltanut, että nakutussensoriin voi vaikuttaa myös tulpanjohdot.
Johdot on kyllä ihan uudet/kelvolliset Boschin tarvikkeet, mutta kai ne voi tehdä häiriötä nekin.
Puolan johto menee ihan magneettiventtiiliä "nuolemalla" joten pitänee ekaksi siirtää se.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Oletko paineanturin tarkastanut?
Mikäli Ahdot ei nouse yli puolenvälin ja mankkuventtiili nakuttaa aina virrat päälle laitattaessa, voi vikana olla viallinen paineanturi.
Ja tietysti, käytäthän väh.98 oktaanista? ;)
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Magneetti venttiili naksahtaa kerran kun virrat laittaa. (kuten tuossa yllä jo kerroin) Se on ymärtääkseni normaalia. Ja ilmaa ei pysty puhaltamaan sieltä mistä ei pitäiskään.
Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Joten voiko se olla myös rikki vaikka se katkaisee polttiksen kuten kuuluu?
Nakutusledi on työn alla.
Käytössä 98okt.
:wink:
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kms kirjoitti:...juu lueskelin tuon tekstin jo http://www.900aero.com/
sivuilta, mutten oivaltanut, että nakutussensoriin voi vaikuttaa myös tulpanjohdot.
Johdot on kyllä ihan uudet/kelvolliset Boschin tarvikkeet, mutta kai ne voi tehdä häiriötä nekin.
Puolan johto menee ihan magneettiventtiiliä "nuolemalla" joten pitänee ekaksi siirtää se.
Tuo kertoo jo aivan tarpeeksi. eli ei muuta kun piuhat vaihtoon. Bougicordit on ne millä saapi toimii.

Nimim. kerran championeja kokeillut viikon
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kms kirjoitti:Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Ei ole sama laite.

Kuva
Paineanturi

Kuva
Painekatkaisin

Isommat kuvat ja selitystä löytyy
http://www.900aero.com/main/tech_main_a ... m#included
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

kms kirjoitti:Paineanturihan on sama laite joka katkaisee polttoaineen syötän kun ahto nousee tarpeeksi? Eikös?
Joten voiko se olla myös rikki vaikka se katkaisee polttiksen kuten kuuluu?
Nakutusledi on työn alla.
Käytössä 98okt.
:wink:
Ei vaan paineanturi on nimensä mukaisesti vain anturi.
Vuosimalliin -82 asti paineanturi löytyy vasemman pyöräkotelon päältä
ja siitä eteenpäin kojelaudan alta.

Se, joka katkaisee menon (polttoaineensyötön) paineiden noustessa liikaa
on ylipainekatkaisin. Se sijaitsee kojelaudan alla kuskin puolella polvisuojan takana.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin ja se paineanturi testataan yksinkertaisesti vetämällä siitä letku irti ja tulppaamalla se. ja ei kun koeajolle! :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Akateemisempi paineanturin testaustapa tonnarin korjaamokäsikirjan 1:Moottori 85 - mukaan:

Normaalipaineella (0 bar) 10 (+3-5) Ohm.
Pumppaa paine arvoon n 1 bar, laske paine 0,60 bar koputtaen samalla kevyesti ruuvimeisselin varrella APC-konsolia (vanhassa tonnarissa anturi on samassa peltihyllyssä APC-boksin kanssa). Mittaa vastus, jonka pitää olla 0,60 barin paineella 88 (+-5) Ohm.

Parhaiten mittaus onnistuu viisarimittarilla, joka osoittaa selvemmin jos anturi pätkii paineen muuttuessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin, no.. Sen testauksen voi tehdä helpolla tavalla tai sitten sen voi tehdä oikein. :lol:

Mutta tosiaan mulla oli sellainen paineanturi, joka alipaineella ja tyhjäkäynnillä toimi mutta ahtopaineilla siinä oli katkoksia. Näin ollen magneettiventtili ei räpättänyt koko aikaa, niin kuin se yleensä tekee viallisella paineanturilla, mutta peruspaineilla mentiin. Hätäisenä miehenä nykkäisin konehuoneen puolelta hyttiin menevän alipaineletkun irti ja koeajolle. Silloinhan ei toimi ahtopainemittarikaan, mutta kyllä sen persuksissa tunsi, että vika oli löytynyt. ;)
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

:D

Hyviä neuvoja! Pitää koittaa kaikkia.
Oliko tuo paineanturi se joka saattaa näkyä kajarin reijästä?
Mitäpä originaalit tulpanjohdot maksaa?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: APC, eikä ahda kunnolla...

Viesti Kirjoittaja ASTech »

kms kirjoitti:Pitkä tarina. Koittakaa jaksa:



Vai voiko Boxi kärähtää? Mistä?



Teemu K.
Boxin saa kärväytettyä hitsaamalla autoa boxin johto kiinni :wink:
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Mankkuvenan häiriöt

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Joo, laittaa bougicordit tai mitkä lie, kunhan nyt vetää sen puolan johdon vaikka termarin toiselta puolelta ettei se mene mankkuvenan vierestä. Tuntuu olevan yleinen tapa "heittää" tulpanjohdot turbosaappaan pellin alle jolloin johdot menee aivan liian läheltä mankkuvenaa..

nimim:Itse LIIAN pitkään saman ongelman kanssa tapellut.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Otin ohjaamoon tulevan putken irti (ja tietysti tulppasin imusarjan puolen) ja jo rupesi kinneri kulkemaan :o

Siispä johtopäätös olnee, että paineanturi on valmis. Kö?

Koitin sitten revitellä muutaman kerran, mutten saanut paineita nousemaan niin pitkälle, että polttoaineen katkaisu olisi mennyt päälle.
Onko APC nyt osittain toiminnassa ja pelkän nakutuksen tunnistuksen varassa?
Vai onko minulta taas jäänyt huomaamatta jokin APC systeemin erityispiirre/hienous?

Puolanjohdon reititin termarin ali.
Vastaa Viestiin