Viistokeula ei pysy käynnissä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Itsellä on -88 vuotinen b202 turbo -moottorilla varustettu tonnari. 10 kilometrin ajon jälkeen moottori yhtäkkiä sammui. Sen jälkeen en ole saanut tuota käymään kuin muutaman sekunnin sykäyksien verran starttauksen jälkeen ja vain silloin tällöin.
Olen vaihtanut siitä sytytyskasetin (käytetty), tulpat, alipaineletkut, ruisku- ja siirtopumpun, polttoainesuodattimen vähän aikaisemmin, suuttimet on testattu liikkeessä, sulakkeet vaikuttivat ehjiltä, maadoitusjohdot olivat kunnolla kiinni. Jaon olen tarkistanut. Bensapainetta tuntui olevan riittävästi. Puristuksia en ole mitannut.

Ehdotuksia mikä voisi olla ongelmana?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja jus »

Millä perusteella arvioit bensanpainetta olevan rittävästi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Se kuuluisa kampuran asentoanturi?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuleeko kipinä? hiukan helpottaa kun ensin tutkit kummalla puolella vika on, sopassa vaisen sytytyksessä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

jus kirjoitti:Millä perusteella arvioit bensanpainetta olevan rittävästi?
Sillä tavalla arvioin, että kun laitoin Biltemasta ostamani polttoainepainemittarin banjoruuviliitännällisen polttoainesuodattimesta lähtevän letkun läpi polttoaineraileen, niin hyrähti moottori käymään. Pyysin apuriani sammuttamaan moottorin koska polttoainetta ruiskiintus varsin paljon ympärille. Kun irrotin mittarin ja laitoin banjoruuvin takaisin, ei suostunut enää käynnistymään.

Painemittari antoi noin 350 mbaria paineeksi. Joka tietysti on varsin alhainen painemäärä, mutta kun asteikko yltää vain 800:n millibaariin niin en nyt tiedä onko tuollaisesta mittarista varsinaisesti mihinkään.
Mawerick kirjoitti:Se kuuluisa kampuran asentoanturi?
Kannattaako sitä tutkia sillä maagisella kylmää vettä heittämällä anturalle -konstilla?
mikkoimp kirjoitti:tuleeko kipinä? hiukan helpottaa kun ensin tutkit kummalla puolella vika on, sopassa vaisen sytytyksessä...
En tietenkään ole 100 % varma, jos polttoainetta ei tule tarpeeksi koska mittarini ei oikeen kolmen baariin tasoihin yllä. Kipinää tulee koska pakoputki paukkuu ja kun laitan tulpat venttiilikoppaa vasten kipinää tulee kaikista tulpista.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja jus »

DJHasis kirjoitti:laitoin Biltemasta ostamani polttoainepainemittarin banjoruuviliitännällisen polttoainesuodattimesta lähtevän letkun läpi polttoaineraileen, niin hyrähti moottori käymään. Pyysin apuriani sammuttamaan moottorin koska polttoainetta ruiskiintus varsin paljon ympärille.
Painemittaus olisi hyvä tehdä mittarilla jossa asteikko riittää ja kytkentä niin että paine menee mittariin eikä ruiskiinnu ympärille :-)

Tarvitset tuplapituisen banjopultin, tiivisteprikan ja laajempiskaalaisen mittarin. Kytket ne siihen suodattimelta bensakiskolle lähtevän putken kaveriksi, niin mittari näyttää bensakiskossa vallitsevan paineen. Jotain tämännäköistä:
Kuva

Edes 1 bar ei riitä käynnistymiseen, saati sitten 0,35 bar.
http://www.jus.liitin.net/CD/CD_bensanpaineet.wmv Videopätkä liittyy tuolla kuvailemani vanhan pumpun paineentuotto-ongelmaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 96#p688996
Viimeksi muokannut jus, Ke Marras 09, 2016 20:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

jus kirjoitti:
DJHasis kirjoitti:laitoin Biltemasta ostamani polttoainepainemittarin banjoruuviliitännällisen polttoainesuodattimesta lähtevän letkun läpi polttoaineraileen, niin hyrähti moottori käymään. Pyysin apuriani sammuttamaan moottorin koska polttoainetta ruiskiintus varsin paljon ympärille.
Painemittaus olisi hyvä tehdä mittarilla jossa asteikko riittää ja kytkentä niin että paine menee mittariin eikä ruiskiinnu ympärille :-)

Tarvitset tuplapituisen banjopultin, tiivisteprikan ja laajempiskaalaisen mittarin. Kytket ne siihen suodattimelta bensakiskolle lähtevän putken kaveriksi, niin mittari näyttää bensakiskossa vallitsevan paineen. Jotain tämännäköistä:
Kuva

Edes 1 bar ei riitä käynnistymiseen, saati sitten 0,35 bar.
http://www.jus.liitin.net/CD/CD_bensanpaineet.wmv
Et sattumoisin osaisi sanoa mistä voisin hankkia kun Biltemassa ei tunnu olevan muuta kuin se mielestäni säälittävä systeemi, eikä Motonetti ei sivustollaan mainosta mitään?
Muistatko vielä mistä omasi hankit?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja jus »

Hydraulikkaliikkeestä. Mittari maksoi ehkä 14 eur, pultti pari, letku ja nippelit pari. Periaatteessa pitäisi riittää kun vanha banjopultti suodattimen alta on mallina. Pyydät samanlaisen tuplapitkänä, siihen banjoliittimen ja siihen letkua ja mittarin :-)

Tuo oma letkuni on tosin purkutontusta suodattimen ja bensakiskon väliltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

En ole vielä saanut tarkistettua polttoaineen painetta kun saan mittarin vasta lähiaikoina, mutta miten tuosta voi tarkistaa sytytyksen ajoituksen? Kaveri kuunteli auton käyntiä ja hänen mielestä kuulosti siltä kuin olisi liikaa ennakkoa.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ei kai mitenkään. Ajoitus ei ole säädettävissä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Mawerick kirjoitti:Ei kai mitenkään. Ajoitus ei ole säädettävissä.
Ennakko ei pitäisi olla säädettävissä, mutta jos ecu säätää sytytyksen ajoituksen pieleen niin mikä voisi sen säätää pieleen tai miten sen voisi saada korjattua?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ennakko ei pitäisi olla säädettävissä, mutta jos ecu säätää sytytyksen ajoituksen pieleen niin mikä voisi sen säätää pieleen tai miten sen voisi saada korjattua?
Eiköhän se ole aikalailla kampuranasentoanturista kiinni.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se ennakko pielessä ole, korvakuulokaverien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa. Ainoa anturi joka sen käytännössä voisi sotkea on paineanturi, jos on letku irti/tukossa tmv. Käynnistyy ja käy silti sammumatta itsekseen vaikka näin olisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

jcarlson kirjoitti:Ei se ennakko pielessä ole, korvakuulokaverien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa. Ainoa anturi joka sen käytännössä voisi sotkea on paineanturi, jos on letku irti/tukossa tmv. Käynnistyy ja käy silti sammumatta itsekseen vaikka näin olisi.
Taidat tarkoittaa ilmanmääräanturia. Otin maffin johdon irti eikä se yhtään paremmin suostu käymään.

Eikai vaan B202:n viallinen kampiakselinasennontunnistin tai vääntynyt kaasuläpän asentotunnistimen johto voisi estää käymistä?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Viistokeula ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli joskus '89 tontusta kampuran hihnapyörän pultti löysällä ja hihnapyörä pääsi pikkuisen kääntymään -> sytytyksen ajoitus muuttui kun se asentoanturin triggeripyörä on siellä hihnapyörän takana kiinni... Auto lupaili kyllä käyntiä, mutta ei lähtenyt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin